TVR Sagaris testrit

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

TVR Sagaris testrit

Bericht door mrbbs » 11 dec 2011, 17:11

Deze middag heb ik even kunnen sturen in een TVR Sagaris.
Eerste indruk (zeker wanneer je uit de GT-R stapt) is dat dit een erg kleine wagen is, maar tegelijk is die dan ook een stuk lichter.

De beleving is een héél aparte. Een typisch Brits product zou ik durven zeggen. Een héél speciaal exterieur en dito interieur. Instappen is niet makkelijk en het vraagt enige oefening om er goed in- en uit te kunnen stappen, zeker als je wat groter bent. Switches zijn in de vorm van drukknoppen en zijn op vreemde plaatsen onder gebracht. De verschillende modes van de boordcomputer kan je doorlopen met een knop die achter de rechter stuurnaaf is gemonteerd. Deuren doe je open via knoppen op de centrale console evenals de electrische bediening van de ruiten.
Het gaat hier over een RHD model en de eerste meters is dat telkens wennen om niet in het midden van de weg te gaan rijden. Dat heeft vooral met vertrouwen te maken maar dat komt er dan ook wel snel. Na een uur sturen heb je de auto al vrij goed in de hand. Nochtans zou je dat bij een eerste indruk niet verwachten. De zit is verreweg perfect en je hebt de indruk niet de juiste instellingen te vinden om op je gemak achter het stuur te zitten. Eénmaal je de sleutel omdraait heb je een mooi borrelend geluid van de Straight Six. Vooral buitenaf is het geluid wel aantrekkelijk. Het is niet de mooiste sound die ik heb gehoord maar doet wel vrij agressief aan.
Je merkt meteen dat het stuur erg direct is, dat zit wel goed. Het schakelen is wat wennen maar na enkele tientallen kms heb je al een goed automatisme te pakken. Zolang je op je gemak rijdt en niet echt de snelheid gaat opzoeken zie ik het plezier van de auto wel in.
Wanneer je echter vol gas geeft boezemt de auto weinig vertrouwen in. Mede door het ontbreken van enige vorm van ESP maar de grootste oorzaak is onbeslist de wel erg slechte ophanging. Bulten en putten in de weg worden niet goed verwerkt en de auto gaat er onder vollast vrij nerveus op reageren. Het stuur met twee handen vast hebben is dan een must. De motor neemt eerder traag op in lage toeren en trekt vanaf 4k dan beter door tot 7k. Versnellingen zijn erg lang en je hoeft dan ook niet teveel je handen van het stuur te halen om te schakelen, wat maar goed is ook want je moet hem op snelheid goed in de hand houden. Eénmaal op snelheid moet je ook terug kunnen afremmen. De auto heeft bekrachtigde remmen zonder ABS die eigenlijk vrij goed te doseren zijn. De vertraging had een stuk beter gekunt en geeft ook hier erg weinig vertrouwen daar de wagen op slecht wegdek (betonplaten) héél erg veel zoekt. Je gaat echt makkelijk een halve meter van links naar rechts.
Waarschijnlijk ook mede te danken door de slechte compliance van de ophanging. Zeker één van de mindere punten van deze auto. Verder is het leven met alle rateltjes en windgeruis. Mede door dit alles vind je het best hard genoeg aan 180. Een gevoel van veiligheid is aan de snelheden volledig zoek.
Ondanks het weinige vertrouwen je hebt in de auto valt er met de auto wel vrij makkelijk mee te spelen. Driftjes leggen lukt al prima, zelfs al doet het nog steeds vreemd met het stuur aan de andere kant.

Echter op het eind van de rit is het wel een verschijning en heb je 5 minuten wanneer je voor de TV zit er toch een apart gevoel aan over.
Volgens mij een auto à la Morgan waar build quality ook ver te zoeken is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Mathieu » 11 dec 2011, 17:42

Ik heb twee keer in een Tuscan gereden, ook met een Straight Six maar dan met 50 pk minder.
Ik blijf een zwak hebben voor TVR's. Niet de beste auto's maar wel gaaf en leuk.

Over de remmen, misschien hebben ze niet bijtende blokken gemonteerd want TVR gebruikt toch remmerij van het merk AP Racing?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door GTRene » 11 dec 2011, 17:55

apart, je zou beter verwachten van de Sagaris immers de fijnst sturende TVR zo zeggen ze??
strange :D
wellicht is dat ding dan niet goed oid? je beschrijft hem als zijnde een oude TVR Griffith 200 of 400 je weet wel die met hele korte wielbasis en dikke V8 :lol:

Ik hoorde al wel eens dat de T350 (allemaal RHD) ook zo zit, wat scheef lijkt dan...wellicht dat de LHD Sagaris wel goed/beter zit tov de pedelen?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Kasteel » 12 dec 2011, 10:59

Echt jammer, want vind het, ondanks z;n wat opvallende uiterlijk, echt een schitterende verschijning. Heb een EVO liggen waarin het eea beschreven wordt en van dichtbij bekeken, maar het is echt jammer dat het totaal plaatje niet 'af' is.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door markk » 12 dec 2011, 11:04

Grappig, ding heeft een cult status en wordt, werd, overal bejubelt.
Ik kan me er overigens goed wat bij voorstellen wat je schrijft. Mooie, nuchtere review. Hou ik wel van.
Mark.
(damn, weer een illussie armer...)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Mathieu » 12 dec 2011, 11:16

Blijft wel het meest brute apparaat dat er te koop is :bro:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door GTRene » 12 dec 2011, 11:22

ik zou nog graag ooit eens in zo'n Griffith 200 of 400 of Tuscan V8 willen rijden of er 1 aanschaffen (replica mag ook)
op basis van bv in geval van de griff 200 een grantura, of de 400 op een vixen S1, maar beter en iets veiliger??
op basis van de Vixen S2 & S3 of S4.

vind dat geweldige auto's om te zien, klein kort dikke V8 scare yourself a lot :lol:
160 lijkt als 300 wellicht, maar het gata om het geheel, het gevoel en daar ben ik benieuwd naar van zo'n ding, maar moet wel een perfect chassis hebben.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door smiley » 12 dec 2011, 11:58

markk schreef:damn, weer een illussie armer...
Zelf een keer een ritje proberen los te peuteren is wel de ultieme ervaring natuurlijk.
Het contrast tussen fijngeoliede duitse/japanse meuk versus de rauwe rammels van een engels hok is gigantisch, en dat laat een review als deze nog eens goed zien.

Ik mag dat wel als verschillende werelden eens snuffelen aan iets compleet anders.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Niels » 12 dec 2011, 12:03

Prachtige auto!

Ik denk dat je een TVR zelf gewoon moet verbeteren. Onderstel op maat bij een goede specialist, chip op maat bij een bedrijf met verstand van zaken etc. De potentie is er wel, het is alleen niet goed uit ontwikkeld vanwege de kleine fabriek met in die tijd financiele problemen.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door ErikS » 12 dec 2011, 12:55

Klinkt echt zoals hij in Forza rijd.... Belabberd! :kikker:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Kasteel » 12 dec 2011, 13:26

Niels schreef:Prachtige auto!

Ik denk dat je een TVR zelf gewoon moet verbeteren. Onderstel op maat bij een goede specialist, chip op maat bij een bedrijf met verstand van zaken etc. De potentie is er wel, het is alleen niet goed uit ontwikkeld vanwege de kleine fabriek met in die tijd financiele problemen.
Ik denk niet dat het probleem zit in een setje dempers en remmen, eerder iets grondiger en daardoor wat lastiger te verhelpen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Kasteel » 12 dec 2011, 13:31

Top Gear in de Sagaris
http://www.youtube.com/watch?v=jbO_CaGJXZ4" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door smiley » 12 dec 2011, 14:32

Als dat 50k pond stuk plastic tegen de rondetijd van de ccr zit aan te schurken, dan denk ik dat er weinig mis is met het onderstel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door JP » 12 dec 2011, 14:38

Vind het zeer bruut uitziende machine, jammer dat de straight-six niet altijd zo heel betrouwbaar is gebleken.


Gelukkig worden ze tegenwoordig affabriek met een V8 geleverd.
new 6.2L 426 bhp 420 lb/ft V8 engine

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door mrbbs » 12 dec 2011, 21:18

Net even het filmpje van Clarkson bekeken. Moet je wel even weten dat dit filmpje van even terug dateert. Tevens zijn de Engelsen altijd lovend over "hun" auto's. Neem het van mij aan, het is wel even anders. Deze zomer heb ik ook een weekje met een RHD Noble M400 kunnen rijden en een Sagaris komt gewoon niet in de buurt naar wegligging/remmen toe. Volgens mij zijn ze wel even snel. De motor in een M400 is echt niet zo krachtig als opgegeven door fabriek. Er mankeren zeker 50 paardjes.
Wat ik probeerde te schetsen in mijn vlug geschreven artikel (ik verdien er mijn brood ook niet bij en ik moest gisteren mijn huis nog op kant zetten) is dat de auto wel een zekere belevenis geeft aan rijden met een Sagaris. De auto heeft inderdaad waanzinnige looks die het straatbeeld laat opschrikken, iedereen kijkt gewoon naar deze auto. Je kan hem dan ook niet niet gezien hebben want de auto maakt echt wel wat lawaai. Bij het gas lossen heb je trouwens ook lekkere plofjes uit de uiltaat.
Zo'n auto moet je kopen omdat je verknocht bent aan het schreeuwerige exterieur en het karakter van de auto. Het ding stuurt best goed maar heeft gewoon teveel mankementen die het plezier voor een pur-sang rijder toch wat verbrodden. Het sper is niet van de beste en je hebt toch momenten waar het binnenste wiel wat op zichzelf staat de spinnen in bochten. Maar het meest heikele punt is het weggedrag op B-roads. De auto heeft zijn eigen wil en willen of niet je moet eraan toegeven. Ondanks dat de auto je vertrouwen weg neemt en je niet voluit met de auto kan rijden heb je wel een ander gevoel. Ik denk dat ik dat gevoel het best kan omschrijven met dat van een avonturier die elke uitdaging wil aangaan ook al zijn er risico's aan verbonden.
Ik heb de auto nog even voor mij dus mochten er nog vragen zijn wil ik ze best wel nog even beantwoorden..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door GTRene » 12 dec 2011, 21:44

kan me wel iets voorstellen bij bepaalde dingen, zo hoor ik ook wel eens TVR eigenaren dat ze de top maar niet probeerden, met andere woorden dat zal dan niet zo fijn/stabiel oid aanvoelen?
doch waren er ook eigenaren die er zeer over te spreken waren, doch die auto waren denk uitgewogen en goed ingesteld.
wel gaaf dat je het mag proberen zoiets, toch weer een ervaring, hoe zitten de stoelen? beetje grippy bij vlot heen en weer of mag wel beter...
trouwens zou je ook zo in kunnen schatten dat als je LHD had je wel beter voor de pedalen zat?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door mrbbs » 12 dec 2011, 22:28

Stoelen zitten verrevan goed. Je hebt in het midden zo een "bobbel" op het zitvlak en dat zit gewoon niet fijn. Tevens zit je wat schuin en ik weet niet of dat in een LHD zoveel beter gaat zijn. De pedalen moet je ook wat scheef gaan bedienen. 't is wel perfect mogelijk om goed te tip-hielen. Als het weer wat beter wordt ga ik de auto een 2e kans geven en misschien heb ik er dan een iets andere indruk door.

Normaal ontvang ik in de loop van volgende week de groupbuy van de GoPro's. Mogelijk maak ik dan wel eens een filmpje als de auto dan nog steeds bij mij staat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door GTRene » 12 dec 2011, 22:48

zou top zijn, zou je dan ook de zit positie tov de pedalen wat kunnen duidelijk maken met beeld?
eneuh geluidje mag ook :D
het zit dus niet als een paar lekkere recaro's zeg maar? hm...dan moet je er redelijk wat wilskracht voor hebben om er over te stappen zo lijkt :D alhoewel dat per persoon/verwachting verschilt, maar ee fijne zit mooi met de pedalen en stuur en stoel vind ik wel belangrijk.
zal komend jaar eens een TVR meeting opzoeken in NL, wil ook in zo'n oude Vixen zitten en voelen/kijken.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Tom » 12 dec 2011, 23:14

Gevalletje: charme? :)
Er zijn zoveel auto's die niet perfect zijn maar toch ontzettend gaaf. Als ik het zo lees is de Sagaris er één van. Ding staat lijnrecht tegenover de klinische Audi R8? Al zou het van mij wel ergens halverwege mogen liggen.
Zou zo'n TVR alleen nooit nieuw kopen want volgens mij is die engelse meuk de nieuwprijs gewoon niet waard.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door HJ » 13 dec 2011, 01:19

Ik ben enorm blij met mijn TVR v8s.. Ok de wegligging van mijn s1 Elise111s was beter,en dat wist ik toen ik de TVR kocht. Het standaard onderstel was slecht en ik heb er direct andere schokbrekers onder gezet. Goed uitlijnen is wel belangrijk.. Ik ben wel een tijdje bezig geweest met de juiste afstelling van de hardheid en hoogte. Nu is hij zoveel anders dan standaard.
En inderdaad is de auto alles behalve perfect. Maar who cares? Dat heet karakter. Anders had ik wel een Porsche Boxster gekocht. Het rauwe geluid van de V8. Heerlijk om over de dijkjes te knallen en een ritje van een paar honderd km is geen probleem.
Voor die paar keer dat ik op het circuit kom hoef ik niet het hele jaar met een circuit auto te rijden.
Ik rijd niet continu op de grens van wat de auto kan, sterker nog, meestal blijf ik er ver vandaan (en de grens ligt ver).
Mocht je continu op de grens willen rijden dan zijn er veel auto's beter dan de Sagaris. Maar wie doet dat? Volgens mij gaat het over het complete plaatje. Dan is de Sagaris of een andere TVR, in mijn beleving, een perfecte wagen.

Ik vind het jammer dat de Sagaris (en andere TVRs) zo naar beneden wordt gehaald in deze topic. Oordeel lekker zelf over een auto en kies een auto uit die bij je past.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door jos_br » 13 dec 2011, 07:59

HJ schreef:
Ik vind het jammer dat de Sagaris (en andere TVRs) zo naar beneden wordt gehaald in deze topic. Oordeel lekker zelf over een auto en kies een auto uit die bij je past.
Dit is niet "naar beneden halen", ik lees hetzelfde als wat jij met de auto gedaan hebt om hem beter sturend te krijgen. Alleen is deze auto "standaard", met alle tekortkomingen perfect beschreven........

Jos.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Tristan » 13 dec 2011, 11:27

Tja, deze auto staat lijnrecht tegenover een GT-R.

Toevallig zit er een man bij mij op de sportschool die 2 heeft. Ook hij zegt dat de auto verre van perfect zijn, maar wel een echt karakter hebben en altijd spannend zijn om te rijden. Dan neem je de minder punten zeker voor lief.

Ieder zijn recht natuurlijk om een mening neer te schrijven over de auto. Als mrbbs het niks vind, dat is zijn mening. Kan je verder niks over zeggen.

Persoonlijk vind ik het auto's waarvan het een uitstervend soort is. Puur, compromisloos, rauw en qua vormgeving extreem.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Kasteel » 13 dec 2011, 13:23

HJ schreef: Ik vind het jammer dat de Sagaris (en andere TVRs) zo naar beneden wordt gehaald in deze topic. Oordeel lekker zelf over een auto en kies een auto uit die bij je past.
Ik vind dit een beetje te kort door de bocht, het merendeel vind het uiterlijk/karakter/puurheid geweldig, alleen de afweging tov de nadelen zorgen ervoor dat een hoop mensen terughoudend zijn tov het daadwerkelijk kopen van zo'n TVR.
Ikzelf zou het 'avontuur' ook niet aandurven terwijl best veel aspecten me volledig aanspreken. Ik denk dat als er hier een fatsoenlijke shop zou zitten en dingen daar goed rijdend gehouden kunnen worden het best wel een overweging had kunnen zijn geweest :).

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Nutkees » 13 dec 2011, 15:07

Ik heb destijds enorm in dubio gestaan om een Sagaris te kopen ipv de Viper. Was een beetje terughoudend in het importeren vanuit Amerika en Engeland is lekker dichtbij.

Echter door de betrouwbaarheid [keer richting Le Mans 6 tvr's met pech zien staan] en het RHD weerhield mij ervan. Qua uitstraling onovertroffen moet ik zeggen.

Ik reed natuurlijk in een prima gebouwde Z3 MCoupe, maar was toch onder de indruk van de Viper van Harry tijdens de CBR. Dat ding trilde van ellende en hoe harder we gingen hoe meer kieren ik kon tellen. Veel mensen zien dit als een negatief punt en zien liever de bouwkwaliteit van bv de MCoupe, maar toch vond ik de Viper toen al veel meer ziel c.q. karakter hebben.

Mijn eigen auto is daar geen uitzondering op en zo zie ik dat ook bij een Sagaris. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben om er 1 te kopen als het geld het toelaat.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TVR Sagaris testrit

Bericht door Niels » 13 dec 2011, 15:44

Gek maar ik denk dat Kees, Rene en ik wel een beetje op een lijn zitten :lol: Overigens is de zitpositie in de Z3 ook niet perfect. Vanwege het diff zit je niet 100% recht in lijn achter het stuur.

Bottomline is dat ik wel een Sagaris zou willen hebben en willen perfectioneren (z over dat lukt). Lijkt me prachtig om te doen. Alleen hangt aan alles een prijskaartje en is er zoveel te koop in de wereld :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten