Zoekende naar Elise info...
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Zoekende naar Elise info...
Zo, effe m'n draadje terug kapen
Ben bijna rond met de aankoop van een Elise... Dit exemplaar heeft echter op een paar locaties last van 'osmose' (lucht belletjes onder de lak). Voor mij als Lotus noob was dit onbekend. Deze Elise zou op die plekken netjes gespoten worden overigens.
Mijn vraag is, is dit een bekend probleem? Zo ja, komt dit vaak voor of is er meer aan de hand met de lak?
Morgen misschien hand tekening zetten
Daan...
Ben bijna rond met de aankoop van een Elise... Dit exemplaar heeft echter op een paar locaties last van 'osmose' (lucht belletjes onder de lak). Voor mij als Lotus noob was dit onbekend. Deze Elise zou op die plekken netjes gespoten worden overigens.
Mijn vraag is, is dit een bekend probleem? Zo ja, komt dit vaak voor of is er meer aan de hand met de lak?
Morgen misschien hand tekening zetten
Daan...
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9081
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Zoekende naar Elise info...
290. Is een getunede turbo.Emiel schreef:Op Lotusforum in Belgie zit ene Allen met een 250pk speedster op semi slicks.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9081
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Zoekende naar Elise info...
Ja, dat komt meer voor.Daan schreef:Mijn vraag is, is dit een bekend probleem? Zo ja, komt dit vaak voor of is er meer aan de hand met de lak?
Vermoedelijk terug te brengen naar de frans slag.
De clams worden door Sotira in frankrijk gemaakt, en het gerucht is dat ze met de hoge druk spuit uit de mallen gehaald worden.
Dan niet lang genoeg drogen voor de beschermcoating erop gaat ter preparering voor verzendign naar lotus..
Vaak bij auto's die buiten staan in de winter, wordt bij vrieskou dat vocht eruit gedrukt.
Dus na een reparatie kan het zijn, dat nog niet alles eruit is.
Ik zou adviseren de auto met dikke vrieskou buiten te laten staan, zodat alles eruit klapt, en dan pas te laten repareren.
Bij reguliere reparatie aan een clam te vlug spuiten na het schuren schijnt het ook te kunnen komen.
Dat schijnt er dan meer bobbelig uit te zien, dan die maankraters van de osmose op de foto.
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Zoekende naar Elise info...
Duidelijk.
Mij is verteld dat de delen die gespoten gaan worden, na het schuren eerst in de 'oven' gaan waarna ze gespoten worden. Lijkt mij de juiste werkwijze gezien jouw uitleg.
Daan...
Mij is verteld dat de delen die gespoten gaan worden, na het schuren eerst in de 'oven' gaan waarna ze gespoten worden. Lijkt mij de juiste werkwijze gezien jouw uitleg.
Daan...
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
Gaat het om een S1 of een S2?
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Zoekende naar Elise info...
111R, S2 dus
Daan...
Daan...
- Emiel
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Zoekende naar Elise info...
Als de oven te warm is, krijg je ook deze problemen, mag schijnbaar niet warmer als 35 graden.Daan schreef:Duidelijk.
Mij is verteld dat de delen die gespoten gaan worden, na het schuren eerst in de 'oven' gaan waarna ze gespoten worden. Lijkt mij de juiste werkwijze gezien jouw uitleg.
Daan...
Ik heb niet gebakken en gebraden, gewoon laten drogen van de 2k lak , heb er ook 1.
Veel nieuwe lotussen hebben het ook.
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
Dat vocht wat erin zit moet eruit, dus ze moeten dat openschuren en dan laten drogen.
Als dat niet goed gebeurd of niet genoeg tijd krijgt om te drogen, dan kun je het terugkrijgen.......als je de auto 's winters buiten laat staan, staat hij altijd in een garage zou ik me minder zorgen maken.
Ook kan het op andere plaatsen voorkomen/terugkomen.
Je zou Richard van het speedsterforum eens om advies kunnen vragen, die is spuiter, heeft er verscheidene gespoten en heeft zelf ook (meerdere) speedsters gehad.
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4703
Goed polyester spuiten kan ook niet iedereen!
Als dat niet goed gebeurd of niet genoeg tijd krijgt om te drogen, dan kun je het terugkrijgen.......als je de auto 's winters buiten laat staan, staat hij altijd in een garage zou ik me minder zorgen maken.
Ook kan het op andere plaatsen voorkomen/terugkomen.
Je zou Richard van het speedsterforum eens om advies kunnen vragen, die is spuiter, heeft er verscheidene gespoten en heeft zelf ook (meerdere) speedsters gehad.
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4703
Goed polyester spuiten kan ook niet iedereen!
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Zoekende naar Elise info...
Bedankt voor de info. De Elise komt in een garage te staan in ieder geval.
Daan...
Daan...
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Zoekende naar Elise info...
Had net een nieuwe draadje geopend waarin ik aankondigde een 111R te hebben gekocht. Om één of andere reden is deze weer verwijderd
Nou ja, bij deze dan.
Daan...
Nou ja, bij deze dan.
Daan...
- Emiel
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Zoekende naar Elise info...
Elise schreef:Dat vocht wat erin zit moet eruit, dus ze moeten dat openschuren en dan laten drogen.
Als dat niet goed gebeurd of niet genoeg tijd krijgt om te drogen, dan kun je het terugkrijgen.......als je de auto 's winters buiten laat staan, staat hij altijd in een garage zou ik me minder zorgen maken.
Ook kan het op andere plaatsen voorkomen/terugkomen.
Je zou Richard van het speedsterforum eens om advies kunnen vragen, die is spuiter, heeft er verscheidene gespoten en heeft zelf ook (meerdere) speedsters gehad.
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4703
Goed polyester spuiten kan ook niet iedereen!
Mijn polyesther is nieuw, zit geen vocht in, heeft maanden in een warme garage gelegen.
Dus ik kan het niet meer plaatsen mbt vocht etc.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9081
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Zoekende naar Elise info...
Zie mijn eerdere post. Het kan er al ingezeten hebben bij de fabricage van de clam.Emiel schreef:Mijn polyesther is nieuw, zit geen vocht in, heeft maanden in een warme garage gelegen.
Dus ik kan het niet meer plaatsen mbt vocht etc.
- Joost
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: Zoekende naar Elise info...
Gefeliciteerd Daan.
- HJ
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
- Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25
Re: Zoekende naar Elise info...
Gefeliciteerd! Is het in Nederland gelukt of komt ie uit het buitenland?
Ik gok vdk want daar staat de R als verkocht.
Ik gok vdk want daar staat de R als verkocht.
- Daan
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04
Re: Zoekende naar Elise info...
Ik heb inderdaad de 111R van VDK gekocht. Ik heb toch afgezien van import uit het buitenland.
Daan...
Daan...
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
Als er vocht inzit dat eruit kan.....dan kan er (later) ook vocht inkomen.Emiel schreef:Mijn polyesther is nieuw, zit geen vocht in, heeft maanden in een warme garage gelegen.
Dus ik kan het niet meer plaatsen mbt vocht etc.
Ik geloof ook niet zo in dat verhaaltje van Smiley betreffende het productieproces etc.
Als was het alleen maar om het feit dat de de clams van een S1 en S2 van verschillende polyestervezels gemaakt zijn (S1 = lang, S2 = kort)
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Re: Zoekende naar Elise info...
@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
Mijn ervaring is dat osmose het makkelijkst onstaat op plaatsen met een slechte ventilatie.Stéphane schreef:@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
b.v. aan de binnenkant deuren tussen deur en chassis of op de plaatsen waar in de winter sneeuw op de auto ligt.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Re: Zoekende naar Elise info...
OK. Dan trekt het vocht waarschijnlijk naar binnen, door de lak heen - als ik het zo inschat.Elise schreef:Mijn ervaring is dat osmose het makkelijkst onstaat op plaatsen met een slechte ventilatie.Stéphane schreef:@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
b.v. aan de binnenkant deuren tussen deur en chassis of op de plaatsen waar in de winter sneeuw op de auto ligt.
Mijn Elise staat gelukkig binnen en ik heb er geen last van.
- Emiel
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Zoekende naar Elise info...
De mijne ook...Stéphane schreef:OK. Dan trekt het vocht waarschijnlijk naar binnen, door de lak heen - als ik het zo inschat.Elise schreef:Mijn ervaring is dat osmose het makkelijkst onstaat op plaatsen met een slechte ventilatie.Stéphane schreef:@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
b.v. aan de binnenkant deuren tussen deur en chassis of op de plaatsen waar in de winter sneeuw op de auto ligt.
Mijn Elise staat gelukkig binnen en ik heb er geen last van.
Maar van wat ik begrepen heb en nu uit eigen ervaring, is een niet geventileerde ruimte en/of temperatuur wisseling naar vriespunt.
Om onduidelijke reden is de verwarming uitgezet geweest in de garage. Gelukkig heeft de ketel een anti vorst stand maar dat heeft in de garage niet voorkomen dat het er snachts ijzig koud is geweest. Toen ik erachter kwam, stonden eropeens wat blaasjes op.
Het lijkt erop dat het vocht erin zit, geen kwaad kan, tot het bevriest of omdat het niet kan ventileren.
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
De mijne heeft helaas een wintertje buiten gestaan......
Staat nu weer heerlijk in de (verwarmde) garage, maar heeft er dus wel wat osmose plekken aan overgehouden.
Ik ben er iig wel van overtuigd dat of je nu een S1 met lange vezels, een S2 met korte polyestervezels, eentje die vers uit de fabriek komt of eentje die al jaren oud is......staat hij buiten en gaat het vriezen dan loop je kans dat de boel kapot vriest.
Staat nu weer heerlijk in de (verwarmde) garage, maar heeft er dus wel wat osmose plekken aan overgehouden.
Ik ben er iig wel van overtuigd dat of je nu een S1 met lange vezels, een S2 met korte polyestervezels, eentje die vers uit de fabriek komt of eentje die al jaren oud is......staat hij buiten en gaat het vriezen dan loop je kans dat de boel kapot vriest.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Re: Zoekende naar Elise info...
De mijne staat (gelukkig) onder mijn appartement, onder de vloer waar ook de verwarmingsbuizen doorheen lopen. Dat is dus altijd relatief warm en droog.
Lijkt dan inderdaad vorst gerelateerd en dat is dan ook weer begrijpelijk. Vocht bevriest en zet uit. Hier dan weer wat ruimte tussen lak en clam. Mogelijk ook haarscheurtjes in de lak waardoor zuurstof binnen kan komen, wat dan tot osmose leidt.
Lijkt dan inderdaad vorst gerelateerd en dat is dan ook weer begrijpelijk. Vocht bevriest en zet uit. Hier dan weer wat ruimte tussen lak en clam. Mogelijk ook haarscheurtjes in de lak waardoor zuurstof binnen kan komen, wat dan tot osmose leidt.
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
Ik heb eigenlijk geen idee of lak 100% dicht is of toch poreus is.
Het zou misschien ook zo kunnen dat in de herfst, als het vochtig is, vocht vanaf de binnenkant door het polyester heen trekt.?
Dit laatste lijkt me vooral mogelijk als er relatief weinig hars gebruikt is.... ?
Het zou misschien ook zo kunnen dat in de herfst, als het vochtig is, vocht vanaf de binnenkant door het polyester heen trekt.?
Dit laatste lijkt me vooral mogelijk als er relatief weinig hars gebruikt is.... ?
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Re: Zoekende naar Elise info...
Dat laatste lijkt me inderdaad wel een serieuze optie. Zeker aan de randen, die vaak wat ruw zijn. Dan hoeft er maar een druppeltje vocht in te trekken en het heeft al effect.Elise schreef:Ik heb eigenlijk geen idee of lak 100% dicht is of toch poreus is.
Het zou misschien ook zo kunnen dat in de herfst, als het vochtig is, vocht vanaf de binnenkant door het polyester heen trekt.?
Dit laatste lijkt me vooral mogelijk als er relatief weinig hars gebruikt is.... ?
-
- Berichten: 7175
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Zoekende naar Elise info...
Het is maar een theorie he......ik heb wel eens wat geprutst met polyester maar daar houdt het verder ook op
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten