Zoekende naar Elise info...

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 13 jan 2012, 20:29

Zo, effe m'n draadje terug kapen ;-)

Ben bijna rond met de aankoop van een Elise... Dit exemplaar heeft echter op een paar locaties last van 'osmose' (lucht belletjes onder de lak). Voor mij als Lotus noob was dit onbekend. Deze Elise zou op die plekken netjes gespoten worden overigens.

Mijn vraag is, is dit een bekend probleem? Zo ja, komt dit vaak voor of is er meer aan de hand met de lak?

Morgen misschien hand tekening zetten ;-)

Daan...

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 13 jan 2012, 20:43

Emiel schreef:Op Lotusforum in Belgie zit ene Allen met een 250pk speedster op semi slicks.
290. Is een getunede turbo.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 13 jan 2012, 20:52

Daan schreef:Mijn vraag is, is dit een bekend probleem? Zo ja, komt dit vaak voor of is er meer aan de hand met de lak?
Ja, dat komt meer voor.
Vermoedelijk terug te brengen naar de frans slag.
De clams worden door Sotira in frankrijk gemaakt, en het gerucht is dat ze met de hoge druk spuit uit de mallen gehaald worden.
Dan niet lang genoeg drogen voor de beschermcoating erop gaat ter preparering voor verzendign naar lotus..
Vaak bij auto's die buiten staan in de winter, wordt bij vrieskou dat vocht eruit gedrukt.

Dus na een reparatie kan het zijn, dat nog niet alles eruit is.
Ik zou adviseren de auto met dikke vrieskou buiten te laten staan, zodat alles eruit klapt, en dan pas te laten repareren.

Afbeelding

Bij reguliere reparatie aan een clam te vlug spuiten na het schuren schijnt het ook te kunnen komen.
Dat schijnt er dan meer bobbelig uit te zien, dan die maankraters van de osmose op de foto.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 13 jan 2012, 22:10

Duidelijk.

Mij is verteld dat de delen die gespoten gaan worden, na het schuren eerst in de 'oven' gaan waarna ze gespoten worden. Lijkt mij de juiste werkwijze gezien jouw uitleg.

Daan...

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 13 jan 2012, 23:14

Gaat het om een S1 of een S2?

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 13 jan 2012, 23:16

111R, S2 dus ;-)

Daan...

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Emiel » 14 jan 2012, 01:38

Daan schreef:Duidelijk.

Mij is verteld dat de delen die gespoten gaan worden, na het schuren eerst in de 'oven' gaan waarna ze gespoten worden. Lijkt mij de juiste werkwijze gezien jouw uitleg.

Daan...
Als de oven te warm is, krijg je ook deze problemen, mag schijnbaar niet warmer als 35 graden.

Ik heb niet gebakken en gebraden, gewoon laten drogen van de 2k lak , heb er ook 1.

Veel nieuwe lotussen hebben het ook.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 14 jan 2012, 09:05

Dat vocht wat erin zit moet eruit, dus ze moeten dat openschuren en dan laten drogen.
Als dat niet goed gebeurd of niet genoeg tijd krijgt om te drogen, dan kun je het terugkrijgen.......als je de auto 's winters buiten laat staan, staat hij altijd in een garage zou ik me minder zorgen maken.
Ook kan het op andere plaatsen voorkomen/terugkomen.

Je zou Richard van het speedsterforum eens om advies kunnen vragen, die is spuiter, heeft er verscheidene gespoten en heeft zelf ook (meerdere) speedsters gehad.
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4703

Goed polyester spuiten kan ook niet iedereen!

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 14 jan 2012, 09:16

Bedankt voor de info. De Elise komt in een garage te staan in ieder geval.

Daan...

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 14 jan 2012, 15:13

Had net een nieuwe draadje geopend waarin ik aankondigde een 111R te hebben gekocht. Om één of andere reden is deze weer verwijderd :devil:

Nou ja, bij deze dan.

Daan...

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Emiel » 14 jan 2012, 15:56

Elise schreef:Dat vocht wat erin zit moet eruit, dus ze moeten dat openschuren en dan laten drogen.
Als dat niet goed gebeurd of niet genoeg tijd krijgt om te drogen, dan kun je het terugkrijgen.......als je de auto 's winters buiten laat staan, staat hij altijd in een garage zou ik me minder zorgen maken.
Ook kan het op andere plaatsen voorkomen/terugkomen.

Je zou Richard van het speedsterforum eens om advies kunnen vragen, die is spuiter, heeft er verscheidene gespoten en heeft zelf ook (meerdere) speedsters gehad.
http://speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4703

Goed polyester spuiten kan ook niet iedereen!

Mijn polyesther is nieuw, zit geen vocht in, heeft maanden in een warme garage gelegen.
Dus ik kan het niet meer plaatsen mbt vocht etc.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 14 jan 2012, 16:06

Emiel schreef:Mijn polyesther is nieuw, zit geen vocht in, heeft maanden in een warme garage gelegen.
Dus ik kan het niet meer plaatsen mbt vocht etc.
Zie mijn eerdere post. Het kan er al ingezeten hebben bij de fabricage van de clam.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Joost » 14 jan 2012, 19:57

Gefeliciteerd Daan.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door HJ » 14 jan 2012, 20:39

Gefeliciteerd! Is het in Nederland gelukt of komt ie uit het buitenland?
Ik gok vdk want daar staat de R als verkocht.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 15 jan 2012, 09:58

Ik heb inderdaad de 111R van VDK gekocht. Ik heb toch afgezien van import uit het buitenland.

Daan...

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 15 jan 2012, 10:17

Emiel schreef:Mijn polyesther is nieuw, zit geen vocht in, heeft maanden in een warme garage gelegen.
Dus ik kan het niet meer plaatsen mbt vocht etc.
Als er vocht inzit dat eruit kan.....dan kan er (later) ook vocht inkomen.
Ik geloof ook niet zo in dat verhaaltje van Smiley betreffende het productieproces etc.
Als was het alleen maar om het feit dat de de clams van een S1 en S2 van verschillende polyestervezels gemaakt zijn (S1 = lang, S2 = kort)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Stéphane » 18 jan 2012, 12:19

@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 18 jan 2012, 12:56

Stéphane schreef:@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
Mijn ervaring is dat osmose het makkelijkst onstaat op plaatsen met een slechte ventilatie.
b.v. aan de binnenkant deuren tussen deur en chassis of op de plaatsen waar in de winter sneeuw op de auto ligt.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Stéphane » 18 jan 2012, 14:48

Elise schreef:
Stéphane schreef:@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
Mijn ervaring is dat osmose het makkelijkst onstaat op plaatsen met een slechte ventilatie.
b.v. aan de binnenkant deuren tussen deur en chassis of op de plaatsen waar in de winter sneeuw op de auto ligt.
OK. Dan trekt het vocht waarschijnlijk naar binnen, door de lak heen - als ik het zo inschat.

Mijn Elise staat gelukkig binnen en ik heb er geen last van.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Emiel » 18 jan 2012, 14:52

Stéphane schreef:
Elise schreef:
Stéphane schreef:@Elise: zou het niet zijn dat het met name gaat om vocht in de lak? Als dat vocht geïsoleerd wordt onder de lak bij het 'afbakken' zit dat klem tussen lak en klem, wat dan weer de osmose veroorzaakt.
Mijn ervaring is dat osmose het makkelijkst onstaat op plaatsen met een slechte ventilatie.
b.v. aan de binnenkant deuren tussen deur en chassis of op de plaatsen waar in de winter sneeuw op de auto ligt.
OK. Dan trekt het vocht waarschijnlijk naar binnen, door de lak heen - als ik het zo inschat.

Mijn Elise staat gelukkig binnen en ik heb er geen last van.
De mijne ook...

Maar van wat ik begrepen heb en nu uit eigen ervaring, is een niet geventileerde ruimte en/of temperatuur wisseling naar vriespunt.

Om onduidelijke reden is de verwarming uitgezet geweest in de garage. Gelukkig heeft de ketel een anti vorst stand maar dat heeft in de garage niet voorkomen dat het er snachts ijzig koud is geweest. Toen ik erachter kwam, stonden eropeens wat blaasjes op.

Het lijkt erop dat het vocht erin zit, geen kwaad kan, tot het bevriest of omdat het niet kan ventileren.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 18 jan 2012, 15:47

De mijne heeft helaas een wintertje buiten gestaan...... :'(
Staat nu weer heerlijk in de (verwarmde) garage, maar heeft er dus wel wat osmose plekken aan overgehouden.

Ik ben er iig wel van overtuigd dat of je nu een S1 met lange vezels, een S2 met korte polyestervezels, eentje die vers uit de fabriek komt of eentje die al jaren oud is......staat hij buiten en gaat het vriezen dan loop je kans dat de boel kapot vriest.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Stéphane » 18 jan 2012, 16:12

De mijne staat (gelukkig) onder mijn appartement, onder de vloer waar ook de verwarmingsbuizen doorheen lopen. Dat is dus altijd relatief warm en droog.

Lijkt dan inderdaad vorst gerelateerd en dat is dan ook weer begrijpelijk. Vocht bevriest en zet uit. Hier dan weer wat ruimte tussen lak en clam. Mogelijk ook haarscheurtjes in de lak waardoor zuurstof binnen kan komen, wat dan tot osmose leidt.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 19 jan 2012, 11:05

Ik heb eigenlijk geen idee of lak 100% dicht is of toch poreus is.
Het zou misschien ook zo kunnen dat in de herfst, als het vochtig is, vocht vanaf de binnenkant door het polyester heen trekt.?
Dit laatste lijkt me vooral mogelijk als er relatief weinig hars gebruikt is.... ?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Stéphane » 19 jan 2012, 13:24

Elise schreef:Ik heb eigenlijk geen idee of lak 100% dicht is of toch poreus is.
Het zou misschien ook zo kunnen dat in de herfst, als het vochtig is, vocht vanaf de binnenkant door het polyester heen trekt.?
Dit laatste lijkt me vooral mogelijk als er relatief weinig hars gebruikt is.... ?
Dat laatste lijkt me inderdaad wel een serieuze optie. Zeker aan de randen, die vaak wat ruw zijn. Dan hoeft er maar een druppeltje vocht in te trekken en het heeft al effect.

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 20 jan 2012, 08:54

Het is maar een theorie he......ik heb wel eens wat geprutst met polyester maar daar houdt het verder ook op :duck:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten