Zoekende naar Elise info...

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 28 jun 2011, 22:25

Hoi,

Loop al een paar jaar met het idee rond een Elise aan te schaffen. Liefst een wat recenter (>2005) model. De auto moet ook zeker LHD zijn. De spoeling in NL lijkt erg dun, vooral als je de Target autos links laat liggen. Ben dus eigenlijk alleen aangewezen op wat Van Der Kooi heeft staan, of wat er toevallig particulier op Marktplaats staat. Even een paar vraagje voor de specialisten alhier :

1. Ik heb tot op heden nog geen knappe NL fora gevonden voor Lotus. Ik snap dat het geen volume merk is, maar heeft er iemand pointers naar leuke fora of info sites. Ik had er één gevonden, maar daar werkte de registratie procedure voor geen meter.

2. Zijn er meer (betrouwbare) handelaren of locaties waar ik wat zou kunnen vinden? Heb ook al in Duitsland gekeken, maar ook daar valt het niet mee.

3. Ik geloof dat 2004 of 2005 het overgangsjaar is geweest van Rover naar Toyota? Wat zijn zoal de voors en tegens van beide motoren? Zijn de Toyo's echt betrouwbaarder dan de Rovers?

4. Wat zijn bekende zwakke punten?

Ik had een paar maanden geleden bijna besloten een nieuwe Elise Club racer aan te schaffen, maar vond het achteraf toch iets teveel geld voor een derde auto. Op zich lijkt mij dit wel een mooie package, ondanks het relatieve gebrek aan vermogen. Ik zie de Elise echter niet als strepentrekker, maar meer een funmobiel voor de lokale dijkweggetjes en af en toe een trackday o.i.d.

Daan...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door GTRene » 28 jun 2011, 22:33

zou sowieso niet voor de rover motor gaan, en ja de toyata is a safer bet.
als je het model Elise neemt vanaf 2006 dan heb je meteen de update versie, je kan een S versie kopen das 136 pk Toyota of de 111R das 192pk dat is echt een fijne auto en vlot genoeg voor jou zo je schrijft.

lotus in NL is vaak vrij duur, doch hoeft niet, wellicht hier ook eens rondsnuffelen?

http://www.lotuslounge.nl/lotuslounge/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

hier staat soms ook wel leuk spul op de site, niet veel maar je kan net geluk hebben

http://www.vansten.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

hier staan de vanaf 2006 111R (ook wat RHD maar ook LHD)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... AsArray=KW" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 28 jun 2011, 23:13

Thanks voor de pointers!

Op Mobile.de moet je wel goed filteren. Zit veel import tussen (US en UK), plus hier en daar unfall wagen. Zal voor mij denk ik ook een kwestie van geduld worden. De Elises, en dan met name de LHD S2's, blijven gewoon stevig geprijsd. Ze worden nieuw denk ik niet zoveel gekocht, maar tweede hands lijkt de vraag stukken hoger. Op een andere manier kan ik de vraagprijzen voor gebruikt in NL, BE en DE niet uitleggen.

Daan...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door GTRene » 28 jun 2011, 23:21

je kan ook een goedkoop 2006<>2007 exemplaar kopen en meteen laten ombouwen naar LHD kost tussen de 4 en 5.5K geloof ik...
dan ben je al met al nog duizenden euro's goedkoper dan een NL auto van hetzelfde jaar e,d,
eventueel kun je dan meteen meer mee laten pakken :)

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 28 jun 2011, 23:30

Is ook een idee ja.

Ben in de basis wel altijd een beetje huiverig voor dit soort ombouw projecten. Of kan dit er net zo uitzien als OEM?

Daan...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door GTRene » 28 jun 2011, 23:37

Daan schreef:Is ook een idee ja.

Ben in de basis wel altijd een beetje huiverig voor dit soort ombouw projecten. Of kan dit er net zo uitzien als OEM?

Daan...
Ja, er zijn een stuk of 3 ombouwers die het professioneel aanpakken, hier op het forum zitten ook 1 of 2 die het zelf gedaan hebben :D

je kan dan bv zoiets kopen, Ruben heeft er ook zo 1 met hardtop en al en nog wat van de prijs af praten

http://www.pistonheads.com/sales/2810914.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

of meteen meer snel zoals deze 243bhp in de Elise en wat aanpassingen. :df:

http://www.pistonheads.com/sales/2556880.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door GTRene » 28 jun 2011, 23:41

ik weet niet hoe zei werken, maar hier een voorbeeld van eem belgische converter met prijzen e.d. en wat foto's

http://www.redwaterbelgium.be/en/conversion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Maus » 29 jun 2011, 00:03

@ Rene; wat is er mis met 't Roverblok?
Rij inmiddels al ruim een half jaar probleemloos rond (wat ik graag zo wil houden. ;))

@ Daan; Een forum van onze zuiderburen ook goed? --> http://www.lotusforum.be
Neem aan dat je naast v/d Kooi, ook Van Sten in je rijtje hebt staan?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 29 jun 2011, 00:43

Een nieuwe speler is deze:
http://www.number1eleven.nl/voorraad.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij Importeerd ze, zet ze om naar LHD en verkoopt ze dan.

Een originele LHD is schaars en prijzig. Geduld hebben dus.

ALTIJD een aankoopkeuring laten doen, om helder te krijgen of er geprutst is aan het chassis ed.
Laat je nooit en te nimmer gek maken doordat de lak er goed uitziet. Dat is het minst belangrijke aan zo'n auto.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door HJ » 29 jun 2011, 07:18

Ga eens langs bij Lotus Antwerpen. http://www.lotuscars.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een bedrijf waar ze de juiste auto's verkopen. Niet alles staat op zijn site. Hij helpt ook met de import naar Nederland.
Het is een zeer gastvrij bedrijf.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Hans R » 29 jun 2011, 07:56

Auto uit Engeland halen en ombouwen, je ziet er niks van zeker als hij al het nieuwe dashboard heeft!
Dat is de goedkoopste oplossing, ik heb nog een 2010 model Exige voor je te koop, ombouwen naar LHD kost €4700,-
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l4gy1tvnvzz1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar kan het dak ook vanaf.

http://www.autogespot.com/nl/viewimages ... 2011221320" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding



Enhe.. niks mis met het Roverblokje, was een heerlijk blok in de 340R :beam:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Emiel » 29 jun 2011, 10:52

Misschien staat hier iets tussen voor je :

http://www.lotus-forum.be/viewforum.php ... 39dfd15224" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het stuur naar jou idee goed zit is importeren uit belgie misschien een optie.

Elise
Berichten: 7321
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Elise » 29 jun 2011, 11:01

Hans R schreef:Enhe.. niks mis met het Roverblokje, was een heerlijk blok in de 340R :beam:
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

K-series blok is een heerlijk blokje wat prachtig aan het gas hangt......maar om nou te zeggen dat er niks mis mee is?

Jij hebt dan hele goede ervaringen, de ervaring van Allen met de K-series in de Caterham zijn toch iets anders dacht ik..... (staat wel e.e.a. ook hier op het forum over)

Of zoek even op google naar "rover k series head gasket failure" en zie het aantal resultaten.

Of zoek naar HGF op http://www.seloc.org" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"

Zelfs op de wiki van de Rover K engine is er stuk over geschreven.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_K_engine" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;"
Head gasket problems

The K-Series engine has gained a reputation for head gasket trouble. This is due to a range of problems including build tolerances, reduced block face stiffness, casting quality and material and cooling system layout. A number of changes were made over the years to improve the condition.

Amongst the first of the changes was the introduction of steel head locating dowels. Early versions of the K Series engine had steel dowels, but these were loose fitting and used as an assembly aid. Plastic dowels were then introduced to prevent head face damage on the assembly line and also as a cost saving. This engine had wet liners and a solid block top deck and was not known for being prone to gasket failure. The plastic dowels were carried forward to the redesigned K series which was then available in 1600 and 1800 capacities by using damp liners and an open block design. However, it became apparent that this engine had an issue with head gasket failure which was partly due to lack of stiffness in the head/block interface. To help reduce this shuffling, steel dowels were reintroduced, but with a tight fit to fix the head securely to the block face. This reduced one mode of head gasket failure caused by movement between the block and head faces, but was only partly successful because the dowels only helped in their local areas. The gasket itself was also subject to minor improvements to the sealing bead design over the years.

During its later years, the cooling system of some models was also modified by the introduction of a PRT (pressure release thermostat). This allowed increased coolant flow at high engine loads even before high temperatures were reached and reduced the thermal shock the engine saw when a conventional thermostat was first opened. This thermal shock would cause differential expansion across the gasket face causing relative movement between head and block.

A new design of head gasket has been available for several years from Land Rover which can be retro-fitted to all K-Series engines. This is of the MLS (multi layer steel) design. This has now been superseded by a new MLS design that is used in conjunction with higher tensile head bolts and strengthened oil rail (into which the bolts are screwed). A modified tightening method is also used with the new bolts. The effectiveness is yet to be proved.

Destined to be introduced with the Euro IV emissions compliant engine in late 2005 was the MLS gasket and strengthened oil rail. The aim of the latter is to improve engine rigidity. But this was never introduced by MG Rover Group as the company had gone bankrupt by the time of the planned launch.

The N-Series engine (basically the aforementioned Euro IV-compliant K-Series) in the MG TF relaunched by Nanjing Automotive in September 2008, has these modifications as standard.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 29 jun 2011, 12:51

Een hoop goede info zie ik, thanks. Ga ik vanavond even checken...

Daan...

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 29 jun 2011, 23:31

Ik ga voorlopig het geduld opbrengen om te wachten op een mooie kans. Blijf ook in BE kijken, want daar lijkt het aanbod groter te zijn dan in NL. Wanneer het echt te lang gaat duren, overweeg ik een UK exemplaar plus LHD conversie.

De Exige van Hans D is super, maar helaas boven het budget :(

Daan...

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 30 jun 2011, 00:40

Tot welk budget kunnen we je helpen elises in de gaten te houden, als ik zo vrij mag zijn?

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 30 jun 2011, 12:46

Zo vrij mag je zijn :wink:

Ik zoek iets rond de 30k....

Daan...

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door indobesar » 30 jun 2011, 13:37

Daan schreef:Zo vrij mag je zijn :wink:

Ik zoek iets rond de 30k....

Daan...
Dan zou ik eens met Michel gaan praten. Rode Exige met Toyota power!

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 30 jun 2011, 14:06

indobesar schreef:Dan zou ik eens met Michel gaan praten. Rode Exige met Toyota power!
Is RHD, Als die ook meegerekend kunnen worden, is er maar zat te krijgen voor 30k.
LHD 2005 of jonger wordt een mooie uitdaging :strong:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 14:32

als je de kleur niet uitmaakt...

08-2007 LHD onder 25k en onder 30k incl kenteken.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 14:34

als je hier wat af pingelt moet je die ook onder de 30K kunnen krijgen op NL platen, is van 2006

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 30 jun 2011, 14:56

GTRene schreef:als je de kleur niet uitmaakt...

08-2007 LHD onder 25k en onder 30k incl kenteken.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Had hem ook al gezien.
"Unfallfahrzeug
US-Import mit deutscher Zulassung"

Goed na laten kijken dus.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door smiley » 30 jun 2011, 14:59

GTRene schreef:als je hier wat af pingelt moet je die ook onder de 30K kunnen krijgen op NL platen, is van 2006

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Die is netjes. Een rauwe schatting voor bpm voor een 05'er van 55k nieuw is zo'n 3k.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 30 jun 2011, 20:46

Die oranje unfall wagen uit the US had ik ook al gezien. Los van het feit dat het m'n kleur niet is, zou ik die auto vanwege afkomst en historie never nooit overwegen. De markt is gelukkig nog niet zo krap dat de auto krom vanuit de andere kant van de wereld moet komen :wink:

Die zilveren is wel mooi trouwens. Op zich niets mis met Duitse import, maar dan het liefst wel van een 'betrouwbare' handelaar/dealer i.p.v. particulier.

Daan...

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Rupie » 30 jun 2011, 22:24

Heb je al gereden Daan? Met de Rover motor en de standaard Toyota motor? Heb je nog andere eisen? Ik vond oa een hardtop, airco, standaard sportiever afgesteld onderstel en elektrische ramen een must. Maar ik vond de standaard motor van Toyota met 192 pk ook totaal niet interessant. Ik vond de 120 pk Rover motor interessanter. En dan heb je nog de 111S met Rover motor en 160(?) pk zoals Maus 'm heeft. Daarbij heeft de Rover editie het voordeel dat ie geen rembekrachtiging heeft. Of anders gezegd de Toyota uitvoering van voor 2005/2006 zonder de led achterlichten en zonder het elektronische gaspedaal en met een andere pedalen set en andere stoelen, heeft een behoorlijk dood punt bij aanremmen, waar dat bij de Rover standaard goed is en bij mij ook (iig beter).

Als je uit een Mitsubishi Evo komt denk ik niet dat je onder de indruk gaat zijn van het standaard Toyota blok. Dan heb je een supercharger nodig. Waar de tweede nokkenas (of hoe heet dat ding, ik vergeet het elke keer) er in komt bij de SC versie is variabel van 4500 toeren tot 6200 toeren. Dat heb je niet met de gewone uitvoering, dan komt ie er pas in bij 6200 toeren. Das laat en ik kan je vertellen dat het niet indrukwekkend is. Wel met de supercharger omdat je meer koppel hebt én het er op een moment in kan komen waar je er op zit te wachten (ipv 6200 toeren zonder daadwerkelijke schop in de rug).

Het is een persoonlijke keuze, maar ik denk dat het goed is om met wat verschillende auto's te rijden. Daarentegen ben ik heel kritisch en jij misschien wat minder en kom je goed uit de voeten met een standaard uitvoering. In dat geval zou ik de 1.8 S uitvoering met Toyota motor ook in overweging houden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 322 gasten