Lotus Exige S V6 & Cup R, R-GT & Exige S roadster

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Hans R » 20 jun 2012, 21:42

Op de openbare weg niet te merken nou ja in positieve zin wel (met meer gewicht voelt die stabieler)
Op het circuit zal het anders zijn.. de remmen zijn ook enorm gegroeid en de schijven zijn nu 2 delen.
Ja dit wordt wel mijn auto... over 3 jaar :blink:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Joost » 20 jun 2012, 21:50

Ik zag je 340R ook al weer op Pistonheads staan Hans.

Weer tijd voor iets nieuws?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door smiley » 20 jun 2012, 21:51

340R = 178pk / 171nm / 658 kilo / 4.3 sec = 270pk per ton
S2 lotus exige S = 223pk / 215nm / 935 kilo / 4.3 sec = 238pk per ton
S3 Lotus exige V6 = 350pk / 400nm / 1180 kilo / 3.8 sec = 296pk per ton

En voor de man met minder centjes....

speedster SC = 260pk / 295nm / 845 kilo / 4.3 sec = 307pk per ton

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Joost » 20 jun 2012, 22:03

Leuk en aardig die pk per ton verhouding, daar gaat een auto alleen niet beter van sturen!

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Hans R » 20 jun 2012, 22:23

Ahum, Lotus 340R 190pk/ 658kilo = 289pk per ton :wink:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door smiley » 20 jun 2012, 22:35

Hans R schreef:Ahum, Lotus 340R 190pk/ 658kilo = 289pk per ton :wink:
Met de performancekit erop wel ja. Niet de standaard toch?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door smiley » 20 jun 2012, 22:36

Joost schreef:Leuk en aardig die pk per ton verhouding, daar gaat een auto alleen niet beter van sturen!
Klopt helaas.
Maar een exige geo, setje nitrons en een elise stuurhuis maken al een hoop verschil. :hungry:

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Joost » 20 jun 2012, 22:46

Dat geloof ik graag.

Mijn opmerking ging ook niet zozeer over jouw auto maar over de Exige S V6.
Pk/gewicht verhouding lijkt me prima in orde. Alleen die 1180 kg moet ook afgeremd worden en de bocht om, en dat verschil (met de "oude" Exige) merk je gewoon, hoe goed het onderstel en de remmen ook zijn.

Hoop trouwens dat die 1180 kg een beetje klopt. Mijn Exige is een stuk zwaarder dan het kentekengewicht.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Tom » 20 jun 2012, 23:02

Zo'n Exige V6 van 1180kg lijkt mij hartstikke gaaf, geweldige cijfers als je kijkt naar wat er zoal te koop is. Een Porsche GT3 is zwaarder.

Alleen voor een Lotus is het ding wel wat zwaar. Hoop wel dat ze voor de echte liefhebber van lightweights nog wat leuke specials blijven bouwen en die nieuwere/zwaardere Lotussen (die nog boven deze V6 komen) gebruiken als cashcow... net als Porsche doet met die Panamera en Cayenne.. beetje zonde van het merk maar zal niet anders kunnen in deze tijd.

Je review is wel kort Hans.... hoe klonk ie, is ie met iets anders te vergeleken, hoe is dat blok etc.?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Joost » 20 jun 2012, 23:07

Alles lijkt er op dat het gedaan is bij Lotus wat betreft de echte lightweights

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door smiley » 20 jun 2012, 23:07

Afremmen doet de V6 met 4 pods op 35cm schijven. (normale exige met 2 pods on 28cm schijven geloof ik)
Ik denk dat je er echt mee gereden moet hebben, en niet af moet gaan op gewicht alleen.

Hans; hoe was het remmen en bochten vergeleken met je exige?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door GTRene » 20 jun 2012, 23:32

persoonlijk denk ik dat dat beetje "extra" gewicht ook een iets stabieler op de weg liggende auto kan zijn...
en bij remmen gewicht in de strijd kan gooien :D mede door die joekels van remmen moet het wel aardig te doen zijn lijkt me?
daarbij geeft die 350pk niet alleen leuke cijfers van 0 naar 100 zoals de oude exige ook goed kan, doch trekt ook nog aardig door naar de 200 waar de oude boven de 160 toch wat buiten stoom komt als je de klok erbij pakt.

Ik denk en zo te horen, dat het een mooie balans is qua power and weight en zowel leuk is op de snelweg als op het dijkweggetje of trackday.

een GT auto blinkt meer uit op de gewone wegen, de oude exige is meer track gericht zeg maar en deze nwe kan het op beide aardig, denk ik :df:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Hans R » 21 jun 2012, 06:46

Remmen doet die prima maar ben er niet het circuit mee op geweest daar viel mijn vorige Exige voor mij door de mand dan merk je het gewicht.. geluid is heerlijk niet te hard gewoon lekker en donker ook dat gejank van die compressor hoor je niet zoals bij de vorige Exige en ook heel belangrijk deze heeft een achteruit kijk spiegel en je ziet nog wat ook!! :wink:

Een lange review heeft geen zin ik heb er misschien zelf 10km mee gereden en 10 km er naast gezeten..
Hij is wel snel maar had niet direct het gevoel dat die veeeel sneller is dan mijn oude Exige of huidige 340R waarschijnlijk op hoge snelheid wel, de rust is meer opgevallen mede daardoor is deze Exige volwassener geworden en daar is helemaal niks mee. (wordt blijkbaar een jaartje ouder)

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Hans R » 22 jun 2012, 10:26

Ik moest zojuist Ron nog overtuigen dat de nieuwe Exige S toch echt wel beter en gaver is dan een Cayman R..
En nog is die niet overtuigd....


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door GTRene » 22 jun 2012, 15:57

:mrgreen:

lijkt me trouwens best interessant als je ze back to back kan vergelijken, niet alleen qua power maar vooral hoe ze rijden en hoe ze aan je verbonden is zeg maar, dat verschil.
vooral ook het stuurgedrag en remmen en schakelen e.d. how they talk to you.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Emiel » 22 jun 2012, 18:35

Nadeel van gewicht is natuurlijk wel slijtage aan banden, schijven etc.

Mij lijkt het super, moet toch eens rijden met zon ding.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1987
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Joost » 23 jun 2012, 14:23

Als je vorige Exige op het ciruit door de mand viel door het hogere gewicht, dan zou je toch haast mogen verwachten dat de nieuwe Exige S V6 dat ook doet, door z´n nog hogere gewicht.

Vermogen, onderstel en remmen kunnen een hoop goed maken, maar je geeft ook al aan dat hij niet veel sneller aanvoelt dan de 340r en je ´oude´ Exige.

Hoop ooit nog eens zelf een stukje te kunnen sturen met de nieuwe Exige S V6.

Jokke_vlo
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2012, 13:54

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Jokke_vlo » 24 jun 2012, 15:55

De nieuwe Lotus Exige S tested
Als ex eigenaar van een Lotus Exige Cup 260, en autoliefhebber, is de komst van een nieuw model altijd iets speciaals. Na lang wachten lijkt de Lotus Exige V6 echt, ongelooflijk maar waar, in productie te gaan.
Zodoende had ik, samen met een paar andere gepassioneerden gisteren de kans de nieuwe Exige S even aan de tand te voelen. En dat twee dagen na mekaar…..
Hierbij een verslag met de eerste indrukken.

Exterieur:
Ik had de wagen al een paar keer op beurzen gezien en was eigenlijk nooit echt “impressed”. Maar goed een wagen in zijn natuurlijke habitat zien of op een beurs het zijn dikwijls twee werelden. Op dat vlak herinner ik me een andere Engelsman, de Jaguar XKR-S, die op de beurs gigantisch indrukwekkend leek en me irl tegenviel.
De Exige V6 dus, welja ik vind de auto voor ¾ heel geslaagd, bruut in de front, een mooie lijn in profiel maar, voor mij een achterste dat er niet bij past. Smaken verschillen hierin duidelijk want voor elke tegenstander van deze kont was er bij de omstaanders ook een voorstander.
Zoek je een exclusieve wagen, met verdorie brute looks, dan vind je in verhouding tot de prijs niet beter. De zoveelste Porsche (boxster) gaat dat bv niet hebben.
In vergelijking met het vorige model is dit niet langer een baby speelgoed auto, nee het is een puber die net nog niet adolescent is.
Interieur:
De grote tegenvaller….. de cockpit is niet gewijzigd, totaal niet dus, tov het vorige model. Het stuur blijf niet instelbaar (voor mij te laag), de daklijn blijft net enkel cm te laag, en je moet nog steeds sub 1m85 zijn om deftig in de auto te passen.
Wat wel een vooruitgang lijkt is de afwerking. Alles lijkt me een pak robuuster afgewerkt dan de voorgaande modellen. Hopelijk ook in productie.
Deze wagen heeft al heel wat testdagen achter zich, kwam net van Le Mans waar er ook honderden mensen zich hebben laten invallen en uitvallen en nog steeds zat alles deftig in mekaar geschroefd.
Ja het is ooit anders geweest bij Lotus 

Motor en sound:
In technische beschrijvingen ga ik geen vingerenergie, jawel ik typ ipv schrijf, steken. Het gaat er tenslotte om hoe die motor zich gedraagt, en ja, met alle stofzuigers (turbo motoren) of audio toepassingen (foei) uit deze tijd, vind ik de echte sound van een motor ook belangrijk.
Welja ook hier is de baby een stuk volwassener geworden. De V6 klinkt zoals een V6 moet klinken. Een tikkeltje rauw zonder de grote wauw. Net niet storend voor de niet autoliefhebber en voor het andere ras kan je zeggen, het is goed.
Tov de vorige Exige is het wel een dikke wauw. Nee de sound mag echt wel gehoord worden.
Ook binnenin (door het onder meer naar achteren plaatsen van de compressor) is de balans tussen rust en sound heel mooi uitgemeten. Hier kan je wel tegen mekaar praten in de cockpit terwijl je op de achtergrond geniet van een mooie sound. Nee de meegeleverde radio is hier, als autoliefhebber, totaal overbodig.
Dit gezegd zijnde wil ik graag weten hoe de motor aanvoelt.
Waar het vorige model wel vinnig was en zijn echte push kreeg wanneer de compressor (iets hogere toeren dus) zijn werk ten volle deed is dit, voor mij althans, een openbaring. Verdomme wat een verhouding koppel/gewicht. De push is ALTIJD aanwezig, wat ik duidelijk zag op de wijze dat mijn co driver telkens achterover sloeg in de, aangename, stoelen.
De opbouw is ook enorm lineair. De wagen is opgebouwd met compressor maar dat voel je op geen enkel moment, het lijkt een volledig atmosferische motor met een enorme gasrespons.
Het enige nadeel dat ik hier merk, is dat de motor rond de 7500 toeren wordt afgetopt waar bv de 3.6 of 3.8 Porsche motor dan nog in zijn volle element zit. Mogelijk kan dit het echte nadeel zijn voor diegenen die zich wil meten op een circuit.
Naar mijn gevoel kan uit deze motor dan ook iets meer, op een veilige manier, worden gepuurd.
Als daily is deze motor echt zalig bruikbaar en vormt hij met deze Exige een perfect huwelijk, in tegenstelling tot de (+/-250kg) zwaardere Evora S.
Als ik wat droom over de toekomst dan zie ik deze motor in staat om van de Evora een kanonskogel te maken. Het staat voor mij in de sterren geschreven dat we ons daar in de toekomst wel ergens mogen aan verwacht. Tenminste indien Lotus geen lot als Saab ondergaat……..
De versnellingsbak blijft nog altijd een werkpunt, naar mijn gevoel, de verhoudingen liggen iets te breed en het geheel voelt nog steeds niet robuust aan. Ok de pook “klikt” iets steviger in zijn versnelling en voelt toch iets beter aan, maar het blijft, aan deze wagen een van de heikele punten qua betrouwbaarheid.
Weggedrag
Voor Lotus en heel wat Lotus lovers is de GT3 de grote challenger, hoe hard men zijn best ook doet om de Cayman R hieromtrent te communiceren. Vergeef me dat ik (als GT3 rijder) in dit hoofdstuk dan ook een vergelijking met deze laatste maak.
Wat direct opvalt is dat deze Exige S zich een stuk beter leent dan het vorig model, op de openbare weg. De demping is veel minder circuit-hard, maar communiceert toch zeer goed de weg onder je. Ik kan daar kort over zijn, voor mij een 10/10 voor een sportwagen op de openbare weg.
Tegelijk merk je dat deze auto minder track afgesteld staat dan het vorig model, misschien een minpuntje voor diegenen die op zoek zijn naar een puur tracktoy. Ongetwijfeld zal de, aangekondigde (sinds Le Mans) cup of het cup pakket hier verandering in kunnen brengen.
De vorige Exige lag naar mijn mening “op” het wegdek. Nerveus, vragend om stuur correcties wanneer je hem gaat pushen. Deze Exige ligt een stuk meer “in” het wegdek zonder een GT3 gevoel te geven, een GT3 lijkt zich in te graven om daarna op rails en onverstoorbaar een gigantische tractie te ontwikkelen.
De “intelligente” esp met zijn vier modes (road, sport, race, alles af) bieden wel een extra veiligheid. We hebben dit maar even kunnen uitlokken, maar ik moet zeggen (sport stand) de auto werd heel snel gecorrigeerd wat je direct een veilig gevoel geeft. Het grote voordeel van dit pakket is dat dit nu ook een sportwagen is die voor iedereen toegankelijk is en waar je je nu ook als “beginnend” of sporadisch tracker veel beter je skills op een veilige manier kan gaan opbouwen. Niet vergeten, in daily gebruik, biedt dit een extra veiligheid bij slechte weersomstandigheden. Je kan nu gerust je Exige buiten halen bij slecht weer.
Voor de puristen onder ons, zaag hier niet over, zet gewoon alles af en daar heb je je “pure” wagen, gun de iets minder ervaren rijder ook zijn plezier ;)
Die iets zwaardere zorgt en dus hoger gewicht, dat iets meer op de achteras rust zorgt er niet voor dat deze auto in snelle bochten een stuk stabieler aanvoelt. Ja ik zou, en dan positief bedoelt, durven stellen dat motor en weggedrag een baby GT3 gevoel heeft.
Spijtig genoeg heb ik geen circuit test kunnen doen en het is dan ook moeilijk om deze auto te plaatsen op dat vlak. Maar laat me toe even te gissen. Ik vermoed dat deze auto door zijn uitstekende koppel op kleinere clubcircuits heel sterk uit de startblokken kan komen en zijn grote concurrent de GT3 echt het vuur aan de schenen kan leggen. Het betere koppel onderin gaat bij het uitacceleren van tragere bochten een gat kunnen slaan dat je niet snel kan toerijden. Op snellere circuits gaat hij dan weer net te kort komen om dat de motor niet puntig genoeg aanvoelt om daar het vuur aan de schenen te leggen.
Mijn vermoeden is dat, op de Belgische circuits, deze wagen op Zolder deze keer ECHT een evenknie kan zijn van de GT3, maar op Spa nog altijd “te kort” gaat komen. Ik val in herhaling, maar een 400pk afgestelde motor met een iets hogere toerentalbegrezing kan hier wonderen doen.
Bij het testen bleek bij iedereen wel iets raars op te treden, de auto werd echt zeer spoorgevoelig bij een iets hogere snelheid, naar mijn gevoel ergens rond 160km/u
Lag dit aan de test wagen of is het een “probleem” van de wagen…..ik zou er graag meer van weten.
Samenvattend is deze wagen in road gebruik, naar mijn gevoel, een beter package dan bv weer maar eens die GT3, maar gaat hij voor track use net niet mee kunnen met dat model. Het is maar waar je het accent legt.
Kijk je naar prijs/kwaliteit sluit ik me aan bij de Evo test: de Exige lijkt me de morele winnaar.

Conclusie
Deze Exige heeft potentieel. Ben je een hardcore autoliefhebber, wil je een stukje racewagen gevoel op de openbare weg, en pik je al eens een trackday mee dan heeft deze wagen GEEN concurrentie in zijn prijsklasse, een Boxster lijkt tov deze wagen een limousine en bedient een ander publiek.
Ik kan u zeggen dat ikzelf gekozen heb deze wagen te kopen als ………………..daily. De GT3 blijft in de garage als tracktoy en dat onderstreept ook de ervaring uit deze test. Los van de prijs is dit een beter Package dan eender welke andere sportwagen tot de 150.000 euro prijscategorie, als trackwagen voelt hij aan alsof hij net te kort zal komen.
Bewijzen kan ik dit nog niet omdat ik hem nog niet on track gebruikt h eb.
Deze auto, als je bereid bent van alle luxe af te zien, is de beste auto die ik ooit reed op de openbare weg, no doubt.
De exclusieve looks krijg je er gratis bij.

Groeten,


Jokke Vlo

Jokke_vlo
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2012, 13:54

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Jokke_vlo » 24 jun 2012, 15:56


Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Tom » 24 jun 2012, 16:51

Thanks voor het delen, goede review :clap:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door GTRene » 24 jun 2012, 16:59

mooi verhaal :thumbup:
wel een mooie kleur, neem aan dat Hans ook in die heeft test gereden?

maakt wel lekker zo'n Exige, alvast gefeliciteerd met de aanschaf, nu ist wachten op :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door GTRene » 24 jun 2012, 17:16

sportauto.de teste er ook 1, bij 1.08 gaat ie in de drift.


Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door Hans R » 24 jun 2012, 21:12

Hey Johan, jij ook hier ik had je review al op je facebook gelezen, top omschreven! :thumbup:

Exige-s als daily!! :clap: :clap:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door GTRene » 28 jun 2012, 14:34

leuke video van de R-GT

op het eind lijkt het steeds sneller te gaan, klinkt best goed.


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Exige S V6 & R-GT & Exige S roadster

Bericht door GTRene » 03 jul 2012, 10:52

enthousiast geschreven artikel over de Lotus Exige S V6 :df:

om te beginnen>>
The Lotus Exige V6 S is, in my opinion, the finest sports car I’ve ever driven and beats the Porsche 911 GT3 hands down.
Afbeelding
Good God, this thing is quick. There’s a wonderfully rich sounding V6 burble and growl as you start to climb through the revs, then the supercharger whine builds and takes over for a while. But then, when you get to the upper reaches of the rev range there’s a terrific wail from the exhaust not unlike that of a classic Italian motor. Of course, by the time you’ve experienced this noise you’re travelling at a quite obscene speed – the V6 S really does rip through the speedo with ferocity not unlike a V10-engined Lambo.

It’s at these speeds that the handling really amazes as well, the damping and decent wheel travel making the Exige stick to the ground like a limpet, barely skipping over even the roughest surface. And of course you’ll know exactly how rough that surface is because of the most feelsome steering of any car I’ve driven. You can feel every single sensation through the wheel, able to place the car with millimetre precision in the corners with the slightest touch to tighten the line. Aim at the apex, turn in, squeeze the throttle, blast out of the corner – it’s a sequence I repeated time and again until my time was up with the car. Truly astounding.
Afbeelding

hele verhaal>>

http://www.torquingpoint.com/performanc ... exige-v6-s

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten