Speedster of Elise?

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Speedster of Elise?

Bericht door GTRene » 10 mei 2011, 15:45

:mrgreen: alleen de Speedster mocht in mijn garage slapen :df:
rest alleen testritjes mee gedaan.

als ze dat allemaal hebben is best triest voor zo'n korte auto, komen ze anders in de binnenschermen?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Rupie » 10 mei 2011, 16:11

Ik irriteer me er ook wel eens aan :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Speedster of Elise?

Bericht door allen » 10 mei 2011, 23:42

Stephan, ik vind het verschil wel degelijk groot. Maar het is ook waar je waarde aan hecht. De stoelen van een Speedster zijn om te beginnen ruk. Misschien geen probleem voor de mensen met wat vlees in de rug, maar dat ontbreekt mij. Dat oppompbare steuntje is een schrale troost. Wellicht dat het dezelfde stoelen zijn als de Elise S1. Ik zit in de Speedster overigens of te dichtbij of te veraf. Dat is dan weer niet aan de Speedster te wijten, ze kunnen de rail natuurlijk niet traploos verstelbaar maken. In een S2 kan de stoel zo ver naar voren dat ik er niet eens meer tussen pas. Snap dus niet waarom dat met en Speedster niet mogelijk is, want mensen moeten niet veel kleiner dan ik zijn nu.
Het dashboard, de dorpels en de deurbekleding vind ik allesbehalve denderend in een Speedster. Ik heb de auto daar overigens nooit voor gekocht. De auto voldeed waarvoor ik hem wilde gebruiken. En ik heb er letterlijk iedere dag van mogen genieten.
Wellicht dat er veel variatie is in de Speedsters. Maar die is er ook zeer zeker in de Elise. De mate waarin ik de degelijkheid heb ervaren is denk in de volgorde van Ruben z'n Sports Racer, Michel z'n Exige en daarna Stephane z'n Elise. Maar vooral die van Ruben laat mij denken dat de latere versies gewoon zo degelijk overkomen dat mijn keuze daar naar zou gaan. Anders pak ik overigens net zo lief een S1. Wel een Exige dan. 8)

Elise
Berichten: 7268
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Elise » 11 mei 2011, 01:20

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het allemaal niet meer.
De een heeft het over het rijgedrag, de volgende over de verschillende motoren, daarna komt draaicirkel aan de beurt en vervolgens gaan we het hebben over het verschil in stoelen en deurpanelen etc.? :bag:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Michel P » 11 mei 2011, 08:45

Ik heb als Speedster ervaring door op Malmedy met de toen bone stock Speedster van Allen te hebben mogen rijden. In de standaard setup snel onderstuurd, maar dit is met goed spelen met gas en rem, en dus gewichtsverplaatsing prima te handelen en te neutraliseren. Die auto heeft mij ook weer getriggerd om als alternatief voor de E30 M3 te dienen. De puurheid, en direktheid die bij elke aanpassing van rijstijl direkt voelbaar is doet je snel versmelten met de auto. Na een rondje of 3 op Malmedy zat de auto als versmolten aan mij vast. Natuurlijk is de standaard motor wat lui t.o.v. het concept, maar het totaal plaatje was zeer positief. En met wat tweaks aan o.a. onderstel goed te perfectioneren.

Ik ben zelf voor een Exige gegaan omdat open rijden voor mij geen toegevoegde waarde heeft, en ik ook de heratige van Lotus prachtig vind. Exige is met de NA motor en iets minder gewicht (bewust voor de eerste types hiervoor gegaan) in basis veel scherper. De motor draait graag toeren, wat perfect bij de auto past. Het sturen voelt directer t.o.v. de Speedster.

Om de toegevoegde waarde van de Nitrons te ervaren met Stephan afgesproken op de Holterberg, heerlijk deels pokdalig asfalt en veel bochten en nivo verschillen. Perfect test gebied. Zowel Stephan in de Exige gereden als ik in zijn Speedster. Woorden van Stephan, ik voel niet zoveel verschil in onderstel :D mijn beleving, je voelt met de Nitrons de verschillende asfalt soorten in je stuurwiel. Ofwel hoeveel voelt een rijder.

Als de Nitron instellingen van de Speedster van Stephan naast die van mijn Exige worden gezet, heb ik naast een iets hardere Eibach veer, ook de demping achter harder staan, en Stephan precies andersom. Persoonlijke voorkeuren uiteraard, maar dat maakt een auto anders. Ook banden types en breedtes hebben veel invloed bij de feel van de auto.

Mijn advies, ga rijden in zowel enkele Speedsters, bij voorkeur ook een standaard Speedster, kijk Jelle eens lief aan, en Stephan voor een aangepaste Speedster, rij ook eens even in een Lotus bijvoorbeeld die van mij. En vel je eigen oordeel.

Michel

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Michel P » 11 mei 2011, 08:48

Niels, een mini meet in het oosten van het land moet je willen ;-)

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Speedster of Elise?

Bericht door GTRene » 11 mei 2011, 09:10

Elise schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het allemaal niet meer.
De een heeft het over het rijgedrag, de volgende over de verschillende motoren, daarna komt draaicirkel aan de beurt en vervolgens gaan we het hebben over het verschil in stoelen en deurpanelen etc.? :bag:
lol, wat mij opviel incl interieur is dat bv men Speester Turbo wel mooi was maar het net niet was, lees stuurgevoel en interieur en schakelen en grote draaicirkel en trage gas bij gas loslaten (de connectie kreeg ik er niet in ook al was het een leuk ding en nog snel ook)
Ik heb ook in aardig wat andere types Elise (oudere maar destijds nieuw) gereden die veel beter aanvoelden maar ik nog net iets miste.
Toen ik in het nwe type 2006 Elise 111R stapte viel alles op z'n plek om als goede basis te dienen, het stuurgevoel en de looks van de kar en het prachtige alcantara interieur (meer had ik niet nodig) en de stoelen en het schakelen en ook de power (als basis, ik zou hem dan minimaal 240pk to start with, meegeven)
anyway, ja der is wel degelijk verschil :mrgreen:
Ik ben daar best gevoelig voor, anders verkoop ik hem snel weer door als ik het zeker weet (in het begin kan veel ff leuk/anders zijn)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Speedster of Elise?

Bericht door allen » 11 mei 2011, 09:40

Michel P schreef:Niels, een mini meet in het oosten van het land moet je willen ;-)

Michel
Van onderstel naar interieur naar stoelen en nu een Mini. Je moet het sommige mensen niet te moeilijk maken Michel. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Michel P » 11 mei 2011, 09:42

Hahahaha :df:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Rupie » 11 mei 2011, 12:26

Waar gaat dit topic nu eigenlijk over, wil er iemand een Speedster of Elise kopen? Of wordt er een beetje in het luchtledige geluld? :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Speedster of Elise?

Bericht door GTRene » 11 mei 2011, 12:36

we ventileren wat zaken :mrgreen:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Speedster of Elise?

Bericht door jaydee » 11 mei 2011, 13:23

De belangrijkste verschillen komen mijns inziens voort uit de prijsstelling/doelgroepen (al was de Speedster alsnog erg duur).

- motorkarakter (2.2 en 2.0 turbo van de Speedster zijn vrijwel 'off the shelf' Opel, terwijl Lotus zich wel met de blokjes in de Elise/Exige bemoeid heeft)
- wielen/banden (ondanks de 5.5J theeschotels met 175 bandjes zijn de standaard wielen van de Speedster veeel te zwaar, bovendien moet je aan andere wielen om fatsoenlijke banden te kunnen monteren - Michels Exige staat op semi's en dat vond ik een flink verschil qua stuurgevoel)
- uitlijning (de 111R die René noemt heeft bijvoorbeeld uitspoor op de voorwielen, evenals de Exige, terwijl een Speedster dat niet heeft --> de Speedster was natuurlijk wel voor Opel-volk bedoeld ;) )
- interieur (de Elise S2 is flink omhoog gezet in de markt; in de Speedster zitten Corsa/Astra knoppen)

Vergeet ook niet dat de Speedster qua leeftijd tussen de S1 en de S2 zit. Hij heeft het chassis (met lagere dorpels) dat ook voor de S2 gebruikt is, maar de S2 is verder doorontwikkeld.

Allen, zijn de stoelen in de Elise S2 smaller dan die in de Speedster? Die laatste kunnen niet verder naar voren omdat ze tussen chassis en middenconsole klem komen te zitten. Met mijn lengte van 1.85 nergens last van :angel:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster of Elise?

Bericht door smiley » 11 mei 2011, 20:32

- Volgens mij heeft lotus de Z22SE (speedsterblok) voor GM ontwikkeld, en zijn de toyota blokken 1 op 1 in de elise/exige gelepeld. Bij mijn weten dus net andersom.

- Op de elise liggen ook standaard 175/16 bandjes. Ook daar flink onderstuur. Ik kan mij een TG aflevering herrineren waarin clarckson hem niet in overstuur kreeg, en dit door een fabrieksrijder moet laten doen.
Speedster met exige vergelijken is niet eerlijk. Alleen de vxr220 zou tegen de exige mogen wegen.

- Uitlijning; tja ik durf niet te zeggen of de speedster nog veiliger richting onderstuur staat af fabriek dan een elise. Misschien dat de loti mannen hier iets over kunnen zeggen.

- Interieur is veel netter/strakker in de S2. Als dat geschop in de corsa/astra/vectra grabbelbak heeft hem geen deugd gedaan. Mijn richtingaanwijzers en lichtknoppen gaan gewisseld worden, zodra ik de kans krijg.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Speedster of Elise?

Bericht door jaydee » 11 mei 2011, 20:44

smiley schreef:- Volgens mij heeft lotus de Z22SE (speedsterblok) voor GM ontwikkeld
Jawel, maar als caravantrekker, niet voor een sportauto :roll:
smiley schreef:- Op de elise liggen ook standaard 175/16 bandjes. Ook daar flink onderstuur.
Ook dit ontken ik niet, maar ik gaf dit als voorbeeld ivm. het stuurgevoel, niet het onderstuur. Zware wielen zijn op alle fronten fout!
smiley schreef:- Uitlijning; tja ik durf niet te zeggen of de speedster nog veiliger richting onderstuur staat af fabriek dan een elise. Misschien dat de loti mannen hier iets over kunnen zeggen.
Ook een Speedster kun je veel agressiever laten uitlijnen. Als je er dan ook lichte velgen met goede banden en Nitrons onderzet, is de vergelijking met een Exige niet zo vreemd, hoor...
smiley schreef:- Interieur is veel netter/strakker in de S2.
En daar betaal je voor (zonder verder waardeoordeel van mij)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Michel P » 11 mei 2011, 20:49

Op de Exige zit 195 breed voor en 225 achter.

Michel

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Speedster of Elise?

Bericht door SteV6 » 11 mei 2011, 20:54

Dat is denk ik wel de meest ideale bandenmaat voor het Elise/Exige/Speedster-concept van Lotus

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Hans R » 11 mei 2011, 21:02

Ik heb 205/45/16 voor en 225/45/17 achter, dat gaat ook prima!
Waarom die speedster's op die belachelijk smalle bandjes is neergezet is mij een raadsel..
Waarom kan je Exige niet vergelijken met een Speedster? De basis is precies hetzelfde als een Elise.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Speedster of Elise?

Bericht door allen » 11 mei 2011, 21:23

Jelle, dat zou zo maar eens kunnen. Wel weet ik dat die stoelen een stuk dikker gevoerd zijn, wat wel prettig is voor mensen die net als ik, een vetpercentage van -20 procent hebben. :mrgreen:
Maar ook het dashboard voor is anders ontworpen zodat ik daar meer ruimte heb voor m'n benen. Niet onbelangrijk omdat bij mij de stoel dus relatief ver naar voren staat. Uitstappen uit een S2 is voor mij overigens ook wat makkelijker dan een Speedster. Heeft met de breedte van de dorpel te maken.
Wat rijeigenschappen betreft, heb ik er echt een lekker sturend hok van kunnen maken, en ik had nooit beter geweten als ik niet in verschillende Elises en de Exige van Michel had gezeten. Maar geef me de keuze nog een keer, dan zal het waarschijnlijk een Elise zijn. Het prijsverschil neem ik daar graag voor lief.
Maar goed, ik zou m'n Caterham gewoon nooit kwijt willen dus of ik ooit geld over heb voor een tweede speelwagen ernaast... :evil:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Speedster of Elise?

Bericht door Niels » 11 mei 2011, 22:19

allen schreef:
Michel P schreef:Niels, een mini meet in het oosten van het land moet je willen ;-)

Michel
Van onderstel naar interieur naar stoelen en nu een Mini. Je moet het sommige mensen niet te moeilijk maken Michel. :mrgreen:
Moeilijk maken? Ik knoop er al geen touw meer aan vast :bag: :mrgreen: Een mini meet is slecht voor mijn portomoNEE ben ik bang. De laatste keer dat ik ging proefrijden ergens kostte me errug veel geld :lol:

Met zicht op een andere functie medio september gaat het aantal woon-werk kilometers ernstig omlaag naar 5000km/jr en dan zijn twee diesels op de stoep wat overdreven. Een Speedster of Elise is aantrekkelijk dan vanwege de hoge fun factor en lage running costs. Aan de andere kant zijn de aanschaf prijzen wel een tikkeltje stevig in mijn (onze) huidige situatie aangezien het huis ook nog wat geld nodig heeft.

De Opel motor doet wat astmatisch aan op toeren maar simpele Opel techniek spreekt me wel weer aan vanwege betrouwbaarheid en kosten oogpunt (terecht of onterecht??). Daarnaast heb ik een auto nodig die ook na twee weken bij -10 onder een pak sneeuw stil te hebben gestaan het gewoon moet doen. De K-series staat toch als iets minder betrouwbaar bekend meen ik gelezen te hebben (volgens mij hier op DF?). De Elise is mooier qua looks maar een Speedster vind ik ook geen lelijkerd. Aan het interieur stoor ik me ook niet, het is gewoon functioneel imho. Het grootste nadeel van de Speedster vind ik het motor karakter denk ik maar met een "Maik-mod" is daar wat aan te doen. Nadelen van de Elise zijn de motor (vermogen, K-series) en het feit dat alleen een RHD eventueel binnen financieel bereik ligt. Misschien beide onterecht? Let wel, in beide heb ik zelf nog niet gereden(alleen bij Allen in de Speedster over Zolder heen).

Ach anders is een Z3 Coupe misschien wat voor me :lol:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster of Elise?

Bericht door smiley » 11 mei 2011, 22:30

Hans R schreef:Waarom kan je Exige niet vergelijken met een Speedster? De basis is precies hetzelfde als een Elise.
Als lotus er af fabriek een setje A048's opgooit, dan is duidelijk dat hij een trackfocus heeft.
Van de speedster is alleen de vxr220 uitgekomen met dezelfde focus (65 stuks).
De rest heeft zijn speedster gewoon voor kapitalen aan moeten passen om te matchen. :wink:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Speedster of Elise?

Bericht door SteV6 » 11 mei 2011, 23:09

Niels schreef:Daarnaast heb ik een auto nodig die ook na twee weken bij -10 onder een pak sneeuw stil te hebben gestaan het gewoon moet doen. De K-series staat toch als iets minder betrouwbaar bekend meen ik gelezen te hebben (volgens mij hier op DF?).
Dan moet je überhaupt niet bij een Elise of Speedster zijn! De glasvezelbody gaat dat niet goed overleven. En met de kachels die erin zitten krijg je de rijp aan de binnenkant (!) van de ruiten er nooit af ...


Stephan

(mompelt iets over knuppel en hoenderhok)

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Speedster of Elise?

Bericht door jaydee » 11 mei 2011, 23:17

Maar als je accu goed is, zal de Speedster gewoon starten en lopen. Daar ben ik van overtuigd.

Smiley, volgens mij ga jij er vanuit dat een Elise standaard vanuit de fabriek al zo goed is als een Speedster met € 2,5k aan aanpassingen (wielen, banden, Nitrons), maar volgens mij overschat je de Lotus hierin. De wielen en banden zijn beter, maar de rest is gewoon zeer vergelijkbaar... Bovendien is de Elise ook gewoon zoveel duurder in aanschaf. Dus in dat opzicht kan je beter de Speedster kiezen, omdat de delen die je thuis op zolder gaat bewaren zoveel minder waard zijn. Dat is minder kapitaalvernietiging :mrgreen: En je kunt zelf je aanpassingen samenstellen: hardheid van veren en dempers, merk en type velgen en banden, etc.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9094
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster of Elise?

Bericht door smiley » 11 mei 2011, 23:24

jaydee schreef: En je kunt zelf je aanpassingen samenstellen: hardheid van veren en dempers, merk en type velgen en banden, etc.
Het grootste probleem van die auto's, de GRUWELIJKE verslaving om te blijven verbeteren.aan te passen.
Als ik het optel, schieten de tranen in mijn ogen.
Magoe, vreselijk leuk speelgoed :hosanna:

Zou kunnen dat ik de lotus overschat, maar hoor verdraaid weinig over eigenaren die er veel aan doen. (wielen, banden, ophanging etc)
Of zou al hun geld op zijn na aanschaf :hmmm:

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Speedster of Elise?

Bericht door jaydee » 11 mei 2011, 23:33

smiley schreef:
jaydee schreef: hoor verdraaid weinig over eigenaren die er veel aan doen. (wielen, banden, ophanging etc)
Of zou al hun geld op zijn na aanschaf :hmmm:
Lotusvolk :whistle:

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: Speedster of Elise?

Bericht door N!co » 11 mei 2011, 23:59

Ach joh, niet teveel aanpassen, gewoon gas geven. :df:

Hoewel, heb toch maar een setje Nitron Street Series eronder gezet, die goedkope GAZ dingen die ik er onder had (bijna nieuw) was het niet helemaal.
Oja, en er is een extra setje velgen onderweg, wil graag r888 oid. voor de trackdays.

En Speedster of Elise? Ik zie niet in waarom het niet hetzelfde zou kunnen sturen als ze hetzelfde chassis hebben, banden, schokdempers en afstelling moet toch al wat aan gedaan zijn ivm normaal onderhoud. Enige verschil is dan alleen nog de velgen.

En in een S1 zitten ook cheapo peugeot schakelaars en corsa stuur handels. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten