Speedster of Elise?

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Speedster of Elise?

Bericht door Niels » 02 mei 2011, 16:24

Opel Speedster http://link.marktplaats.nl/438777839" onclick="window.open(this.href);return false; en http://link.marktplaats.nl/443775042" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Of een Elise S2 RHD

Afbeelding

Beide beginnen zo rond 15/16K

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door smiley » 02 mei 2011, 17:31

De lotus natuurlijk.
Voordat je de speedster op het rijgedrag van de lotus hebt, heb je weer kapitalen uitgegeven.
Fatsoenlijk betaalbare onderdelen, ipv die woekerprijzen van opel, clam's die rustig een half jaar tot een jaar in backorder blijven staan tot die rukkers van hun luie reet afkomen om er weer eens een batch te maken.

Aan de andere kant zijn die GM blokken niet kapot te krijgen, en lekker door te tunen.
Maar voor een toerauto, zeker de elise :thumbup:
En als je nog wat geld over hebt, een lhd conversie is zo geregeld: http://www.number1eleven.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Rupie » 02 mei 2011, 18:57

Kijk, en dat van een Speedster rijder :)

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Tom » 02 mei 2011, 19:45

Vind persoonlijk dat motorblok in de speedster niks. Ding wil geen toeren maken, hangt niet lekker aan het gas, etc. Zijn uiteraard wel modificaties voor maar daar moet je ook maar zin in hebben.
Met dat Rover blok in de Elise geen ervaring.
Wel met de motor in de Exige van Michel, dat is super!

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door RJay » 02 mei 2011, 19:53

De Elise, al was het maar vanwege de naam.

Bij een opel speedster moet je eerst uit gaan leggen dat het een omgebouwde lotus is etc etc etc.

Daarnaast, wat Smiley daar zegt telt zwáár.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door dvh » 02 mei 2011, 19:57

De Opel is wel een stoere kar !
Maar bij zo'n auto ga ik voor degene die het beste rijdt, dus ik kies de Elise

( ps.. voor 10k heb je dr ook al 1 ! )

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door smiley » 02 mei 2011, 20:37

dvh schreef:( ps.. voor 10k heb je dr ook al 1 ! )
Het verhaal wordt natuurlijk wel anders, zodra we over een LHD S2 praten :wink:
Met die eerste S2's moet je dan ook rekening houden met 122pk/168nm instapper, versus de speedster met 147pk/203nm die met een ander inlaatspruitstuk en een remap met een 500 euri investering op 170pk zit.
In duitsland/belgie zijn ze vanaf 12k te vinden. (bpm voor een 2001'er is dan nog zo'n 1000 euri)

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Hans R » 02 mei 2011, 20:58

Elise natuurlijk! Rover blok is heerlijk! Ik zal zo het Toyota blok van de Exige omruilen voor het VHPD blok van Lotus/Rover, die hangt pas lekker aan het gas 8)
Maar ipv van die Elise S2 neem dan een Elise S1, stuk leuker rijden.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Maik » 02 mei 2011, 21:03

Elise met rover-tor, neuh, dan liever de opel... Ik heb al teveel ellende met dat blok gezien in de paar jaar dat ik een beetje in dit eereldje meedraai.
Elise met toyo-tor, ja, doe mij die maar :)
Speedster met paar k euronen en veel tijd in suffe standaard tor gestoken, ook goed :idea: :wink:

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door ErikS » 08 mei 2011, 10:53

Doe mij maar de exige van Michel P..........

Rood, check! goede uitlaat + blok, Check!

Helaas is zoiets nog toekomst voor mij....

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Petrolhead Tom » 08 mei 2011, 11:02

Wie kiezen we vandaag?


Afbeelding

of?
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door GTRene » 08 mei 2011, 15:50

zou ook de Elise kiezen, iets lichter en stuurt net wat beter...
rover blokje loopt leuk...en ach als ie kaduk gaat dan kun je er bv dit in lepelen

http://www.swlotus.com/lotus-elise-dura ... rsion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

prijs valt me nog mee incl inbouw.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Niels » 08 mei 2011, 22:24

Heb je het over twee auto's van een rooitje of 15-16. Vliegen de Exiges en ombouw kits a 10K je om de oren.....

Elise LHD is qua prijs niet te vergelijken dus net zo goed geen optie :wink:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door smiley » 08 mei 2011, 22:40

Het gat is te groot ja. Goedkoopste LHD die ik op gaspedaal kon vinden was 20k (122pk)
Goedkoopste speedster 15k (hoewel je ze in DL/BE kunt vinden vanaf 12k, en dan 1 k bmp doet)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door SteV6 » 08 mei 2011, 23:00

Ik zie alleen het argument van rijgedrag niet zo ...

Bij zowel de Elise als Speedster is het een vanzelfsprekendheid dat je na verloop van tijd voor Nitrons en andere velgen + banden gaat. Dus die kosten maak je bij beide.

Blijft over de persoonlijke smaak over exterieur en of je gevoelig bent voor de badge :bag:


Stephan

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door GTRene » 08 mei 2011, 23:16

weet niet hoe het bij de 2.2 speedster zit,
maar ik heb de 2.0 turbo gehad en die stuurt origineel heel anders dan bv de super fijn sturende 111R of S1 of S2, der zit schijnbaar een heel ander stearing rack in oid?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door SteV6 » 08 mei 2011, 23:31

Dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen René.

Wat ik wel weet is dat je het onderstel volledig kan instellen en dus ook het stuurgedrag (beetje toe- of uitspoor maakt een wereld van verschil)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door GTRene » 08 mei 2011, 23:47

dat zou maar zo kunnen, laat ik dan zeggen, standaard vanuit de fabriek :mrgreen:
ben verder met die auto's niet wezen rommelen, maar als ik bv de turbo nog wel had werd daar zeker wat aan gedaan! vond het 1 van de min punten, terwijl bv een ritje in de nwe 111R meteen voelde als coming home, alleen wat te weinig power doch een goede basis.
de Exige S2 die nwe wat ik reed had bij langzaam rijden ook wel een wat stug stuur met di bandjes e.d. maar dat was weer anders wat ik bedoelde met de Turbo die je echt uit het midden moest trekken ipv gewoon sturen bijwijze van....en dat had niet alleen de mijne, die van Jan met die 400pk had dat ook voelde ik met de testrit.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door allen » 09 mei 2011, 13:56

Stephan, zo dacht ik vroeger ook altijd. Maar nadat ik een stukje had gestuurd in Ruben z'n Elise ben ik dat iig niet meer met je eens. De auto voelt en oogt gewoon een stuk degelijker. Voor kleine mensen zit de wagen ook comfortabeler. Met de Speedster had ik ook minder ruimte boven m'n benen tov de Elise. Merk je wellicht niet als je wat langer bent omdat je dan verder naar achteren zit. Mocht ik nu nog eens voor die keuze komen denk ik dat ik een Elise de voorkeur geef boven een Speedster. Heeft niets met de naam te maken.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door SteV6 » 09 mei 2011, 23:02

De variatie tussen Speedsters is blijkbaar redelijk groot. Als ik me niet vergis is Smiley de huidige eigenaar van jouw ex-Speedster Allen.

Ik heb in de afgelopen jaren niet alleen met mijn eigen Speedster vanaf fabrieksnieuw gereden, maar bijvoorbeeld ook met die van Jans (Turbo), Piet (compressor) en Jelle (helemaal standaard onderstel).
Mijn Elise-ervaring heb ik opgedaan in de Elise 111R van Andrew Walsh en de Exige van Michel. En om eerlijk te zijn vind ik het verschil niet zo groot hoor. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen ...



Stephan

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Elise » 10 mei 2011, 09:47

SteV6 schreef:En om eerlijk te zijn vind ik het verschil niet zo groot hoor. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen ...
Het verschil kan ook niet groot zijn :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door GTRene » 10 mei 2011, 10:44

ik vond het enorm opvallend...
heb de S1 met 120pk en S160 en 215pk S1 gereden, alle superfijn sturende.
heb de S2 111R nieuw gereden en ook superfijn sturen, de Exige (ook nieuw en lang stil gestaan) S2 stuurde wat hoekiger door de banden e.d. en door de weinige km I think...minder fijn toen in elk geval.
Echter de Speedster Turbo van mij met maar 3.000km op de klok stuurde lang zo vanzelfsprekend niet als de Elise's, ook een andere speciaal aangepaste Speedster turbo deed precies hetzelfde, echter de eigenaar vond er niks vreemds aan :wink:
Toen ik van men Speedster Turbo weer in de Elise S2 met Honda motor stapte merkte ik meteen dat fijne sturen weer op van de Elise, of dat nu de S1 of S2 was die stuurden beide als een gedachte/droom/makkelijk.
Dus ja, het is net het verschil tussen "perfect" en het net niet...
daarbij was de draaicirkel van de Speedster Turbo ook groter waar ik me ook aan ergerde voor zo'n kleine auto...
voorbeeld, de Z3M stuur je super makkelijk men garage in die aan de straat staat...bij de Speedster moet je nog een x extra steken anders red je het niet bij mijn garage, ik dacht WTF
en dan ook nog die slow response van het gaspedaal als je het gas los liet maakte dat ik me stoorde aan die mooie zwarte Speedster en hem rap weer verkocht :bag:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Het grote welke kies jij vandaag deel 1: ?

Bericht door Tommy » 10 mei 2011, 12:45

Vraag Doom of Maik even om het filmpje met aangepaste software voor de gasklep van de speedster, drive by wire KAN wel snel. Dat zie je ook in de auto's met DBW en sportknopjes. Traag en gezapig in comfortstand, fel en actief in sportstand. Kwestie van software dus.
Motor in de Speedster doet idd saai aan, de 147 pk versie dan. Een Rover K-series leeft veel meer als hij het doet.. helaas kan je niet vaak van dat levendige gevoel genieten dan ;-)

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Speedster of Elise?

Bericht door HJ » 10 mei 2011, 12:57

Ik heb de speedster 2.2 en de elise s1 111s gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar de elise. Maar dit is een discussie waar we niet uitkomen. Ik zou zeggen, ga met beide rijden.
Pas wel op met import elises. Ze zijn vaak slecht onderhouden en komen er veel kosten achteraan om de auto goed op de weg te krijgen.
Doe evt een aankoopkeuring. Bv door Van Sten in Den Hoorn.

Succes!

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote welke kies jij vandaag deel 1: Speedster of El

Bericht door Elise » 10 mei 2011, 13:54

GTRene schreef:daarbij was de draaicirkel van de Speedster Turbo ook groter waar ik me ook aan ergerde voor zo'n kleine auto...
Maar dat geldt voor alle varianten (speedster, elise, exige etc) dat ze een draaicirkel hebben van een vrachtwagen......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten