Elise S2, waar op letten

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Paul.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2010, 20:35

Elise S2, waar op letten

Bericht door Paul.B » 29 aug 2010, 20:39

beste mede forum-genoten,

ik ben in de race voor een Elise S2 (zie marktplaats, een blauwe met vraagprijs E16900)

waar moet ik volgens jullie op letten, wat zijn probleempunten, wat vinden jullie van deze auto?

een neef van me heeft jaren een S1 gehad waarin ik een aantal keren gereden heb en nu begint het bij mij te kriebelen....

graag jullie mening

thanx, PAUL

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Hans R » 29 aug 2010, 21:28

Misschien makkelijk om je:
a: even voor te stellen
b: gelijk een link te plaatsen want ik ben echt te lui om deze op te zoeken
c: welk jaar die is
d: wat wil je ermee gaan doen? toeritten of het circuit op..

Paul.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2010, 20:35

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Paul.B » 29 aug 2010, 22:56

Hans R schreef:Misschien makkelijk om je:
a: even voor te stellen
b: gelijk een link te plaatsen want ik ben echt te lui om deze op te zoeken
c: welk jaar die is
d: wat wil je ermee gaan doen? toeritten of het circuit op..
Hans, je hebt helemaal gelijk:
A. ik ben dus Paul, voorheen motor-rijder maar aangezien de voorkeur eigenlijk bij 4 wielen ligt ben ik eens rond aan het kijken naar iets leuks..
B. zie hier: http://auto.marktplaats.nl/lotus/371996 ... w-rhd.html
C. 2001 volgens de advertentie
D. alleen op de weg, ben niet van plan het circuit op te gaan en heb daar ook 0 ervaring mee.

ik heb momenteel geen ervaring met wat voor sportwagen dan ook, behalve een paar ritjes in de S1 die mijn neef destijds had. De elise staat bovenaan mijn lijstje om de speelsheid, lage gewicht, te overziene kosten e.d.

het idee speelt om er 1 uit de UK te halen, maar weet niet hoe betrouwbaar dat is. ik heb zelf geen technische kennis dus moet op de blauwe ogen van de verkoper af kunnen gaan...

tips en truck, mening zijn welkom

gr Paul

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Niels » 30 aug 2010, 06:40

Ik betaalde liever 1000,- meer voor deze: http://link.marktplaats.nl/361907408

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Hans R » 30 aug 2010, 08:03

Welkom Paul :wink:
Wat Niels zegt.. het kost namelijk €4000,- om hem om te bouwen naar LHD en voor de wederverkoop is dat een stuk makkelijker, helaas..
Ga eerst eens rijden kijk wat je gevoel zegt, kijk ook goed of hij geen schade heeft gehad aan het chassis, een kromme Elise kan je namelijk weggooien.
Het Rover motortje altijd eerst goed en rustig warmrijden vraagt of de eigenaar hiermee bekend is.
En het beste is om bv van Sten te bellen vraag of hij meegaat of dat hij de auto kent want het lotus wereldje is een klein wereldje :wink:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31168
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door JP » 30 aug 2010, 08:21

Die blauwe rhd, staat of al lang te koop, danwel de laatste eigenaar heeft het snel gezien.

Paul.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2010, 20:35

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Paul.B » 30 aug 2010, 21:27

bedankt voor de tips.

de blauwe staat volgens mij pas even te koop (als je de RHD bedoelt temninste). na wat mailcontact heb ik begrepen dat de huidige eigenaar verkoopt ivm aankoop eigen huis. de vorige eigenaar is een maat van hem die deze S2 zelf uit de UK gehaald heeft, maar em na een jaartje heeft verkocht omdat hij een TVR gekocht heeft.

op zich een plausibel verhaal, maar dan wordt ik wel de 3de eigenaar in 2 jaar, en wie weet hoeveel engelse ervoor geweest zijn...

opzich is de vergelijking met de LHD S2 (ze lijken ook allemaal wel blauw he...) snel gemaakt, alleen omdat de LHD-eigenaar er rap vanaf wil is die bereid met de prijs wat te doen. als de LHD zich aan zijn vraagprijs houd loopt het verschil op tot bijna 3K en dat bij een gelijke km-stand. vindt overigens de advertentie van de LHD wel heel summier, lijkt er niet echt moeite voor te doen m te verkopen...

tja, wat is wijsheid.... nog even een aanvullende vraag, hoe schandalig is het als ik geen garage heb om m in te stallen (durf het bijna niet te vragen hier onder de liefhebbers... :oops: ) is dat een doodzonde voor een Elise of kunnen ze dat wel hebben. Ik ben namelijk niet in het geluk en garage of carport te hebben waar je zo´n auto lekker weg kunt zetten. wat is jullie mening...???

alvast bedankt voor de adviezen.

PAUL

Paul.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2010, 20:35

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Paul.B » 30 aug 2010, 21:29

oh ja, nog even opgezocht via RDW.nl (handige site toch he...)

Datum eerste toelating 10-09-2001
Datum aanvang laatste tenaamstelling 12-03-2010
Datum eerste afgifte Nederland 12-02-2009

februari 2009 naar nederland (pond stond toen nog lekker laag...) eigenaar heeft er 13 maanden mee gereden, de huidge eigenaar een klein half jaar....

wat vinden jullie hiervan (al blijft het altijd gissen, dat begrijp ik...)

Paul.B
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2010, 20:35

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Paul.B » 30 aug 2010, 21:47

oh ja 2

de LHD heeft 80,000 Miles op de teller ipv 80,000 km.... dat is toch al > 125,000km op de klok...

niet wat veel voor en lotus... dat zal eventuele latere verkoop (als je zo´n auto tenminste nog ooit kwijt zou willen) toch niet echt bevorderen...

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door smiley » 30 aug 2010, 21:50

Dit soort auto's worden vaak emotioneel gekocht, en hebben relatief veel eigenaren gehad.
Als je hem ooit weg wilt doen, zal het met de LHD beter gaan dan de RHD.
Ga gewoon bij beide kijken. Als je het in het weekend doet, is er ook een kans dat een elise eigenaar met je mee wilt.
Wel altijd aankoopkeuring doen (van sten of vd kooij). Als er iets met het chassis gebeurd is, ben je de sjaak (is gelijmd alu, en officieel niet te repareren. beunhazen doen dat echter toch)

Een lotus trekt helaas ook negatieve aandacht. Een goede tip is een goedkope halfords regencover aan te schaffen (zo eentje zonder vorm). Om de een of andere reden laten ze je dan met rust.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door VLA » 01 sep 2010, 19:03

smiley schreef:Dit soort auto's worden vaak emotioneel gekocht, en hebben relatief veel eigenaren gehad.
Als je hem ooit weg wilt doen, zal het met de LHD beter gaan dan de RHD.
Ga gewoon bij beide kijken. Als je het in het weekend doet, is er ook een kans dat een elise eigenaar met je mee wilt.
Wel altijd aankoopkeuring doen (van sten of vd kooij). Als er iets met het chassis gebeurd is, ben je de sjaak (is gelijmd alu, en officieel niet te repareren. beunhazen doen dat echter toch)

Een lotus trekt helaas ook negatieve aandacht. Een goede tip is een goedkope halfords regencover aan te schaffen (zo eentje zonder vorm). Om de een of andere reden laten ze je dan met rust.
begrijp ik goed dat als iemand een goede deuk in je Lotus rijd dat je hem dan total kan laten verklaren ? Aangezien chassis niet meer te fixen is ?

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9091
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door smiley » 01 sep 2010, 23:40

Afbeelding

Ja. Het is gemaakt van gelijmd, en daarna met en speciaal procede gebakken alu.
Er mag niet mee gerommeld worden. Bij de speedster kost dit chassis 15.000 euro.
Het kost 10.000 euro als je je oude chassis bij lotus inleverd.
Voor de lotussen ligt dit iets lager, maar nog steeds stevig.

Het plastic buitenkantje is altijd wel te fixen/sprayen. Focus op het chassis, en laat je niet inpakken door een leuke spray op het plastic. Dat zegt HELEMAAL NIKS.
Bij dit soort autotjes is de aankoopkeurig zeer belangrijk.

Als je toch met een exemplaar eindigt waar met het chassic gerommeld is, kun je de auto later alleen kwijt aan een ander die er geen verstand van heeft, en alleen een leuk autotje ziet.
Elke kenner zal het ding mijden als de pest, of je een laag bod doen om er een trackauto van te maken.

Hier een waar de voorste draagarm is uitgescheurd bij het alu:
Afbeelding
Perfect te repareren, maar door zowel lotus als de community als afgeschreven beschouwd.

Hier een speedster waar het plastic vanaf is, zodat je goed ziet wat voor auto het eigenlijk is.
(zelfde princiepe voor de elise)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door smiley op 02 sep 2010, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door FreudeamFahren » 02 sep 2010, 06:53

De LHD staat al een poosje te koop en heb ik een keer zien staan op de parkeerplaats van Niederrhein, tijdens een driftdag (NB: er werd niet mee gedrift). Ik ben er een keer omheen gelopen en wat mij bijgebleven is, is dat je die 125.000 km er zo niet aan afziet. Het ding oogt fris. Veel meer kan ik er ook niet van zeggen: ik heb hem niet horen lopen, laat staan dat ik erin gereden heb.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door allen » 02 sep 2010, 17:53

Paul.B schreef:nog even een aanvullende vraag, hoe schandalig is het als ik geen garage heb om m in te stallen (durf het bijna niet te vragen hier onder de liefhebbers... :oops: ) is dat een doodzonde voor een Elise of kunnen ze dat wel hebben. Ik ben namelijk niet in het geluk en garage of carport te hebben waar je zo´n auto lekker weg kunt zetten. wat is jullie mening...???
Lekker belangrijk. M'n Speedster stond in weer en wind. Ken er wel meer die dat doen. De wagen is niet van suikergoed gemaakt. Caterham krijgt binnenkort wel een garage, maar dat is meer omdat ik tegenwoordig geen tijd meer heb om de wagen als dagelijks vervoer te gebruiken.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Stefan R » 03 sep 2010, 21:57

Mijn Speedster sliep ook gewoon buiten...
Bijlagen
DSC00069.JPG
DSC00069.JPG (235.89 KiB) 3899 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door GTRene » 03 sep 2010, 22:04

lijkt meer een ijsster ipv een speedster :mrgreen:

toevallig op PH vraagt iemand zich hetzelfde af met een Elise..ff opzoeken monument.


ik kan dat draadje niet terugvinden...hm, nouja dan houd het op.
Laatst gewijzigd door GTRene op 03 sep 2010, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door Michel P » 03 sep 2010, 22:19

Zo net terug van knallen over de Holterberg en een aantal rondjes Luttenbergring, tot dat de boer buit kwam. Was weer dikke pret Stephan!

Waar op letten, schade aan het chassis, bij een roverblokjes of de compressie goed is, onderhouds historie.

Buitenstaan zal wel loslopen, ik heb nog wel een lotus hoes voor alle jaargetijden te koop, mijn Exige slaapt namelijk binnen.

Michel

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door SteV6 » 03 sep 2010, 22:38

Als je een Lotus(derivaat) koopt moet je in je budget rekening mee houden dat je enkele zaken wil upgraden. Setje Nitrons en bandjes transformeren de wagen naar topniveau.

Schade aan alu altijd laten staan omdat je het ding later ook weer zeer moeilijk verkocht krijgt. Nog los van het feit of je veiligheidsrisico's wil lopen. Kijk ook naar de draagarmen, die moeten recht zijn en niet krom (stoeprand of pothole raken met redelijke snelheid is voldoende daarvoor). Motorisch en mechanisch is alles wel te repareren, maar niet goedkoop.

Als alles goed is zal je er veel rijplezier in en aan beleven!

Ja Michel, ritje was top op de LuttenbergRING :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Elise S2, waar op letten

Bericht door GTRene » 08 okt 2011, 14:56

kwam net deze foto tegen, je ziet dit soort wel vaker opduiken doordat ze hem verkeerd liften...
dan 1 van de voorwielen er bv vanaf halen en huppetee hij waggelt achterover :shock:
zal je maar gebeuren, geld ook voor de Opel Speedster geloof ik.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten