testrit: Ultima GTR
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
testrit: Ultima GTR
Niet voor de eerste keer, maar gisteren heb ik terug de mogelijkheid gehad om even te 'snorren' in een Ultima GTR.
Ondertussen door de eigenaar al volledig aangepast met nu een nieuwe motor: een 7-liter Nascar motor dan nog wel die voorlopig in huidige configuratie zo'n 720pk uitspuugt voor een gewicht van 1080kg.
Het is zo'n fel geel ding met een gigantische spoiler aan de achterkant.
De vleugeldeur maar open doen en mij een beetje goed proberen te zetten, want die wagen is veel te klein voor mijn meter vierennegentig. Toch slaag ik erin om ook de deur dicht te krijgen al moet ik dan wel mijn hoofd wat schuin houden.
Batterij sleutel omdraaien, contact aan, ontsteking aan en dan starten met de starknop. De V8 borrelt lekker op. Wat moeite om eerste te selecteren maar dan off we go, want eigenlijk moest ik een demo-run geven op de parking van de eigenaar. Ik doe eerst een run rustig en ga er dan de volgende runs volop voor. De parking is zo'n 200m lang maar staat toe om in zijn eerste en tweede volop door te trekken, daarna moeten we volop op de rem om te vermijden dat je de muur of de straat opgaat. In zijn twee haal ik dan al zo'n 130kmh.
Iedere versnelling gaat vanaf 4000rpm gepaard met enorme wielspin daar de wagen op gewone banden staat, semi-slicks staan ondertussen op het programma. Tevens zullen we de wagen op een circuit verder afstellen want ook de ophanging heeft nog wat werk nodig.
Daar het een demo was kon ik mij wat uitleven door op het einde van de parking aan beide zijden te draaien door even een korte dip op het gas te geven waarbij je dan doserend een drift kan aanhouden.
Hou hem wat langer dan nodig in een drift kan je hem opgooien van links naar rechts en telkens in een drift houden.
Supercar is dit, zeker toen we even ook de weg opgingen en we moeiteloos op een kort recht stukje richting 240kph gingen..
Na 5-7 minuutjes rijden vond ik het wel tijd om even aan de kant te gaan want je zweet je binnenin te pletter, omdat het hard werken is daarbinnen in maar vooral door het extreem warme weer.
Uitkijken dus naar een volgend ritje!
[IMG:150:128]http://img115.imageshack.us/img115/4673 ... ue9.th.jpg[/img]
[IMG:150:128]http://img115.imageshack.us/img115/4893 ... rf9.th.jpg[/img]
Ondertussen door de eigenaar al volledig aangepast met nu een nieuwe motor: een 7-liter Nascar motor dan nog wel die voorlopig in huidige configuratie zo'n 720pk uitspuugt voor een gewicht van 1080kg.
Het is zo'n fel geel ding met een gigantische spoiler aan de achterkant.
De vleugeldeur maar open doen en mij een beetje goed proberen te zetten, want die wagen is veel te klein voor mijn meter vierennegentig. Toch slaag ik erin om ook de deur dicht te krijgen al moet ik dan wel mijn hoofd wat schuin houden.
Batterij sleutel omdraaien, contact aan, ontsteking aan en dan starten met de starknop. De V8 borrelt lekker op. Wat moeite om eerste te selecteren maar dan off we go, want eigenlijk moest ik een demo-run geven op de parking van de eigenaar. Ik doe eerst een run rustig en ga er dan de volgende runs volop voor. De parking is zo'n 200m lang maar staat toe om in zijn eerste en tweede volop door te trekken, daarna moeten we volop op de rem om te vermijden dat je de muur of de straat opgaat. In zijn twee haal ik dan al zo'n 130kmh.
Iedere versnelling gaat vanaf 4000rpm gepaard met enorme wielspin daar de wagen op gewone banden staat, semi-slicks staan ondertussen op het programma. Tevens zullen we de wagen op een circuit verder afstellen want ook de ophanging heeft nog wat werk nodig.
Daar het een demo was kon ik mij wat uitleven door op het einde van de parking aan beide zijden te draaien door even een korte dip op het gas te geven waarbij je dan doserend een drift kan aanhouden.
Hou hem wat langer dan nodig in een drift kan je hem opgooien van links naar rechts en telkens in een drift houden.
Supercar is dit, zeker toen we even ook de weg opgingen en we moeiteloos op een kort recht stukje richting 240kph gingen..
Na 5-7 minuutjes rijden vond ik het wel tijd om even aan de kant te gaan want je zweet je binnenin te pletter, omdat het hard werken is daarbinnen in maar vooral door het extreem warme weer.
Uitkijken dus naar een volgend ritje!
[IMG:150:128]http://img115.imageshack.us/img115/4673 ... ue9.th.jpg[/img]
[IMG:150:128]http://img115.imageshack.us/img115/4893 ... rf9.th.jpg[/img]
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Dat moet inderdaad wel een superervaring zijn geweest lijkt me, ja!
McLaren F1 prestaties voor M3 geld in een lelijkere uitvoering; echt een superauto inderdaad!
Voor de liefhebbers hier wat filmpjes van de officiële site:
http://www.ultimasports.co.uk/gtr/videos.html
- david
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36
dit is een leuke advertentie-----
testrit als passagier mogelijk............wel schone onderbroek meenemen...
http://www.mobile.de/SIDK24Pv2JpRJZ19ZU ... 1219796345&
testrit als passagier mogelijk............wel schone onderbroek meenemen...
http://www.mobile.de/SIDK24Pv2JpRJZ19ZU ... 1219796345&
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Dit is in de supercar klasse echt het koopje van de eeuw. Toch?
Daarnaast is het allemaal redelijk old-school, waardoor de auto volgens mij behoorlijk puur rijdt, misschien wel vergelijkbaar met raceauto's uit de jaren '70, zoals de Porsche 917. Ik zeg maar wat, maar zo'n voorstelling maak ik ervan.
Erg gaaf om daar in te (mogen) rijden. Ben benieuwd naar je filmpjes
Daarnaast is het allemaal redelijk old-school, waardoor de auto volgens mij behoorlijk puur rijdt, misschien wel vergelijkbaar met raceauto's uit de jaren '70, zoals de Porsche 917. Ik zeg maar wat, maar zo'n voorstelling maak ik ervan.
Erg gaaf om daar in te (mogen) rijden. Ben benieuwd naar je filmpjes
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Jan v/d Kooi van Lotus Amsterdam is er nu 1 aan het bouwen, en hij moet volgende week af zijn. Dat is echter geen GTR maar een Pan Am, de open uitvoering dus.
Daar ligt een 690pk V8 in, maar je zou hem ook kunnen opbouwen met een Audi RS6 blok. Als je dat blok neemt zou vd Kooi er ook nog wat stumperhulpjes (o.a. launch control) "op kunnen zetten", andere manier van zeggen dat je bij dat blok softwarematig veel meer kan knutselen. En dat blok is ook nog eens beduidend lichter dan het amerikaanse V8 blok! Dus dan zal het gewicht onder de 900kg komen
Binnenkort, als hij helemaal af is, gaan ze metingen doen, 0-100, 0-200, 200-0 enzo... ben benieuwd.
Mooi verhaal van de ervaring :!:
Me is jaloers
Daar ligt een 690pk V8 in, maar je zou hem ook kunnen opbouwen met een Audi RS6 blok. Als je dat blok neemt zou vd Kooi er ook nog wat stumperhulpjes (o.a. launch control) "op kunnen zetten", andere manier van zeggen dat je bij dat blok softwarematig veel meer kan knutselen. En dat blok is ook nog eens beduidend lichter dan het amerikaanse V8 blok! Dus dan zal het gewicht onder de 900kg komen
Binnenkort, als hij helemaal af is, gaan ze metingen doen, 0-100, 0-200, 200-0 enzo... ben benieuwd.
Mooi verhaal van de ervaring :!:
Me is jaloers
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
In het begin is het bangelijk om de gas volledig in te duwen
Is veruit het snelste waar ik in gereden heb, zeker omdat hij geen traction control noch ABS heeft. Ah nee, heeft toch ABS, maar het is nog een oude generatie ABS (3-blokkeringen per seconde ipv 16 vr de nieuwe systemen) die niet echt goed werkt , gemonteerd door een leerling automechanica. Heb dus liever dat de ABS niet ingeschakeld is daar je veel beter de remdruk kan bepalen.
Probleem op dit moment is nog het vermogen op de weg brengen, binnenkort komen er semi-slicks op en zullen we de ophanging nog wat beter afstellen, alsook de geometrie.
Maar eens het moment dat het ding het vermogen op de grond kan brengen is het even snel of misschien sneller dan snelheidsmotoren.
Is dus niet normaal om op straat mee te rijden, maar geeft wel een kick als je het wel doet
Verwachtte prestaties: 0-100 = 3,5s, 0-200 = 8,5s
Is veruit het snelste waar ik in gereden heb, zeker omdat hij geen traction control noch ABS heeft. Ah nee, heeft toch ABS, maar het is nog een oude generatie ABS (3-blokkeringen per seconde ipv 16 vr de nieuwe systemen) die niet echt goed werkt , gemonteerd door een leerling automechanica. Heb dus liever dat de ABS niet ingeschakeld is daar je veel beter de remdruk kan bepalen.
Probleem op dit moment is nog het vermogen op de weg brengen, binnenkort komen er semi-slicks op en zullen we de ophanging nog wat beter afstellen, alsook de geometrie.
Maar eens het moment dat het ding het vermogen op de grond kan brengen is het even snel of misschien sneller dan snelheidsmotoren.
Is dus niet normaal om op straat mee te rijden, maar geeft wel een kick als je het wel doet
Verwachtte prestaties: 0-100 = 3,5s, 0-200 = 8,5s
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Beide is supergaaf.
Een Ultima lijkt mij wat moeilijker om te rijden.. brute power en veel koppel en daar moet je maar mee om zien te gaan.
Zo'n Radical zal spectaculairder zijn om te rijden misschien... hoogtoerig karakter.
Anyway, zijn beide auto's die weinig mensen op de limiet kunnen rijden gok ik.
Een Ultima lijkt mij wat moeilijker om te rijden.. brute power en veel koppel en daar moet je maar mee om zien te gaan.
Zo'n Radical zal spectaculairder zijn om te rijden misschien... hoogtoerig karakter.
Anyway, zijn beide auto's die weinig mensen op de limiet kunnen rijden gok ik.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik was gisteren nog even bij v/d Kooi in Amsterdam waar ze druk bezig waren de Ultima af te bouwen. Eind van de week moet hij helemaal af zijn en goed rijden.
Heb nog een paar picjes gemaakt (met mijn mobieltje, dus geen ultima kwaliteit...) van het mooiste gedeelte van de auto.
(banden van 335breed zijn trouwens impressive )
[img:1200:1600]http://home.planet.nl/~hille501/SP_A0024_000.jpg[/img]
[img:1200:1600]http://home.planet.nl/~hille501/SP_A0025_001.jpg[/img]
[img:1600:1200]http://home.planet.nl/~hille501/SP_A0026_002.jpg[/img]
Heb nog een paar picjes gemaakt (met mijn mobieltje, dus geen ultima kwaliteit...) van het mooiste gedeelte van de auto.
(banden van 335breed zijn trouwens impressive )
[img:1200:1600]http://home.planet.nl/~hille501/SP_A0024_000.jpg[/img]
[img:1200:1600]http://home.planet.nl/~hille501/SP_A0025_001.jpg[/img]
[img:1600:1200]http://home.planet.nl/~hille501/SP_A0026_002.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten