Presentatie XJ, XF-R, XKR

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexanderr
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 jan 2007, 13:28

Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Alexanderr » 23 sep 2009, 23:02

Ongeveer een maandje geleden kreeg ik een uitnodiging om een weekend met Jaguar te gaan rijden aan de Nürburgring; en in volkomen preview kennis te maken met de nieuwe XJ; die tot dan toe aan niemand van publiek of pers was voorgesteld.
Ik kon uiteraard niet anders dan daarop in te gaan :lol:

Hier enkele beelden ;)

Afbeelding


Dag 1: Rijvaardigheidstraining met Jaguars XF en XK

Proef 1: Een bocht nemen en kennismaken met de reactie van een XF diesel-S (3.0 twinturbo met 290pk) in de verschillende standen van rijhulp

Afbeelding


Dit was voor mij 1 van de minder interessante proeven ... Je kon de auto netjes scheef krijgen (niet moeilijk, op zo'n asfalt) en perfect onder controle houden. In mijn groep zaten enkel mannen van 65+ die niet wisten waarvoor "DSC" stond, laat staan dat ze wisten wat onder- of overstuur was ... Was dus weinig boeiends aan.



Proef 2: aan 75 kmh over een skidpad rijden die de kont van de auto 45° laat uitbreken; op voorhand weet je niet of je naar links of rechts uitbreekt.

=> Schitterend!!! Auto's van dienst waren nieuwe XK 5.0 V8'en. Zeer aangename wagen en een zéér leerrijke proef. De simulatie die gedaan werd is vergelijkbaar met slippen op sneeuw.
Ook hier weer kregen we de mogelijkheid om met instructeur de verschillende standen van rijhulp te proberen. Subliem; en echt heerlijk als je merkt dat je het allemaal onder de knie krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexanderr
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 jan 2007, 13:28

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Alexanderr » 23 sep 2009, 23:09

Proef 3: Mogelijkheid om alle huidige modellen proef te rijden.

Afbeelding

Afbeelding



Ik heb gereden met de vernieuwde XKR Convertible; een XF S diesel en een XK 5.0 Convertible

De XF is verbluffend. Zéér aangename wagen om te rijden. Het was voor mij niet de eerste, maar wel de meest uitgebreide ervaring die ik kon hebben met de nieuwe diesel in de XF. Ik reed eerder al met een E60 530d en 535d; en een A6 3.0TDI ... En de Jaguar positioneert zich daar net tussen in.
De BMW's vind ik fenomenale rij-apparaten. Schitterende technologie. Auto's laten me een tikje te koud qua design en afwerking.
Audi vind ik den weer knap; maar op vlak van rijden .. mja ... alles is redelijk steriel en je voelt je als bestuurder niet betrokken bij het geheel.
De Jaguar zit daar net tussen: qua agiliteit en rijplezier: bakken beter dan de Audi; maar kan niet tippen aan een BMW qua gevoel. Komt wel aardig in de buurt.
Qua kwaliteit en afwerking daarentegen ... miles ahead of BMW!


XK R Cab: Sublieme auto. Nu 510pk; automatische boite met paddles aan het stuur ... Genieten. Power met overschot; qua prestaties is dit perfect vergelijkbaar met een M5 of M6; alleen bruikbaarder. Een M moet je meer in toeren rijden en echt gebruiken; deze Jag is soepeler en braver. Schakelovergangen gebeuren in een flits en boterzacht; tenzij je met de flippers werkt. Dotje tussengas, geen probleem. Geluid is subliem.


XK 5.0: Leuke auto; heel geraffineerd en homogeen. Dagelijks bruikbaarder dan de R; zeker nog snel genoeg, maar niet wo-ho-how snel. Geluid is werkelijk een genot en de automaat is ook weer top; boterzacht maar ook te bedienen met een stel flippers aan het stuur. Zeer leuk :)

Gebruikersavatar
Alexanderr
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 jan 2007, 13:28

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Alexanderr » 23 sep 2009, 23:13

Presentatie XJ

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Wat een ontzettend LANG ding :shock: (dit is wel de extended wheel base, op foto)

Interieur vind ik erg, erg fraai.

Afbeelding

Afbeelding


Via dit scherm gebeurt alle communicatie; dwz je navigatie; informatiemenu's; ... ALLES komt via hier. Toerenteller e.d. schuiven weg van het scherm en er komt een ander menu op gevallen.

Ik heb het niet kunnen bedienen; maar het ziet er fantastisch uit.

Aansluitend is er een groot scherm, centraal in de auto; dat van 2 kanten te bekijken valt. Bestuurder en passagier kunnen tegelijkertijd naar hetzelfde scherm kijken; maar vanuit het oogpunt van de bestuurder zie je bvb je navigatie: vanuit het oogpunt van de passagier zie je hoe een film afspeelt.

De auto heeft verder alle iPod; USB en andere aansluitingen. HDD van 5 GB; en ook CD en DVD-lezer gecombineerd.
Je kan dus 4 verschillende films tegelijk afspelen en laten projecteren op 4 verschillende schermen (teller; navi; kopsteunen). Alle headsets zijn draadloos. Bediening is draadloos.

etc etc etc

ik was ERG onder de indruk van het gebruiksgemak en van de vooruitgang die Jaguar boekt op dit vlak ...


Vervolgens kregen we de volledige designuitleg; ook schitterend om te horen. Voor het ontwerp hebben de designers een boot willen nabootsen.

Door het pano-dak zijn de doorgetrokken A-zuilen en het achterste deel van het dak bedoeld om eruit te zien als de brug van een jacht.
Verder zijn er de aflopende koffer; en het designelement van het doorlopende hout vooraan.

Op foto vond ik dit niet echt geslaagd; maar in het echt is het prachtig. Zeer bijzonder gevoel als je achter het stuur van de auto kruipt, erg vernieuwend.

Gebruikersavatar
Alexanderr
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 jan 2007, 13:28

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Alexanderr » 23 sep 2009, 23:21

Deel 5: Circuittest met XK-R en XF-R

Leukste deel van al natuurlijk :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding





We kregen de mogelijkheid om het circuit (de GP-Strecke) mee te rijden als passagier met de testpiloten van Jaguar; en ook om zelf te rijden.

Aangezien ik niet vies ben van een potje sturen, begon ik daarmee. Achter het stuur van een XF-R gekropen, zoals je kan zien op de foto's: fantastisch.
Paar ronden gereden; de auto gedraagt zich zeer behoorlijk op circuit. In vergelijking met een M5 of CLS63 is hij zeker even performant; een tikje stiller binnenin (van buiten helemaal niet!); een beetje braver in schakelen; maar qua rijden ... leunt zeer dicht aan bij een M5.
Je moet 'm goed zien te plaatsen bij het insturen van de bocht; redelijk scherp; maar van zodra de neus goed zit; gas er flink op en de kont zet een mooie stap opzij die perfect te controleren is. Heel verfrissend voor een Jaguar.
Remmen doen het ook prima; itt een M5 waar je al snel fading gewaarwordt -zeker op een circuit zoals de GP strecke-, blijven ze bij de Jag bijten zonder de minste tekenen van vermoeidheid. Verbluffend.

Na enkele rondjes ging ik terug de pits in en kon ik achter het stuur van een XKR kruipen. Gelijkaardige bevindingen: de auto is iets trickier om te rijden (lees: overstuur opvangen is wat moeilijker) maar het geluid is minder gedempt .. prachtig stuk techniek.

1 punt van kritiek op de twee auto's: de paddles zitten vast aan je stuur, en draaien dus mee. Ben ik geen fan van, heb ze liever op de kolom gemonteerd zodat ze blijven zitten.


Vervolgens meegereden met de testpiloten. Ik had jammer genoeg de pech om ingestapt te zijn bij een norse Duitser die in alle steriliteit de rondjes afhaspelde; terwijl er andere XKR'en lustig driftend het circuit afjakkerden.

Gebruikersavatar
Alexanderr
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 jan 2007, 13:28

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Alexanderr » 23 sep 2009, 23:22

En tot slot nog even het zicht uit de hotelkamer meegeven ... Zelden leuker wakker geworden dan met dit concerto :mrgreen:


Afbeelding

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Tom » 24 sep 2009, 00:27

De XF vind ik toch wat jammer na de concept. Vooral de voorkant hebben ze verneukt. Terwijl de concept zo strak was.

De XJ vind ik prachtig. Ding klopt helemaal. Echt klasse. Ik had niks met Jaguar omdat ik het altijd ouwe meuk vond. Nooit vernieuwend en telkens weer hetzelfde. Zowel qua uiterlijk als techniek. Dit is compleet anders, geweldig mooi uiterlijk en vooruitstrevende techniek (dat dash is cool). 100 punten voor Jaguar (vooral vanwege de XJ), en dat uit de mond van een jonge vent :)

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1346
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport
Contacteer:

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Rivanov » 08 okt 2009, 13:32

Mooi verslag!
En die M3's!! 8) :hosanna:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Tom » 08 okt 2009, 15:16

Misschien kun je beter alleen foto's van M3's posten, dan krijg je meer reacties hier Alexander ;)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Robin Hartog » 08 okt 2009, 15:57

Leuk verslag zeg! Schitterende wagen, die XKR. :shock:

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Robin » 01 mar 2010, 16:32

Weer 'n XJ filmpje, toch wel mooi hoor. Ik moet 'n beetje af van 't oude XJ model wat al decennia 'hetzelfde' is.
http://www.nuvideo.nl/auto/35704/nieuwe ... ar-xj.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Tom » 26 mar 2010, 22:43

Beetje suf filmpje maar wel rijdend te zien..
http://www.autoweek.nl/video/1796/Rij-i ... -Jaguar-XJ

Gvd wat een geweldige auto!! :love: :love:
Ik vind het echt knap van Jaguar... wat een klasseding!!
Vind zowel de 7 serie als de S-klasse prachtig maar deze zou wel es m'n voorkeur kunnen hebben als ik iets in die klasse zocht.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2010, 22:48

+100 met Tom

Die XJ is echt zoooo geil :)

XF ook top maar zoals Tom zegt, die voorkant was beter op de concept. Maar toch mooie auto.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Presentatie XJ, XF-R, XKR

Bericht door Macboy » 08 apr 2010, 17:00

Geweldig verslag Alexanderr en ook +1 voor Tom zijn opmerkingen. Maar het meest grappig was natuurlijk deze opmerking:
Alexanderr schreef:Voor het ontwerp hebben de designers een boot willen nabootsen.
Op DF altijd maar zeuren over die zware boten en bij Jaguar is het kennelijk de bedoeling :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten