hm...dus een zeg in 2006 gebouwde GT40 replica met een in de US 1967 status wordt hier gewoon als een 2006 kitcar gezien en je betaald dan BPM over de bouwwaarde/kosten.
een 2009 gebouwde GT40 kitcar met 1967 status wordt gezien als 2009 en dus BPM en Co2tax wat zeer slecht is als er ook zo'n oude slurper uit 1967 in ligt, en dus niet slim ivm enorme extra kosten?
vanaf januari 2008 gingen de nwe regels in BPM/Co2 taks een auto voor die tijd mag je dus nog op de destijds geldende BPM taxen regelen... omdat de replica hier toch als nieuwbouw wordt gezien kun je er ook net zo goed en moderne V8 in hebben bv een GT40 uit 2007 met een 2003 injectie motor bv, immers ze kijken toch niet voor Co2 tax in die samenstelling.
Een EU GT40 die gebouwd is in bv 1995 maar met 1967 als bouwjaar en bv uit Belgie, kan wel als 1967 ingevoerd worden? en dus oldtimer status?
Auto's van na 1 feb 2008
De datum van 1 februari is belangerijk, aangezien vanaf toen de slurptaks / CO2 heffing in ging. Dat had tot gevolg dat minder zuinige auto's meer BPM gingen betalen. Aangezien deze auto's al CO2 heffing hebben, zal de impact van de nieuwe BPM regels veelal gunstig uitpakken. Dit is het gevolg van de afbouw van het BPM percentage van 40% naar 27,4%. Dat weegt meestal zwaarder dan de (iets) hogere CO2 heffing.
Zuinige auto's van voor 1 feb 2008
Voor zuinige auto's van voor 1 feb 2008 geld dat de verlaging van het BPM percentage harder telt, dan de duurdere CO2 heffing. Daarom is het veelal voordeliger in 2010 aangifte te doen.
Onzuinige auto's van voor 1 feb 2008
Voor onzuinige auto's van voor 1 feb 2008, is het in bijna alle gevallen voordeliger in 2009. De CO2 heffing weegt hier zwaarder dan het voordeel op de BPM. Als er toch in 2010 aangifte wordt gedaan, dan mag er voor gekozen worden om aangifte te doen, volgens de BPM regels die golden ten tijde van de 1e toelating. Concreet houdt dat dus in dat er in 2010 gekozen mag worden welke methode het voordeligste is. Er mag dan gekozen worden tussen de regels van 2010, of de regels die golden op het moment dat de auto nieuw verkocht is.