Lotus Exige én Elise

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 22 jul 2021, 18:28

Ze zijn wat luidruchtiger maar het is wel iets wat slijtage onderdeel kan zijn en luidruchtiger kan worden.

Niet teveel zorgen maken. Zoals de engelsen zeggen: TADTS
(They all do that sir)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door allen » 22 jul 2021, 21:15

Ik heb voor de duratec ombouw een vvc gehad in de Caterham. Kan me niet herinneren dat ik daar last van had. Lekke koppakkingen en daarbij horende mislukte reparaties wel. 🙄

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 25 jul 2021, 17:49

Update; blijkt dus echt bijna niks aan historie van die VVC te zitten behalve paar keer de TUV en een C-service van 300 euro....... :roll:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Alexsti » 25 jul 2021, 19:25

Een C service van 300 euro is ook onmogelijk, zoiets kost een a beurt al....de C is de grootste beurt deze koste mij de laatste keer 1.600 euro.....

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 25 jul 2021, 19:28

ja precies!! maar had al zo'n gevoel dat er dingen ontbraken.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Elise » 29 jul 2021, 14:16

ErikS schreef: 22 jul 2021, 15:49
coolfan schreef: 22 jul 2021, 13:06
ErikS schreef: 22 jul 2021, 12:16

Jup, ze tikken als een idioot.
ja dus klopt! leek wel alsof er een klepstoter flink tekeer gaat. En is het tijdens rijden stoorlijk? Op zich wel mooie techniek zo'n VVC en uit de box wel aardig wat power lijkt me.
Nee, tijdens rijden merk ik er niks van.
Als ik hem richting garage zet, met de kont naar de deur.... Dan weerklinkt het heel extreem.
Dat klopt dat jij er niks van merkt, want je hebt ook geen VVC :lol:

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 29 jul 2021, 15:11

en misschien nog meer als ze heel lang geen onderhoud hebben gehad....die ik op het oog had was dus niks en ook niks van onderhoud bekend....

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 29 jul 2021, 15:14

Ben benieuwd naar het vervolg!

Online
ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 29 jul 2021, 16:30

Elise schreef: 29 jul 2021, 14:16
ErikS schreef: 22 jul 2021, 15:49
coolfan schreef: 22 jul 2021, 13:06

ja dus klopt! leek wel alsof er een klepstoter flink tekeer gaat. En is het tijdens rijden stoorlijk? Op zich wel mooie techniek zo'n VVC en uit de box wel aardig wat power lijkt me.
Nee, tijdens rijden merk ik er niks van.
Als ik hem richting garage zet, met de kont naar de deur.... Dan weerklinkt het heel extreem.
Dat klopt dat jij er niks van merkt, want je hebt ook geen VVC :lol:
Lol, leg het verschil eens precies uit. Ik lees het vaak, maar heb geen idee wat het verschil is. Ik weet dat het een K series is, maar daar houdt t op. 😂👍

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Elise » 04 aug 2021, 10:51

VVC is Variable Valve Control van Rover en vind je terug op de 111S.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Philipoo » 05 aug 2021, 10:58

Elise schreef: 04 aug 2021, 10:51 VVC is Variable Valve Control van Rover en vind je terug op de 111S.
Het blok in Erik's S1 is toch dezelfde als in mijn oude S2 111S (allebei 160pk K met VVC)?

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Elise » 05 aug 2021, 12:12

Philipoo schreef: 05 aug 2021, 10:58
Elise schreef: 04 aug 2021, 10:51 VVC is Variable Valve Control van Rover en vind je terug op de 111S.
Het blok in Erik's S1 is toch dezelfde als in mijn oude S2 111S (allebei 160pk K met VVC)?
Nope.
Alleen de S1 111S (en de daarop gebaseerde millenium editie) is voorzien van een VVC blok, alle andere S1 modellen, standaard, 135, 160, 190 hebben allemaal een blok zonder variabele klep timing.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Philipoo » 05 aug 2021, 12:40

Elise schreef: 05 aug 2021, 12:12
Philipoo schreef: 05 aug 2021, 10:58
Elise schreef: 04 aug 2021, 10:51 VVC is Variable Valve Control van Rover en vind je terug op de 111S.
Het blok in Erik's S1 is toch dezelfde als in mijn oude S2 111S (allebei 160pk K met VVC)?
Nope.
Alleen de S1 111S (en de daarop gebaseerde millenium editie) is voorzien van een VVC blok, alle andere S1 modellen, standaard, 135, 160, 190 hebben allemaal een blok zonder variabele klep timing.
Grappig, nooit geweten! Wel vaak gezien dat mensen juist hun VVC weer verwijderden om meer power eruit te kunnen halen!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door allen » 05 aug 2021, 14:26

Idd. Naast het verwijderen van de vvc heb ik de k-series ook maar gelijk eruit getrokken. :mrgreen:

Online
ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 05 aug 2021, 14:57

Elise schreef: 05 aug 2021, 12:12
Philipoo schreef: 05 aug 2021, 10:58
Elise schreef: 04 aug 2021, 10:51 VVC is Variable Valve Control van Rover en vind je terug op de 111S.
Het blok in Erik's S1 is toch dezelfde als in mijn oude S2 111S (allebei 160pk K met VVC)?
Nope.
Alleen de S1 111S (en de daarop gebaseerde millenium editie) is voorzien van een VVC blok, alle andere S1 modellen, standaard, 135, 160, 190 hebben allemaal een blok zonder variabele klep timing.
Is dat dan de SVA ofzo?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 05 aug 2021, 18:21

SVA is een single vehicle approval. Bepaalde serie of allemaal van De S1 160 konden ze niet meer door de keuring krijgen geloof ik ivm vermogen/uitstoot icm bouwjaar. Zoiets meen ik te herinneren.

160blok is gewoon goed gekieteld. Later plaatste eigenaars emerald ecu om het wat minder rauw en beter lopend te krijgen (stukje emissie van de keuring eruit?)

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Elise » 06 aug 2021, 11:00

Wat Emiel zegt, SVA is single vehicle approval en is van toepassing op de eerste 50 160'ers, de latere zijn WVTA (Whole Vehicle Type Approved) waarvoor een COC verkrijgbaar is. Met een SVA kun je hier dus weinig beginnen.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 23 aug 2021, 21:42

had tijdje geleden een hele mooie originele S1 gezien particulier maar ja ik was de tweede beller....helaas....daarna een 111s in Duitsland maar dat verhaal rammelde aan alle kanten en dan in verhouding te duur en toen eentje gezien met heel veel carbon en was eigenlijk too much maar blijf kijken en hij gaat er komen want vind het toch wel een heel gaaf concept en eigenlijk jaren overheen gekeken.

Maar zat nog even te denken. Hoeveel hier hebben hun Rover blokje aangepast? En wat hebben ze er aan gedaan?

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Alexsti » 24 aug 2021, 16:58

Hier de S1 met het Roverblokje voorzien van
Alu. 52mm gasklephuis
Hurricane lucht inductie systeem
RVS Larini kat. vervanger ( maar net goed genoeg voor de APK )
RVS (open) einddemper merk onbekend.

En dit zou ongeveer 15 Pk extra moeten leveren, dus 133pk.
Mooier is de hoeveelheid koppel wat meer geworden is van onderuit voor het gevoel.

Online
ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 24 aug 2021, 19:43

Origineel hier.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 25 aug 2021, 14:40

Ja neig ook naar een originele maar moet gewoon kloppen. En dan het gevoel beleven en misschien later het blokje iets kietelen want die Rover is gewoon stiekem best leuk.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door smiley » 25 aug 2021, 15:00

De rover is niet zoveel anders als alle andere motoren denk ik.
Inlaat/uitlaat traject is makkelijk scoren.
Daarna is het internals als de nokkenas, en als je het bont gaat maken het geijkte werk als de zuigers, drijfstangen, injectoren, koppakking/rods, motor management.

Turbotoaster rekt dat ding behoorlijk op hier. (500pk)

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Kadett » 25 aug 2021, 15:19

Gewoon een K20/24 erin :tooth: Beetje bolt ons en je hebt 240-260pk :)

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Alexsti » 25 aug 2021, 21:04

Denk ook dat er nog weinig compleet origineel zijn, de meesten hebben toch een ander uitlaatje/luchtfiltertje...
Al vindt ik dat bijna origineel en makkelijk weer terug te bouwen, als je zuigers/turbo's/nokkenassen/motorblokken/ed. gaat wisselen is dat anders

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 25 aug 2021, 22:43

ja meestse hebben ander gasklephuis en uitlaat maar vind dat niet zo'n probleem. Lijkt me leuk om te beginnen btje origineel om toch die oerelise alsnog te beleven. Kwam die tijd vaak in Londen voor werk en heel veel gasten hadden zo'n ding en eentje had later een Exige. Maar begon denk nog als student toen ie voor het eerst op de Rai stond moest en zou erin.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, MJW en 271 gasten