Lotus Exige én Elise
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
Ze zijn wat luidruchtiger maar het is wel iets wat slijtage onderdeel kan zijn en luidruchtiger kan worden.
Niet teveel zorgen maken. Zoals de engelsen zeggen: TADTS
(They all do that sir)
Niet teveel zorgen maken. Zoals de engelsen zeggen: TADTS
(They all do that sir)
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Exige én Elise
Ik heb voor de duratec ombouw een vvc gehad in de Caterham. Kan me niet herinneren dat ik daar last van had. Lekke koppakkingen en daarbij horende mislukte reparaties wel.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
Update; blijkt dus echt bijna niks aan historie van die VVC te zitten behalve paar keer de TUV en een C-service van 300 euro.......
- Alexsti
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Een C service van 300 euro is ook onmogelijk, zoiets kost een a beurt al....de C is de grootste beurt deze koste mij de laatste keer 1.600 euro.....
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
ja precies!! maar had al zo'n gevoel dat er dingen ontbraken.
-
- Berichten: 7286
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Exige én Elise
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
en misschien nog meer als ze heel lang geen onderhoud hebben gehad....die ik op het oog had was dus niks en ook niks van onderhoud bekend....
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
Ben benieuwd naar het vervolg!
-
Online
- Berichten: 18531
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Lotus Exige én Elise
Lol, leg het verschil eens precies uit. Ik lees het vaak, maar heb geen idee wat het verschil is. Ik weet dat het een K series is, maar daar houdt t op.
-
- Berichten: 7286
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Exige én Elise
VVC is Variable Valve Control van Rover en vind je terug op de 111S.
- Philipoo
- Berichten: 4101
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
-
- Berichten: 7286
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Exige én Elise
Nope.
Alleen de S1 111S (en de daarop gebaseerde millenium editie) is voorzien van een VVC blok, alle andere S1 modellen, standaard, 135, 160, 190 hebben allemaal een blok zonder variabele klep timing.
- Philipoo
- Berichten: 4101
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Lotus Exige én Elise
Grappig, nooit geweten! Wel vaak gezien dat mensen juist hun VVC weer verwijderden om meer power eruit te kunnen halen!
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Exige én Elise
Idd. Naast het verwijderen van de vvc heb ik de k-series ook maar gelijk eruit getrokken.
-
Online
- Berichten: 18531
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Lotus Exige én Elise
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
SVA is een single vehicle approval. Bepaalde serie of allemaal van De S1 160 konden ze niet meer door de keuring krijgen geloof ik ivm vermogen/uitstoot icm bouwjaar. Zoiets meen ik te herinneren.
160blok is gewoon goed gekieteld. Later plaatste eigenaars emerald ecu om het wat minder rauw en beter lopend te krijgen (stukje emissie van de keuring eruit?)
160blok is gewoon goed gekieteld. Later plaatste eigenaars emerald ecu om het wat minder rauw en beter lopend te krijgen (stukje emissie van de keuring eruit?)
-
- Berichten: 7286
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Exige én Elise
Wat Emiel zegt, SVA is single vehicle approval en is van toepassing op de eerste 50 160'ers, de latere zijn WVTA (Whole Vehicle Type Approved) waarvoor een COC verkrijgbaar is. Met een SVA kun je hier dus weinig beginnen.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
had tijdje geleden een hele mooie originele S1 gezien particulier maar ja ik was de tweede beller....helaas....daarna een 111s in Duitsland maar dat verhaal rammelde aan alle kanten en dan in verhouding te duur en toen eentje gezien met heel veel carbon en was eigenlijk too much maar blijf kijken en hij gaat er komen want vind het toch wel een heel gaaf concept en eigenlijk jaren overheen gekeken.
Maar zat nog even te denken. Hoeveel hier hebben hun Rover blokje aangepast? En wat hebben ze er aan gedaan?
Maar zat nog even te denken. Hoeveel hier hebben hun Rover blokje aangepast? En wat hebben ze er aan gedaan?
- Alexsti
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Hier de S1 met het Roverblokje voorzien van
Alu. 52mm gasklephuis
Hurricane lucht inductie systeem
RVS Larini kat. vervanger ( maar net goed genoeg voor de APK )
RVS (open) einddemper merk onbekend.
En dit zou ongeveer 15 Pk extra moeten leveren, dus 133pk.
Mooier is de hoeveelheid koppel wat meer geworden is van onderuit voor het gevoel.
Alu. 52mm gasklephuis
Hurricane lucht inductie systeem
RVS Larini kat. vervanger ( maar net goed genoeg voor de APK )
RVS (open) einddemper merk onbekend.
En dit zou ongeveer 15 Pk extra moeten leveren, dus 133pk.
Mooier is de hoeveelheid koppel wat meer geworden is van onderuit voor het gevoel.
-
Online
- Berichten: 18531
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Lotus Exige én Elise
Origineel hier.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
Ja neig ook naar een originele maar moet gewoon kloppen. En dan het gevoel beleven en misschien later het blokje iets kietelen want die Rover is gewoon stiekem best leuk.
- smiley
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
De rover is niet zoveel anders als alle andere motoren denk ik.
Inlaat/uitlaat traject is makkelijk scoren.
Daarna is het internals als de nokkenas, en als je het bont gaat maken het geijkte werk als de zuigers, drijfstangen, injectoren, koppakking/rods, motor management.
Turbotoaster rekt dat ding behoorlijk op hier. (500pk)
Inlaat/uitlaat traject is makkelijk scoren.
Daarna is het internals als de nokkenas, en als je het bont gaat maken het geijkte werk als de zuigers, drijfstangen, injectoren, koppakking/rods, motor management.
Turbotoaster rekt dat ding behoorlijk op hier. (500pk)
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Lotus Exige én Elise
Gewoon een K20/24 erin Beetje bolt ons en je hebt 240-260pk
- Alexsti
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Lotus Exige én Elise
Denk ook dat er nog weinig compleet origineel zijn, de meesten hebben toch een ander uitlaatje/luchtfiltertje...
Al vindt ik dat bijna origineel en makkelijk weer terug te bouwen, als je zuigers/turbo's/nokkenassen/motorblokken/ed. gaat wisselen is dat anders
Al vindt ik dat bijna origineel en makkelijk weer terug te bouwen, als je zuigers/turbo's/nokkenassen/motorblokken/ed. gaat wisselen is dat anders
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
ja meestse hebben ander gasklephuis en uitlaat maar vind dat niet zo'n probleem. Lijkt me leuk om te beginnen btje origineel om toch die oerelise alsnog te beleven. Kwam die tijd vaak in Londen voor werk en heel veel gasten hadden zo'n ding en eentje had later een Exige. Maar begon denk nog als student toen ie voor het eerst op de Rai stond moest en zou erin.