Lotus Exige én Elise

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 18 jun 2021, 20:00

coolfan schreef: 18 jun 2021, 19:34
Emiel schreef: 18 jun 2021, 16:48 Kijk een Elise (variant) goed na. Veel omgebouwd en niet allemaal even netjes, ook veel kapot gesleuteld
Met 10.000 verschillende moeren en boutjes en helicoils overal. Laat staan chassis schade.
Ja dus chassis schade is no go heb ik al geleerd hier. Zie ook vaak dat ie op nieuw gespoten is of dat er ooit een andere motor in is gegaan en ja in hoe ver is dat netjes gedaan of net zoals je zegt is ie kapot gesleuteld. Zo'n 111s of 160 is wel heel erg gaaf en Exige helemaal alleen die laatste 2 lastig te vinden onverprutst.
Spuiten is niet erg. Is poly dus schade is er vrij makkelijk.

Bodemplaat eronder uit en ding op brug inspecteren. Snel genoeg te zien hoe het eruit ziet allemaal. Best wat aandachtspuntjes zoals o.a achterste onderste draagarmen van de S1 die allemaal knikje hebben en eigenlijk vervangen moeten worden, motorsteun rubbers, vooral distributie kant, stuurhuis speling vrij, etc.

Als er nitrons/gaz/quantums onderzitten kijken hoe oud ze zijn en wanneer laatste revisie is geweest, als je aan de beurt bent is het toch snel 750-1000 euro weer.

Als je handig bent en netjes kan sleutelen is het echt fijne en simpele techniek.

Als je 1 of 2 winters wat geld investeert heb je alles wel gereviseerd. Geen idee hoe ik het weet... na 10 winters :lol:

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 18 jun 2021, 20:23

Emiel schreef: 18 jun 2021, 20:00
coolfan schreef: 18 jun 2021, 19:34
Emiel schreef: 18 jun 2021, 16:48 Kijk een Elise (variant) goed na. Veel omgebouwd en niet allemaal even netjes, ook veel kapot gesleuteld
Met 10.000 verschillende moeren en boutjes en helicoils overal. Laat staan chassis schade.
Ja dus chassis schade is no go heb ik al geleerd hier. Zie ook vaak dat ie op nieuw gespoten is of dat er ooit een andere motor in is gegaan en ja in hoe ver is dat netjes gedaan of net zoals je zegt is ie kapot gesleuteld. Zo'n 111s of 160 is wel heel erg gaaf en Exige helemaal alleen die laatste 2 lastig te vinden onverprutst.
Spuiten is niet erg. Is poly dus schade is er vrij makkelijk.

Bodemplaat eronder uit en ding op brug inspecteren. Snel genoeg te zien hoe het eruit ziet allemaal. Best wat aandachtspuntjes zoals o.a achterste onderste draagarmen van de S1 die allemaal knikje hebben en eigenlijk vervangen moeten worden, motorsteun rubbers, vooral distributie kant, stuurhuis speling vrij, etc.

Als er nitrons/gaz/quantums onderzitten kijken hoe oud ze zijn en wanneer laatste revisie is geweest, als je aan de beurt bent is het toch snel 750-1000 euro weer.

Als je handig bent en netjes kan sleutelen is het echt fijne en simpele techniek.

Als je 1 of 2 winters wat geld investeert heb je alles wel gereviseerd. Geen idee hoe ik het weet... na 10 winters :lol:
Thanks!! hier heb ik wat aan kwa info! :D

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door HJ2 » 18 jun 2021, 23:10

Ik krijg meteen weer zin om te sleutelen met die foto’s Emiel!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 19 jun 2021, 08:14

HJ2 schreef: 18 jun 2021, 23:10 Ik krijg meteen weer zin om te sleutelen met die foto’s Emiel!
Kom maar :lol:
Bijna klaar voor de testbank, maar dat zeg ik alweer 3 weken.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door HJ2 » 19 jun 2021, 08:33

Genoeg projecten nog hier.
Eerst turbotje reviseren vandaag.

Jij bent ook altijd bezig man!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 19 jun 2021, 09:20

HJ2 schreef: 19 jun 2021, 08:33 Genoeg projecten nog hier.
Eerst turbotje reviseren vandaag.

Jij bent ook altijd bezig man!
Lotus is een project waar ik aan werk wanneer het uitkomt. Motor wissel van 2l duratec naar 2.5l duratec was ook best veel werk gezien ik ook andere dingen wilde aanpakken waaronder andere versnellingsbak + revisie + platensper + secundaire waterpomp + S2 hubs + + + +

Leven heeft teveel leuke dingen om maar op 1 iets te focussen.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 19 jun 2021, 09:46

Als er nitrons/gaz/quantums onderzitten kijken hoe oud ze zijn en wanneer laatste revisie is geweest, als je aan de beurt bent is het toch snel 750-1000 euro weer.
Nitron revisie is 600€ heb ik begrepen. De mijne worden ook gereviseerd.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door smiley » 19 jun 2021, 10:44

Kan per merk verschillen denk ik. Hier nitron:
https://www.nitron.co.uk/tech/shock-servicing

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 19 jun 2021, 11:06

ErikS schreef: 19 jun 2021, 09:46
Als er nitrons/gaz/quantums onderzitten kijken hoe oud ze zijn en wanneer laatste revisie is geweest, als je aan de beurt bent is het toch snel 750-1000 euro weer.
Nitron revisie is 600€ heb ik begrepen. De mijne worden ook gereviseerd.
In optimale geval als er niks vast zit, niks geroest is, er geen problemen zijn kan dat goed kloppen inderdaad. Heb ook stuk hogere facturen gezien.

1 van mijn quantum shocks was lek. Alles laten reviseren, nieuwe afstellingen en voorkant 10% harder. 714 GBP in 2019. Incl verzenden van UK naar NL. Excl mijn verzendkosten naar de UK

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door TLRS » 19 jun 2021, 11:17

Emiel.. je auto ziet er verschrikkelijk uit om mee te rijden.. verschrikkelijk gaaf! Na 2.5 met gasklephuizen.. en dat onderstel :df:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 19 jun 2021, 11:42

Emiel schreef: 19 jun 2021, 11:06
ErikS schreef: 19 jun 2021, 09:46
Als er nitrons/gaz/quantums onderzitten kijken hoe oud ze zijn en wanneer laatste revisie is geweest, als je aan de beurt bent is het toch snel 750-1000 euro weer.
Nitron revisie is 600€ heb ik begrepen. De mijne worden ook gereviseerd.
In optimale geval als er niks vast zit, niks geroest is, er geen problemen zijn kan dat goed kloppen inderdaad. Heb ook stuk hogere facturen gezien.

1 van mijn quantum shocks was lek. Alles laten reviseren, nieuwe afstellingen en voorkant 10% harder. 714 GBP in 2019. Incl verzenden van UK naar NL. Excl mijn verzendkosten naar de UK
Aah. :tooth:
We gaan het meemaken. :lol: :thumbup:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 19 jun 2021, 22:04

TLRS schreef: 19 jun 2021, 11:17 Emiel.. je auto ziet er verschrikkelijk uit om mee te rijden.. verschrikkelijk gaaf! Na 2.5 met gasklephuizen.. en dat onderstel :df:
Thanks! Draagarmen voorzien van spherical bearings, alle kogels nieuw, stuurarmpjes met betere bumpsteer.
Heb even kort gereden nog met de 2 liter motor. Eerste indruk was verschrikkelijk. Gaaf ;)

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Alexsti » 20 jun 2021, 21:19

Moet zeggen dat ik best tevreden ben met het standaard Roverblokje in de S1, paar hele kleine aanpassingen waardoor het vermogen op ongeveer 130/135 PK zit en een beetje meer koppel.
Kan ook niet merken dat ik te weinig power heb , ja het rijdt geen 200+ op de snelweg maar dat hoeft niet voor mij...voor normaal sportief gebruik meer dan voldoende. :wink:
En zo blijft tie ook normaal standaard dat is me ook wel wat waard , het hoeft geen circuit/sleutel auto ofzo te zijn. :wink:

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door coolfan » 20 jun 2021, 23:03

Vinden van een 160 sport wordt denk een lastige maar zie bijvoorbeeld nu bij van der Kooi een S1 staan met 150 pk. Wat is jullie ervaring met dit soort tuning? Hoe verhoudt zoiets met de standaardversie en een 111s of een 160 sport?

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 21 jun 2021, 07:48

coolfan schreef: 20 jun 2021, 23:03 Vinden van een 160 sport wordt denk een lastige maar zie bijvoorbeeld nu bij van der Kooi een S1 staan met 150 pk. Wat is jullie ervaring met dit soort tuning? Hoe verhoudt zoiets met de standaardversie en een 111s of een 160 sport?
Dat wordt het zeker, die heb ik & gaat niet weg. :tong: :lol:
Verder zijn er niet zo veel.

Ik zou gewoon even naar Houten rijden & gaan kijken. Je weet maar nooit!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 21 jun 2021, 08:28

Alexsti schreef: 20 jun 2021, 21:19 Moet zeggen dat ik best tevreden ben met het standaard Roverblokje in de S1, paar hele kleine aanpassingen waardoor het vermogen op ongeveer 130/135 PK zit en een beetje meer koppel.
Kan ook niet merken dat ik te weinig power heb , ja het rijdt geen 200+ op de snelweg maar dat hoeft niet voor mij...voor normaal sportief gebruik meer dan voldoende. :wink:
En zo blijft tie ook normaal standaard dat is me ook wel wat waard , het hoeft geen circuit/sleutel auto ofzo te zijn. :wink:
Std. Elise S1 is een geweldige auto. Mijn uit de hand gelopen hobby gaat ook nergens mee over, in een std. S1 heb je net zoveel plezier.
law of diminishing returns telt ook ;)

coolfan schreef: 20 jun 2021, 23:03 Vinden van een 160 sport wordt denk een lastige maar zie bijvoorbeeld nu bij van der Kooi een S1 staan met 150 pk. Wat is jullie ervaring met dit soort tuning? Hoe verhoudt zoiets met de standaardversie en een 111s of een 160 sport?
Wat Erik al zegt, gewoon naar vd kooi en gaan rijden. Een 150pk getuned S1 rijdt prima.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 25 jun 2021, 13:18

Er komt net een mooie rode Elise S160 lhd conversie online.
35K voor een omgebouwde............

Afbeelding

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emilio » 25 jun 2021, 14:28

Voor dat geld heb je bijna een s2 Exige..

Moet je wel heel erg s1 fan zijn imho.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 25 jun 2021, 15:22

Originele 160 is een collectors item. Vraag is wel, hoe is de ombouw uitgevoerd en door wie?

S2 Exige uit de UK halen is ook kostbaar geworden tegenwoordig. Die zijn ook aardig gestegen. 2004 model zonder toeters en bellen kocht je voor 17k pond in 2010. Nu het dubbele.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 25 jun 2021, 15:57

Emiel schreef: 25 jun 2021, 15:22 Originele 160 is een collectors item. Vraag is wel, hoe is de ombouw uitgevoerd en door wie?

S2 Exige uit de UK halen is ook kostbaar geworden tegenwoordig. Die zijn ook aardig gestegen. 2004 model zonder toeters en bellen kocht je voor 17k pond in 2010. Nu het dubbele.
Ik kreeg ongevraagd al twee keer een serieus bod op de mijne. Een keer uit CH & 1 keer uit Duitsland.
Ik kan je vertellen dat die biedingen hier nog boven zaten.........

En ik heb een héél stuk minder betaald. :tooth: :lol:
Maar dat boeit verder niet, al ben ik daardoor wel een stuk makkelijker in het in orde maken aankomende winter. :tooth:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 25 jun 2021, 17:04

ErikS schreef: 25 jun 2021, 15:57
Emiel schreef: 25 jun 2021, 15:22 Originele 160 is een collectors item. Vraag is wel, hoe is de ombouw uitgevoerd en door wie?

S2 Exige uit de UK halen is ook kostbaar geworden tegenwoordig. Die zijn ook aardig gestegen. 2004 model zonder toeters en bellen kocht je voor 17k pond in 2010. Nu het dubbele.
Ik kreeg ongevraagd al twee keer een serieus bod op de mijne. Een keer uit CH & 1 keer uit Duitsland.
Ik kan je vertellen dat die biedingen hier nog boven zaten.........

En ik heb een héél stuk minder betaald. :tooth: :lol:
Maar dat boeit verder niet, al ben ik daardoor wel een stuk makkelijker in het in orde maken aankomende winter. :tooth:
Is hier ook. Apart he?
Ik krijg al 5 jaar lang, ieder jaar in rond December, van een Engelsman een mail of ik de auto al weg doe.

Gaat beter dan bitcoin :lol:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Philipoo » 29 jun 2021, 11:19

Lotus prijzen zijn zo gigantisch de pan uit gestegen, het slaat nergens op. Vorig jaar nog nagedacht om een Exige V6 te gaan oppikken. kon toen allemaal nog wel voor schappelijk geld als je een beetje zocht. Nu is de goedkoopste die je vindt al 60K+..

Online
Kadett
Berichten: 4589
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Kadett » 29 jun 2021, 12:38

Philipoo schreef: 29 jun 2021, 11:19 Lotus prijzen zijn zo gigantisch de pan uit gestegen, het slaat nergens op. Vorig jaar nog nagedacht om een Exige V6 te gaan oppikken. kon toen allemaal nog wel voor schappelijk geld als je een beetje zocht. Nu is de goedkoopste die je vindt al 60K+..
En dan nog even langs KomoTec :)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door smiley » 29 jun 2021, 12:54

Voor de 500 kit ja, om dat zware kadaver nog een beetje leuk mee te laten komen.

Online
Kadett
Berichten: 4589
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Kadett » 29 jun 2021, 13:10

Zwaar? Exige zit toch onder de 1200kg, sommige versies zelfs onder de 1100kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten