Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Anton van der Wulp » 20 mei 2009, 12:01

Grote glimlach

Als autoliefhebber pronk je maar al te graag met auto’s die je gereden hebt en grote kans dat al je vrienden weten hoe snel die ene Porsche was. Maar mocht je ooit in de gelegenheid zijn om een afspraakje te hebben met een prachtige jongedame, mijdt dan alsjeblieft dat soort verhalen. Die leuke blondine zal je immers ook niet opzadelen met verhalen over haar prachtige Louis Vuitton tas of dat ze gistermiddag zulke mooie laarzen zag met 10cm hoge hakken. Het enige moment, nee recht om over auto’s te praten heb je, wanneer je een Mini hebt gereden. Of beter, wanneer je er één bezit! Het woord ‘Mini’ heeft iets magisch. Je krijgt er een vrouw waarschijnlijk niet mee het bed in, maar een grote glimlach is in no time op haar gezicht te toveren. Het imago van vrouwenauto komt écht niet helemaal uit de lucht vallen, de reactie van een vrouw spreekt immers boekdelen.

Afbeelding

Als je dan vertelt dat je tijdens een zonnige periode de nieuwe Mini Cooper Cabrio tot je beschikking hebt, glijdt ze haast van haar stoel af. Wat is er dan nóg leuker dan een Mini? Juist, de cabrioletversie van de Mini. Een ritje samen met jou zal ze dan niet kunnen afslaan, heb je in ieder geval gelijk twee dingen waarmee je kunt pronken. Een mooie vrouw op de bijrijderstoel en een vrolijk makende Mini cabriolet.

Volgroeid en volwassen

Het komt misschien over alsof de Mini alleen voor vrouwen bestemd is, maar niets is minder waar. De Fiat 500 heeft misschien wel het stokje overgenomen als ultieme vrouwenauto, want er rijden meer dan genoeg mannen in een Mini. De nieuwe Mini Cabrio is daarbij zelf ook aardig volgroeid en toont zeer volwassen. Het retro-design van de vorige Mini cabriolet is gedeeltelijk overboord gegooid en daarmee oogt de auto vooral wat serieuzer dan voorheen. Vooral in deze prachtige blauwe kleur met bruin dak ziet de Mini er echt heel chique uit. Het zorgt voor een aantrekkelijk contrasterend en onderscheidend geheel. De chromen rolbeugels – die omhoog springen bij een koprol – zijn bij het nieuwe model minder opvallend geworden doordat ze minder ver uitsteken.

Afbeelding

Dat de koplampunits groter en moderner zijn geworden valt eveneens direct op. Leuk detail is dat het Mini-embleem in de achterlichtunit is geperst. De chromen accenten die we overal op de auto terugvinden, zijn precies goed gekozen, geen enkel strookje is too much. Het kontje loopt iets meer omhoog, waardoor een badkuipuiterlijk wordt voorkomen. Met geopend dak is het zicht naar achteren echter wel slecht, maar dat is voor dit type auto een nadeel dat niet al te zwaar weegt.

Afbeelding

Met het dak gesloten krijg je vanzelf een wat claustrofobisch gevoel, maar dat heeft te maken met dat we eigenlijk de gehele testperiode open hebben gereden. Het enige moment dat we daadwerkelijk gesloten hebben gereden, was tijdens een kortstondig plaatselijk regenbuitje. Als het weer een beetje meewerkt kan je sowieso vrijwel altijd open rijden. Het openen en sluiten van het dak gaat geheel automatisch en duurt slechts 15 seconden. Het voorste deel van het dak gaat eerst een stukje naar achteren, dat dan als een soort schuifdak functioneert. Als je de tuimelschakelaar ingedrukt houdt gaat het dak vanzelf verder open – dit kan rijdend tot 30 km/uur. Een andere – gemakkelijke – manier is het dak openen met de afstandsbediening als de auto geparkeerd staat. Aandacht gegarandeerd!

Afbeelding

Plezier voor twee en een half

De fantastisch ogende bruin lederen stoelen met de witte biesjes verleiden je om plaats te nemen. Vanaf die plek kijk je uit over een ontzettend druk, maar fraai interieur. Het oer-Mini DNA is ook bij het nieuwste model intact gebleven, zoals de karakteristieke ventilatieroosters en de centrale snelheidsmeter. Bij het 1000cc model van toen zat er een oliedruk- en watertemperatuurmeter naast de snelheidsmeter, bij het huidig model zijn deze vervangen door twee ventilatieroosters. Overigens ontbreken bij de moderne Mini beide metertjes. Hoewel de kilometerteller gigantisch groot is, is de afleesbaarheid ervan niet optimaal. Om de één of andere reden is het lastig om focus op de snelheidsmeter te houden.

Afbeelding

Wat het binnenste van de Mini zo aantrekkelijk maakt, is voornamelijk het oog voor detail. De afwerking en het materiaalgebruik zijn niet alleen bij de nieuwste Mini een stuk verbeterd, ook de knoppenpartijen hebben een positieve lift gekregen. De karakteristieke tuimelschakelaars zijn gebleven en er zijn zelfs extra schakelaars toegevoegd. De bediening voor het dak en de leeslampjes zijn nu ook van hetzelfde design. Het interieur is – gelukkig – nog hartstikke speels, maar tegelijkertijd ook meer volwassen.

Afbeelding

Een nieuwe en geinige gadget is de ‘Always-Open Timer’, daarmee kun je aflezen hoe lang je met het dak open hebt gereden. Je hebt er echt helemaal niks aan, maar who cares? Het geeft je toch een voldaan gevoel als je kunt zien dat je uren lang open hebt gereden. Weet je in ieder geval dat je niet voor niets een cabriolet rijdt.

Wat niet vreemd is voor een cabriolet, is de beperkte beenruimte achterin. Dit is bij de normale Mini al zo, daarom is het geen verrassing dat de Mini Cabrio echt voor maar twee personen is. Zelfs al zou je als bijrijder wat inschikken blijft er slechts ruimte over voor een persoon zonder benen. Een niet al te groot kind zal ook nog wel een plekje kunnen vinden, maar daar houdt het wel mee op. De achterbank is daardoor handiger voor extra bagage als aanvulling op de slechts 125 liter grote kofferbak.

Afbeelding

Voorin zitten is absoluut geen straf. De stoelen ogen niet al te sportief, eerder stijlvol. Toch bieden ze ruim voldoende ondersteuning en is de algehele zitpositie erg lekker. De zittingen zijn hooguit wat aan de korte kant. De lederen zetels kunnen lekker ver naar beneden, waardoor je - als lang persoon – meer dan genoeg hoofdruimte tot je beschikking hebt. Daarmee val je ook niet zo op qua lengte als het dak open zou zijn.

MAXImaal genieten

Genoeg gepraat, tijd om de ministartknop in te drukken en de 1.6 tot leven te brengen. Het leuke van de Mini is dat je er maximaal van kunt genieten. Niet alleen van het fraaie koetswerk en van het stijlvolle interieur, maar ook in het rijden weet de Mini een gevoelige snaar te raken. Er is namelijk zoveel fun uit de Mini te halen, dat je het stadium van ‘gezien worden’ zo voorbij bent. Het plezier haal je niet alleen uit het feit dat het een cabriolet is, maar het begint eigenlijk al bij het nemen van de eerste bocht. De besturing biedt altijd de juiste weerstand en is lekker direct tijdens het insturen. De Mini reageert voorspelbaar - en mede dankzij het sportonderstel - nog extra scherp. Je moet het wel ontzettend bont maken wil je de Mini uit zijn koers krijgen. De BMW-genen zitten overduidelijk in de Mini en daar zijn we maar al te blij mee. De koets is met gesloten dak wel iets stijver dan open, maar over het algemeen merk je daar vrij weinig van. Pas als je op een slecht wegdek een bocht scherp neemt, voel je wel eens de carrosserie lichtelijk torderen.

Afbeelding

Met 120 pk en een 0 tot 100 sprint in 9,8 seconden hebben we niet de snelste Mini Cabrio tot onze beschikking, maar dat wil niet zeggen dat we reden tot klagen hebben. De auto reageert lekker op het gas en door zijn lange eerste versnelling kun je ‘m vanuit stilstand flink doortrekken en verplaats je je snel door het verkeer heen. Het subtiele gebrom uit de uitlaat fleurt het rijden nog eens extra op. De benzinemotor is zelfs fel te noemen en een gebrek aan kracht is er niet. De versnellingsbak schakelt daarbij nog eens met een prettige weerstand voor een goed schakelgevoel. Het sportonderstel en de optionele 17 inch lichtmetalen velgen zorgen vanzelfsprekend voor een wat stug onderstel, maar het blijft binnen de perken. Zelfs je grootmoeders kunstgebit zou op zijn plaats blijven.

Afbeelding

Economisch verantwoord rijden zit er ook nog eens in, want de Mini is uitgerust met het start-stop systeem dat we ook kennen uit diverse BMW’s. Daarvoor hoef je enkel de auto in zijn vrij te zetten, de koppeling los te laten en de motor slaat automatisch af. Met het indrukken van de koppeling slaat de auto weer aan en kan je de weg vervolgen. Het systeem werkt prima, maar met het dak open klinkt het toch wat apart om de motor aan en af te horen slaan. Maar waar het uiteindelijk om draait is het besparen van brandstof. Met het dak open kwamen we uit op een gemiddeld testverbruik van 1 op 13,5. Gezien het sportieve en uitdagende karakter van de Mini een nette waarde.

Afbeelding

Voor die leuke blonde dame naast je is er een detail wat eigenlijk veel belangrijker is. D’r lange blonde lokken moeten goed op hun plaats blijven, niet waar? Dit wordt grotendeels voorkomen door de ramen dicht te laten, een lichte bries zal het enige zijn wat voelbaar is. Gelukkig maar, want dat hoort bij het cabriogevoel. Toch, als je op de snelweg rijdt zullen haar (en jouw) haren weer de hemel opzoeken. Bij deze een welgemeend advies: Koop een windscherm! Voor 334 euro heb je in ieder geval geen haarzorgen meer. Een andere optie is een dame zoeken met kort haar en je eigen kapsel ook kort houden, maar dat kost toch net wat meer moeite…

Plezierige funcar

Laat je niet voor de gek houden met het geklets dat het een vrouwenauto zou zijn, mensen die dat zeggen hebben waarschijnlijk nog nooit met een Mini gereden. De Mini Cabrio ziet er gewoon fantastisch uit en hij biedt ook nog eens lekkere rijeigenschappen. Het is vooral het interieur en bepaalde elementen van het exterieur wat de Mini een stuk sterker in zijn schoenen laat staan. Zoals de geïntegreerde rolbeugels en het zeer volwassen en hoogwaardige interieur. Al deze lofzang heeft echter wel zijn prijs, de Mini Cooper Cabrio is er vanaf 27.405 euro. Wil je ‘m goed aankleden zoals deze Mini, dan zit je toch al gauw rond de 40.000 euro. Enerzijds is dat belachelijk veel geld als je puur kijkt naar het vermogen en formaat auto, maar anderzijds koop je geen Mini omdat hij zo praktisch is of kan dienen als gezinsauto. Als Mini Cabrio heb je ‘m voornamelijk voor de looks, maar eveneens als een plezierige funcar. Een auto waar iedereen een grote glimlach van krijgt…

Afbeelding

Auteur en fotografie: Anton van der Wulp


Deze test werd mede mogelijk gemaakt door:
BMW/Mini Nederland
Rijswijk

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Hans R » 20 mei 2009, 12:55

Mooie test en foto's! 8) Blijft een wijvenbak zo'n Mini natuurlijk en de aandrijving zit totaal verkeerd :wink:


Maarre.. zet deze test anders ook even op http://www.newminiclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij staat hier trouwens helemaal verkeerd, Mini is Engels dus hoort niet tussen de Bratwursten..

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Xave30 » 20 mei 2009, 14:31

Prachtup write-up met sexy foto's Anton :)

Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:45
Locatie: Zuiden
Contacteer:

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Berthil » 20 mei 2009, 15:48

Mooi verhaal.

Ik heb zelf naast de bestaande Cooper S nog een Cabrio S bij gekocht maar wel van de 1e generatie want die compressor heeft toch mijn hart gestolen ondanks dat die meer zuipt en dikke rolbeugels achterop heeft.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door StefanW » 20 mei 2009, 17:18

Leuk verhaal!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Macboy » 20 mei 2009, 18:26

Jezus Anton wat maak jij er steeds een geweldige serie van :shock:

Complimenten subliem dit :clap:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3845
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door markk » 20 mei 2009, 18:39

Mooi, mooi, mooi. Als het aan mij had gelegen stond er vorige week ook een blauwe Mini Cooper S cabrio met zwart leer voor de deur ipv 206gti. Staat (stond ?) een erg mooi bij Gabo in Alphen a/d Rijn.

Echter GF wil niet...

Mark.

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Anton van der Wulp » 20 mei 2009, 18:43

Hij staat hier trouwens helemaal verkeerd, Mini is Engels dus hoort niet tussen de Bratwursten..
Mwa, ik vind Mini al jaren alles behalve engels eigenlijk :oops:

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Jeroen » 21 mei 2009, 11:28

De huidige MINI (en ook Mini, van voor de facelift :wink: ) is een voorwielaangedreven BMW, en is dus zo Duits als het maar zijn kan. De oer Mini is Engels.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Hans R » 21 mei 2009, 20:56

Anton van der Wulp schreef:
Hij staat hier trouwens helemaal verkeerd, Mini is Engels dus hoort niet tussen de Bratwursten..
Mwa, ik vind Mini al jaren alles behalve engels eigenlijk :oops:
Tja hij wordt in Oxford gebouwd.. en dat ligt toch echt in Engeland :wink:
Heb jij ergens BMW op zien staan?

Gebruikersavatar
Anton van der Wulp
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jun 2008, 07:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Getest: Mini Cooper Cabrio - "Grote glimlach"

Bericht door Anton van der Wulp » 22 mei 2009, 08:21

En de nieuwe Avensis wordt ook in Engeland gebouwd, maar dat is ook gewoon een Jap ;)
Heb jij ergens BMW op zien staan?
Niet specifief naar gekeken haha. Er ligt wel een PSA blok in :roll: En het voelt als een BMW :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten