Lotus elise S

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Lotus elise S

Bericht door Michel P » 16 jun 2006, 09:11

Budget Elise met 136 PK........... wellicht met compressorkit een kooptje!

http://www.autowereld.com/autonieuws/de ... tikel=3524

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32196
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 jun 2006, 10:55

205 km/h ?! lamah , mijn Seat Arosa liep toen al 205 (bijna dan)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12513
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jun 2006, 10:59

Rico v Velzen schreef:205 km/h ?! lamah , mijn Seat Arosa liep toen al 205 (bijna dan)
Teller-tuning :?: :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32196
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 jun 2006, 11:25

Top was officieel 188 km/h maar met een beetje wind in de rug liep ie wel 200 op de teller (arosa 16v 100pk)

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je gewoon een flater slaat in zo'n gecastreerde Elise tijdens een fatsoenlijke autobahn rit. Eindelijk was Lotus afgestapt van de slome rommel (relatief dan), beginnen ze er weer mee.

Ja komen de argumenten weer los, een lotus koop je niet voor de snelweg, op bochtige weggetjes is ie subliem etc . Zal allemaal wel, maar ik zou echt nooit zo'n underpowered hokkie kopen nog niet voor 15K.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12513
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jun 2006, 11:38

Dat zou dus betekenen dat als je bv op Zandvorrt rijdt, je de meeste voorbij steekt in de bochten, maar dat je ze allemaal weer voorbij moet laten gaan op het rechte stuk. 205 km/u halen tegenwoordig de meest modale auto's.

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 jun 2006, 11:39

Opzich is een budget Elise prima maar 136pk is wel erg mager.

Ik vind het concept super maar zo'n 192pk uitvoering spreekt mij veel meer aan. Waarom dat 10.000 euro meer kost weet ik niet. Zo bijzonder is dat 192pk blok niet, kopen ze ook gewoon in bij Toyota en lijkt mij niet veel duurder dan het blok in deze versie.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7462
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 16 jun 2006, 11:42

Marketing. :wink:

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 jun 2006, 11:51

Juist maar bij m'n S2000 was een nieuw blok inclusief inbouw door een dealer € 7.000,-. En dat blok was exclusief voor de S2000 (zit niet in andere Honda modellen) dus misschien nog wel duurder ook.
Dus instap Elise kopen, los blok en dat laten inbouwen en je houd geld over? ;)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7462
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 16 jun 2006, 11:57

Kun je er ook meteen een compleet S2000 blok in laten schroeven.
Kost £9000, £13000 voor de versie met supercharger (300pk).

Als je puur naar de kosten voor Lotus gaat kijken zal zo'n 192pk blok echt niet duurder zijn dan een 136pk motor, ja misschien een paar tientjes.
Ga maar na, er zitten evenveel cilinders in, evenveel kleppen, evenveel nokkenassen, etc. etc.
Maar qua prijsdifferentiatie is het natuurlijk handig, 136pk is net te lullig voor woorden dus neemt iedereen de 190pk versie, die 10.000 euro is pure winst (eerlijk verdeeld tussen Lotus en de staat).

Ombouwen is wel handig natuurlijk (betaal je ook geen BPM over je extra vermogen), maar ga maar eens verkopen als je weer eens wat anders wil, dan zit niemand er op te wachten en garantie in de tussentijd kun je ook vergeten.
Je wordt dus sowieso genaaid, is het niet bij aankoop door Lotus, dan wel bij verkoop door de markt. Mooi geregeld weer. :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12513
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jun 2006, 12:45

Wordt wel een tricky auto dan met 300pk en middenmotor en laag gewicht. Je moet geen angsthaas zijn dan.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32196
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 jun 2006, 12:52


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 12513
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 jun 2006, 13:03

Goed verzonnen. 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 7462
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 16 jun 2006, 13:03

Wat zeg je Rico? :lol:

[img:398:592]http://www.chrisbeachy.net/Pictures/easter_bunny1.jpg[/img]

Ik denk inderdaad ook dat het wel eens erg heftig kan zijn, zeker in een S1 (700kg), zonder TC, ABS en andere onzin een 300pk middenmotor, mwoah, houdt je sowieso wel weer bezig. :)

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 16 jun 2006, 13:22

Wie naar de relatief bescheiden 136 pk en de top van 205 kijkt en dan zegt dat het allemaal te min is, diegene begrijpt het wezen van die auto niet. Of hij begrijpt het wel maar denkt er z'n ei niet in te kunnen vinden 8)

Heb een dag in de 82 pk Smart Roadster gestuurd en had niet vaak het idee dat deze auto ondegemotoriseerd was. En al was ie het wel, het autotje had genoeg charmes om dat weer snel te vergeten. Thrill factor 8. Autobaanbranders scoren met uitzondering van de GT3 nog niet eens de helft volgens mijn maatstaaf. Als 82 pk het al kunnen doen dan zou de Elise met 136 pk dat zeker moeten kunnen. Als er een auto is die ik graag zou willen rijden dan is het deze.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 jun 2006, 13:24

Goed punt Hielke, maar dan wel met milieu korting omdat deze auto extreem zuinig moet zijn. Dus ff 10k van de prijs af in de vorm van BPM korting :-)

Denk ook dat het geen straf in om in een 136pk elise te rijden.

Michel

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 jun 2006, 13:41

Hielke als je puur naar het bochtengedrag kijkt is het natuurlijk super, ook met 136pk is het al geweldig. Echter moet het vermogen na de bocht van ver weg komen (zeker als de snelheid relatief hoog ligt). Het draait niet alleen om power maar een beetje serieus snelheid maken mag wel bij een sportauto.
Zeg maar het tegenovergestelde van een amerikaanse sportauto, die heeft veel vermogen maar kan de bocht niet doorkomen ;)

Het 111R Toyota blok lijkt mij gewoon gemaakt te zijn voor deze auto. Een relatief lichte viercilinder, dol op hoge toeren (en waarschijnlijk bijbehorende gasreactie) en 192pk.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 16 jun 2006, 13:56

Tom,

een Elise (whatever) heeft niet alleen een hogere bochtsnelheid, de tractie is ook veel beter. Wil je met een M3-achtige auto dat verschil op het stuk naar de volgende bocht goed maken dan moet zo'n verbindend stuk vrij lang zijn. Ook lang genoeg om nog wat voorsprong te nemen want anders word je er door die Elise alsnog uitgeremd.

En over vermogen en acceleratie boven de 100 km/h gesproken. In vergelijking met de 0-80 sprint stelt het bij nagenoeg geen enkele auto nog iets voor. Of je nou in een GT3, een M3 of een Mercedes 600 SL (bestaat die?) 150, 200 of 250 rijdt, gevoelsmatig is het om het even.

Maar als dat je ding is, prima :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 jun 2006, 14:00

Hier doelt Hielke terecht op!!
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... erhammetje

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32196
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 16 jun 2006, 17:15

Hielke mooi verhaal, maar IRL rij ik niet op een circuit.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4498
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Locatie: HEYSTERIA RUN 2020. Nobody Goes.

Bericht door Elmar » 16 jun 2006, 17:21

Tom schreef: Zeg maar het tegenovergestelde van een amerikaanse sportauto, die heeft veel vermogen maar kan de bocht niet doorkomen ;)


Heeee, wel wat meer knipoogjes he... :roll: :wink: :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 16 jun 2006, 20:40

Elmar schreef: Heeee, wel wat meer knipoogjes he... :roll: :wink: :wink: :wink:
Dat schrikt mensen misschien teveel af [img:35:16]http://www.giveupalready.com/images/smilies/gay.gif[/img]

;)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 16 jun 2006, 21:59

Met 136pk lijkt me deze Elise ook al leuk genoeg. De oorspronkelijke had slechts 122pk en die heeft mijn hart ook al bekoord. Ik zou hier wel voor kiezen als ik nu de keuze had.

Gebruikersavatar
RudolfNW
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
Locatie: Heerenveen

Bericht door RudolfNW » 17 jun 2006, 17:46

idd een lotus is gewoon geen stoplicht sprinter en autobahn brander.


met zo'n klein motortje kun ook prima plezier hebben.


Ik zou zeggen...


DOE MIJ ER MAAR 1!!!


:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten