Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 16 jun 2012, 01:09

Die zwaar doorgetunde speedsters hebben nu bijna allemaal speciale bodykits nodig om de bredere banden kwijt te kunnen.
(en sommigen rossen er gewoon wielkastverbreders op, maar bovenstaand is mooier)

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 16 jun 2012, 10:24

tja...zo kan het ook. :D

denk ivm veerweg dat je dan ook iets de schermranden wat extra uit moet snijden?

voor is idd ook wel handig als je dat wat verbreed anders met bredere banden zal die vast aanlopen in de carros met max insturen?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 2775
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door Emiel » 16 jun 2012, 10:34

functie boven looks :df:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 16 jun 2012, 13:12

GTRene schreef:voor is idd ook wel handig als je dat wat verbreed anders met bredere banden zal die vast aanlopen in de carros met max insturen?
Ja, dan moet je een stuk uit je sill halen. Daar zijn ook kuipjes voor die je erin kunt zetten voor maximale uitslag.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 2775
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door Emiel » 16 jun 2012, 18:15

Maar dan de grote vraag.

Bredere banden voor, is er wel genoeg gewicht voor die banden stevig op het asfalt te krijgen ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 16 jun 2012, 19:03

mooie splitter voor voor wat meer downforce?,
alhoewel die mensen die de brede sloffen erop kunnen monteren er vaak ook wat uitbouw aan hebben geknutseld welke vaak ook wat op meer downforce gericht is denk?

wat zit er standaard onder voor, iets van 175 oid?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 16 jun 2012, 21:46

Emiel schreef:Bredere banden voor, is er wel genoeg gewicht voor die banden stevig op het asfalt te krijgen ?
Goede vraag.
Zeker de speedsters zijn er veilig op onderstuur afgesteld af fabriek.
Eerste wat gedaan wordt is een exige variant geo erop zetten.
Dan kun je de boel wat meer pushen, en als je dan nog eens tegen onderstuur aanloopt is bredere banden voor weer een antwoord.,
Achter is alleen om de meer pk's beter kwijt te kunnen.

Velen gaan ook van 175 voor naar 205, ivm de beter verkrijgbare banden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 2775
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door Emiel » 17 jun 2012, 00:27

Alle elises ook met 205 voor gereden en 225 achter. Nu ook weer.
Maar breder voor ga ik niet. Denk dat ik met de 750kg toch niet genoeg gewicht erop krijg.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 29 jun 2012, 23:10

GTRene schreef:hij is wel eens vaker naar voren gekomen, maar wat een super ge*l geluidje zeg...deze Opel Speedtser of VX220
en der staat 2.8 bij....wat voor motor is dat?
Een Hartley V8. 450pk bij 10.000 toeren.
De wagen is gestript tot 750 kilo (af fabriek is ie 845), en achter 20cm verlengd om de v8 kwijt te kunnen.


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 29 jun 2012, 23:24

wel kicke zoveel vermogen bij dat gewicht.
bij deze zal dan de motor longitudinal zitten?

ah, ja dus...bekende foto :D

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 29 jun 2012, 23:31


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 04 aug 2012, 10:42

ik ga hier maar ff verder anders vervuilt het Ariel Atom draadje wellicht :)

had zo nog nooit van zo'n laminova core chargecooler gehoord...dus ff wat plaatjes van opgezocht en kwam ook hier op uit toen ik er speedster aan toevoegde.

ze bieden hier ook zetjes aan voor op de 2.2. motor, een stage 1 en stage 2 en de stage 3 is in ontwikkeling aldaar>>

http://www.courtenaysport.co.uk/superch ... o_102.html
VX220 2.2 16v:
Stage 1: 210bhp and 190-195 lb ft >> £3830.00 including VAT fully fitted and set up.
Stage 2: 240+bhp and 215-220 lb ft >> from £5465.00 including VAT fully fitted and set up.

Please Note: The Stage Two conversion requires a full sports exhaust system. For any car not fitted with a full sports exhaust system, we can supply and fit a system at the time of the conversion.

Upgrades for the Stage 2 conversion for VX220, for cars more biased towards heavy track use are available and include: All Alloy Water Radiator in place or 'OE' radiator which has plastic end tanks, extra large pre-rad with twin fans for the charge cooler system to provide additional inlet air cooling and an extra large header tank for the charge cooler system, providing a much greater volume of water for the system. Please ask us for further information and we will be happy to discuss options.

Stage 3 conversion under development and testing, which further management enhancements, re-worked cylinder head, steel rods and the option of cams, pistons and harrop supercharger. Gains to 290+bhp with 360bhp seen in one instance.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 04 aug 2012, 11:23

GTRene schreef:had zo nog nooit van zo'n laminova core chargecooler gehoord...dus ff wat plaatjes van opgezocht en kwam ook hier op uit toen ik er speedster aan toevoegde.

Hier zie je het princiepe:



Een andere optie is om 1 van die middelste laminova's om te draaien, en de koelvloeistof aanvoer om te draaien. Het loopt nu dan nog maar door 2 laminova's heen, terwijl dit standaard door alle 4 gaat.
Op die manier blijft het minder lang in het system = koeler.
Courtenay verkoopt dat als dual pass modificatie.

ze bieden hier ook zetjes aan voor op de 2.2. motor, een stage 1 en stage 2 en de stage 3 is in ontwikkeling aldaar>>

Ja, stage 1 is ongekoeld, stage 2 is gekoeld, stage 3 met normale SC kan max 300pk, en met de nieuwe harrop SC gaat het richting die 400.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 04 aug 2012, 11:24

dubbel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 04 aug 2012, 12:20

nog best gecompliceerd als je hoger dan stage 1 gaat :hmmm:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 04 aug 2012, 12:59

Dat lijkt maar.
Het inlaatspruitstuk met laminova's waar de SC bovenop gaat is gelijk voor stage1, 2, 3 whatever.
Alleen bij 2 en hoger gaat er ook koelvloeistof doorheen, maar de basis is altijd gelijk.
Eigenlijk is een stage 1 een beetje onzinnig zelfs, en gebeurt ook erg weinig.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 04 aug 2012, 13:48

ik zat zo ook eens naar die blauwe 2.2. Turbo (Dbilas?) uitvoering te kijken en wat video's daar van, doch dat lijkt me niks al die herrie die zo'n ding maakt...dat vind ik maar niks.

terwijl bv die SC versies heel leuk klinken luister ook hier na, mooie dikke uitlaat spruitstuk pijpen>>
Courtenay Sport Supercharged VX220 2.2 16v running Z20LET engine management, Harrop Supercharger, 3" exhaust, 4 branch manifold, strengthened engine - 377bhp
nice...dat lijkt me wel een fraaie set-up.



trouwens dit is ook wel leuk om te zien, klinkt nog best netjes ook...en toch 700pk :shock:


Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 04 aug 2012, 14:28

Die z20let (turbo) ecu hebben ze opgegeven voor de SC.
Die ging bij een bepaalde stand over van gasklep info naar boost info, en toen klopte er geen zak meer van.
Dus nu wordt die eerder vermelde lsj ecu gebruikt, waar je met hp tuners volledige controle op hebt.

Zodra dat gefixed is, zullen er meer harrop (die zware SC) conversies komen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 04 aug 2012, 15:49

ik dacht ergens te hebben gelezen dat de 2.2 dme? wel goed in te regelen is gewoon via de stekker?

trouwens net wat SC versies gehoord die op circuit reden, dus van binnenuit...daar hoorde je de SC ook wel :hmmm:
Zit natuurlijk ok wel tegen het schutbord aan dus dat helpt niet echt denk :)
is die harrop ook aanwezig?
Las ook ergens dat je ook met Rotrex kan werken....wellicht is die opstelling stiller....

http://www.dyno-plot.co.uk/dyno/dynoplo ... ster--.htm
GM Ecotec Z22SE 2200cc Opel Speedster 2.2 Rotrex - Race setup - 317.6@6750 261.8@6000
wel eens zo'n Rotrex set-up op zo'n 2.2 gezien en of gehoord?

ah, al wat gevonden...schijnt wel een leuke set-up te zijn zo te lezen en te zien?

Afbeelding

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... ddf10d2a58

ik las al...boven de 270pk moet je drijfstangen al doen en boven 300 de zuigers ook?
en zo'n Rotrex werkt aardig goed en pompt er aardig wat pk's uit als je de afstelling e.d. goed hebt.
maja tis dus niet zomaar wat aanschroeven en klaar :D
Moet je dus wel aardig wat verstand van hebben.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 04 aug 2012, 16:37

De SC's maken veel herrie ja.
Sommigen door de uitlaat, sommigen de inlaat, sommigen beiden.
Daar zijn ze nog mee bezig om dat goed te krijgen.
Er zijn niet veel leveranciers voro de vx220/speedster voor dat soort dingen, en degenen die pionieren betalen zich blauw.

ecu inregelen gebeurd inderdaad via de odb stekker.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 21 aug 2012, 23:46

lol, ik was weer eens aan het kijken tussen TVr en Lotus en Opel Speedster, kijk ik bij een turbo en denk :hmmm: das toch nie...
ff oude foto's opgezocht en verrek, dat was mijn Speedster Turbo in begin 2004, ding was nog geen jaar oud toen. :D
Niet meer standaard nu.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=219112422

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 22 aug 2012, 00:11

hier kun je nog wat herinneringen ophalen rene.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5260

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 22 aug 2012, 00:27

whaah, leuk thx :beer:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door GTRene » 04 feb 2013, 01:48

dit vind ik wel een super foto, staat ie mooi op.

Afbeelding

en bij onderstaande (al eerder wat over gepost) vind ik het geluidje echt uber :df:

dat komt door de Rover V8 die gewoon transverse gemonteerd is ala 4-pot.


Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 5576
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opel Speedster en of VX220 e.d. read all about it.

Bericht door smiley » 07 okt 2013, 01:22

Emiel schreef:Smiley : Ben benieuwd hoe het gaat op een trackday.

Best wel goed.

Afgelopen weekend was het timeattack masters op zandvoort. (europeesche winnaars van alle klassen die het nog eens uitvechten)

De engelse RWD winnaar is een vx220:
Afbeelding

De man had nog nooit op zandvoort gereden.
Heeft ongeveer een dik uur tracktijd gehad in totaal. Beste qualificatietijd was een 1.53.
Hij is 2e geeindigd in de RWD masters. 0.5 sec achter cor eusers op slicks. (de vx220 reed op v70 kumho´s)

Dit is dus zo´n harrop vx220/speedster. 350pk, 400nm. :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten