Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door RVV » 18 feb 2009, 23:40

Draadje is vanaf de post van Elise deze middag op geschoond.. had niet veel zin om iedere post te gaan editten om de persoonlijke rancunes er uit te halen.

De boodschap is in ieder geval, ophouden met op de man of bedrijf te spelen. En dat geld wederzijds.

Kan het topic ook een weekje op slot gooien maar dat is ook minder leuk toch ?

Disclaimer: Klachten over deze post kan men in 3 voud indienen bij de nationale ombudsman :bag: .

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door SteV6 » 18 feb 2009, 23:44

:thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 18 feb 2009, 23:44

Zo is dat, respect voor beide kanten en beide visies...van de man en van het net, immers wat je hier schrijft staat ook op het net :wink: tis maar net hoe je het leest/ontvangt en wat je er mee doet is ieder z'n eigen pakkie aan.
Laten we er vanuit gaan dat iedereen hier in eerste instantie goed bedoeld en goed met het forum voorheeft en met z'n lezers :beer:

lets talk Lotus :thumbup:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 19 feb 2009, 06:48

Hey, Elise had net een mooi stuk geschreven over de 50cm lange bouten in de K-serie van Rover...
Waar is dat nou? Was zeer interessante info!! :evil:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 19 feb 2009, 08:54

Daar ben ik dan ook benieuwd naar gezien ik diegene was die begon over de 50cm lange kopbouten. Discussie daarover is natuurlijk altijd goed :)

Als je kijkt naar de japanse blokken zie je dat ze korte stretch bouten gebruiken (gemakzucht en geld kwestie) maar vast schroeven op onderblok. Dit geeft zelden tot nooit problemen. En die worden koud ook afgetrapt. Met normale bouten zou je dus al direct redelijk bullet proof zijn.

K-serie zijn die bouten een cm of 50?
En stalen bouten in een alu olie rail en alu blok delen. Uitzetten van staal en alu is anders en dan ook nog eens de te lange rekbouten. Zou je dus last krijgen van zwevende kop. Als we dat onthouden als we gaan denken aan de afgebroken plastic dowels, dan breken die enkel omdat er beweging in de kop zit, die zweeft dan dus...
Dus steeldowels om de kop op zijn plek te houden werkt nu wel ja, maar de kop zweeft nog steeds. Zolang dat zweven niet word opgelost blijf je verschijnselen hebben van HGF, terwijl de koppakkig eigenlijk niet faalt.

Maargoed dat is mijn bescheiden mening in deze.


Ik sta in iedergeval te popelen om na komende week de kop eraf te lichten en te zien hoe en wat. :beer:

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 19 feb 2009, 09:01

GTRene schreef: Een rover kan je dan misschien aan "rommelen" wat je wil...vraag is wil je dat? een yota motor heeft standaard al meer en betrouwbaarder vermogen :wink: maar dat hoef ik jou niet te vertellen :lol:
Tis maar net wat je wil.
Euhhhh... nou... natuurlijk, als je wat zaken regelt met die motor wel. Er zijn twee bekende problemen met de Toyota motor.. een is dat ze nog wel eens last willen hebben van een oil surge (A048 met standaard carter) en de andere is dat als het vermogen boven de 240pk uitkomt je vrij rap met een tandwieltje in de hand zit... om precies te zijn die van de derde versnelling :(

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 19 feb 2009, 09:04

M.b.t die kopbouten, die zijn idd ca. 50cm lang en zijn eveneens rekbouten. Er is mij niets bekend over te lange bouten cq een verkeerde materiaalkeuze. Als je een pikzwart boek over de K-series wil lezen moet je deze eens proberen:
http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... cts_id=859

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 19 feb 2009, 09:36

Dat pikzwarte boek, geloof dat ik een topic op Seloc eens doorgelezen heb over dit boek en wat men ervan vond en wat men blijkbaar ook van elkaar allemaal vond. :hammer:

Maar ik laat het over aan logisch nadenken en overleg met de experts die dagelijks met complexe motorblok techniek werken.
Wat iedereen schrijft en doet moet men zelf weten. Er is zoveel lees voer over de lotus en k-serie en er staat zo gruwelijk veel zin en onzin tussen dat het weinig nut heeft mijn inziens.

Iedereen heeft een mening, waarvan 80% elkaar na praat , geen technische achtergrond heeft of hun auto gewoonweg niet goed behandeld.

Leven en laten leven en iedereen doet maar , Ik trek mijn eigen goed onderbouwde conclusies wel, als het extra leer geld kost, so be it, maar slechter/dommer kan het blok en ik zelf er niet van worden ;)

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 19 feb 2009, 12:12

Over motoren wil en kan ik niet debatteren, ik ben geen motorenbouwer.

Ik weet alleen wel dat de motorenbouwers inclusief alle wannabees over elkaar heen tuimelen om hun mening te geven over de verschillende (al dan niet) problemen in de K-series.
Dat zijn idd de beruchte popcorn threads op Seloc waar je uiteindelijk niets mee opschiet.

Het idee wat ik heb is dat het boekje erg negatief geschreven is, maar er staan uiteraard wel een aantal interessante zaken in.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 19 feb 2009, 14:50

Hoe gaaf :shock:
http://www.lotus-central.com/index.php/ ... river.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Metchu » 19 feb 2009, 14:58

Elmar ook in Groot-Brittanië actief? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Max V » 19 feb 2009, 15:07

Hoe nationalistisch :mrgreen:

Wel mooi gedaan!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 19 feb 2009, 15:24

fraai, maar euhm..nee doe mij maar saai 1 kleur :mrgreen: of een speciale uitvoering als bv zoiets.

Lotus Type 25 Elise SC Jim Clark Edition

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen: :df:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 19 feb 2009, 15:30

Die stoelen moet ik hebben maar dan met alcantara blauw erop...

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Max V » 19 feb 2009, 15:32

Jammer van de kleur van de versnellingspook, past totaal niet bij de rest :bag:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door SteV6 » 19 feb 2009, 15:39

Met een beetje geluk is die pookknop van balsahout :!:

Lightweight detail :bag:



Stephan

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Max V » 19 feb 2009, 15:41

Lightweight detail... dan moeten ze ook de sleutel van de sleutelbos halen en de bos ergens buiten de auto neerleggen...

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 19 feb 2009, 16:13

Maximus schreef:Jammer van de kleur van de versnellingspook, past totaal niet bij de rest :bag:
Nostalgie... Oude Lotussen hebben ook zo'n pookknop. Omdat het een Jim Clark uitvoering is kan het net maar om dat nou zelf in je Lotus te zetten.......

Ik vind het wel een geweldig mooie uitvoering (hebbe, hebbe, hebbe :thumbup: )

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 19 feb 2009, 16:14

Michel P schreef:Hoe gaaf :shock:
http://www.lotus-central.com/index.php/ ... river.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lijkt mij wel wat om een jaartje zo rond te rijden. Zal alleen wel een duur geintje zijn.

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Max V » 19 feb 2009, 16:17

HJ schreef:Lijkt mij wel wat om een jaartje zo rond te rijden. Zal alleen wel een duur geintje zijn.
Vraag het eens aan Elmar, die heeft ook zijn hele auto bestickerd :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door RVV » 19 feb 2009, 16:19

Hans GP schreef:Hey, Elise had net een mooi stuk geschreven over de 50cm lange bouten in de K-serie van Rover...
Waar is dat nou? Was zeer interessante info!! :evil:

Hans, ik heb net even die posts na gelezen die ik verwijderd had, maar daar staat niets in over 50cm lange bouten in de K serie van Rover.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 19 feb 2009, 16:37

:hmmm: ik ben toch niet gek..












misschien een beetje

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 19 feb 2009, 16:45

Capo_Miel schreef:Ik trek mijn eigen goed onderbouwde conclusies wel, als het extra leer geld kost, so be it, maar slechter/dommer kan het blok en ik zelf er niet van worden ;)
Dat is ook precies waar het om gaat, jezelf goed voorbereiden en dan je eigen conclusies trekken.

Vandaar ook mijn kritische opmerkingen en aandachtspunten, die je in ieder geval een handvat geven om jezelf voor te breiden en dat je een idee hebt welke kosten je kunt verwachten.
Er wordt bijvoorbeeld, naar mijn mening, erg gemakkelijk gesproken over even een onderstel op te frissen (draagarmpjes coaten, nieuwe rubbers, fuseekogels, schokbrekers, ARB, toelink etc.).
Kosten daarvan zijn wel snel richting de € 2500. Moeten de draagarmen geheel vernieuwd worden loopt het al op naar €3500.
En dan heb ik het alleen nog maar over materiaalkosten, arbeidsloon komt er dan nog bij !!

Dat iemand een foutje maakt en leergeld betaald, tja kan gebeuren.
Maar ik vind het toch wel heel erg sneu als iemand met zijn spaarcentjes een auto koopt en dat er dan ineens een hele berg kosten naar boven komt wat hij zich vooraf nooit gerealiseerd heeft....

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door RVV » 19 feb 2009, 16:46

Hans, Lotus rijder eigen :angel: :mrgreen:

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 19 feb 2009, 16:49

Denk dat je dit verhaal van Emiel bedoelt hans :wink:
http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... 34#p393134" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 101 gasten