Lotus Elise topic (uitgebreid)
- YvoTuk
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
mmm... uiteindelijk gaat het wel goed komen, linksom of rechtsom gaat er een oplossing komen. Of die van Lotus komt weet ik niet, maar ik ben alweer aan het kijken naar laag volume extrusies om te zien of ik de panelen in eigen beheer kan gaan doen.
Je kan Lotus ook niet helemaal kwalijk nemen wat er gebeurt (alhoewel ze het in het kader van de netheid wel op zouden moeten lossen uiteraard). In de extrusie handel is het normaal dat je betaalt voor matrijs kosten, maar vervolgens krijg je zo'n matrijs nooit fysiek in handen. Daar heeft men allerlei mooie smoezen voor, maar feit is dat je voor iets betaald wat eigenlijk nooit voor 100% jouw eigendom wordt.
Lotus heeft in het afgelopen periode het bedrijf overgenomen wat de chassis in elkaar lijmt. Dat heet inmiddels Lotus Lightweight. Probleem (en op zich wel weer te begrijpen, maar toch) is dat er daar intern een 'directive' is uitgegaan waarin gesteld wordt dat alle extrusie bij Lightweight gekocht moeten worden. Lightweight zegt weer op haar beurt.. ja... da's prima, maar dan wel minimaal 1000kg persen.. En dat betekent vaak een grote matrijs, veel voorraad etc. Dure handel dus en op zich logisch dat ze dan een beetje huiverig zijn.
Ik trek gewoon mijn plan
Je kan Lotus ook niet helemaal kwalijk nemen wat er gebeurt (alhoewel ze het in het kader van de netheid wel op zouden moeten lossen uiteraard). In de extrusie handel is het normaal dat je betaalt voor matrijs kosten, maar vervolgens krijg je zo'n matrijs nooit fysiek in handen. Daar heeft men allerlei mooie smoezen voor, maar feit is dat je voor iets betaald wat eigenlijk nooit voor 100% jouw eigendom wordt.
Lotus heeft in het afgelopen periode het bedrijf overgenomen wat de chassis in elkaar lijmt. Dat heet inmiddels Lotus Lightweight. Probleem (en op zich wel weer te begrijpen, maar toch) is dat er daar intern een 'directive' is uitgegaan waarin gesteld wordt dat alle extrusie bij Lightweight gekocht moeten worden. Lightweight zegt weer op haar beurt.. ja... da's prima, maar dan wel minimaal 1000kg persen.. En dat betekent vaak een grote matrijs, veel voorraad etc. Dure handel dus en op zich logisch dat ze dan een beetje huiverig zijn.
Ik trek gewoon mijn plan
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
In deze dus altijd goed allrisk verzekeren en een taxatie los laten op je auto. Gaan ook al verhalen rond dat niet alle verlichting voor een Speedster nog nieuw te koop is.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Volgens mij staat er in Belgie een geconversiede van RHD naar LHD Exige S2 te koop...leuke prijs ook en zwart 8)Michel P schreef:Yvo,
Super info, al stemt mij de inhoud niet echt vrolijk.
Typisch engels lijkt wel, en dan maar klagen over die fransen met hun franse slag......... Jammer dat de onderdelenvoorziening zo slecht is. Als je van leverancier wisselt kan, maar dan de geen onderdelen meer kunnen leveren aan van gefabriceerde en verkochte auto's is triest. Bij schade kun je dus bedrogen uitkomen. Ook als je al een LHD bezit!
Eigenlijk is een conversie naar LHD bij een S2 z.g.a. uitgesloten, en blijft de S1 over als je persee een LHD wenst.
Michel
- YvoTuk
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Correct, als het een pre-2007 is moet je daar dan alleen niet een paneeltje uit het dashboard trekken want dan ga je huilen. Mensen zoeken naar oplossingen en die zijn niet altijd de mooiste..GTRene schreef: Volgens mij staat er in Belgie een geconversiede van RHD naar LHD Exige S2 te koop...leuke prijs ook en zwart 8)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
dat weet ik niet, maja je akn redelijk wat met leer/alcantara overtrekken dus als je handig bent? het is inderdaad een 2005 geloof ik...ff kijkenYvoTuk schreef:Correct, als het een pre-2007 is moet je daar dan alleen niet een paneeltje uit het dashboard trekken want dan ga je huilen. Mensen zoeken naar oplossingen en die zijn niet altijd de mooiste..GTRene schreef: Volgens mij staat er in Belgie een geconversiede van RHD naar LHD Exige S2 te koop...leuke prijs ook en zwart 8)
ja hier, 03-2005
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens dit is ook wel vreemd? 28.000,-euro 2009 company car...Exige...scam?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Dat lijkt me wel heel goedkoop!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
ja dat laatste is van toepassing op eenzelfde foto op een andere site...en dan vreemde info? lijkt een 2005 maar company car en dus 2009 bpm??Tom Westendorp schreef:Dat lijkt me wel heel goedkoop!
deze is dat, http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bfnhq2xvxprx" onclick="window.open(this.href);return false;
staat wel bij van datum eerste inschrijving 2005....maar ook 2009 in hetzelfde verhaal, zou kunnen dat ze bedoelen sindsdien in Belgie op papier...
-
- Berichten: 7314
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Tja....klein beetje erbij en je heb dit http://www.pistonheads.com/sales/787322.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Michel P schreef:Dit lijkt voor een S2 met toyo motor ook een koopje http://www.pistonheads.com/sales/886207.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Jammer dat wij hollanders met de BPM zitten
-
- Berichten: 7314
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Ja dat is wel zo....maar dan nog.
Auto kost ruim 20k + 6k BPM (afhankelijk van de maand) = 26k.
Dat is dan weer heel weinig geld in mijn ogen...ongeveer zelfde geld als de Elise die ik nu heb....
Auto kost ruim 20k + 6k BPM (afhankelijk van de maand) = 26k.
Dat is dan weer heel weinig geld in mijn ogen...ongeveer zelfde geld als de Elise die ik nu heb....
- HJ
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
- Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
WAT Toch geen S2?!Elise schreef:Ja dat is wel zo....maar dan nog.
Auto kost ruim 20k + 6k BPM (afhankelijk van de maand) = 26k.
Dat is dan weer heel weinig geld in mijn ogen...ongeveer zelfde geld als de Elise die ik nu heb....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Trouwens, ik zat net eens weer te speuren, kom ik deze tegen...stond al een tijdje te koop en destijds ook voor een scherpe prijs. Exige 03-2006
Nu zie ik hem weer staan maar dan een ongelofelijke prijsdaling...nadere blik bleek dat ze nu wat schade hebben gereden en nu dus deze vrij jonge Exige S te koop aanbieden (DLD) voor 28.000,-euro dus LHD alleen bpm nog, en als je geluk hebt een pot polyester maar zal wel meer mee zijn? deskundigen kom maar op
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
op de foto's op de link zie je de schade LA
Nu zie ik hem weer staan maar dan een ongelofelijke prijsdaling...nadere blik bleek dat ze nu wat schade hebben gereden en nu dus deze vrij jonge Exige S te koop aanbieden (DLD) voor 28.000,-euro dus LHD alleen bpm nog, en als je geluk hebt een pot polyester maar zal wel meer mee zijn? deskundigen kom maar op
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
op de foto's op de link zie je de schade LA
- HJ
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
- Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Even een kenner meenemen die naar het chassis e.d. kan kijken. En als ie goed is GELIJK KOPEN!
- YvoTuk
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
inderdaad... neem iemand mee die bekend is met DE ONDERKANT van een Elise. (iedereen weet nu wel hoe polyester er uit ziet ). Ding op de brug. Als ie glimt en geen schade heeft is ie wat dat betreft ok.
Een Exige S2 heeft een gewone polyester clamshell, dus die is ook te repareren. Daarvan raad ik wel aan dat in de UK te laten doen. Er zitten in ons kikkerland erg veel kenners van boten.. niet van auto's. Het resultaat is op mijn auto te zien. Dat gaat nog een juridische staart krijgen..
Oh en laat je nooit foppen door de prijs (hoog of laag) er zijn een aardig aantal boefjes op de markt die het helemaal geen probleem vinden om een stukje bint in het chassis te lassen om hem weer helemaal top te krijgen.. en er dan ook nog eens de hoofdprijs voor vragen
Een Exige S2 heeft een gewone polyester clamshell, dus die is ook te repareren. Daarvan raad ik wel aan dat in de UK te laten doen. Er zitten in ons kikkerland erg veel kenners van boten.. niet van auto's. Het resultaat is op mijn auto te zien. Dat gaat nog een juridische staart krijgen..
Oh en laat je nooit foppen door de prijs (hoog of laag) er zijn een aardig aantal boefjes op de markt die het helemaal geen probleem vinden om een stukje bint in het chassis te lassen om hem weer helemaal top te krijgen.. en er dan ook nog eens de hoofdprijs voor vragen
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Dit roep ik ook al de hele tijd. Daarom noem ik ook gewoon de bedragen die ik uitgegeven heb, om het idee wat duidelijker te maken. Mensen denken dat je dan klaar bent door een goedkope Elise uit Engeland te halen. Zo is het niet.HJ schreef:Helaas geldt dat niet voor iedereen. Veel mensen kopen met hun laatste centen een Elise en dan is er niets meer over voor reparatie.
Precies wat Michel zegt bedoel ik dusMichel P schreef:Mijn motto, koop de beste die je kunt kopen voor je budget, mits aantoonbaar goed, en hou knaken achter de hand voor een stuk onderhoud na inspectie bij een Lotus specialist.
Inderdaad. Want ik heb ook al naar Elises uit de VS zitten kijkenMichel P schreef:USA import betekend echter ook invoerrechten en BTW naast de BPM!
Is dat metaal? Dan kun je toch wel ergens bij een metaalbedrijf een opdracht geven om die dingen in beperkte oplage te maken? Daar hoef je toch geen CNC machine voor te kopen, toch?YvoTuk schreef:Enige onderdeel wat voor de S1 nog een probleem vormt is het paneeltje waar de schakelaars in zitten. Die is eveneens niet meer leverbaar. Als lap oplossing kan je daar zelf wat in rommelen (het lastige is dat je echt vierkante gaten nodig hebt), maar ik ben serieus aan het kijken naar een CNC machine om dit soort paneeltjes te kunnen frezen in kleine oplagen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Klopt, alleen kost het programmeren een bak geld en zit je ook weer vast aan een minimum afname om het rendabel te houden.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Contacteer:
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Ja, ik weet het niet maar ik vroeg het me voornamelijk ook af. Ik zit niet in de metaal-handelallen schreef:Klopt, alleen kost het programmeren een bak geld en zit je ook weer vast aan een minimum afname om het rendabel te houden.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Het lijkt mij ook handig om even een absoluut rechte lineaal ofzo mee te nemen om die langs de draagarmen te leggen ... Pothole of stoeprandje iets te hard ontmoeten en die dingen staan wat krom. Niet echt ideaal voor je wieluitlijning. En die is wel heel belangrijk voor hoe je Elise/Speedster rijdt!YvoTuk schreef:inderdaad... neem iemand mee die bekend is met DE ONDERKANT van een Elise. (iedereen weet nu wel hoe polyester er uit ziet ). Ding op de brug. Als ie glimt en geen schade heeft is ie wat dat betreft ok.
Correct me if I'm wrong.
Stephan
- YvoTuk
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Dat is idd metaal, maar het is een extrusie deel. Dwz dat je eerst het materiaal moet hebben om er iets uit te kunnen halen. Frezen uit een blok alu heeft helemaal geen zin, dat zou echt veel te duur zijn.Stéphane schreef: Is dat metaal? Dan kun je toch wel ergens bij een metaalbedrijf een opdracht geven om die dingen in beperkte oplage te maken? Daar hoef je toch geen CNC machine voor te kopen, toch?
De gaten in dit paneel zijn vierkant (voor die schakelaars dus) dus kom je op laser snijden of frezen. Laser snijden zou mijn voorkeur hebben, maar dan moet je dat wel in een beetje aantallen gebeuren en juist daar zit de crux... er zijn geen paneeltjes beschikbaar
Als ik een CNC machine hier heb staan kan ik een dienst aanbieden waarbij mensen het 'oude' RHD paneel opsturen. Dat kan ik op de lintzaag afzagen, in de CNC bank zetten en op dit manier min of meer custom made een paneeltje voor die mensen maken.
Dat is overigens wel een beetje afhankelijk van Lotus. Als die morgen met de mededeling komen dat het lange deel niet meer leverbaar is wordt het verhaal eenvoudiger, dan is het de moeite waard ook daar een extrusie mal van de laten maken en bij mijn laservriend de hele handel in een keer te laten bewerken.
- YvoTuk
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Nou... wrong is een groot woord, maar mag ik het nuanceren?SteV6 schreef: Correct me if I'm wrong.
Draagarmen zijn niet allemaal helemaal kaarsrecht... je kan daar vrij snel een misverstand over krijgen. Ik zou het houden op controleren of ze niet zichtbaar krom zijn. Krom als in echt krom. Voordeel aan draagarmen is dat je ze kan vervangen, dus het zou zeker geen show stopper zijn, hooguit een onderhandingspunt.SteV6 schreef: Het lijkt mij ook handig om even een absoluut rechte lineaal ofzo mee te nemen om die langs de draagarmen te leggen ... Pothole of stoeprandje iets te hard ontmoeten en die dingen staan wat krom. Niet echt ideaal voor je wieluitlijning. En die is wel heel belangrijk voor hoe je Elise/Speedster rijdt!
Ondanks (seloc ) beweringen kan je draagarmen tot op zekere hoogte wel terugzetten op de plek. Als er geen extreme buiging in zit en zoiets gebeurt voor het eerst kan je de boel voorzichtig op een werkplaatspers rechtzetten. Als je dat voor de xde keer moet gaan doen zou ik over nieuwe draagarmen gaan denken
Je moest eens weten hoeveel beweging er in die dingen zit (buiten de beweging die ze moeten maken).
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
@Yvo,
Is een Exige S1 even "makelijk" om te bouwen naar LHD als een Elise S1?
Michel
Is een Exige S1 even "makelijk" om te bouwen naar LHD als een Elise S1?
Michel
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Ik heet geen Yvo, maar het antwoord is JA Michel! Zeker voor die link die ik plaatste?
Ga nu maar eerst rijden met een RHD Exige, valt best mee..
Trouwens van Sten bouwt ze om naar LHD voor ongeveer €4000,-
Ga nu maar eerst rijden met een RHD Exige, valt best mee..
Trouwens van Sten bouwt ze om naar LHD voor ongeveer €4000,-
-
- Berichten: 7314
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Zoals Hans al zegt, geen enkel probleem om die om te bouwen.
En die dashboard panelen is natuurlijk ook geen enkel probleem, als je een klein beetje creatief mee omgaat.
Op de sloop in de UK (of Ebay ofzo) een extra RHD paneel erbij kopen, aan elkaar lassen, inkorten op de maat en er even een nieuw stuk folie overheen trekken en klaar is uw paneeltje voor een LHD
Vraag is natuurlijk of je een Exige S1 met een dicht dak wilt, of Elise S1 met open dakkie 8)
En dan natuurlijk die K-series VHPD motor uit de Exige.......heerlijk betrouwbaar
En die dashboard panelen is natuurlijk ook geen enkel probleem, als je een klein beetje creatief mee omgaat.
Op de sloop in de UK (of Ebay ofzo) een extra RHD paneel erbij kopen, aan elkaar lassen, inkorten op de maat en er even een nieuw stuk folie overheen trekken en klaar is uw paneeltje voor een LHD
Vraag is natuurlijk of je een Exige S1 met een dicht dak wilt, of Elise S1 met open dakkie 8)
En dan natuurlijk die K-series VHPD motor uit de Exige.......heerlijk betrouwbaar
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Als het one off producties of kleine oplagen zijn kan het eigenlijk heel simpel.allen schreef:Klopt, alleen kost het programmeren een bak geld en zit je ook weer vast aan een minimum afname om het rendabel te houden.
Je kan van internet een CAD progje downloaden die eMachineShop heet. Daar teken je je onderdeel in en selecteerd je manufacturing process (draaien, laser snijden, plasmacut etc etc etc) en vervolgens je materiaal. Dan klik je op price en je krijgt meteen een bedrag voor je neus met wat het kost inclusief UPS shipping. (bedrijf zit in the states)
Zelf maken zal wel goedkoper zijn als je de spullen hebt maar als je zoiets doet heb je geen kosten van een freesbank oid.
het enige wat ik niet weet is hoe de prijzen in verhouding liggen met nederlandse fabricage berijven
- YvoTuk
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27
Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)
Dat ligt er aan... als het een Exige is met airco luidt het antwoord een volmondig NEEN.Michel P schreef: Is een Exige S1 even "makelijk" om te bouwen naar LHD als een Elise S1?
Iets wat de meeste mensen niet weten is dat het dashboard van de Exige met aircon (of Elise met zo'n ding.. die waren er ook!) een structureel ander dasboard heeft. De extrusies hebben een compleet andere maatvoering. Het lijkt allemaal hetzelfde, maar je zit er met de normale paneeltjes een dikke cm naast
Oh en natuurlijk kan je dashpanels doorzagen, aan elkaar kleien en overtrekken met folie. Prachtige resultaten gezien..
Waarom pak je niet gewoon een spuitbus pur. Dashboard volpurren en daarna modelleren maar!
Als je een Elise koopt om alleen op het circuit te gebruiken (of om mee te racen) zal het je waarschijnlijk je vinger jeuken of het dashboard er een beetje uitziet. Maar als je zo'n ding koopt als pride and joy lijkt me dat je toch iets meer wil dan iets wat er allesbehalve origineel uitziet.
Ik heb voldoende voorbeelden gezien van 'proveszjonele' conversies waarbij de tranen in de bilnaad schieten. Als het alleen maar om goedkoop gaat moet je vooral dit soort conversies doen, maar volgens mij gaat een lelijk dashboard irriteren, is een kachelhuis wat na een kleine 1000km rijden uit elkaar dondert gewoon heel erg irritant. (of als je als achteloze koper een insert uit het dashboard trekt om een radio te monteren en je komt er achter dat er helemaal geen gat meer zit voor de radio)
Uiteindelijk heb ik de prijs voor conversies al heel aardig kunnen drukken.. ik denk dat we -zodra alle onderdelen beschikbaar zijn- tussen de 1000 en 1500 euri uitkomen kwa onderdelen. Dan heb je dus een nette conversie. (buiten arbeidsloon, daar ben ik niet van)
Hoe veel wil je daar nou nog op gaan besparen?
De oplossing in de states is gaaf (nog niet eerder gezien), maar niet handig omdat je daarvoor eerst een extrusie op zou moeten sturen (de gaten zitten niet in een vlak paneel).
Ik los het met dat schakelaars paneeltje anders op... ik heb vanochtend een aanbetaling gedaan op een CNC freesbank.. :shakeit:
Dat wil niet zeggen dat ik volgende week fluitend van die paneeltjes sta te frezen want ik moet dat hele circus nog gaan leren en de machine moet eerst vanuit het verre oosten hier naartoe komen dobberen, maar dat paneeltje staat idd wel heel hoog op de verlanglijst met die machine
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten