Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 10 feb 2009, 11:37

mmm... uiteindelijk gaat het wel goed komen, linksom of rechtsom gaat er een oplossing komen. Of die van Lotus komt weet ik niet, maar ik ben alweer aan het kijken naar laag volume extrusies om te zien of ik de panelen in eigen beheer kan gaan doen.

Je kan Lotus ook niet helemaal kwalijk nemen wat er gebeurt (alhoewel ze het in het kader van de netheid wel op zouden moeten lossen uiteraard). In de extrusie handel is het normaal dat je betaalt voor matrijs kosten, maar vervolgens krijg je zo'n matrijs nooit fysiek in handen. Daar heeft men allerlei mooie smoezen voor, maar feit is dat je voor iets betaald wat eigenlijk nooit voor 100% jouw eigendom wordt.

Lotus heeft in het afgelopen periode het bedrijf overgenomen wat de chassis in elkaar lijmt. Dat heet inmiddels Lotus Lightweight. Probleem (en op zich wel weer te begrijpen, maar toch) is dat er daar intern een 'directive' is uitgegaan waarin gesteld wordt dat alle extrusie bij Lightweight gekocht moeten worden. Lightweight zegt weer op haar beurt.. ja... da's prima, maar dan wel minimaal 1000kg persen.. En dat betekent vaak een grote matrijs, veel voorraad etc. Dure handel dus en op zich logisch dat ze dan een beetje huiverig zijn.

Ik trek gewoon mijn plan :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door allen » 10 feb 2009, 11:38

In deze dus altijd goed allrisk verzekeren en een taxatie los laten op je auto. Gaan ook al verhalen rond dat niet alle verlichting voor een Speedster nog nieuw te koop is. :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 10 feb 2009, 11:40

Michel P schreef:Yvo,

Super info, al stemt mij de inhoud niet echt vrolijk.

Typisch engels lijkt wel, en dan maar klagen over die fransen met hun franse slag......... Jammer dat de onderdelenvoorziening zo slecht is. Als je van leverancier wisselt kan, maar dan de geen onderdelen meer kunnen leveren aan van gefabriceerde en verkochte auto's is triest. Bij schade kun je dus bedrogen uitkomen. Ook als je al een LHD bezit!

Eigenlijk is een conversie naar LHD bij een S2 z.g.a. uitgesloten, en blijft de S1 over als je persee een LHD wenst.

Michel
Volgens mij staat er in Belgie een geconversiede van RHD naar LHD Exige S2 te koop...leuke prijs ook en zwart 8)

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 10 feb 2009, 12:07

GTRene schreef: Volgens mij staat er in Belgie een geconversiede van RHD naar LHD Exige S2 te koop...leuke prijs ook en zwart 8)
Correct, als het een pre-2007 is moet je daar dan alleen niet een paneeltje uit het dashboard trekken want dan ga je huilen. Mensen zoeken naar oplossingen en die zijn niet altijd de mooiste..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 10 feb 2009, 12:25

YvoTuk schreef:
GTRene schreef: Volgens mij staat er in Belgie een geconversiede van RHD naar LHD Exige S2 te koop...leuke prijs ook en zwart 8)
Correct, als het een pre-2007 is moet je daar dan alleen niet een paneeltje uit het dashboard trekken want dan ga je huilen. Mensen zoeken naar oplossingen en die zijn niet altijd de mooiste..
:mrgreen: dat weet ik niet, maja je akn redelijk wat met leer/alcantara overtrekken dus als je handig bent? het is inderdaad een 2005 geloof ik...ff kijken :hmmm:

ja hier, 03-2005

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding


Trouwens dit is ook wel vreemd? 28.000,-euro 2009 company car...Exige...scam?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Petrolhead Tom » 10 feb 2009, 12:44

Dat lijkt me wel heel goedkoop!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 10 feb 2009, 13:01

Tom Westendorp schreef:Dat lijkt me wel heel goedkoop!
ja dat laatste is van toepassing op eenzelfde foto op een andere site...en dan vreemde info? lijkt een 2005 maar company car en dus 2009 bpm??

deze is dat, http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bfnhq2xvxprx" onclick="window.open(this.href);return false;

staat wel bij van datum eerste inschrijving 2005....maar ook 2009 in hetzelfde verhaal, zou kunnen dat ze bedoelen sindsdien in Belgie op papier... :roll:

Elise
Berichten: 7314
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 10 feb 2009, 15:44

Michel P schreef:Dit lijkt voor een S2 met toyo motor ook een koopje http://www.pistonheads.com/sales/886207.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja....klein beetje erbij en je heb dit http://www.pistonheads.com/sales/787322.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 10 feb 2009, 16:23

Jammer dat wij hollanders met de BPM zitten :)

Elise
Berichten: 7314
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 10 feb 2009, 16:44

Ja dat is wel zo....maar dan nog.
Auto kost ruim 20k + 6k BPM (afhankelijk van de maand) = 26k.

Dat is dan weer heel weinig geld in mijn ogen...ongeveer zelfde geld als de Elise die ik nu heb....

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 10 feb 2009, 17:13

Elise schreef:Ja dat is wel zo....maar dan nog.
Auto kost ruim 20k + 6k BPM (afhankelijk van de maand) = 26k.

Dat is dan weer heel weinig geld in mijn ogen...ongeveer zelfde geld als de Elise die ik nu heb....
WAT :shock: Toch geen S2?! :hmmm:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 10 feb 2009, 17:27

Trouwens, ik zat net eens weer te speuren, kom ik deze tegen...stond al een tijdje te koop en destijds ook voor een scherpe prijs. Exige 03-2006

Nu zie ik hem weer staan maar dan een ongelofelijke prijsdaling...nadere blik bleek dat ze nu wat schade hebben gereden en nu dus deze vrij jonge Exige S te koop aanbieden (DLD) voor 28.000,-euro dus LHD alleen bpm nog, en als je geluk hebt een pot polyester :lol: maar zal wel meer mee zijn? deskundigen kom maar op :forum:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

op de foto's op de link zie je de schade LA

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 10 feb 2009, 18:55

Even een kenner meenemen die naar het chassis e.d. kan kijken. En als ie goed is GELIJK KOPEN!

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 10 feb 2009, 21:02

inderdaad... neem iemand mee die bekend is met DE ONDERKANT van een Elise. (iedereen weet nu wel hoe polyester er uit ziet :)). Ding op de brug. Als ie glimt en geen schade heeft is ie wat dat betreft ok.

Een Exige S2 heeft een gewone polyester clamshell, dus die is ook te repareren. Daarvan raad ik wel aan dat in de UK te laten doen. Er zitten in ons kikkerland erg veel kenners van boten.. niet van auto's. Het resultaat is op mijn auto te zien. :wtf: Dat gaat nog een juridische staart krijgen..

Oh en laat je nooit foppen door de prijs (hoog of laag) er zijn een aardig aantal boefjes op de markt die het helemaal geen probleem vinden om een stukje bint in het chassis te lassen om hem weer helemaal top te krijgen.. en er dan ook nog eens de hoofdprijs voor vragen :(

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Stéphane » 10 feb 2009, 21:13

HJ schreef:Helaas geldt dat niet voor iedereen. Veel mensen kopen met hun laatste centen een Elise en dan is er niets meer over voor reparatie.
Dit roep ik ook al de hele tijd. Daarom noem ik ook gewoon de bedragen die ik uitgegeven heb, om het idee wat duidelijker te maken. Mensen denken dat je dan klaar bent door een goedkope Elise uit Engeland te halen. Zo is het niet.
Michel P schreef:Mijn motto, koop de beste die je kunt kopen voor je budget, mits aantoonbaar goed, en hou knaken achter de hand voor een stuk onderhoud na inspectie bij een Lotus specialist.
Precies wat Michel zegt bedoel ik dus :D
Michel P schreef:USA import betekend echter ook invoerrechten en BTW naast de BPM!
Inderdaad. Want ik heb ook al naar Elises uit de VS zitten kijken ;)
YvoTuk schreef:Enige onderdeel wat voor de S1 nog een probleem vormt is het paneeltje waar de schakelaars in zitten. Die is eveneens niet meer leverbaar. Als lap oplossing kan je daar zelf wat in rommelen (het lastige is dat je echt vierkante gaten nodig hebt), maar ik ben serieus aan het kijken naar een CNC machine om dit soort paneeltjes te kunnen frezen in kleine oplagen.
Is dat metaal? Dan kun je toch wel ergens bij een metaalbedrijf een opdracht geven om die dingen in beperkte oplage te maken? Daar hoef je toch geen CNC machine voor te kopen, toch?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door allen » 10 feb 2009, 21:25

Klopt, alleen kost het programmeren een bak geld en zit je ook weer vast aan een minimum afname om het rendabel te houden.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Stéphane » 10 feb 2009, 21:28

allen schreef:Klopt, alleen kost het programmeren een bak geld en zit je ook weer vast aan een minimum afname om het rendabel te houden.
Ja, ik weet het niet maar ik vroeg het me voornamelijk ook af. Ik zit niet in de metaal-handel ;)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door SteV6 » 10 feb 2009, 23:50

YvoTuk schreef:inderdaad... neem iemand mee die bekend is met DE ONDERKANT van een Elise. (iedereen weet nu wel hoe polyester er uit ziet :)). Ding op de brug. Als ie glimt en geen schade heeft is ie wat dat betreft ok.
Het lijkt mij ook handig om even een absoluut rechte lineaal ofzo mee te nemen om die langs de draagarmen te leggen ... Pothole of stoeprandje iets te hard ontmoeten en die dingen staan wat krom. Niet echt ideaal voor je wieluitlijning. En die is wel heel belangrijk voor hoe je Elise/Speedster rijdt!

Correct me if I'm wrong.


Stephan

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 11 feb 2009, 09:37

Stéphane schreef: Is dat metaal? Dan kun je toch wel ergens bij een metaalbedrijf een opdracht geven om die dingen in beperkte oplage te maken? Daar hoef je toch geen CNC machine voor te kopen, toch?
Dat is idd metaal, maar het is een extrusie deel. Dwz dat je eerst het materiaal moet hebben om er iets uit te kunnen halen. Frezen uit een blok alu heeft helemaal geen zin, dat zou echt veel te duur zijn.

De gaten in dit paneel zijn vierkant (voor die schakelaars dus) dus kom je op laser snijden of frezen. Laser snijden zou mijn voorkeur hebben, maar dan moet je dat wel in een beetje aantallen gebeuren en juist daar zit de crux... er zijn geen paneeltjes beschikbaar :(

Als ik een CNC machine hier heb staan kan ik een dienst aanbieden waarbij mensen het 'oude' RHD paneel opsturen. Dat kan ik op de lintzaag afzagen, in de CNC bank zetten en op dit manier min of meer custom made een paneeltje voor die mensen maken.
Dat is overigens wel een beetje afhankelijk van Lotus. Als die morgen met de mededeling komen dat het lange deel niet meer leverbaar is wordt het verhaal eenvoudiger, dan is het de moeite waard ook daar een extrusie mal van de laten maken en bij mijn laservriend de hele handel in een keer te laten bewerken.

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 11 feb 2009, 09:45

SteV6 schreef: Correct me if I'm wrong.
Nou... wrong is een groot woord, maar mag ik het nuanceren? :angel:
SteV6 schreef: Het lijkt mij ook handig om even een absoluut rechte lineaal ofzo mee te nemen om die langs de draagarmen te leggen ... Pothole of stoeprandje iets te hard ontmoeten en die dingen staan wat krom. Niet echt ideaal voor je wieluitlijning. En die is wel heel belangrijk voor hoe je Elise/Speedster rijdt!
Draagarmen zijn niet allemaal helemaal kaarsrecht... je kan daar vrij snel een misverstand over krijgen. Ik zou het houden op controleren of ze niet zichtbaar krom zijn. Krom als in echt krom. Voordeel aan draagarmen is dat je ze kan vervangen, dus het zou zeker geen show stopper zijn, hooguit een onderhandingspunt.
Ondanks (seloc :D) beweringen kan je draagarmen tot op zekere hoogte wel terugzetten op de plek. Als er geen extreme buiging in zit en zoiets gebeurt voor het eerst kan je de boel voorzichtig op een werkplaatspers rechtzetten. Als je dat voor de xde keer moet gaan doen zou ik over nieuwe draagarmen gaan denken ;)

Je moest eens weten hoeveel beweging er in die dingen zit (buiten de beweging die ze moeten maken). :thumbup:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 16 feb 2009, 13:45

@Yvo,

Is een Exige S1 even "makelijk" om te bouwen naar LHD als een Elise S1?

Michel

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 16 feb 2009, 14:43

Ik heet geen Yvo, maar het antwoord is JA Michel! Zeker voor die link die ik plaatste?
Ga nu maar eerst rijden met een RHD Exige, valt best mee..
Trouwens van Sten bouwt ze om naar LHD voor ongeveer €4000,-

Elise
Berichten: 7314
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 16 feb 2009, 15:51

Zoals Hans al zegt, geen enkel probleem om die om te bouwen.

En die dashboard panelen is natuurlijk ook geen enkel probleem, als je een klein beetje creatief mee omgaat.
Op de sloop in de UK (of Ebay ofzo) een extra RHD paneel erbij kopen, aan elkaar lassen, inkorten op de maat en er even een nieuw stuk folie overheen trekken en klaar is uw paneeltje voor een LHD :angel:

Vraag is natuurlijk of je een Exige S1 met een dicht dak wilt, of Elise S1 met open dakkie 8)
En dan natuurlijk die K-series VHPD motor uit de Exige.......heerlijk betrouwbaar :'(

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Bert ///M3 » 16 feb 2009, 16:30

allen schreef:Klopt, alleen kost het programmeren een bak geld en zit je ook weer vast aan een minimum afname om het rendabel te houden.
Als het one off producties of kleine oplagen zijn kan het eigenlijk heel simpel.

Je kan van internet een CAD progje downloaden die eMachineShop heet. Daar teken je je onderdeel in en selecteerd je manufacturing process (draaien, laser snijden, plasmacut etc etc etc) en vervolgens je materiaal. Dan klik je op price en je krijgt meteen een bedrag voor je neus met wat het kost inclusief UPS shipping. (bedrijf zit in the states)

Zelf maken zal wel goedkoper zijn als je de spullen hebt maar als je zoiets doet heb je geen kosten van een freesbank oid.

het enige wat ik niet weet is hoe de prijzen in verhouding liggen met nederlandse fabricage berijven :)

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 16 feb 2009, 22:47

Michel P schreef: Is een Exige S1 even "makelijk" om te bouwen naar LHD als een Elise S1?
Dat ligt er aan... als het een Exige is met airco luidt het antwoord een volmondig NEEN.

Iets wat de meeste mensen niet weten is dat het dashboard van de Exige met aircon (of Elise met zo'n ding.. die waren er ook!) een structureel ander dasboard heeft. De extrusies hebben een compleet andere maatvoering. Het lijkt allemaal hetzelfde, maar je zit er met de normale paneeltjes een dikke cm naast :(

Oh en natuurlijk kan je dashpanels doorzagen, aan elkaar kleien en overtrekken met folie. Prachtige resultaten gezien..
Waarom pak je niet gewoon een spuitbus pur. Dashboard volpurren en daarna modelleren maar!

Als je een Elise koopt om alleen op het circuit te gebruiken (of om mee te racen) zal het je waarschijnlijk je vinger jeuken of het dashboard er een beetje uitziet. Maar als je zo'n ding koopt als pride and joy lijkt me dat je toch iets meer wil dan iets wat er allesbehalve origineel uitziet.

Ik heb voldoende voorbeelden gezien van 'proveszjonele' conversies waarbij de tranen in de bilnaad schieten. Als het alleen maar om goedkoop gaat moet je vooral dit soort conversies doen, maar volgens mij gaat een lelijk dashboard irriteren, is een kachelhuis wat na een kleine 1000km rijden uit elkaar dondert gewoon heel erg irritant. (of als je als achteloze koper een insert uit het dashboard trekt om een radio te monteren en je komt er achter dat er helemaal geen gat meer zit voor de radio)

Uiteindelijk heb ik de prijs voor conversies al heel aardig kunnen drukken.. ik denk dat we -zodra alle onderdelen beschikbaar zijn- tussen de 1000 en 1500 euri uitkomen kwa onderdelen. Dan heb je dus een nette conversie. (buiten arbeidsloon, daar ben ik niet van)
Hoe veel wil je daar nou nog op gaan besparen?

De oplossing in de states is gaaf (nog niet eerder gezien), maar niet handig omdat je daarvoor eerst een extrusie op zou moeten sturen (de gaten zitten niet in een vlak paneel).
Ik los het met dat schakelaars paneeltje anders op... ik heb vanochtend een aanbetaling gedaan op een CNC freesbank.. :shakeit:
Dat wil niet zeggen dat ik volgende week fluitend van die paneeltjes sta te frezen want ik moet dat hele circus nog gaan leren en de machine moet eerst vanuit het verre oosten hier naartoe komen dobberen, maar dat paneeltje staat idd wel heel hoog op de verlanglijst met die machine :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten