Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 16 feb 2009, 23:01

klinkt hoopgevend Yvo :thumbup:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 17 feb 2009, 11:11

YvoTuk schreef:Oh en natuurlijk kan je dashpanels doorzagen, aan elkaar kleien en overtrekken met folie. Prachtige resultaten gezien..
Waarom pak je niet gewoon een spuitbus pur. Dashboard volpurren en daarna modelleren maar!
Die panelen zijn van dikwandig aluminium en zijn heel netjes aan elkaar te lassen. Die panelen maken ook geen onderdeel uit van het chassis, dus daaraan lassen is geen enkel probleem.
Resultaat is gewoon perfect te krijgen en zelfs mooier als origineel als je een beetje je best doet.
Bijvoorbeeld als je de delen voorziet van een laagje carbonfolie, laat flocken of bekleed met Alcantara.

Om dan te beginnen over purschuim slaat helemaal nergens op :!:


Hier een paar voorbeelden 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 17 feb 2009, 17:37

prachtig... jammer dat het allesbehalve origineel is :)

Persoonlijk, maar da's een kwestie van smaak, vind ik het er niet uit zien. De afdekkingen met de standaard Senotex zijn naar mijn mening veel mooier.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 17 feb 2009, 19:15

Niks mis mee Elise, ziet er goed uit, mede rekening houdend met het licht op de foto ...en origineel hoeft voor mij ook niet...trouwens als je ombouwt is het al niet "origineel" meer :wink:

Als het maar goed is en er strak uitziet :df:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 17 feb 2009, 19:28

Lekker rechts sturen niks mis mee.. went snel wel goed in de spiegels kijken of gewoon hard rijden hoef je ook niet in de spiegels te kijken :P

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 17 feb 2009, 21:53

Hoe zit het met de APK bij een Exige S1, is het moeilijk om de auto binnen de CO waardes te krijgen? Meen daar wel eens wat over gehoord te hebben.

@Yvo, ombouw moet idd zo origineel mogelijk zijn.

Michel

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 17 feb 2009, 22:02

Dat is inderdaad wel eens moeilijk.. hopen op geen steekproef :wink:
Vandaag of morgen gaat de mijne door de apk, even weer de kat ertussen schroeven..

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 17 feb 2009, 22:18

Hans, dus ook de 180pk versie heeft een CO probleem, wat geeft die standaard aan dan? Heeft Van Sten daar geen oplossing voor?

Michel

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 17 feb 2009, 22:21

Geen idee.. weet wel dat er 3 Exige's S1 in dit land zijn die niet door de keuring komen..

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 17 feb 2009, 22:29

Hans GP schreef:Geen idee.. weet wel dat er 3 Exige's S1 in dit land zijn die niet door de keuring komen..
Die rommelen ze er dan doorheen? Of moet je bijna naar een andere vrij te programmeren ECU?

Michel

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Hans R » 17 feb 2009, 22:42

Een Emerald doet wonderen!
Koop nu eerst maar die Exige, ga dan rijden (evt rechts sturen) en je kan later altijd nog modden.
Staat die Exige nog op pistonheads? Is een mooie, er staat nu ook weer een 340 te koop 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 17 feb 2009, 23:04

Hans GP schreef:Een Emerald doet wonderen!
Koop nu eerst maar die Exige, ga dan rijden (evt rechts sturen) en je kan later altijd nog modden.
Staat die Exige nog op pistonheads? Is een mooie, er staat nu ook weer een 340 te koop 8)
Straks koopt ie deze met honda motor en 230 wheel hp :df:

http://www.pistonheads.com/sales/897061.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

en deze wel weer goedkoop zeg :hosanna:

http://www.pistonheads.com/sales/883797.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 18 feb 2009, 09:34

Die tweede had Hans ook al gepost, die heeft ook al voor 13.995 te koop gestaan bij de zelfde eigenaar, heeft nu een stuk onderhoud gehad. Fraaie auto, Exige S1 is een potentiele kanshebber.

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 18 feb 2009, 09:47

Michel P schreef:Die tweede had Hans ook al gepost, die heeft ook al voor 13.995 te koop gestaan bij de zelfde eigenaar, heeft nu een stuk onderhoud gehad. Fraaie auto, Exige S1 is een potentiele kanshebber.

Michel
Als je meer "hardcore" wil wel...en ik vind ze erg mooi, toch zou ik persoonlijk voor de Exige S2 gaan met yota motor...daar kan eventueel nog wat rotzooi in mee in aparte kofferruimte.
Daarbij is die wat beter bruikbaar ook qua herrie :mrgreen:

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 18 feb 2009, 09:58

De originele Exige is heel erg op het randje geprogrammeerd als het gaat om de emissie waarden. Om dat op een goede manier te omzeilen zou je idd een emerald moeten hebben. Zonder emerald krijg je zo'n ding vrijwel niet door de APK. (daar zit overigens ook nog een heel verhaal aan vast met de datum waarop al die dingen op kenteken gezet zijn. ;))

Een klein puntje wat mensen met stofrommel op het dashboard vaak vergeten is dat het allemaal vreselijk smerig wordt op het moment dat je de auto voor iets meer gebruikt dan voor een ritje langs de dijk. Je staat er verstelt van hoeveel rotzooi er in zo'n Elise komt! Ik probeer na ieder seizoen altijd even de boel goed schoon te maken. Als je dan ziet hoeveel zand (en andere meuk) er van, maar ook uit het dashboard komen sta je echt even te kijken.
Als je datzelfde dash dan gaat bekleden met stof (of gaat fli-fla-flokken) blijft al die rommel (i.c.m. regenwater) heerlijk in de stof zitten. Je moet maar eens opletten bij S2's die veel open gereden worden en ook echt gebruikt zijn. Die alcantara plankjes zien er dan niet meer uit.

Met de originele Senotex (lastig te krijgen, duur, kort houdbaar etc. etc.) haal je er een vochtige doek overheen en de boel ziet er weer uit als nieuw. Wat wil je nog meer?

Oh.. met die Exiges.. als je er een met airco koopt en je wil hem ombouwen naar non-airco LHD zijn er uiteraard wel mogelijkheden. De airco panelen zijn er simpelweg niet meer. Sowieso gaan die airco's allemaal stoek en zitten ze vreselijk in de weg te zitten, dus weg met die rommel :mrgreen:
Een originele Exige S1 is de enige auto in de hele 111 reeks die redelijk waardevast is vergeleken met de andere modellen :thumbup:

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 18 feb 2009, 10:02

GTRene schreef: Als je meer "hardcore" wil wel...en ik vind ze erg mooi, toch zou ik persoonlijk voor de Exige S2 gaan met yota motor...daar kan eventueel nog wat rotzooi in mee in aparte kofferruimte.
Daarbij is die wat beter bruikbaar ook qua herrie :mrgreen:
euhh... heb je ooit wel eens in de twee verschillende Exiges gereden?

Een Exige S1 is echt totaal niet vergelijkbaar kwa beleving met een Exige S2! Als je hardcore wil moet je echt voor een 340R, een Exige S1 of een Elise S1 gaan.

Voordeel aan al die auto's is dat ze -ondanks de K-series- wel de laatste auto's zijn geweest met een open boek. Je kan er aan rommelen wat je wil, terwijl de nieuwe Exiges met Yota toch al wat lastiger zijn. ECU is moeilijk programmeerbaar (ik weet het.. er zijn een aantal mensen die claimen de boel open te hebben.. er is er een waarvan ik het weet, er zijn er meerdere waar ik twijfels over heb), ABS etc. etc.
De eerste serie auto's zijn gewoon echt veel kaler / lichter en daardoor hardcore.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 11:09

De Exige S1 is onwijs vet maar houd er rekening mee dat het onwijs warm word in de cabine. Zelfsin de winter zit je te zweten.

Daarnaast een K serie blok met zoveel vermogen....
Er zitten toch wel wat basis ontwerp fouten in het k-serie blok waardoor je voor hoge kosten komt te staan.

Het is niet de vraag of je die kosten krijgt, maar wanneer je die kosten krijgt. En dan praat ik over revisie van de motor....


Elise S1 is tof, maar als je bijv. een S2 135R koopt of een std. S2 en je kietelt die wat en zet er nitrons onder, haalt isolatie materiaal eruit, etc. Dan heb je eigenlijk gewoon een beter gebouwde S1.



Ow en over vuil op alcantara dashboard, ik weet met dicht dak al niet waar al die rommel vandaankomt ( ventilatie kanalen waarschijnlijk ) , met open dak ben ik helemaal benieuwd hoe vaak ik het schoon moet maken :)

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door SteV6 » 18 feb 2009, 11:24

Precies, er zit geen filter in het ventilatiesysteem, dus alles wat je op 20cm boven het asfalt oppikt komt vrolijk je interieur in ...

En als je je Alcantara een beetje bijhoudt is er niets mis mee. Op tijd even met 8 bar het zand eraf blazen en regelmatig met een vochtige microvezeldoek afnemen en het blijft er goed uitzien. Ik zou niet meer terug willen naar dat glimmende vlies wat standaard op het Speedsterdash zit 8)



Stephan

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 11:47

Dat resulteert ook in grappige dingen overigens o.a. om je heen kijken wie er nou toch sigaar zit te roken in de auto. (2 auto's voor je bijvoorbeeld)

Maar vervelend is dan ook direct dat je iedere diesel, en vooral die shoarma taxi's, direct voorbij wil, ook al is het illegaal.... wat een stank man.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 18 feb 2009, 11:57

Moet zeggen dat dit toch wel een zeer waardevol topic is, en ik wil de mensen die daar aan bijdragen enorm bedanken :thumbup:

Ik zit nog zeer in dubio of ik een Lotus moet kopen, motor horror heb ik geen zin aan omdat ik zelf niet kan sleutelen, en dus afhankelijk ben van derden. Ik praat dan niet over regulier onderhoud, want dat is natuurlijk geen probleem. Ik wil de auto voor 4 a 5k kms pret kilometers gebruiken en denk dat je wellicht het beste af bent met een standaard S1 (met rem en onderstel tweaks) hoe geil een Exige S1 bijvoorbeeld ook is. Een S2 (Exige/Elise) is leuk met de toyo motor. De problemen in de K motor komen vooral naar voren omdat de plek van de motor in de auto zit geen tot amper koeling krijgt door de rijwind, daar is dus technisch weinig aan te veranderen op een water naar olie koeler na. Toch zie je dat K motor in een Caterham door de plaatsing minder problemen lijkt te geven.

Ook de Speedster 2.2 lijkt minder problemen te geven.

Keuzes keuzes keuzes, maar gelukkig geen haast!

Michel

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 12:06

Heb uitgebreid met mijn tuner gesproken en ik moet nog wat dingen nazoeken, maar als ik vind wat wij denken dan is de k-serie voorzien van wat basis fouten en dan ontkom je niet aan koppakking vervangen iedere keer met distributie riem.

Niet zozeer vanwege de koppakking maar omdat de kop simpelweg begint te zweven en teveel thermische schokken krijgt waar die niet tegen kan ivm de verschillende materialen gebruikt in het blok die verschillende uitzet en inkrimp percentages hebben etc.

Ik haal komende week de kop eraf, tuner reviseert die en test die direct. Als het niet in orde is ga ik overwegen wat te doen. optie 1 is andere kop kopen en rijden , optie 2 is schorsen en komend jaar/winter honda blok erin.


Elise is geweldige auto maat het blijft Engels. Net zoals Ducati Italiaans. (nieuwe krukas met distributie ketting tandwiel en dan al direct paar mm speling.....)
Ik denk dat je met de speedster ook geen verkeerde keuze maakt, toch Elise maar stuk meer degelijkheid, hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik geen idee heb hoe de speedster het ervan af brengt.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 18 feb 2009, 12:29

Ik heb 3 jaar een Speedster gehad en toen overgestapt naar de S1 Elise. Een Speedster zit beter in elkaar en is beter vergelijkbaar met een S2 Elise. De Elise is wat Spartaanser en je ziet hier en daar een kitrandje (lekker belangrijk).
De Speedster is een geweldige auto maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van de overstap naar een S1 Elise. :love:
Bij Lotus worden de auto's beter naarmate ze langer geproduceerd worden (oa diverse modificaties). Een 2000 Elise is over het algemeen beter dan een 1996 Elise :bag: . Je ziet dat ook met de S2, de nieuwste zitten beter in elkaar dan de 2001 bouwjaren.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 18 feb 2009, 12:55

@Emiel,

Toch is dat een tegenvaller, want zoveel kilometers heeft je blok niet gelopen, en zoveel pk komt er ook niet uit de 1.8l motor.

Er zou eigenlijk een opzetje moeten komen hoe een S1/S2 motorisch bullit proof te maken, met onderdelen en aanpassingslijst met prijzen.

Wat mij in de S1 aanspreekt is zijn lagen gewicht, de relatief lage prijzen, waardoor je er eerder een trackslet (met respect) van maakt, en je niet druk maakt om steenslag e.d..

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 18 feb 2009, 13:01

YvoTuk schreef:
GTRene schreef: Als je meer "hardcore" wil wel...en ik vind ze erg mooi, toch zou ik persoonlijk voor de Exige S2 gaan met yota motor...daar kan eventueel nog wat rotzooi in mee in aparte kofferruimte.
Daarbij is die wat beter bruikbaar ook qua herrie :mrgreen:
euhh... heb je ooit wel eens in de twee verschillende Exiges gereden?

Een Exige S1 is echt totaal niet vergelijkbaar qwa beleving met een Exige S2! Als je hardcore wil moet je echt voor een 340R, een Exige S1 of een Elise S1 gaan.

Voordeel aan al die auto's is dat ze -ondanks de K-series- wel de laatste auto's zijn geweest met een open boek. Je kan er aan rommelen wat je wil, terwijl de nieuwe Exiges met Yota toch al wat lastiger zijn. ECU is moeilijk programmeerbaar (ik weet het.. er zijn een aantal mensen die claimen de boel open te hebben.. er is er een waarvan ik het weet, er zijn er meerdere waar ik twijfels over heb), ABS etc. etc.
De eerste serie auto's zijn gewoon echt veel kaler / lichter en daardoor hardcore.
Daarom zei ik ook tegen Michel, weet waar je aan begint en wat je wil...S1 Exige is hardcore en S2 Exige meer bruikbaar.

Ik persoonlijk heb gereden in ....

S1 Elise 120pk
S1 Elise 160pk
S2 Elise 215pk (met SC)
S2 111R 192pk met yota motor (zeker de fijnste voor dagelijks)
S2 Exige 192pk

Een rover kan je dan misschien aan "rommelen" wat je wil...vraag is wil je dat? een yota motor heeft standaard al meer en betrouwbaarder vermogen :wink: maar dat hoef ik jou niet te vertellen :lol:
Tis maar net wat je wil.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 18 feb 2009, 13:08

@ Michel,

Nee hoor vind het geen tegenvaller. Dit was al wel ingecalculeerd eigenlijk en als je een Elise koop weet je dat er zoiets kan gebeuren.

Ik vermoed dat de kop prima in orde is, niet poreus of iets, maar dat de kop is gaan zweven en dat daardoor dit nu voorkomt.

Distributie riem is vervangen vrij recent door vorige eigenaar en men had direct de kop moeten lichten, maar helaas.
Zolang je dat doet vermoed ik dat je vrij weinig problemen hebt. Wel i.c.m met zo'n druk thermostaat puur en alleen om thermische schokken te voorkomen en ding een meer continue temperatuur te kunnen geven.



Blok bullit proof maken ?

Geen 50cm lange stalen stretch bouten in een olie rail onder het onderblok schroeven met materiaal wat allemaal aluminium is.


Stretchbouten is een lui design iets wat men gebruikt omdat het goedkoper is, maar bij lange na niet beter. Men is gewoon te lui om de bouten na 1000km nog eens na te trekken en fatsoenlijke bouten kosten ook gewoon 4x zoveel.
Daarnaast mogen stretch bouten helemaal niet zo lang zijn.

Vermoeden is er dat als men de olie circulatie anders had gemaakt, de kopbouten in het onderblok had laten schroeven met kortere stretchbouten dat het probleem opgelost zou zijn. Dit doen zo'n beetje alle jappen en amerikanen......

Maargoed je blijft natuurlijk het verschil houden tussen krimp/uitzetten van alu/staal combinaties.


Ik ga , mits de kop goed is, sowieso kijken of er betere kopbouten te krijgen zijn, niet stretch dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten