Eerste officiële foto Lotus Evora

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 jul 2008, 13:54

Stoelen achterin zijn waarschijnlijk gewoon net als bij een 911. Leuk dat ze erin zitten, maar je hebt er niets aan of je moet net als ik relatief klein zijn. Dan moet de stoel wat naar voren. Koop het als tweezitter en je hebt ineens een ruime auto waar je ook wat langer mee op vakantie zijn. Eerlijk is eerlijk, de bagageruimte van een Elise S2 is gewoon om te janken daar er nu zelfs een accu in ligt.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 16 jul 2008, 13:56

hoe zit dat bij de speedster? lijkt me ook geen ruimtemonster

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 16 jul 2008, 14:14

allen schreef:Stoelen achterin zijn waarschijnlijk gewoon net als bij een 911. Leuk dat ze erin zitten, maar je hebt er niets aan of je moet net als ik relatief klein zijn. Dan moet de stoel wat naar voren. Koop het als tweezitter en je hebt ineens een ruime auto waar je ook wat langer mee op vakantie zijn. Eerlijk is eerlijk, de bagageruimte van een Elise S2 is gewoon om te janken daar er nu zelfs een accu in ligt.
Uhm...Lotus heeft het over Isofix aansluitingen op de achterstoelen. Doelgroep is dus mensen met (jonge) kinderen, die bij wijze van spreken uit een Elise gegroeid zijn qua gezinssamenstelling.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 16 jul 2008, 19:50

@Jelmer: Mijn accu ligt voor in de auto. De opening van de kofferruimte is rechthoekig. Pakketjes moeten vaak alsnog op de bijrijdersstoel maar op zich moet je met 2 man een kort weekendje weg kunnen als je zachte tassen gebruikt. Dak kan achter de voorstoelen en 2 jassen kunnen daar weer bovenop. Doordat mijn stoel in de op een na voorste stand staat heb ik achter de bestuurdersstoel nog plaats voor een niet te volle rugzak. Opbergvakken heb ik niet waarbij de Elise volgens mij weer wel een aflegvak heeft onder het dashboard. Boekenplank a la old skool Fiat Panda. Oh en overigens zou ik me niet eens om de koffer van de S2 druk maken. Er is toch vaak wel een tweede auto waar ik bagage voor de vakantie in kwijt kan. :cool:

@Stéphane: Isofix is voor babies, kleuters en peuters toch? Dat zegt niet zo heel veel over de voetenruimte achter de voorstoelen en de hoofdruimte voor iemand langer dan ik. :wink:
Maar ben benieuwd wanneer die eindelijk in NL te bezichtigen is.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 16 jul 2008, 20:01

atomchris schreef:In de lotus fabriek heb ik de verschillende chassis gezien.....die van de elise(speedster)was duidelijk anders....
De europa is "vlakker" dus niet dat kuip idee.....om makkelijker in te stappen

europa:
[img:346:335]http://images.paultan.org/lotus_europa_6.jpg[/img]
elise:
[img:450:360]http://static.autoblog.nl/images/wp2007 ... ersary.jpg[/img]
Zie het hoogte verschil vanaf de stoelen naar dorpel......

Chassis van de elise:
[img:504:334]http://www.panix.com/~clay/elise/chassis.jpg[/img]

Kijk en dat badkuip idee is minder bij de europa....... :idea: snappie? :lol:
Hoi Chris,

Ik ben het niet met je eens, ondanks dat ik niet en jij wel in de Lotusfabriek bent geweest.

De onderste foto die jij aanhaalt is het S1 chassis. Gebruikt voor de Elise S1, Exige S1 en ik dacht ook de 340R.
Voor de Elise S2, Exige S2, de Speedster, Speedster Turbo en Europa S wordt het in 2000 geïntroduceerde hogere en bredere chassis gebruikt.
De Speedsters en de Europa S hebben een iets langer achtersubframe. En daar verschilt de Europa S dus van de Elise en Exige. De Lotus Europa S heeft de 2.0L turbo, het achtersubframe, de whisbones, hubs enz. gewoon hetzelfde als de Speedster Turbo.

De dorpelbekleding van de Europa S ziet er nagenoeg hetzelfde uit als van de Speedster, even breed en met diezelfde stap omhoog bij de achterstijl.

Voor de duidelijkheid maar even het huidige chassis:
[img:768:512]http://www.gglotus.org/gghotnews/la-show/la-chassis.jpg[/img]

@ Jelmer,

Een Speedster kan 200 liter aan bagage meenemen. De opening is meer de beperkende factor dan het volume van de kofferbak.

M.b.t. de Eagle:

Heeft iemand al informatie over het chassis dat Lotus hiervoor gebruikt? Want de "badkuip" van de Elise en derivaten lijkt me nu niet echt het meest geschikt voor een echte 2+2 indeling ...

SteV6

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 16 jul 2008, 20:45


Gebruikersavatar
atomchris
Berichten: 905
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14

Bericht door atomchris » 17 jul 2008, 08:32

@stev6:er waren toch echt 3 verschillende frames,exige,elise en europa........kan er ook nix aan doen.... :oops:
Die van de europa was(zoals meneer de lotus man :wink: vertelde)lager om de instap beter te maken....ivm het GT gehalte...en dat verschil was duidelijk te zien....... :oops: don't shoot the messenger.. :roll: :P

Elise
Berichten: 7334
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Bericht door Elise » 17 jul 2008, 10:23

SteV6 schreef:M.b.t. de Eagle:

Heeft iemand al informatie over het chassis dat Lotus hiervoor gebruikt? Want de "badkuip" van de Elise en derivaten lijkt me nu niet echt het meest geschikt voor een echte 2+2 indeling ...

SteV6
Uit alle verhalen die ik heb gelezen, maak ik op dat ze bij Lotus een "Versatile Vehicle Architecture" hebben opgezet.
Dit moet ze de mogelijkheid geven om ook aan andere fabrikanten onderdelen te leveren.
Zie bijvoorbeeld de Lotus - Spyker deal.

Het chassis van de Eagle wordt gebouwd door Lotus Lightweight Structures

Economisch gezien goed en slim van Lotus maar ik vind het zelf niet zo geweldig.
Resultaat is nog meer van hetzelfde.

Dit is een voorbeeld van wat ze ontwikkelt hebben en wat ook op de Eagle gebruikt wordt.
bron

[img:450:293]http://static.autoblog.nl/images/wp2008 ... agle-1.jpg[/img]

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 18 jul 2008, 13:03

Oogt ok van voren.
[img:384:381]http://www.akkliu.demon.nl/foto/20080718eagle.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 19 jul 2008, 19:17

Afgelopen donderdag met de vernieuwde Europa, de SE, mogen rijden en dat is toch wel een erg fijn apparaat. Met 225 pk en nog geen 1000 kg gaat hij goed vooruit. De uiterlijke aanpassingen maken het af, en maken het een veel mooiere auto dan de 'oude' S.
Ben benieuwd hoe de Eagle rijdt. Vind het wel een erg clean, mooi model.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 20 jul 2008, 14:06

Lijkt een beetje op zo'n Artega:

[img:1024:768]http://image.automobilemag.com/f/multim ... a_gt+3.jpg[/img]

[img:1500:1126]http://www.8200rpm.com/gallery/101/Eaglefront.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jul 2008, 15:36

Interieur vande Eagle kan best interessant worden/zijn...

Doch als ik mocht kiezen koos ik de Artega GT qua looks...

Dit jaar maar eens naar die fabriek met een DF uitje...als dat daar kan, denk van wel.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 22 jul 2008, 14:17

De officiele naam is ook bekend. Hij gaat Evora heten!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 14:34

Mark Nauta schreef:De officiele naam is ook bekend. Hij gaat Evora heten!
yep, foto's hier>> velgen zou ik veranderen en wel jammer van die hoge lange versnellingspook...

http://www.pistonheads.com/lotus/defaul ... ryId=18415

en hier>>

http://carscoop.blogspot.com/2008/07/lo ... llery.html

[img:800:600]http://www.lotusevora.com/img/wallpaper ... 00x600.jpg[/img]


http://www.facelesspeople.com/

die laatste link is gaaf...kun je zelfs het motorgeluid...horen, wat best goed klinkt en mooie specs...dus grotere broertje van de Exige.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 jul 2008, 15:48

Zo'n versnellingspook is alleen maar praktisch. Maakt de afstand tot het stuur kleiner. De naam ben ik niet weg van.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 15:55

allen schreef:Zo'n versnellingspook is alleen maar praktisch. Maakt de afstand tot het stuur kleiner. De naam ben ik niet weg van.
what in a name...

euhm, ik heb een Lotus Eeeeeuhm :lol: ik heb een mooie Lotus.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 22 jul 2008, 16:48

Leuk om te zien :D Ik ga over 1,5 maand naar de Lotus fabriek en heb al gevraagd of ik hem kan rijden via iemand bij Lotus 8) Maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken :P

Zie hier trouwens de actie op Wimbledon nog met de faceless people:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ledon.html

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 17:29


Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 22 jul 2008, 17:37

In vind hem vet :D

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10782
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 22 jul 2008, 19:13

Evora, is een bekende historische plek in Portugal. Dacht al, dat klinkt bekend in de oren.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 22 jul 2008, 19:33

maareuh 45K pond das 56.800,-euro kost ie dan in the UKdas een nette prijs voor en met die specs 8) wat zal dat dan in NL betekenen...
81.000,-euro?

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Mark Nauta » 05 aug 2008, 14:09

Mooi hoor.....en nee, dit is geen echte foto ;).

[img:800:450]http://img.worldcarfans.com/US/2008/8/5 ... Mini5L.jpg[/img]


Het is een snapshot uit GranTurismo 5 Prolugue voor op de PS3. De auto zal waarschijnlijk in een download voor dit spel beschikbaar worden. En waarschijnlijk ook in de hele versie van GT5.
http://www.worldcarfans.com/9080805.001 ... aystation3

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 17:49

zow, der komen lekkere kanonnen aan...400pk :twisted:
Lotus heeft plannen met de Evora. Al meteen bij de introductie is gemeld dat een cabriolet onderweg is en nu is ook duidelijk dat er een supercharged-variant komt.
De Lotus Evora heeft een levenscyclus van acht jaar. De Engelse pers weet te melden dat in 2011 tijd is voor de cabrioletversie. Dat model moet er voor zorgen dat wanneer de grootste aandacht rond de Evora is weggeëbd, de productie in Hethel op tweeduizend stuks per jaar blijft. Dat aantal moet samen met de Elise worden gehaald.
De Evora leent een deel van zijn techniek aan de opvolger van de Esprit, die voor 2011 op stapel staat. De wielophanging en een deel van de bodem worden ook voor die sportauto met V8-motor gebruikt.
Binnen twee jaar staat er een 320 pk sterke Evora klaar die de huidige 280 pk-variant de loef moet afsteken. Ook is men in Hethel bezig met een S-versie van de Evora. Daarvoor is in het motorruim ruimte gehouden voor een supercharger die aan de Toyota 3,5-liter V6 wordt geplakt. Met zijn 400 pk moet de Evora S een concurrent worden voor auto’s in de klasse van de 911 Turbo. De nul-tot-honderd-tijd ligt rond de vier seconden.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 06 aug 2008, 23:24

quote GTrene schreef:Daarvoor is in het motorruim ruimte gehouden voor een supercharger die aan de Toyota 3,5-liter V6 wordt geplakt. Met zijn 400 pk moet de Evora S een concurrent worden voor auto’s in de klasse van de 911 Turbo. De nul-tot-honderd-tijd ligt rond de vier seconden.
Dan moet een Evora S met "slechts" 400 pk flink op dieet om mee te komen met een 911 Turbo. De Evora zoals nu geïntroduceerd wordt staat al met 1300 kg op de schaal ... dus gebrek aan vermogen met minder gewicht wordt al zeer moeilijk.
SteV6 schreef:Heeft iemand al informatie over het chassis dat Lotus hiervoor gebruikt? Want de "badkuip" van de Elise en derivaten lijkt me nu niet echt het meest geschikt voor een echte 2+2 indeling ...
Het antwoord hierop heb ik inmiddels gevonden in EVO #121. Het chassis bestaat uit 3 separate (gelijmde) aluminiumdelen die aan elkaar geschoefd worden. Het 2+2 deel zal niet groter zijn dan achterin een 911. De Lotusmedewerker die in dit stuk aangehaald wordt zegt trouwens dat de Evora meer gericht is op de Cayman, dan op de 911 qua concurrentiepostitie.

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 aug 2008, 23:56

:? lees het nu pas...1350kg pfff nahja zeg Collin Chapman draait zich om in het graf...

waarom kan een volledig uitgeruste Artega GT wel 1100 of 1150kg wegen met ok een V6 enz enz...doen ze bij Lotus toch iets niet goed. :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 231 gasten