Lotus Esthi V6 biturbo 420pk (inmiddels getraceerd)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Lotus Esthi V6 biturbo 420pk (inmiddels getraceerd)

Bericht door GTRene » 27 jun 2008, 16:40

Destijds was er een Lotus esthi te koop met dikke Audi V6 RS4 motor te koop, weet iemand wie dat ding heeft?
ik denk dat er 1 van gemaakt is of waren het er meer, het gaat om deze en probeer te vinden waar die is, misschien ooit eens een bod op doen :twisted:

420pk in 995kg dat wil wel denk ik :lol: de originele mooie folder heb ik al jaren, nu die auto nog een keer.





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meer foto's o.a. hier>>

http://www.lotustalk.com/forums/f3/lotu ... ics-12538/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;


ow...stuit ik toevallig op deze link daar staat>>

http://www.prosperos-book.info/section1 ... 02934.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
This is one of only three Lotus Esthi's built and the only one fitted with the 428bhp Audi Cosworth engine. I bought the car Sep 06 from the liquidator
er is er dus maar 1 van en die man heeft dat ding gekocht...of ie hem nog heeft?


hm...schijnbaar heeft deze Engelsman hem gekocht :?

http://www.exiges.com/ubbthreads/showpr ... art=1&vc=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.exiges.com/ubbthreads/showfl ... #Post84548" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 06 jul 2011, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6213
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 27 jun 2008, 18:34

one of only three Lotus Esthi's built and the only one
Dan ben je straks nog steeds 'the one and lonely'. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Bericht door Niels v D » 27 jun 2008, 19:01

Opa schreef:
one of only three Lotus Esthi's built and the only one
Dan ben je straks nog steeds 'the one and lonely'. :mrgreen:
Hij zal het wel leuk vinden :lol:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Bericht door Mark » 27 jun 2008, 20:15

Ik vraag me wel af of de heerlijke balans van de Elise nog aanwezig is :?:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 27 jun 2008, 20:20

Wat ik van deze auto weet is dat ze de techniek niet werkend kregen en dat hij daarom verkocht/geveild is.

En René, dit was toendertijd de eninge!

Of de nieuwe eigenaar er verder mee is gegaan en 'm rijdend heeft gekregen kan ik je niet vertellen.

SteV6

(De Volvo V8 uit de XC90 zou achterin een Speedster passen als je de achterkant hoger maakt ala Exige. Maar ja, de kosten ...)

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 27 jun 2008, 20:21

Leuke projecten dit, maar een Speedster met turboblok lijkt me toch net wat handiger. ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 jun 2008, 00:04

SteV6 schreef:Wat ik van deze auto weet is dat ze de techniek niet werkend kregen en dat hij daarom verkocht/geveild is.

En René, dit was toendertijd de eninge!

Of de nieuwe eigenaar er verder mee is gegaan en 'm rijdend heeft gekregen kan ik je niet vertellen.

SteV6

(De Volvo V8 uit de XC90 zou achterin een Speedster passen als je de achterkant hoger maakt ala Exige. Maar ja, de kosten ...)
ah oke, ja las wel iets van dat ie werkend is maar dat de kont zwaar is omdat de bak e.d. verder naar achteren hangt en dus het lotus elise/exige effect wat anders maakt, but who cares met 420pk en 995kg :lol:

maar waar je dan weer mee zit is stel je krijgt schade...dan heb je een probleem immers de hele carros is echt anders :? maar toch een vette sjaak hoor 8)

en de Volvo V8 achterin ? ow...klinkt ook leuk :lol: denk wel dat je extra koel mogelijkheden moet maken...als je een link hebt of iets weet van zoiets gooi maar neer, ben graag op de hoogte van de mogelijkheden der Lotus elise/Exige...moet natuurlijk nog wel mee te rijden zijn op een circuit...qua balans zou dan beter de 4 cill en dikke turbo en dus blok ook sterker maken als je naar de 400pk zou willen met de 192pk yota standaard.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 28 jun 2008, 00:10

René, ik heb het al vaker voor je opgeschreven. In een Lotus wil je niet meer dan 260-290 pk hebben, zeker niet op een circuit. Dat is gewoon wachten op een zware crash.

En ik heb geen link, maar info van iemand die bij Volvo heeft gewerkt ...

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 jun 2008, 00:40

SteV6 schreef:René, ik heb het al vaker voor je opgeschreven. In een Lotus wil je niet meer dan 260-290 pk hebben, zeker niet op een circuit. Dat is gewoon wachten op een zware crash.

En ik heb geen link, maar info van iemand die bij Volvo heeft gewerkt ...

SteV6
geloof ik ook wel, kan best een scary auto zijn (zie ongeluk herman), maar ik heb een stuk in een bijna 400pk speedster gereden en dat kon ie zat hebben 8) en ik ook wel (op de rechte stukken en voor de rest teentje, houd je scherp)
lijkt me gewoon kicke, natuurlijk kun je met een zeg 240pk veel meer op de grens rijden, maar het gaat me niet zozeer om de snelste ronde tijd, maar het lichte wendbare gevoel en dan op stukken waar het kan de schop in je kont, en dat mist vaak...dus niet alleen snel door bochtjes maar ook knallen op de wallen, euh rechte stukken 8)

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 28 jun 2008, 00:58

Eventueel een schakelbaar motormanagement met verschillende settings? 200pk voor in de regen, 300 voor op het circuit en 400 voor rechtuitbranden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 jun 2008, 07:26

Martijn Koevoets schreef:Eventueel een schakelbaar motormanagement met verschillende settings? 200pk voor in de regen, 300 voor op het circuit en 400 voor rechtuitbranden?
:twisted: nice :lol: tegenwoordig hebben al meer en meer auto's een setting ala Ferrari, waar zag ik dat toch ook laatst? ow volgens mij in de AR Mito...alleen natuurlijk met weinig pk's maar aan de ene kant best handig, en aan de andere kant wil ik eigenlijk niet hoeven kieze maar scheure als ik wil en niet eerst ala bmw op 500pk zetten ofzo :wink: maar en harde setting bv ala Ferrari is wel mooi...dus bv circuit setting en sportief en luxe...doe mij maar 8)

Dexter
Berichten: 1600
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16

Bericht door Dexter » 28 jun 2008, 08:49

Mooi ding maar een beetje over the top als je het mij vraagt.... :wink:

Maaarrrehh....is dit niet wat dan?
Ook Audi techniek, ook heel snel en vooral een heel stuk beter te rijden dan zo'n Esthi denk ik dan.
Enige nadeel....het is geen 'One and onely' natuurlijk maar who cares? Het gaat om de prestaties toch? 8)

PS: Nog een uitgebreid artikel over deze auto's op pagina 2

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 28 jun 2008, 11:08

Lijkt mij niet dat die Esthi met zo'n groot en zwaar blok (2 extra cilinders, intercooler, 2 turbo's) de wegligging en het weggedrag ten goede komt. Dan krijg je hetzelfde effect als met de oude Porsche turbo's. Loeizwaar op de achteras en een Elise is nu al redelijk 'snappy' met overstuur. Dat zal dan alleen nog maar erger worden en daarmee volgens mij ook behoorlijk tricky.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 28 jun 2008, 12:21

Ik zal er eerder een Honda blok in hangen met supercharger 8) Hebbie ook 300pk en minder gewicht in de kont.. Kunnen ze bij van Sten doen voor je..

Elise
Berichten: 7284
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Bericht door Elise » 28 jun 2008, 18:08

Ken Pegg is de eigenaar van deze Esthi, hij heeft de auto gekocht op een veiling.
http://www.ziegler-treuhand.de/seiten/f ... ion=modify

Op Seloc is een thread waar die Ken Pegg (nickname = Troy_McClure) wat commentaar geeft over zijn auto (wel login op Seloc nodig om forum te kunnen lezen).
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=161964

Link met nog meer foto's van de Esthi.


[img:1024:768]http://www.lotuselise.at/meet/24h/esthi ... G_3809.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.lotuselise.at/meet/24h/esthi ... G_3804.jpg[/img]

Tom
Berichten: 21722
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 28 jun 2008, 18:33

Ik vind het wel iets voor jou Rene, past wel goed in het straatje... al zou zoiets aparts mijn keus niet zijn :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 jun 2008, 19:45

@Dexter, ja is ook wat over the top...maar wel gaaf en uniek, echter brengt dat ook nadelen met zich mee.

die AUTO-TEKNIX link had ik ook al, alleen was het destijds voor 330pk max geloof ik en nu 360pk? das genoeg voor een lichte auto.

dat artikel had ik nog niet nu dus wel thnx.

@Stephane, klopt heb het nog eens goed bekeken, dat ding moet bijna wel scary zijn ala oude porsche met dat gewicht zover naar achter, ben benieuwd naar de druk op de voorwielen of als je op de ring op bepaalde delen rijd waar je wagen al wat lich in de neus wordt...kon wel eens niet fijn aanvoelen.

@Hans, ja die 300pk Honda is ook leuk, maar kan wat beter nu hoorde ik dat je ook 330pk eruit kon halen...dus ook een optie...

@Elise, goede info, thnx...trouwens als je die link zo kijkt vanaf 13.000,-euro ben ik wel benieuwd waar die uiteindelijk voor weg ging, zal toch wel zo'n 50.000,-euro zijn geweest? Seloc kom ik niet op, ben ik niet ingeschreven maar wat zijn de punten? zwaar in de kont of toch verrassende topper wat ik niet denk, maar het blijft een monster.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 28 jun 2008, 21:54

Enkele uitspraken van de eigenaar:
It has roughly the same weight distribution as the Exige and it sticks to the road like sh*t to an Army blanket. HTH
No discernable lag. The engine is very civilised. I initially expected it to fishtail under acceleration, but those big wide tyres do their job.
I've only done about 3k miles in it, but that is entirely due to lack of time. Just fitted a triple aluminium heatshield around the exhaust and I would like to add an additional front engine mounting, because the engine rocks on its mountings during hard acceleration. There is no time pressure other than what I impose upon myself.
mbt weight distribution:
According to the brochure its 35:65.
There are three things that strike you when you pull away
1) A sense of being firmly planted on the road (longer wheel base, wider track, wider tyres),
2) An apparent endless reserve of power,
3) The ability to drive all day without getting tired.
After two hours in my Exige I feel as though I've been through a wringer, whereas with the Esthi you still feel fresh.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 28 jun 2008, 22:12

Dexter schreef:Mooi ding maar een beetje over the top als je het mij vraagt.... :wink:

Maaarrrehh....is dit niet wat dan?
Ook Audi techniek, ook heel snel en vooral een heel stuk beter te rijden dan zo'n Esthi denk ik dan.
Enige nadeel....het is geen 'One and onely' natuurlijk maar who cares? Het gaat om de prestaties toch? 8)

PS: Nog een uitgebreid artikel over deze auto's op pagina 2
Gaaf, dat kon ik nog niet. Al zou ik bij een harttransplantatie toch al snel voor een vtec ombouw gaan. 9k rpm achter je oren moet toch verdomd leuk zijn. 8)

Nu bedenk ik me nog wel iets. Hoeveel weegt eigenlijk een wankelmotor? 231 pk blokje uit de rx-8 lijkt me wel grappig. Of is dat technisch niet haalbaar vanwege de plaatsing van het blok?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 28 jun 2008, 22:16

allen schreef:
Dexter schreef:Mooi ding maar een beetje over the top als je het mij vraagt.... :wink:

Maaarrrehh....is dit niet wat dan?
Ook Audi techniek, ook heel snel en vooral een heel stuk beter te rijden dan zo'n Esthi denk ik dan.
Enige nadeel....het is geen 'One and onely' natuurlijk maar who cares? Het gaat om de prestaties toch? 8)

PS: Nog een uitgebreid artikel over deze auto's op pagina 2
Gaaf, dat kon ik nog niet. Al zou ik bij een harttransplantatie toch al snel voor een vtec ombouw gaan. 9k rpm achter je oren moet toch verdomd leuk zijn. 8)

Nu bedenk ik me nog wel iets. Hoeveel weegt eigenlijk een wankelmotor? 231 pk blokje uit de rx-8 lijkt me wel grappig. Of is dat technisch niet haalbaar vanwege de plaatsing van het blok?
http://youtube.com/watch?v=ZqD9B027ZGA

:D

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 28 jun 2008, 22:26

Rob Schouten schreef:
allen schreef:
Dexter schreef:Mooi ding maar een beetje over the top als je het mij vraagt.... :wink:

Maaarrrehh....is dit niet wat dan?
Ook Audi techniek, ook heel snel en vooral een heel stuk beter te rijden dan zo'n Esthi denk ik dan.
Enige nadeel....het is geen 'One and onely' natuurlijk maar who cares? Het gaat om de prestaties toch? 8)

PS: Nog een uitgebreid artikel over deze auto's op pagina 2
Gaaf, dat kon ik nog niet. Al zou ik bij een harttransplantatie toch al snel voor een vtec ombouw gaan. 9k rpm achter je oren moet toch verdomd leuk zijn. 8)

Nu bedenk ik me nog wel iets. Hoeveel weegt eigenlijk een wankelmotor? 231 pk blokje uit de rx-8 lijkt me wel grappig. Of is dat technisch niet haalbaar vanwege de plaatsing van het blok?
http://youtube.com/watch?v=ZqD9B027ZGA

:D
Zozo, hij houd die Porsche behoorlijk goed bij.

Hier nog eentje van een Elise met K20 + Supercharger (325 pk) :

http://youtube.com/watch?v=whhkrDwdvGs&feature=related

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 29 jun 2008, 12:37

Die met die S2K motor is echt briljant 8)

Kwam vandaag ook dit filmpje tegen. Lekker sturen in een Elise S op Zolder:
http://nl.youtube.com/watch?v=njTgAis4L18

Dwars gaan en ook gewoon nog overpakken in de bocht :D Filmpje even helemaal uitkijken en dan dezelfde verbazing hebben als ik had :D

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 29 jun 2008, 12:45

Dat het een vrouw is, dat kon je al aan de handen zien :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 29 jun 2008, 12:55

Allé, allé!!! Een Belgische nog wel.
Toch wel heerlijk als je zo'n blok in de Elise hebt.
8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 jun 2008, 16:21

VLA schreef:
Rob Schouten schreef:
allen schreef: Gaaf, dat kon ik nog niet. Al zou ik bij een harttransplantatie toch al snel voor een vtec ombouw gaan. 9k rpm achter je oren moet toch verdomd leuk zijn. 8)

Nu bedenk ik me nog wel iets. Hoeveel weegt eigenlijk een wankelmotor? 231 pk blokje uit de rx-8 lijkt me wel grappig. Of is dat technisch niet haalbaar vanwege de plaatsing van het blok?
http://youtube.com/watch?v=ZqD9B027ZGA

:D
Zozo, hij houd die Porsche behoorlijk goed bij.

Hier nog eentje van een Elise met K20 + Supercharger (325 pk) :

http://youtube.com/watch?v=whhkrDwdvGs&feature=related
die N A klinkt wel vet...die SC heeft mooi vermogen maar hou niet zo van dat stofzuiger geluid...

een turbo honda kan ook mooi zijn maar weinig elises met turbo-honda denk ik...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, EvdP, Fedmas, k33z, MarcH en 145 gasten