Lotus Esthi V6 biturbo 420pk (inmiddels getraceerd)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 29 jun 2008, 16:44

Je kan in de UK Elises (het oude type) kopen met Type-R motoren erin met 240 pk, ze passen praktisch alles op de autos aan zodat ze weer zo goed als nieuw zijn.

Die gaan volgens mij voor 24K pond nieuw.

Stond wat over in de laatste Evo, moet even een link opzoeken wanneer ik kan.

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Bericht door Elise » 29 jun 2008, 17:32

Op papier is zo'n K20A wel heel erg leuk in een Elise, helaas is de praktijk dat er toch nog wel wat problemen zijn. o.a. de aandrijfassen gaan vaak kapot.
Als je daar meer van wilt weten zou ik je echt aanraden om de topics op Seloc te lezen.

Door de lage engelse pond is e.e.a. wel wat goedkoper geworden, maar die conversies zijn niet echt goedkoop (in mijn ogen).

Kant en klare conversies : http://www.hondaelise.com/
DIY kits : http://www.suninternational-usa.com/ en http://www.stark-automotive.co.uk/

Van die Esthi's bestaan er overigens 3
1 met een Audi V6 en 2 Rovers met turbo.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 29 jun 2008, 20:57

GTRene schreef: die N A klinkt wel vet...die SC heeft mooi vermogen maar hou niet zo van dat stofzuiger geluid...

een turbo honda kan ook mooi zijn maar weinig elises met turbo-honda denk ik...
Maar een Turbo Honda rijd niet zo lekker.. althans alle Turbo Honda's die ik gereden heb waren niks voor het circuit. Is leuk voor het rechte stuk en sprintraces.. maar op het circuit ga je je echt wel irriteren aan die turbolag (zelfs met een kleine turbo die snel spoolt blijf je het houden).

Als ik zelf mocht kiezen zou ik voor een Elise gaan met een K20A uit de JDM Integra Type R (DC5). Standaard al 225 pk, lijkt me leuk zat voor zo een lichte auto.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 29 jun 2008, 23:10

Ik heb natuurlijk ook het liefste NA en hou al helemaal niet van sissende turbo's of lawaaierige superchargers, maarja voor power...en die speciale V8 van die 2 motorblokken is veels te duur, je weet wel wat in zo'n Radical R8? zit en die nwe lotus 7 achtige van Catreham geloof ik...das een leuke motor, of dan de standaard 240pk Honda motor NA laten tunen tot rond de 280pk NA? hoever kun je zo'n S2000 motor NA tunen en toch nog redelijk betrouwbaar houden...das het mooiste een sreamer in zo'n licht wagentje dat vlot door de toeren trekt :twisted:

tja of gewoon een 111R lotus/yota en daar een turbo op zetten, ik vind die SC op die auto's zo aanwezig vaak, dat wil ik niet zoals Bemani dat heeft.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 29 jun 2008, 23:21

Elise schreef:Op papier is zo'n K20A wel heel erg leuk in een Elise, helaas is de praktijk dat er toch nog wel wat problemen zijn. o.a. de aandrijfassen gaan vaak kapot.
Als je daar meer van wilt weten zou ik je echt aanraden om de topics op Seloc te lezen.
Niet dat ik er nu mee bezig ben, maar dat die aandrijfassen vaak stuk gaan wist ik niet. Conversies vind ik persoonlijk ook behoorlijk aan de prijs, in de regio van €15.000. Kun je beter een jaar of 2 wachten en een 2e hands Elise SC kopen uit Engeland voor hetzelfde geld.

Grappig trouwens dat mijn auto nu ook al zelf op het forum kan posten ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 30 jun 2008, 00:09

dat van die aandrijfassen wist ik ook niet, althans helemaal niet van die bekende kit...daar hebben ze vaak alleen maar goede woorden voor over? die kit wat Van Sten ook monteert...

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Bericht door Elise » 30 jun 2008, 15:26

Met zowel de Sun-Speed kit als de Link-Up kit van www.hondaelise.com ( www.eliseparts.com ) zijn er problemen.
Van de Stark kit zijn er (nog) geen ervaringen bekend als ik het goed heb.

De problemen zitten niet alleen in de aandrijfassen, maar ook in de motorsteunen.
Natuurlijk zal ook meetellen dat de auto's met een Honda (of Audi) conversie vaker op het circuit gebruikt worden en over het algemeen meer te verduren krijgen en dus problemen ook veel eerder aan het licht komen.
GTRene schreef:...daar hebben ze vaak alleen maar goede woorden voor over?
Ik weet niet waar je alle positieve verhalen gelezen hebt, maar mocht je hier serieus intresse in hebben dan zou ik je echt aanraden om op Seloc eens in de historie te zoeken.
Op Seloc zit ook de persoon die de 'bekende' Link-Up kit ontwikkelt heeft.

Succes ermee :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 30 jun 2008, 16:38

je bedoelt zeker Scuffers :lol: wat een kerel zeg...beetje een eikeltje met z'n reacties vind ik...veels te agressief, die jongen zit ook op PH maargoed, het schijnt trouwens dat Scuffers die linkkit niet heeft ontworpen maar zelf nagemaakt en verder ontwikkeld, KOMOTEC geloof ik? heeft me dat eens verteld, de kit begon bij hen op de motorshow in Londen ofzo? nahja zo hoorde ik uit eerste hand.

http://www.komo-tec.com/index.php/cPath ... b6dd89e094

maar stel jij zou een zeg vanaf 350pk 4 cill in de Exige/Elise willen hebben, wat zou jou keuze zijn.

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Bericht door Elise » 01 jul 2008, 12:06

Simon is inderdaad wat stevig met zijn reacties :wink:
Maar hij is toch echt degene achter die link-up kit. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij de 1e was met een K20A (of andere) conversie in een Elise.
Wat dat betreft leren (lenen) ze van elkaar zullen we maar zeggen :wink:
GTRene schreef:maar stel jij zou een zeg vanaf 350pk 4 cill in de Exige/Elise willen hebben, wat zou jou keuze zijn.
Tja, als je zoveel PK's uit een 4 cil wilt persen zal het zeker de betrouwbaarheid niet ten goede komen en zul je dus een behoorlijk stevig (zwaar) blok moeten hebben.
Verder ontkom je niet aan een turbo of compressor om dat vermogen eruit te persen wat het gewicht alleen nog maar verder doet toenemen, niet mijn keuze...

Als het je echt puur om de PK's gaat, dan zou ik geen Elise/Exige maar een Speedster als basis nemen.

Ik heb zelf een Elise met +/- 160pk en ik denk dat 350+ pk's een hele kluif is, dan moet je behoorlijk goed kunnen rijden.
Vraag me af of dat zo wie zo nog wel zonder TC te rijden is. Iets wat ik er zelf niet op zou willen hebben, dan maar wat minder PK's :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 01 jul 2008, 13:16

ah, ja kan me jou standpunten ook goed voorstellen.

ik heb met diverse Elise's/Exige gereden (testritten) van 120pk back in 1997, tot de 220pk met honda conversie.

de 111R Elise die ik bij van der Kooi reed vond ik het fijnste qua balans en interieur en als basis, en dat ding liep mooi met z'n 192pk.

echter omdat ik als ik rijd(niet zo vaak) toch het meest over rechte wegen rijd (track uitgezonderd) is zelfs 220pk niet voldoende, vooral boven de 160<>180 merk je dat je wel meer wil :wink: en eerlijk gezegd vind ik die duw ook lekker van een wagen met vermogen.

dus als de wagen niet te zwaar is, zeg de 111R als basis en dan tuning erop kun je en hard door de bochten als de balans nog goed is, en hard op de rechte stukken :twisted:

Het grappige is, dat de komotec elise 250S een stuk sneller is dan de komotec 280S Exige...de 250S sprint in 15,3 sec naar de 200km/u en de 280S doet dat in 18,8sec dat scheelt nogal wat meters :shock:

zie hier testbericht 280S Exige vs Irmscher IS7>>

http://www.komo-tec.com/media/products/ ... 152824.pdf

en hier testbericht 250S Elise vs Exige S>>

http://www.komo-tec.com/media/products/ ... 721335.pdf
Die Fahrleistungen und die Rundenzeiten unserer Elise 250 S haben uns positiv überrascht.

4,2 s für den Sprint von 0 auf 100 km/h und vor allem die 15,3 s von 0 auf 200 km/h werden für unsere Wettbewerber sicherlich zur künftigen Benchmark. Die Entwicklung der Sportversion mit fast 30 Mehr-PS ist ebenfalls fast fertig und wird diese Werte noch toppen.

Die 1:43,55 min für die Runde in Oschersleben gewinnen zusätzliches Gewicht, wenn man sie mit den 1:44,14 des im gleichen Heft getesteten Porsche 911 GT 3 vergleicht

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Esthi met audi RS motor waar is die gebleven?

Bericht door GTRene » 06 jul 2011, 12:22

die man schijnt die Lotus Esthi ook nog steeds te bezitten

http://forums.seloc.org/member.php?acti ... oy_McClure" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Lotus Esthi met audi RS motor waar is die gebleven?

Bericht door Petrolhead Tom » 06 jul 2011, 13:46

Wat een super gaaf ding zeg!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Esthi met audi RS motor waar is die gebleven?

Bericht door Emiel » 06 jul 2011, 14:21

Vind het beetje over the top

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Esthi met audi RS motor waar is die gebleven?

Bericht door GTRene » 06 jul 2011, 14:27

kan helaas geen video's vinden van dat ding.

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Esthi met audi RS motor waar is die gebleven?

Bericht door Elise » 06 jul 2011, 14:56

GTRene schreef:kan helaas geen video's vinden van dat ding.
Dat zal wel komen omdat de eigenaar van dat ding fotograaf is van beroep :tong:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Esthi V6 biturbo 420pk (inmiddels getraceerd)

Bericht door Emiel » 06 jul 2011, 14:57

Rijd er ook amper mee dus zal ook wel moeilijk worden iets over te vinden.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Esthi met audi RS motor waar is die gebleven?

Bericht door Michel P » 06 jul 2011, 14:58

Emiel schreef:Vind het beetje over the top
+1

Maar dat geld voor dit gedrocht ook Hennessey Venom GT.

Denk dat de Ford Duratec de mooiste optie is 205pk "standaard, en veel koppel" gooi je er nog een partij knaken tegen aan, dan kan je de atmo naar ca. 260 a 270pk krijgen. Dan heb je toch wel de grens bereikt lijkt me als je het ook nog wenst te controleren. Maar dan moet je erg beheerst met het gaspedaal omgaan.

Ik heb helemaal niet de drang om langdurig op de autobaan te rijden met hoge snelheden, is gewoon geen ruk aan in de Exige S2. Bochten aanvallen dat is pas feest, en dat lukt aardig met de 192pk. Ondanks dat ik wel eens kijk naar de SC set, zie ik die niet snel komen.

Michel

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Esthi V6 biturbo 420pk (inmiddels getraceerd)

Bericht door Elise » 06 jul 2011, 15:06

Emiel schreef:Rijd er ook amper mee dus zal ook wel moeilijk worden iets over te vinden.
Zelfde verhaal met die S1 Exige....reed hij ook nooit mee.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Esthi V6 biturbo 420pk (inmiddels getraceerd)

Bericht door GTRene » 06 jul 2011, 15:07

wel jammer, zo'n ding moet je mee rijden :angel:

wat ik ook zo superb vind is die UK man die een rover V8 in z'n VX220 heeft gebouwt, maja ook maar 4 filmpjes, en heel wat foto's, ziet er erg fraai uit die bouw en ik neem aan dat dat ook moet kunnen in een Elise/Exige?

deze, lijkt mooi te passen.>>

Afbeelding

ook gewoon dwars er in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bijzonder, je kan er dus ook een TVR V8 (rover) in leggen.

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... -vx220-v8/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

hier de 4 video's

http://www.youtube.com/watch?v=D60k56Cfcvs" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 120 gasten