Rijverslag Rover 214SI

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9
Contacteer:

Rijverslag Rover 214SI

Bericht door Nero_Serpente » 26 apr 2006, 18:58

Vandaag weer is naar lange tijd een rijverslag gemaakt van een auto die ik vandaag en gister een tijd bij me heb gehad.
Een Rover 214SI.

Enjoy.

[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover9.JPG[/img]

Rover, het merk die de afgelopen jaren kwakkelde met de verkopen en dat moest bekopen met een failiesement.
Rover, ook het merk met een roemrucht verleden met een aantal prachtige historische auto's zoals de SD1 of P6.
Rover, een merk apart. Voor de man die van stijl, sportiviteit en klasse houdt.


Ditmaal een rijverslag met een Rover 214Si in de hoofdrol.
[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover1.JPG[/img]
Heb het altijd al leuke autotjes gevonden om te zien. Leuke sportieve lijn, puik interieur. Maar had nog nooit in zo'n auto gereden. Tijd om daar verandering in te brengen dacht ik toen ik deze auto een tijdje mee mocht hebben.

Laten we beginnen met het uiterlijk.
Optisch oogt de auto sportief en gedrongen. Mooie grille, aparte kleur blauw erop en een setje originele 15" sportvelgen en achterklepspoiler maken het plaatje compleet. Vind het een stoer autotje, alleen had hij van mij best wat verlaging kunnen hebben want er zit nu echt teveel ruimte tussen wiel en scherm. Verder is het uiterlijk prima in orde.<br>

Het interieur dan maar.
Hieraan kun je merken dat de auto al behoorlijk lang mee draait. Tot voor kort was dit type zelfs nog in productie maar dan onder de naam Rover 25 of MG ZR. Het dashboard is verder netjes en opgeruimt. Al zien we nog steeds de Honda connectie die Rover destijds had terug in de schakelaars en knopjes op het dashboard. Stuurtje ligt lekker in de hand en is precies goed. Ziet er ook nog is puik uit. Enige wat me niet kan bekoren is de bekleding van de stoelen. Dat is te saai voor een auto als dit. De stripjes hout op het dashboard maken het interieur echter wel weer af. Goed binnenste dus. Maar niet al te spannend.
[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover3.JPG[/img]
[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover4.JPG[/img]
[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover5.JPG[/img]

Tja en dan het rijden he.
Ik had al diverse dingen gelezen over deze auto. De wegligging moest dik in orde zijn volgens diverse mensen. Nou ik kan dat beamen en met mij nog een aantal maar de wegligging is gewoon dik in orde bij deze auto. Laat ik gewoon zeggen. GOED in orde. Wat een heerlijk pretbakkie is dit.

[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover6.JPG[/img]

De wegligging is heel neutraal en van onderstuur of overstuur is eigenlijk geen sprake. Ook met hevig flick werk wil de achterkant wel een klein stapje opzij zetten maar gaat ook niet verder dan dat. Je kunt de auto heerlijk plaatsen in de bochten en het motortje is lekker bij de les. Viel me gewoon helemaal niet tegen! Auto trekt lekker door elke versnelling en hangt heerlijk aan het gas. 110 in de 2de versnelling is geen probleem. En boven de 150 blijft het autotje nog steeds gaan. De versnellingsbak is ook echt van het type "klik klak". Wat schakelt dat snaarstrak zeg. In de verte lijkt het wel wat op de versnellingsbak van de Toyota MR2 die ook zo'n heerlijk trefzekere bak heeft. Enige 2 minpunten vond ik de té sterk bekrachtigde stuurbekrachtiging. Het gaat gewoon te licht. Hij had van mij wel wat zwaarder mogen sturen. En hij helt naar mijn gevoel iets te veel over. Ik denk als je de auto iets gaat verlagen met schokbrekers en veren dat je dan écht een nog beter sturend autotje hebt waar menig sportievautomobilist zijn hart kan ophalen in snelle bochtencombo's.

[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover10.JPG[/img]

Tja, en dan de eindconclusie.
Gewoonweg een heerlijk rijijzer die zeker in de klasse van de betere GTI's thuis hoort. Zelfs in deze tijd is de auto nog steeds goed up to date en van kraakjes en rammels heeft deze Rover niet gehoort. Het design van het uiterlijk en het interieur zijn mischien niet meer van deze tijd maar het rijgedrag en de heerlijke hoogtoerige motor met snaarstrak schakelende bak maken heel veel goed. Absoluut geen auto om je voor te schamen en ook zeker heel betaalbaar deze tijd.


Rover, het is nog niet helemaal over.

[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover11.JPG[/img]

Gegevens
Merk en model Rover 214SI('97)
Vermogen en koppel 103PK en 127NM
Acceleratie 0-100 km/u 10,7sec
Topsnelheid 185km/u
Massa gewicht 963KG
Nieuwprijs € 14.516,-

[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover7.JPG[/img]
[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover8.JPG[/img]
[img:640:480]http://members.home.nl/serpente/rover114si/rover11.JPG[/img]

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 26 apr 2006, 23:07

Mijn vriendin rijdt in een Rover 200 BRM.
Ziet er leuk uit voor een vrouwenautootje, rood leder interieur met echt aluminium accenten.
Echter vind ik het een emotieloos vervoer middel. Stoelen te glad en geen zijdelingse steun. Als ie lekker warm gereden is, rijdt ie niks beter/lekkerder.
Hij heeft een zeer close ratio bak, maar de 1e versnelling is erg lang. Dus bij langzame bochten in de 2e versnelling mist ie koppel en komt ie niet vlot de bocht uit. Bij 140 km/u draait ie 4000 RPM, dus niet echt een reis auto.
Tijd om het meisie een Z3M coupe aan te smeren. :twisted:

[img:850:570]http://www.jonathanandbecky.org/brm/images/brm-cars.jpg[/img]

[img:854:571]http://www.jonathanandbecky.org/brm/ima ... terior.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 27 apr 2006, 17:30

Het is zeker een leuke auto en rijd ook best goed.Alleen die knoppen bovenaan de middenconsole erger ik mij kapot aan.Wat een ruimte zit daar tussen zeg.Kun je wel een fiets in stallen zulke grote kieren zitten er.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2006, 19:17

De moeder van een goeie vriend van me heeft al jaren zo'n 214si. Ik sluit me volledig bij het verhaal van Peter aan. Onderschat bakkie voor mensen die van bochten rijden houden, denk ik. De 1.4 is zeker niet ondergemotoriseerd voor af en toe een sportieve rit.

Gebruikersavatar
Ruud Bosch
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
Locatie: Sweet Lake City
Contacteer:

Bericht door Ruud Bosch » 28 apr 2006, 19:14

Wij hebben een Rover 25 met 1.6 motor gehad bij ons op het werk als leaseauto van een directe collega.
Ik heb er regelmatig mee gereden maar ik kon er niet wild van worden: zitpositie vond ik k*t en de stoelen met leren bekleding gleed je zowat uit. Het dashboard kraakte en de spiegels floten als je het raam open had. Zaten trouwens wel andere spiegels op als degene op de foto.
(ondanks de airco rij ik namelijk vaak met m'n raam open)

t zag er wel kek uit, maar daar hield het voor mij wel mee op.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 27 mei 2006, 04:39

Nero leuke verslagjes steeds !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten