En waar zit dit allemaal op, op de nwe Lotus Exige Cup Stradale 260pk versie
doemijdiema 8)
GTReneVeel puristischer auto’s dan de Lotus Exige zijn er eigenlijk niet. Toch wil het Engelse sportwagenmerk de sportieveling een tandje scherper maken. Het resultaat: de Exige Cup 260.
De super-Exige heeft een 1,8-liter viercilinder onder de kap. Dat klinkt niet bepaald veelbelovend, maar met hulp van een supercharger pompt het dappere Toyota-blokje er –zoals de naam al doet vermoeden- 260 pk uit. De topsnelheid van de circuitauto is 237 kilometer per uur. Indrukwekkender zijn de sprints: de Exige Cup 260 snelt i n 4,1 seconden naar 100 kilometer per uur en na 9,9 seconden staat er alweer 160 kilometer per uur op de teller. Hierbij wordt de auto geholpen door de Variable Lotus Launch Control.
Uiteraard is er ook het nodige aanwezig om het geweld te beteugelen. Allereerst een forse achterspoiler, die bij een snelheid van 160 kilometer per uur 40 kilogram neerwaartse druk ontwikkelt. Verder zijn er een raceremsysteem van AP, Lotus Variable Traction Control en een optionele rolkooi.
Goedkoop is de auto helaas niet: exclusief belastingen kost de Lotus Exige Cup 260 56.034 euro. Dit bedrag kan nog flink oplopen als de koper kiest voor opties als een grotere brandstoftank, race-uitlaat en slicks.