Lotus Elise en Subaru WRX STI

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Jussi » 03 aug 2016, 11:17

Zeer knappe updates hierzo.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Alexsti » 03 aug 2016, 18:58

Autootjes moeten er wel knap uit blijven zien.....vaak geloven mensen het niet als ik zeg hoe oud ze zijn. :tooth:

Was wel nog wat vergeten, rondom ook nog nieuwe remblokken gemonteerd...CL RC5+ aan de voorzijde en Ferodo DS2500 aan de achterzijde. :wink:

vester86
Berichten: 2674
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door vester86 » 03 aug 2016, 22:17

Uit interesse: vanwaar de keuze uit 2 compleet verschillende merken blokken voor/achter?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Emiel » 04 aug 2016, 00:03

Alexsti schreef:Autootjes moeten er wel knap uit blijven zien.....vaak geloven mensen het niet als ik zeg hoe oud ze zijn. :tooth:

Was wel nog wat vergeten, rondom ook nog nieuwe remblokken gemonteerd...CL RC5+ aan de voorzijde en Ferodo DS2500 aan de achterzijde. :wink:
Dat is op de lotus?

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Alexsti » 04 aug 2016, 07:31

Vaak wel ja als ik zeg dat de Elise 16 jaar oud is geloven ze dat niet... :hmmm:

De reden achter de verschillende remblokken is eigenlijk dat Carbone Lorraine geen remblokken voor achterzijde levert voor de Subaru, eerst reed ik ook dan met standaard Brembo blokken aan de achterzijde en dat vond ik een goede combi met de CL voor, meeste remdruk is toch aan de voorzijde.
De Ferodo DS2500 zijn te vergelijken met de standaard Brembo blokken maar zijn stukken goedkoper, niet dat ik wil bezuinigen op de remmen maar als iets wat hetzelfde presteert stukken goedkoper is, is de keuze snel gemaakt. :wink:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door smiley » 04 aug 2016, 07:47

De frictiewaarden zitten niet eens zo ver uit elkaar.
CL RC5+ = µ= 0.40, en Ferodo DS2500 = µ= 0.42

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Macboy » 04 aug 2016, 10:26

Goed werk kerel :thumbup:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Alexsti » 04 aug 2016, 20:16

smiley schreef:De frictiewaarden zitten niet eens zo ver uit elkaar.
CL RC5+ = µ= 0.40, en Ferodo DS2500 = µ= 0.42
Ha, dat wist ik niet....weer wat geleerd ! :wink:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Update's aan de Lotus + Subaru

Bericht door Alexsti » 28 jan 2018, 18:04

Tijdje geleden alweer, rij nog steeds de Lotus Elise en de STI....... al staat de Elise sinds Nov. in de garage om te 'overwinteren'.
Vandaag begonnen om de Elise klaar te maken voor de Lente, er was van de week een mooi pakketje binnengekomen. :wink:

Afbeelding

Schijven van Eliseshop met Aluminium hart + Cl RC5+ remblokjes voor de voorzijde van de auto, schijven wegen maar 4,5kg wat 13% lichter is als origineel, dus een redelijke gewichtsbesparing. :wink:
Nog meer gewichtsbesparing heb ik bereikt door de stofkappen weg te halen + de boutjes waarmee dit vast zat. ( alle beetjes helpen.. :mrgreen: )
De reden om die stofkappen weg te halen was, betere koeling en ze zaten echt op een paar tienden mm van de schijf vandaan en had geen zin in aanlopen daarvan.
Ik had al van tevoren de klauwen schoongemaakt en van een vers laagje verf voorzien, en tevens vandaag ook de rest van de ophanging ed,. schoongemaakt.

Afbeelding

Nieuw > oud, de schijven hadden ook hun minimale dikte gekregen en de groeven begonnen te verdwijnen.
Kon dus geen kwaad, dit zijn trouwens niet de originele, ze waren ooit eens vervangen door EBC schijven.

Afbeelding

Afbeelding

Gemonteerd...

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de auto een poets/wax beurt geven en dan is tie klaar voor de eerste km's voor dit jaar !

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Rem update aan de Elise.

Bericht door Alexsti » 09 aug 2021, 15:00

Zat net even in dit topic te kijken maar zag dat alle foto's behalve op de laatste pagina weg waren :? waarom ?
Te weinig nieuwe berichten geplaatst ofzo....alle foto's staan allemaal op myalbum waar ze nog wel zichtbaar zijn, vreemd.

Niet dat ik veel berichten over update's of autowisselingen heb te vertellen, beide auto's zijn eigenlijk al een tijdje hoe ik ze hebben wil.
Wel krijgt de Elise deze week weer een beurtje en APK met hopelijk niks bijzonders en kan er dus weer 1 jaartje tegenaan.
Al heb ik afgelopen jaar er niet veel mee gereden net iets meer dan 5.000km.
Toch maar wat foto's dan hoe de Elise er nu bijstaat:

Op het circuit voor de verbouwing:
Afbeelding
Afbeelding

En off road, lukt best..... :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Hebben we ook nog de Subaru al wordt deze in de zomermaanden niet zo heel veel gebruikt, dan is het rijden in de Lotus toch leuker zeker met het dakje eraf en het bolletje in de zon. :df:

De Subaru staat dus nu in de garage op de acculader en met een dekentje erover...ook alweer 18 jaar oud, tijd vliegt.... weet nog dat ik hem nieuw opgehaald had bij de garage in 2003...
Hier komen ook weinig km's meer bij nu, en is ook wel hoe ik hem hebben wil kwa update's...met 392PK/469NM komt tie nog wel met het huidige verkeer mee, zolang het maar geen elektrisch hok is ofzo dan moet ik toch wel aanpoten. :tooth:
Ook maar wat plaatjes:

Avondje bij GP Elite op Zandvoort
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu hopen dat het bericht en foto's wel blijven staan. :)

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Bram » 09 aug 2021, 20:27

Geniaal dat je de STI nog steeds hebt man. De mijne is volgens de RDW geëxporteerd, helaas. Heb ooit een berichtje gehad van een DF'er die zegt de mijne gekocht te hebben, een Belg volgens mij. Bericht terug van mij is nooit gelezen, spijtig. Echt meest brute auto die ik ooit gehad heb, en nog eens zeer betrouwbaar ook. Veel plezier met dit koppel.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 09 aug 2021, 20:58

Dank, ik geniet nog steeds van die schop in je rug en die woeste boxerbrul die die Subaru produceert. :df:
Daarbij gebleken is dat hij idd. ook reuze betrouwbaar is, nog steeds de 1e motor/bak/koppeling nooit wat aan gehad of uit elkaar gemoeten...alleen slijtdelen zoals remmen/wiellagers banden wat onderstelrubbers, ruitenwisserbladen, etc. en ieder jaar z'n onderhoud volgens het boekie aan kosten gehad.
Dat is wel eens anders bij andere 'Europese premium' merken...( zelf in te vullen)

De Lotus is ook niet zo duur in het onderhoud, zit ook niet veel op dus kan weinig stuk.... :tooth:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 31 dec 2022, 11:23

ff updaten, de Soebaroe is er ook nog steeds naast de Lotus en de werkfiets :tooth: wel niet zo veel mee gereden, had gekeken netaan 2.600km dit jaar zag ik..... :angel: wel iedere km fun, het leukste ( en langste ) ritje was wel naar Duitsland naar de Hockenheimring voor de autosport.
Voor de rest een beutje binnendoor ritjes, het onderhoud valt ook nog mee ondanks de leeftijd 20 jaar is volgend jaar....dit jaar was het met 2 ruitenwisserbladen en een klein beurtje met olie enzo het enige wat er aan gebeurd is.

Volgend jaar roffelen we weer door !!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Opa » 31 dec 2022, 13:26

:thumbup:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Rolf205 » 31 dec 2022, 17:02

Dan heb je net iets meer geroffeld dan ik... Ik rijd er ook niet veel mee; alleen bij mooi weer en genoeg tijd om binnendoor te gaan. Blijft genieten inderdaad; raampje open, radio uit.... :headbang:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 31 dec 2022, 17:19

Dat laatste zeker....radio staat zelden aan. :wink: :wink:

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 350
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door ThomasGTT » 01 jan 2023, 10:55

Mooi Alex! Blijft een prachtig exemplaar.

Voorgaande jaren ook wel eens alleen van en naar t APK station geroffeld. Dit jaar gelukkig iets meer kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 01 jan 2023, 21:19

Dank, ja zolang t kan blijf ik hem ook houden en met zo weinig km's per jaar slijt t ook niet zo hard.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Emilio » 01 jan 2023, 23:07

Heel gaaf zo’n STI. Toch wel een beetje een guilty pleasure zo in t blauw met gouden velgen.

Uit mn jeugd herinner ik me alleen een net iets subtielere kleur goud op die velgen. Is dit de originele kleur? Of zijn de velgen ooit gespoten?

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 02 jan 2023, 19:36

Emilio schreef: 01 jan 2023, 23:07 Heel gaaf zo’n STI. Toch wel een beetje een guilty pleasure zo in t blauw met gouden velgen.

Uit mn jeugd herinner ik me alleen een net iets subtielere kleur goud op die velgen. Is dit de originele kleur? Of zijn de velgen ooit gespoten?
Heb idd. de velgen ooit laten spuiten, dus is niet origineel....ze zijn iets 'gouder' dan standaard nu, maar scheelt niet zo heel veel...origineel zijn ze iets matter minder glimmend.
Maar goed gezien ! :thumbup:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 20 dec 2023, 13:49

Tijd om even terug te kijken op een jaartje Soebaroe rijden, km's niet zo veel 2.500 ongeveer en daar komt dit jaar niet zo veel meer bij.
Ga maar niet uitrekenen wat de kosten per km zijn... :angel:
Toch wel een paar 'dingetjes' gehad dit jaar maarja voor een auto van 20 jaar kan/mag dat, het begon dat begin dit jaar de radiator het genoeg vond en de inhoud op straat piste, dus een nieuwe erin en verse koelvloeistof.
Gelukkig hebben we de foto's nog.... :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna paar maanden later de Accu dood en ook niet meer op te laden, ook een beetje m'n eigen schuld heb in de zomer periode niet veel gereden en ja en als je dan niet op de lader staat is het snel afgelopen.

Ook gaven de remblokken wel eens een piepje en het leek alsof de remblokken bleven hangen, dacht dat de remzuigers versleten waren maar die waren goed bleek toen de boel open was alleen de rubbers waren op/droog/gescheurd dus die vervangen en gelijk verse remolie.

Tussendoor nog ff naar de garage geweest voor een klein beurtje met verse olie enzo en een APK , ja noem me maar gek ieder jaar gaat er gewoon verse olie in al rij ik niet zo veel....kan mezelf wel voor me kop slaan :hammer: als er wat met het blok gebeurt omdat ik een paar tientjes bespaard heb.

Nu zijn we bijna aan t einde van jaar gekomen, had vorige week een bijgeluidje van de turbo of koppeling kon het moeilijk plaatsen, maar na hulp van een andere Soebarist bleek dat de V-band die de 2 turbo-helften dicht los zat en rammelde/lekte....na deze weer vastgedraaid te hebben was het geluid weg, gelukkig maar had verwacht dat de koppeling of turbo aan vervanging toe waren.
Daarover gesproken, nog steeds het eerste blok/bak/koppeling, sterk jaar 2003 ! :hosanna:
Ook gelijk een nieuwe MAF sensor geplaatst deze was ook op leeftijd en dan kan die ook 'op' zijn wat kan resulteren een een arm lopend blok met schade als gevolg.
Na deze werkzaamheden ff gekeken of de paarden nog aanwezig waren, het antwoord was ja het blok draait weer super de turbodruk loopt weer op naar de 1,65 Bar die bleef eigenlijk steken bij de 1,4en dat verschil merk je zeker.

Voor volgend jaar staat er weinig om vervangen te hoeven worden, bandjes miss. even kijken hoe hard die gaan maar met mijn jaargemiddelde niet zo. :mrgreen:

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door SlowCo » 20 dec 2023, 14:16

Fijn dat alles zo eenvoudig en zonder serieus geld opgelost kon worden. Bij zo'n laag kilometrage per jaar mag je wel om het jaar olie verversen. Zeker als je die 2500km niet in rally's rijdt en de olie regelmatig op frituurtemperatuur jaagt...
Goed voornemen voor 2024: meer rijden! :df:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1055
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Alexsti » 20 dec 2023, 15:20

SlowCo schreef: 20 dec 2023, 14:16 Fijn dat alles zo eenvoudig en zonder serieus geld opgelost kon worden. Bij zo'n laag kilometrage per jaar mag je wel om het jaar olie verversen. Zeker als je die 2500km niet in rally's rijdt en de olie regelmatig op frituurtemperatuur jaagt...
Goed voornemen voor 2024: meer rijden! :df:
Ga me best doen, beetje een luxe probleem maar in de lente/zomer is het ook heeeeeeeeeeerlijk rijden in de Elise dus dan staat de Soebaroe soms wekenlang werkeloos in de garage.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3856
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door Emiel » 20 dec 2023, 16:23

Prachtige wagen. Zolang het blok en de bak goed blijft zijn alle randzaken nog wel te behappen :)

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lotus Elise en Subaru WRX STI

Bericht door SlowCo » 20 dec 2023, 16:39

Alexsti schreef: 20 dec 2023, 15:20 Ga me best doen, beetje een luxe probleem maar in de lente/zomer is het ook heeeeeeeeeeerlijk rijden in de Elise dus dan staat de Soebaroe soms wekenlang werkeloos in de garage.
Daarom lekker in de herfst en winter rijden/glijden met de Sub als er niet gestrooid is! :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: timm, TimoW en 40 gasten