Profias (zoekt E87 130i)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door TLRS » 01 feb 2021, 16:01

Denk dat de co2 reduction package altijd 258pk is. Alleen misschien uit bureaucratische gemak, 265 op papier. Laatste modellen hebben waarschijnlijk allemaal dat pakket, dus op papier allemaal 258..?

Schijnt dat een hydraulisch stuurhuis met bijbehoren monteren minder gedoe is dan het lijkt. Zou er een jonger exemplaar niet voor laten staan. Latere modellen hebben weer voordelen als herziene cilinderkop. En ik dacht, betere disa kleppen?

Als eerste auto zou ik me niet te druk maken over een duur sper. Eerst lekker rijden en gevoel ermee krijgen. Goed onderstel heb je veel vaker plezier van.

Profias
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2021, 15:26
Locatie: Groningen

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Profias » 01 feb 2021, 23:30

Eventjes wat 1 serie brochures erop nagelsagen, kon ze vinden voor de LCI uit 2009 en 2011. Beide boekjes zeggen niks over een CO2 reduction package op de 130i in die jaren, en geven een vermogen op van 258pk. Wel schrijven ze vrij uitgebreid over alle efficient dynamics stuff die er standaard op is gekomen (en waar je dus gegeven je motorkeuze niets uit te kiezen hebt). Ik vond ook nog een persbericht uit 2007 over de introductie van de LCI waarin gesproken wordt over 265pk voor de 130i. Lijkt dus te kloppen dat het blok in 2009 een aanpassing heeft gekregen waardoor je vanaf toen standaard 258 ipv 265pk kreeg (fabrieksopgave, geen dyno resultaten). Valt ook precies samen met intreding van de euro5 norm in 2009. N52B30 van 2007/08/09 in de 1serie zat nog op Euro4. Is dat wellicht het moment waarop die CO2 package is geïntroduceerd?

Boekjes zeggen dat elektronische stuurbekrachtiging standaard is op de 130i LCI. In de brochure van 2009 staat nog wel dat dit inderdaad uitgezonderd is i.c.m. active steering. Die toevoeging is in de brochure van 2011 dan weer verdwenen.

Is die herziene versie van de N52 met nieuwe cilinderkop gunstiger volgens jullie? Deze Brit (met mitrailleur stem) heeft zijn twijfels https://www.youtube.com/watch?v=76BzgLkiwvY

Nog wat nieuws opgedaan btw... Een BMW medewerker zei me eerder dat alle 1-serie benzinemotoren met de LCI directe injectie kregen. De brochures schrijven dat ook, m.u.v. de 130i. Weer wat geleerd :D.

Brochures:
2009 https://www.autoweek.nl/brochure/4550/bmw-1-serie-2009
2011 http://pdf.otokiosk.nl/110131%20BMW%201 ... ochure.pdf
Persbericht: https://www.autoevolution.com/cars/bmw- ... -2007.html# (zie onderaan)

Excuses voor de :blabla: onderdeel van de voorpret :duck:

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door TLRS » 02 feb 2021, 00:04

Beetje nerden is prima..!

Volgens mij zijn alle op papier 258pk versies die ik in europa te koop heb zien staan 2010 of 2011. En als je kenteken gegevens van verschillende uitvoeringen opvraagt dan kom je drie verschillende co2 uitstoot waardes tegen.

Filmpje is interessant. Herziene kop heeft inderdaad nog last van tikkende stoters. Teken om de olie te wisselen. Kleppendeksel/carterventilatie wel herkenbaar (valse lucht na luchtmassameter, ruwer lopen). Zijn aftermarket revisie sets voor. Waterpomp blijft een hit/miss verhaal. Ligt hier al paar jaar op de plank, nog niet nodig gehad.

Directe injectie is een beetje een vraagteken. Echt veel duidelijkheid is er niet over. Zou geen variabele kleplichthoogte meer hebben vanwege de ruimte nodig voor de injectoren. Dus de enginecover zonder bult voor de stelmotor, zou een indicatie kunnen zijn. Misschien de 272pk versie uit de e9x?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door matthyssie » 02 feb 2021, 09:02

Mijn 3/2008 130i had co2 reduction package en 258 pk. Hij staat echter op kenteken als 265 pk.

N52 of N52k zou ik me niet zo druk om maken, verschillen zijn miniem. Zo vaak komen die tikkende stoters niet voor en die kosten ook niet de wereld. Waterpompje houdt het ene keer 110dkm vol en de andere keer 200dkm. Persoonlijk zou ik m altijd vervangen rond de 140/150dkm. Gaat ie stuk tijdens het rijden dan sta je langs de kant vd weg en zo duur is het niet als je het plant. (Van ebay kopen en zelf (laten) monteren, pomp kost €320 ong). Moét je hem snel laten vervangen bij de dealer oid dan kost t grapje je wel gauw €700.

De 130i heeft nooit directe injectie, daar is niks onduidelijks aan. Directe injectie kwam bij de N53, maar de 130i’s zijn allemaal N52. Valvetronic zit op alle N52’s.

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Str8Six » 02 feb 2021, 09:44

Rij nu alweer 2 jaar in de (eerste) ex van Thys, blijft een hele fijne auto. Staat nu bijna op 240k, geen noemenswaardige problemen, al had thys al een deel vervangen (onderstel/waterpomp/koppeling etc). Misschien handig om een beeld te schetsen van mijn onderhoudsgeschiedenis.

Ik heb het volgende vervangen in die 2 jaar (en ongeveer 40k km):
- Hulpkoppelingscilinder
- Bobine (1 was kapot, andere volgen nog)
- DISA kleppen (preventief)
- Carterventilatie (slangen waren broos)
- Oliefilterhuispakking en warmtewisselaarpakking

Wat ik nog graag zou willen vervangen in de (nabije) toekomst:
- Kleppendekselpakking (zweet wat, waardoor er wat olie/vet in bougieschachten komt)
- Bobines (samen met kleppendekselpakking) en bougies
- Multiriem en spanner (bij koude start wat geluid, geen documentatie van eerdere vervanging)
- Carterpanpakking en lagerschalen (zweet wat, en heb andere N52 lagerschalen gezien die er rond de 250k ook niet meer zo mooi uit kwamen)

Klinkt veel, maar ben alleen met de hulpkoppelingscilinder blijven staan. De vervangingsplannen zijn ook deels gebasseerd op mijn wil om het goed te hebben, hij zal er waarschijnlijk ook rustig oud mee worden als je het niet doet.

Heb er al vaker over gedacht om de auto weg te doen (aankoop huis in de planning), maar ik wil graag BMW blijven rijden en iets leuks (lees 6-cilinder benzine). Zo rond/onder de 10k blijft voor mij dan over een E46 325i/330i of deze auto. Aangezien de E46's ineens goud lijken waard te zijn schiet ik daar financieel weinig mee op, dus ik doe maar lekker door :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door matthyssie » 02 feb 2021, 10:03

Om Str8Six's lijstje aan te vullen, bij zijn auto heb ik tussen de 145dkm en 190dkm ook nog de aircopomp, vliegwiel, hardyschijven en remslangen vervangen. Ook de lagers van het diff hadden hun beste tijd wel gehad (die maakten geluid).

Al met al een aardige lijst, maar ik heb dan ook nooit een euro bespaard op onderhoud. Moest iets vervangen en was het dan handig om meteen andere dingen in de buurt ook mee te pakken dan deed ik dat.

Profias
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2021, 15:26
Locatie: Groningen

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Profias » 03 feb 2021, 21:50

Heb net je topic doorgelezen Str8Six, je zorgt goed voor jouwe ;-) En matthyssie voor jou. Terecht!

@ matthyssie, die 118i badge, was die ook onderdeel van jouw co2 reduction package? Dat zal ook 7pk en tientallen gr CO2/km hebben gescheeld.
Begrijp ik goed dat jij een pre-LCI en LCI 130i hebt gehad. Wat vond jij van het verschil in stuurgevoel?

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door StefanW » 03 feb 2021, 22:26

Ik heb nu LCI 130i met AFS (ouwe Mathijs) en heb ik ook een pre face lift gehad. De LCI stuurt directer, de vraag is wat je fijner vindt. Moet wel zeggen dat ik hem beter vind gaan sturen na alle aanpassingen in het onderstel. Hij stuurt nu zwaarder. Origineel kan ie soms wel erg licht sturen.

belakorider
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 feb 2021, 22:28
Auto: M3 CSL

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door belakorider » 03 feb 2021, 22:37

Ik had 3 exemplaren van de 130i, 2 facelifts en een 2005 (pre-fl).

- 3x waterpomp (110000km)
- 3x DISA (110000km)

De koppeling maakt een beetje lawaai, maar dat is normaal.

De kracht is ook vrij willekeurig, maar het is niet al te slecht.

FaceLifts verbruiken minder.

Hydraulische vs. elektrische besturing: Persoonlijk geef ik de voorkeur aan elektrisch, vooral met de upgrades.

Het interieur is een beetje mooier bij de facelifts.

Noodzakelijke wijzigingen :

- E92 M3 bovenste/onderste voorarmen
- correcte schokdempers (Bilstein B12 ok)
- goede banden

Met dat, heb je al een mooie auto om in te rijden.

Het differentieel (als Quaife) is niet het belangrijkste...

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door TLRS » 03 feb 2021, 23:05

belakorider schreef: 03 feb 2021, 22:37 Hydraulische vs. elektrische besturing: Persoonlijk geef ik de voorkeur aan elektrisch, vooral met de upgrades.
Wat zijn je bevindingen op dat gebied?

belakorider
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 feb 2021, 22:28
Auto: M3 CSL

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door belakorider » 03 feb 2021, 23:48

De hydraulische besturing met de verbeteringen (de M3 neus versnelling) is een beetje vermoeiend in het dagelijks verkeer, een beetje efficiënter in sportief rijden. Ik heb problemen gehad met oververhitte stuurvloeistof.

De elektrische besturing is erg licht origineel. Met dezelfde verbeteringen, is het bijna perfect naar mijn mening. Het lijkt erg op de besturing van de 1M.

Nogmaals, het is een kwestie van smaak!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door matthyssie » 04 feb 2021, 09:29

Profias schreef: 03 feb 2021, 21:50 Begrijp ik goed dat jij een pre-LCI en LCI 130i hebt gehad. Wat vond jij van het verschil in stuurgevoel?
Ja dat begrijp je goed. Str8six rijdt in mijn pre-lci en StefanW in mijn oude LCI :). De LCI had active front steering. Maakt hem erg direct en stuurt prima. Heb ook veel kilometers wel gemaakt in de 130i van BartB, die heeft ook een LCI zonder AFS. Persoonlijk vind ik de pre-lci het fijnst. Daarop zaten M3 draagarmen, camper pin mod en E93 M3 voorstabi. Die auto 'viel' echt de bocht in als je instuurt, vond het geweldig.

Profias
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2021, 15:26
Locatie: Groningen

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Profias » 06 feb 2021, 00:13

matthyssie schreef: 04 feb 2021, 09:29
Profias schreef: 03 feb 2021, 21:50 Begrijp ik goed dat jij een pre-LCI en LCI 130i hebt gehad. Wat vond jij van het verschil in stuurgevoel?
Ja dat begrijp je goed. Str8six rijdt in mijn pre-lci en StefanW in mijn oude LCI :). De LCI had active front steering. Maakt hem erg direct en stuurt prima. Heb ook veel kilometers wel gemaakt in de 130i van BartB, die heeft ook een LCI zonder AFS. Persoonlijk vind ik de pre-lci het fijnst. Daarop zaten M3 draagarmen, camper pin mod en E93 M3 voorstabi. Die auto 'viel' echt de bocht in als je instuurt, vond het geweldig.
Goeie 130i legacy :wink:.

M.b.t. sturen geeft jouw verhaal wat support aan mijn kieskeurigheid wat betreft pre-LCI en non-AFS. Moet zeggen dat ik ze niet allemaal in de praktijk gereden en vergeleken. Waarschijnlijk rechtvaardigen de praktijkverschillen mijn kieskeurigheid ook niet. Maar mijn gevoel klopt gewoon het meest bij een pre-LCI (zonder AFS). Die weerspiegelt voor mij uitstekend de periode dat auto's nog voornamelijk werden ontwikkeld op rijbeleving. Dat is heus niet verdwenen na de LCI, maar elektronische stuurbekrachtiging is er bijvoorbeeld niet opgekomen om hem lekkerder te laten sturen. En de ECU update van de LCI (msv80 ipv msv70) was ook niet gefocust op (non-milieu)prestaties of comfort, maar op brandstofefficiëntie.

Als de zoektocht straks te lang duurt ga ik vanzelf een LCI overwegen waarschijnlijk :lol:

Profias
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2021, 15:26
Locatie: Groningen

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Profias » 06 feb 2021, 00:20

belakorider schreef: 03 feb 2021, 22:37 Ik had 3 exemplaren van de 130i, 2 facelifts en een 2005 (pre-fl).

- 3x waterpomp (110000km)
- 3x DISA (110000km)

De koppeling maakt een beetje lawaai, maar dat is normaal.

De kracht is ook vrij willekeurig, maar het is niet al te slecht.

FaceLifts verbruiken minder.

Hydraulische vs. elektrische besturing: Persoonlijk geef ik de voorkeur aan elektrisch, vooral met de upgrades.

Het interieur is een beetje mooier bij de facelifts.

Noodzakelijke wijzigingen :

- E92 M3 bovenste/onderste voorarmen
- correcte schokdempers (Bilstein B12 ok)
- goede banden

Met dat, heb je al een mooie auto om in te rijden.

Het differentieel (als Quaife) is niet het belangrijkste...
Ik lees veel verhalen over aangepaste onderstellen op 130is. Ruw idee nu is om straks eerst te zorgen dat de auto er technisch fris bij staat, en dan eerst lekker te gaan rijden en dan pas na te denken over mods op onderstel, banden en wielen. Denk dat het nuttig is om eerst ervaring te krijgen met het standaard onderstel, zodat als er dingen aangepast worden ik ook merk wat het precies doet met de auto. Ik zie dat ook wel als een leerproces.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door matthyssie » 06 feb 2021, 08:34

Als je een beetje wil driften en stevig sportief wil rijden is een sperdifferentieel absoluut een must. Zonder sper is dat geen doen.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door vester86 » 06 feb 2021, 09:24

Profias schreef: 06 feb 2021, 00:20
belakorider schreef: 03 feb 2021, 22:37 Ik had 3 exemplaren van de 130i, 2 facelifts en een 2005 (pre-fl).

- 3x waterpomp (110000km)
- 3x DISA (110000km)

De koppeling maakt een beetje lawaai, maar dat is normaal.

De kracht is ook vrij willekeurig, maar het is niet al te slecht.

FaceLifts verbruiken minder.

Hydraulische vs. elektrische besturing: Persoonlijk geef ik de voorkeur aan elektrisch, vooral met de upgrades.

Het interieur is een beetje mooier bij de facelifts.

Noodzakelijke wijzigingen :

- E92 M3 bovenste/onderste voorarmen
- correcte schokdempers (Bilstein B12 ok)
- goede banden

Met dat, heb je al een mooie auto om in te rijden.

Het differentieel (als Quaife) is niet het belangrijkste...
Ik lees veel verhalen over aangepaste onderstellen op 130is. Ruw idee nu is om straks eerst te zorgen dat de auto er technisch fris bij staat, en dan eerst lekker te gaan rijden en dan pas na te denken over mods op onderstel, banden en wielen. Denk dat het nuttig is om eerst ervaring te krijgen met het standaard onderstel, zodat als er dingen aangepast worden ik ook merk wat het precies doet met de auto. Ik zie dat ook wel als een leerproces.
leuk idee om ervaring op te doen met een standaard onderstel, maar als dat al goed gebruikt (lees: moe en versleten) is dan zou ik toch echt snel vervangen voor een vers setje dempers, wordt de beleving (en eerste indruk ;) ) zoveel beter van.
zelfde met (versleten) standaard draagarm rubbers.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door bartb » 06 feb 2021, 12:45

Het belangrijkste om een 130i een fijn sturende baby M te maken wordt al genoemd zie ik.
Om even terug te komen op de besturing heb net als Mathyssie al een stuk of wat 130i’s gereden. Het verschil tussen elektrisch en hydraulisch is duidelijk merkbaar als je ze snel achter elkaar rijdt. Hydraulische besturing is iets zwaarder, geeft misschien wat sportiever gevoel e.d. maar moet heel eerlijk zeggen dat ik absoluut geen problemen heb heb met de elektrische variant. Die is soms bij het inzetten van een drift of begin bocht een beetje dood. Maar hier pas je je rijstijl ook wel weer op aan. Niet merkbaar vervelend dat je er steeds mee bezig bent. En een goed onderstel doet echt een hele hoop. Dat zou je imo altijd moeten doen zeker icm sper. Suc6 met je zoektocht:)

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door TLRS » 06 feb 2021, 13:42

Altijd is er wat over, niet? Met goeie banden en een beetje fatsoenlijke rijstijl in de eerste versnellingen is het goed te doen.

Het is leuk vooraf huiswerk te doen. Maar uiteindelijk bepaalt de auto en je rijstijl wat ‘nodig’ is.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door StefanW » 06 feb 2021, 20:41

Jahoor! Als je gewoon op straat rijdt en soms een bochtje sportief pakt, dan kun je prima uit de voeten met een standaard 130i. Als je echt hard wilt gaan, dan zul je de auto moeten aanpassen. Maarja, dat is eigenlijk met de meeste auto's zo.

Ik heb een dag op de Ring gereden met mijn oude 130i met alleen het Bilstein B12 onderstel (voor de rest compleet stock). Toen had ik nog geen sper en in 2 of 3 bochten een slippend binnen wiel. Dus dat viel wel mee, maar ik ergerde me wel dood aan de auto haha. Onderstuurd uiteraard, slechte remmen, maja wel 11 ronden weggereden, maar zeker niet met zoveel plezier als met de 106.

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Obbe » 08 feb 2021, 10:56

Zoals jij het wil gaan doen heb ik het ook gedaan. steeds iets aanpassen. Begonnen met Runflats naar normale banden en 225 ipv 205 voor om onderstuur te verminderen. daarna B12 set ivm lekkende demper achter. Revisie diff en sper en sinds vrijdag HR stabis en M3 draagarmen voor. In het voorjaar een setje Motec wielen met nieuwe Michelins en als de remmen op zijn ga ik voor de M135i klauwen voor en dan is ie wel af voor mij.

Als je er nu een kunt vinden heb je grote kans dat rubbers, dempers, etc toch wel aan vervanging toe zijn en dan zijn upgrades niet perse duurder dan originele onderdelen. Ik denk wel dat die blauwe 3 deurs in Lopik een hele leuke kan zijn. Als je die voor 12 mee kan nemen en een aankoopkeuring kan doen bij bijvoorbeeld TEG weet je ook een beetje waar je aan toe bent. Preventief de waterpomp doen is alweer snel €1000,-. Allemaal dingen om rekening mee te houden.

Bij die van mij zijn vanaf aanschaf met 92000km tot nu 150000km de volgende dingen kapot gegaan en vervangen:
Waterpomp+thermosstaat (pech langs de snelweg onderweg naar huwelijk met beide getuigen in de auto)
Mechanisme tankklep
Lekkende sproeiers xenon
Draagarm voor ivm lekkend rubber
dempers+veren (B12)
diff revisie+inbouw diff. Diffrevisie was niet nodig geweest als er geen sper in was gekomen maar als het dan toch open ligt en de lagers niet helemaal fris zijn...
Veelvoorkomende lekkage waardoor PDC module was verdronken
Bobines+bougies (pech)
En afgelopen week de volgende upgrades
M3 draagarmen voor
H&R stabis
Verbruik is ongeveer 1 op 10 met voornamelijk snelweg kilometers.

Kortom best een lijstje en goed om rekening mee te houden bij aanschaf. Denk dat bijvoorbeeld een Fiesta ST een stuk goedkoper is om te rijden en net zo veel fun geeft. je mist alleen de RWD.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door matthyssie » 08 feb 2021, 11:07

Vwb die waterpomp; Die kost écht geen €1000 als je het preventief doet. Pak je hem niet mee en moet je hem noodgedwongen bij de dealer doen kom je wel een heel eind die kant op. Voor de duidelijkheid, dit zijn de originele merken die er ook in zitten:

https://www.ebay.de/itm/Wasserpumpe-7-0 ... %3A2334524

Montage duurt (op een brug) 2 uren ongeveer. Waarschijnlijk wel wat korter. Dan ben je toch onder de €500 klaar. Ik zou die pomp altijd doen als je 1 koopt met meer dan 130dkm.

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Obbe » 08 feb 2021, 11:21

Die van mij ging al bij 119.xxx :?

Profias
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2021, 15:26
Locatie: Groningen

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Profias » 09 feb 2021, 21:55

Dank, goeie punten.

Als de schokdempers versleten zijn dan lijkt iets anders dan OEM me inderdaad een no-brainer.

Die blauwe LCI in Lopik is denk ik verkocht. En ik heb ook te weinig haast om nu al te settelen voor een LCI :wink:.

De onderhoudskosten van een 130i versus die van een alternatief.. Een auto is voor mij voornamelijk voor de lol. Tsja, dat kost wat. Ik woon in de stad en ga normaliter op de fiets (momenteel op sloffen) naar mijn werk. Veel kilometers ga ik niet maken, dus het relatieve tempo van afschrijving en onderhoud zal ook iets onder gemiddeld zijn (voor een 130i). Ik dacht zelf dat ik met 2k per jaar reserveren voor onderhoud en reparaties veilig zou zitten (gemiddeld dus).

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Emiel » 09 feb 2021, 22:09

Str8Six schreef: 02 feb 2021, 09:44 - Carterpanpakking en lagerschalen (zweet wat, en heb andere N52 lagerschalen gezien die er rond de 250k ook niet meer zo mooi uit kwamen)

Dis is de 3e of 4e keer dat ik iets lees over lagerschalen.
Benieuwd of het echt nodig is en vaker word gedaan.
Dan ook, door wie?


Ik heb na aanschaf direct een sper besteld. Hard nodig.
Zal er met week of 2 wel onder zitten.

Oliefilterhuis pakking en warmtewisselaar pakking zijn inmiddels ook vervangen. Vliegwiel en koppeling is al gedaan en sterk vermoeden dat het een stuk lichter vliegwiel is dan standaard.

Uit voorzorg komende maanden: carterventilatie, disa kleppen, Kleppendeksel pakking Bougies, bobines, waterpomp en thermostaat.

Voor de leuk: m3 armen, h&r stabi stangen, allemaal in de komende maanden

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Profias (zoekt E87 130i)

Bericht door Str8Six » 09 feb 2021, 22:43

Het wordt niet vaak gedaan en is waarschijnlijk ook lang niet altijd nodig, maar feit is dat ze er bij een motor met 250k ish er toch minder mooi uitzien. Het is dan wel geen high revving M-toerenbeuker, maar slijten doen ze ongetwijfeld. Volgens mij ook niet echt iets N52's specifieks, maar een zwetende carterpakking wel. Als dat ooit vervangen wordt bij mij op termijn, dan gelijk maar goed, dus inclusief lagers en motorsteunen.
Ps: het vliegwiel in een 130i is vanaf fabriek al lichter dan in de andere auto's waar de N52 in gemonteerd zit, dus misschien dat dat je gevoel verklaard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten