RJK schreef: ↑22 mar 2021, 08:52
Ik heb weleens ergens gelezen dat een handbak van een S-type V6 diesel op de V8 past. Is dat deze dan, of komt dit ergens anders vanaf? Uiteraard heb je dan ook nog een passend vliegwiel nodig plus de nodige aanpassingen qua bedrading?
Ja klopt, de 6-bak van een S-Type diesel. (kocht um voor 150 euro, incl verzenden uit Duitsland, dus eigenlijk gratis) Zit maar 80000km op:-)! Kan 465Nm hebben (XKR heeft 525Nm) dus dat blijft wel een tijdje goed lijkt me.
Vliegwiel nog maken ook inderdaad...(Maar korte termijn plan is de baan op met de 5 bak 722.6 (Mercedes) auto-bak...
?)
Ik heb het double mass vliegwiel van de S-type er ook bij (en de koppeling, drukgroep, hydraulisch druklager enzo)
Ik denk dat het bestaande XK-vliegwiel (met de noodzakelijke reluctorring voor krukassensor) kan gebruiken, en dan op de 8 krukas-bouten
een gedeelte van het double mass vliegwiel te bouten (zelfde steek en bout diameter)....(
Daardoor is het dan geen double mass meer, maar single mass = beter op een V8 en lichter natuurlijk)
Als het ooit zover komt ook nog een koppelingspedaal nodig (van XJS met handbak schijnt goed te passen) en de cardanas (naar het diff) van de S-type (=40mm korter dan wat er nu aan de automaat zit).
Schakelpook mechanisme denk ik van een BMW 1-serie te kunnen pakken (Zit dezelfde (ZF?) 6-bak ik, alleen met andere bell housing)
Maar allemaal lange termijn dromen hoor....
Want:
--> Het is nog niemand gelukt een handbak in een XK in te bouwen en de auto dan road legal te houden ZONDER duizenden euro's aan Can-Bus voordegekhou kastjes aan te schaffen.
Een standalone ECU zou kunnen, maar zaken als snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (geloof ik), ABS, traction ctl, stability ctl gaat niet zomaar lukken. En das een dingetje voor de APK denk ik.
De motor en automaat ECU's zijn samen 1 (fysiek 2 kastjes maar kunnen niet zonder elkaar werken en ook alles in samenwerking met wielsensors, en 2 RPM sensors in de automaatbak...)
De auto heeft zelfs een gravitiesensor en actief onderstel...veuls te complex allemaal eigenlijk, en o,ja adaptieve cruise control 21 jaar oud!:-))
Koppig als ik ben denk ik het wel op een simpele manier voor elkaar te krijgen om de ECU voor de gek te houden zonder dure koopdelen:-). En tegelijk alles wel gewoon werkend te kunnen houden...
Pas als dat lijkt te gaan lukken ga ik de bak wisselen...(Ik woon namelijk te ver van een circuit en de auto is te zwaar om op een ambulance achter de daily driver te hangen)
Al met al een leuk denkspelletje tijdens de lockdown:-).
P.s: het is een low budget project, dus duurt gewoon wat langer.