Even voorstellen: Hsp

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door Hsp » 31 dec 2020, 23:02

PdN schreef: 31 dec 2020, 17:22 Spa is super, absoluut mijn favoriete circuit! En heb zelf ook met Javelin wel eens meegereden. Als ik het goed heb voorzien ze je zelfs van een link naar de foto’s van de dag waarop je gereden hebt. Kun je je zelf er zo tussenuit pikken. Erg leuke bonus wat mij betreft.
Je krijgt inderdaad alle foto's van de trackday er gratis bij. Wel met watermerkje, maar dat is enkel een klein logo onderin de hoek, dus de foto's zijn prima bruikbaar. Hopelijk nog net zo'n Eau Rouge(Eigenlijk net Raidillon :bloemetje: ) foto te scoren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door Luco » 31 dec 2020, 23:51

als je het maar niet zo doet
galleries_DSC_2007_2009_9_Spa_Francorchamps_Roel_Louwers_zondag_RL1_1320-RLouwers_jpg_700_500.jpg
galleries_DSC_2007_2009_9_Spa_Francorchamps_Roel_Louwers_zondag_RL1_1320-RLouwers_jpg_700_500.jpg (55.73 KiB) 16531 keer bekeken

Gebruikersavatar
PdN
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jun 2009, 22:16
Auto: Porsche Cayman 981S
Locatie: Zuid-Holland

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door PdN » 01 jan 2021, 19:33

Luco, zo wil je zeker niet op de foto staan! Schoot je motorkap daar spontaan los of was dit na een klapper in de banden? Heb daar ook wel eens een paar spannende momentjes gehad en ben altijd wel soort van voorzichtig. Maar ook onwijs kicken om je auto daar wat licht te voelen worden en dan linksboven vol over die broodjes te sjeezen :df:

Heb ook eens in mn SPA archief zitten zoeken
51B07F17-107B-4D3D-A40B-BC2AF6CF9AB8.jpeg
51B07F17-107B-4D3D-A40B-BC2AF6CF9AB8.jpeg (143.52 KiB) 16462 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door Luco » 01 jan 2021, 19:46

Mooie foto zeg.

De monteurs waren de hoodpins vergeten, foutje bedankt :-), was onderweg naar de startopstelling, dus heel de race met gescheurde voorruit gereden en geen ruitenwisser, want rubber vloog eraf door de gescheurde ruit.
DSC_2164.jpg
DSC_2164.jpg (364.77 KiB) 16456 keer bekeken

Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door Hsp » 21 mei 2021, 21:14

Hierbij weer even een update

Afgelopen winter/voorjaar nog een aantal dingen bijgekocht en aangepast.

Ik heb een setje Nankang AR1's op de kop weten te tikken, die heb ik om de set velgen gelegd waar eerst de winterbanden omheen zaten. Daarnaast heb ik Endless remblokken voor vooraan gekocht, N35S compound. Deze wissel ik dan om als ik naar het circuit ga, voor de rest rijd ik met normale blokken. Om dat wisselen een beetje makkelijker te maken heb ik andere pinnen gekocht voor in de klauwen, via 1 of andere Engelsman. Deze borg je met een splitpen in plaats van op het stroeve gedeelte van de normale pinnen. Nu kan ik dus voor een trackday even makkelijk de wielen en blokken wisselen.

Spa ging helaas niet door, dus in plaats daarvan eerst naar Zandvoort geweest. Daar heb ik de remmen en banden prima kunnen testen. Remmen zijn een stuk sterker dan voorheen, en houden het nu ook veel langer uit. De banden boden veel meer grip, maar ik merkte dat ze vooraan nog best veel 'rolden'. Ook op foto's die tijdens de trackday genomen waren was te zien dat de auto over de wang wegliep. De buitenste rand van de voorbanden waren ook blauw verkleurd.

Hieronder enkele beelden van Zandvoort. Let niet op het remgeluid, komt denk ik voornamelijk vanwege de camera-mount, daar gaat de camera in trillen. Schijven zijn gewoon recht.



Op Zandvoort van een mede-Meganerijder de tip gehad voor een setje andere topmounts te kijken, om daarmee wat meer camber vooraan te creëren. Na wat onderzoek en navraag hiernaar besloten een ander setje topmounts/camberplaten te monteren. Ik heb een setje Silverproject topmounts gekocht en gemonteerd. Begreep naderhand wel dat de toplager daarvan niet geweldig is. Even in de gaten houden dus, we gaan het meemaken.

Even een plaatje bij het verhaal:
Afbeelding

Auto staat nu op 2.2 graden negatief camber voor(orgineel 0.5) , en heeft ook meer caster ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Caster is niet gemeten, maar zou van wat ik internet lees op ongeveer 8 graden moeten staan ten opzichte van de 6.8 graden standaardsituatie. Na het monteren de auto opnieuw laten uitlijnen, wat geen overbodige luxe was. Van wat ik tot dusver gehoord heb blijft de bandenslijtage ook met toegenomen camber wel binnen de perken, zolang je spoor-uit maar beperkt houdt.

Auto stuurt nu nog strakker in, en heeft vanaf het midden van de bocht en bocht uit duidelijk meer grip dan voorheen. Ook op straat een leuke verbetering, auto is echt merkbaar strakker in de neus.

Hierna een trackday op Assen gedaan. Was een ADS trackday, redelijk gemengd veld qua type auto's. Het was niet al te druk, dus mooi rondjes kunnen draaien. Auto deed het prima, kan na de aanpassingen ook langere sessies draaien zonder dat remmen gaan faden of banden oververhitten oid. Wel zit er naar mijn idee nog steeds vrij veel onderstuur in de auto als je pushen, ondanks de camberaanpassing. Eens kijken of daar nog wat aan te doen valt qua afstelling en dergelijke.

Verder heb ik het gevoel dat ik nog wat te lomp/hoekig rijd, en daarmee de auto als het ware een beetje 'overdrive'. Met wat voorzichter/soepeler rijden zou het nog wel een stukje beter kunnen gaan. Heb meerdere 2:05's kunnen draaien, en alle optimale sectortijden aan elkaar geknoopt was de optimale tijd 2:00,32. Moet dus nog wel wat tijd uit te halen zijn met alleen rijden.

Hierbij een filmpje van Assen:



Ik wil ook nog wat proberen te spelen met het camber en spoor op de achteras, die staat momenteel nog volledig standaard. Moet overal een beetje een compromis in vinden, aangezien de auto ook gewoon bijna dagelijks op straat gebruikt wordt.

Verder wil ik voor komende zomer nog een aantal vermogensupgrades gaan doen, en eventueel nog kijken naar een setje stoelen die wat meer houvast bieden. De huidige stoelen voldoen eigenlijk niet meer.

Redis
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2020, 22:48
Auto: Megane 3 RS

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door Redis » 22 mei 2021, 19:07

Mooie upgrade van het onderstel.

Hoe heb je dat opgelost met het stellen van de camber wanneer de set onder de auto gemonteerd is?

Hsp
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: Even voorstellen: Hsp

Bericht door Hsp » 22 mei 2021, 21:53

Is vrij lastig bij te stellen als ie eenmaal onder de auto zit, maar je zou 'm kunnen bijstellen door de borgmoer aan de onderkant los te draaien en de moeren bovenaan los te draaien.

Ik laat 'm gewoon zo staan als ie nu staat, tenzij de bandenslijtage echt veel meer dan verwacht wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten