Lennart, Saxo 16v ITB

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Lenn » 09 okt 2020, 12:09

Hallo Allemaal,

Ik ben Lennart, vele noemen mij Lenn, 29 jaar jong en woonachtig in Meteren (Geldermalsen).

Ongeveer 6 jaar geleden begon het avontuur met mijn saxo 16V. Begin 2014 kocht ik de saxo van de 2e eigenaar, toen nog redelijk standaard met een vol lederen interieur en wat kleine aanpassing aan het blok, wat toen genoeg was voor 125PK.
Ik hoor jullie al denken.. máár 125pk. Juist, dat was dus ook mijn gedachte :)

Bij aanschaf:
tapatalk_1395004423113.jpeg
tapatalk_1395004423113.jpeg (71.99 KiB) 6273 keer bekeken
Ik werkte toen der tijd nog in Utrecht dus ik gebruikte de saxo als daily.
Dat duurde echter niet lang, want het begon al te kriebelen om het eea onder handen te nemen.
Nou ben ik zelf niet de meeste technische persoon die zomaar even een blok opbouwt, maar gelukkig heb ik daar mijn vrienden en connecties voor.

En zo begon het eindeloze verhaal...
De saxo ging naar zeeland om een flinke motorupgrade te krijgen. Dit in de trant van een hoog compressie blok.
Na heel wat uurtje en een bak geld verder had ik doen ook wel wat leuks.
Er was gebruik gemaakt van een JP4 kop, welke geflowed gevlakt etc. was, maar daarin scherpere nokken.
Het onderblok had hetzelfde ondergaan, en deze werd voorzien van hoge compressie zuigers en drijfstangen.
En voor de inlaat had ik gekozen voor een C2 VTS inlaat met 60mm gasklep van een ford mustang!
Alles werd aangestuurd door een VEMS ecu, wat uiteindelijk resulteerde in 165PK & 170NM

Helaas heb ik van die setup niet lang kunnen genieten, want na een paar maanden liep deze kapot op Circuit zandvoort.
Oorzaak: Een klep dwars door de stoter en intern het eea aan schade.

165PK blok:
resized.jpg
resized.jpg (553.54 KiB) 6273 keer bekeken
Dankzij deze schade heb ik dik een jaar niet naar de saxo omgekeken. Totdat een goede vriend van mij ermee kwam om de Saxo helemaal te gaan opbouwen. Hij als ex Citroen monteur vond dit een geweldig project, en zo geschiede.
De saxo naar hem thuis gebracht, waar letterlijk 2 jaar in de achtertuin is gewerkt om een beest van een saxo te bouwen.
Aangezien ik zoveel ideeen had met wat ik wilde, heb ik toen ook nog wat plannen doorgevoerd, waaronder:
- Nog scherpere nokken (scherpst mogelijk zonder de orginele stoters aan te passen)
- Upgrade veren, schotels, geleiders etc.
- Origineel saxo S1600 spruitstuk met een custom 2,25inch RVS uitlaat systeem.
- Satchell Engineering ITB's
- Baffle sump

Naast motorische upgrades kreeg de saxo ook een volledig gelaste kooi, een AST 2-weg verstelbaar onderstel en de nodige (carbon) goodies en een bashbar met verstelbare splitter.
Na ruim 2 jaar bouwen was het tijd om te kijken wat de saxo deed bij DP-Engineering.
Resultaat: 183PK & 195NM
resized.jpg
resized.jpg (479.23 KiB) 6273 keer bekeken
resized.jpg
resized.jpg (955.26 KiB) 6273 keer bekeken
resized.jpg
resized.jpg (612.32 KiB) 6273 keer bekeken
Momenteel ondergaat de saxo zijn (hopelijk) laatste motorische upgrade.
Dit keer komen er upgrade kleppen in, een setje beter zuigers en drijfstangen, een vers geslepen en gebalanceerde krukas met racelagers en een upgrade oliepomp.

Afijn, tot zover wel genoeg :)
Ik denk dat jullie een aardig beeld hebben gekregen van hoe gek ik op deze wagen ben, en dat ik er aardig wat voor over heb !
Vanaf volgende seizoen ben ik hopelijk vaak te vinden op de circuits. voornamelijk zandvoort, zolder en de nurburgring!
Voordeel van een auto op kenteken is dat ik gewoon volle bak kan genieten wanneer ik maar wil, en lekker in de omgeving kan toeren.
Mochten er meerdere zijn uit de omgeving: Voor een goede toertocht ben ik altijd in!

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust :)

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Bram » 09 okt 2020, 12:15

Zo zeg, geen half werk! Gaaf man, en 183 pk op 900(?) kg moet wel lekker af gaan.

Heb je nog wat knaken teruggekregen toen dat vers opgebouwde blok na een half jaar de geest gaf?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door ///Joost » 09 okt 2020, 12:16

Welkom Lennart! Dat is nog eens een mooie openingspost. Erg mooie Saxo die je daar hebt opgebouwd. :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39594
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Arthur » 09 okt 2020, 12:44

Welkom, leuk project!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door EvdP » 09 okt 2020, 13:23

Welkom!

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door SlowCo » 09 okt 2020, 13:38

VERY hot hatch! :hot:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Rolf205 » 09 okt 2020, 14:01

Dat is een mooie bolide!! Zal een hoop driving-fun geven.. :df:

Misschien een minor detail; je oliekoeler hangt op de kop; zo kan er lucht in blijven zitten en je oliedruk niet altijd optimaal zijn.
Gezien de investering, misschien omdraaien (en evt maatje groter) als je het circuit op gaat....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door JP » 09 okt 2020, 14:04

Welkom Lenn. Waarom geen BMW ?

Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Lenn » 09 okt 2020, 14:22

Thanks voor het warme welkom!!
Ik hoop hier een hoop gelijkgestemde te vinden om volgend jaar mooi trackday sessies mee te doen!
Altijd tof als je via zo'n platform nieuwe mensen leert kennen!

@bram: De saxo weegt ongeveer 850kg, dus dit komt zeker van zijn plek.
Leuke feature op de saxo is de launch control :)
0-100 zal ergens rond een lage 5sec liggen.

@Rolf: Thanks voor de tip.
Ik had serieus het idee dat het niks uitmaakte. Zag ook geen gekke dingen qua oliedruk oid.
Qua formaat zit dit wel goed. Heb er lang over getwijfeld, maar voor deze setup voldoet dit prima !

@JP: IK ben geen bmw man. Ik kan ze zeker waarderen, maar ik zou er zelf niet snel een kopen.
Ik rijd al ruim 10 jaar in de franse hothatches rond en dat bevalt zeer goed.
Als daily rijd ik dan wel ford, maar ook is prima vertoeven :)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Downforce Hans » 09 okt 2020, 14:47

Gaaf ding zeg en rap ook naar de honderd. :thumbup:

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Thomas H » 09 okt 2020, 15:09

Mooie Saxo. Altijd een zwak voor gehad. Tof opgebouwd zo met indrukwekkende cijfers.
Is er wat filmmateriaal beschikbaar?

Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Lenn » 09 okt 2020, 16:15

Thomas H schreef: 09 okt 2020, 15:09 Mooie Saxo. Altijd een zwak voor gehad. Tof opgebouwd zo met indrukwekkende cijfers.
Is er wat filmmateriaal beschikbaar?
Thanks! het geeft ook echt heel veel fun voor wat het is. En het komt op het circuit ook meer dan goed mee met de grotere jongens.
Filmmateriaal is er zeker!

Instagram staat wel het eea op: https://www.instagram.com/tracksaxo/

Dyno @ DP:
https://www.youtube.com/watch?v=yuGCJaNYVmM

Launch control:
https://www.youtube.com/watch?v=tyGPJ8lFJlo

Online
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door TLRS » 09 okt 2020, 18:41

Klein autootje die klinkt als een grote :D

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4496
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Eeuwe » 09 okt 2020, 18:44

Welkom! Diepe buiging, wat een vette bak. Gave filmpjes ook. Moet vast een enorm leuke auto zijn om te rijden!

Misschien overheen gelezen maar rij je nu wel met origineel drijfwerk?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Bram » 09 okt 2020, 18:46

Nee. Lamzak, laatste alinea van het één na laatste stuk tekst :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door JP » 09 okt 2020, 18:50

Lenn schreef: 09 okt 2020, 14:22 (...)

@JP: IK ben geen bmw man. Ik kan ze zeker waarderen, maar ik zou er zelf niet snel een kopen.
Ik rijd al ruim 10 jaar in de franse hothatches rond en dat bevalt zeer goed.
Vooral blijven doen want die BMW rijders....brrrr.... vreemd volk met korte lontjes. Daar wil je niet mee geassocieerd worden.
Als daily rijd ik dan wel ford, maar ook is prima vertoeven :)
Ik hou nu al van je !

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39594
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Arthur » 09 okt 2020, 19:07

Zeg! We gaan toch niet vreemd hè :)

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door PeterM » 10 okt 2020, 19:28

Welkom hier! Mooi gebouwde auto, weer eens wat anders. Lijkt me ook erg leuk sturen.

Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Lenn » 10 okt 2020, 20:12

eBoonstra schreef: 09 okt 2020, 18:44 Welkom! Diepe buiging, wat een vette bak. Gave filmpjes ook. Moet vast een enorm leuke auto zijn om te rijden!

Misschien overheen gelezen maar rij je nu wel met origineel drijfwerk?
Dankjewel!! Het is echt een klein bommetje. Niemand die verwacht dat een saxo dit kan haha :)
Krukas is het enige standaard onderdeel wat is overgebleven van de motor. Al word deze wel geslepen en gebalanceerd voor een beter spec.
TLRS schreef: 09 okt 2020, 18:41 Klein autootje die klinkt als een grote :D
Brullen doet ie wel. En bijt lekker van zich af !
PeterM schreef: 10 okt 2020, 19:28 Welkom hier! Mooi gebouwde auto, weer eens wat anders. Lijkt me ook erg leuk sturen.
Stuurt bizar goed! Ongekende wegligging mede dankzij een 2weg verstelbaar AST set en heerlijk plakkende semislicks !

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Rolf205 » 12 okt 2020, 10:41

Lenn schreef: 09 okt 2020, 14:22 @Rolf: Thanks voor de tip.
Ik had serieus het idee dat het niks uitmaakte. Zag ook geen gekke dingen qua oliedruk oid.
Qua formaat zit dit wel goed. Heb er lang over getwijfeld, maar voor deze setup voldoet dit prima !
Als je er geen problemen mee hebt, dan laten zitten. Don't fix if it ain't broken...
Ik rij met een oldskool XU 16v en die gooien al gauw een drijfstang naar buiten als ze maar het vermoeden hebben dat er iets met de oliedruk is. Met een maatje grotere koeler wordt de olie bij ook nog steeds zeikheet op het circuit. :?

Maakt die splitter in de praktijk veel uit?

Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Lenn » 12 okt 2020, 12:03

JP schreef: 09 okt 2020, 18:50 Ik hou nu al van je !
Momenteel een Fiesta 1.0 ecoboost uit 2013.
Stage1 mapping erop naar 145pk & 200nm.
Het is niet mega snel, maar goed genoeg voor daily
Misschien over een maandje een upgrade :wink:

Rolf205 schreef: 12 okt 2020, 10:41 Als je er geen problemen mee hebt, dan laten zitten. Don't fix if it ain't broken...
Ik rij met een oldskool XU 16v en die gooien al gauw een drijfstang naar buiten als ze maar het vermoeden hebben dat er iets met de oliedruk is. Met een maatje grotere koeler wordt de olie bij ook nog steeds zeikheet op het circuit. :?

Maakt die splitter in de praktijk veel uit?
Ik heb samen met een maatje de oliekoeler uitvoerig getest en vergeleken qua grootte en koeling.
Het is misschien qua maat net aan, maar ook op het circuit hield het uitstekend. Dus dikke prima !

De splitter is zeker effectief.
Zorgt voor goede downforce en meer grip uiteraard. Verschil merk ik heel erg als ik met of zonder rijd

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Luco » 12 okt 2020, 12:27

Krukas pks of wiel pks

Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Lenn » 12 okt 2020, 13:03

Luco schreef: 12 okt 2020, 12:27 Krukas pks of wiel pks
183 krukas pk's, dus 165 wiel pk's ongeveer
Standaard heeft een 16v 118 krukas / 105 wiel pk's

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door Luco » 12 okt 2020, 13:36

Lenn schreef: 12 okt 2020, 13:03
Luco schreef: 12 okt 2020, 12:27 Krukas pks of wiel pks
183 krukas pk's, dus 165 wiel pk's ongeveer
Standaard heeft een 16v 118 krukas / 105 wiel pk's
Netjes hoor :thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Lennart, Saxo 16v ITB

Bericht door TurboClouseau » 15 nov 2020, 16:01

Mooi opgebouwde Saxo! Ding brult ook lekker zeg...Wow!
Waar heb je die luchtinlaten in de motorkap vandaan als ik vragen mag?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten