Voorstellen: Koen & zijn 9-5! Goed en slecht nieuws...

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Voorstellen: Koen & zijn 9-5! Goed en slecht nieuws...

Bericht door KoenT16 » 06 mei 2020, 21:54

Hoi allemaal,

Ik ben Koen, 21 jaar en kom uit het mooie Twente.
Lees hier al een tijdje mee en leek mij wel tijd om een voorstel topic aan te maken over mij en mijn auto.
Ik heb op dit moment een Saab 9000 uit 1993 die op dit moment in heropbouw is i.v.m kapotte motor en veeeeel andere dingen (o.a. Aero ombouw)...
Daarvoor heb ik een Saab 900GL uit 1984 gehad en een Saab 900S uit 1993.

20 augustus 2019 kocht ik een Saab 9000 uit 1993 met het oude type B234L motor op basis van onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik er kwam zag ik een best aardige Saab 9000, maar wel met wat gebreken.
Zo zit er een scheur in de voorruit (rechtsvoor), zaten er haarscheurtjes in de banden, was de reflectorplaat kapot, was de accu op en draaide de auto slechts op basisdruk.

Dus geld betaald, nog wat extra onderdelen erbij gekregen en toen de auto opgeladen.

Afbeelding

Banden laten wisselen voor Michelin PS4, nieuwe accu erin, kleine beurt en reflectorplaat laten monteren en toen opgehaald bij de garage.
Daarna zelf nog even een turbodrukregelaar gemonteerd en we konden weer gassen.

Afbeelding

Toen vrij snel de velgen omgewisseld alsnog voor 17x7.5" velgen OEM en de knippers aan de zijkanten vervangen voor een transparante versie.

Afbeelding

Helaas liep vrij snel hierna de motor kapot en wat doe je dan? Nou dan haal je een donor op, haal je daar het blok uit en dan het blok uit je eigen auto.

Afbeelding

Maar hierna lag het project eigenlijk heel lang stil tot een paar maanden terug dat ik het hervat heb en nu bijna het motorwissel gedeelte heb afgerond, maar het ergste was dat onderstaande dingen eigenlijk allemaal tussendoor gebeurt zijn :gek:

Afbeelding
Bodykit Saab 9000 Aero aangekocht en deels gemonteerd op dit moment.

Afbeelding
Het oude interieur eruit.

Afbeelding
Het Aero interieur erin. Bijbehorende deurpanelen met leder en houten vensterbanken komen binnenkort binnen.

Afbeelding
Nardi stuur erin, originele Clarion audio waarop staat "Clarion made for Saab". Een headunit met cassette en een equalizer met cd. Verder ook vele houtopties gemonteerd.

Ondertussen staat het geheel er zo bij:

Afbeelding

Het Aero pakket zit er deels op, maar de foto's daarvan komen pas als het geheel erop zit :kikker:
Verder zit er een 97'er B234L blok in (shortblock 94-98 wat 550+ pk aan kan) met 97'er 3.61 Aero versnellingsbak, 94'er Trionic 5.5 Aero kabelboom en een Abbott 240pk & 380Nm ecu (stage 1), maar na het inrijden wil ik naar een stage 3+ 270-280pk en 400-420nm en dat is helaas ook wel echt het maximum met deze Garrett T25 turbo.

Vandaag zijn er weer wat onderdelen besteld: Maptun -35mm veren (twijfel nog qua dempers), VDO oliedruksensor met waarschuwingscontact & oliedrukmeter, nieuwe Nissens radiateur en een nieuw koelwaterexpansievat. Tevens waren er al meerdere onderdelen onderweg...

Mocht er interesse zijn wil ik hier best updates plaatsen.. :wink:
Laatst gewijzigd door KoenT16 op 09 feb 2021, 19:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Eric Z » 06 mei 2020, 22:00

Welkom!

Blijf Saab altijd wel grappig vinden, je weet namelijk nooit bij zo’n ding of er niet stiekem 250+ pk in geknutseld is.

Niet direct een auto die je bij jou leeftijd verwacht, gezien de trekauto bij het ophalen zijn er wel meer Saabs in de familie?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7748
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Tim N » 06 mei 2020, 22:37

Toevallig familie van Fred?

Mooie Saab 9000 iig, al ia die 944 S1 ook tof in de sleutelruimte

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Niels » 07 mei 2020, 01:44

Welkom Koen,

Lekker project, ik blijf een zwak voor Saab houden! Zeker je updates plaatsen hiero :thumbup:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door EvdP » 07 mei 2020, 09:00

Welkom! Ik blijf Saabjes ook leuk vinden, vooral de 9000.

Wat mij destijds wel verbaasde was dat de 9000 nog gewoon een starre achteras had.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Arthur » 07 mei 2020, 11:13

Welkom, Saab heb ik ook nog steeds een zwak voor. 2 stuks (cabrio's) gehad, jaren terug.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Eeuwe » 07 mei 2020, 11:17

Welkom! Leuk project zo.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door ///Joost » 07 mei 2020, 11:21

Welkom, leuk om weer eens een andere merkenfanaat te zien. Leuke eerste post ook! :D

De 944 heb ik ook nogal een zwak voor...was mijn eerste auto.

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door KoenT16 » 09 mei 2020, 22:27

Iedereen bedankt voor het welkom en de leuke reacties!
Ik zal zeker updates gaan bijhouden hier.
Eric Z schreef: 06 mei 2020, 22:00 Welkom!

Blijf Saab altijd wel grappig vinden, je weet namelijk nooit bij zo’n ding of er niet stiekem 250+ pk in geknutseld is.

Niet direct een auto die je bij jou leeftijd verwacht, gezien de trekauto bij het ophalen zijn er wel meer Saabs in de familie?
Die 9-5 Aero die ervoor staat heeft 270pk en gaat binnenkort naar 320pk :crazy:
Ik had er eerst niks mee, maar opeens was het er en ging het niet meer weg haha, maar ik denk zeker dat de vele Saabs in de familie (sinds 2010 pas) er wat mee te maken hebben :tooth:
Tim N schreef: 06 mei 2020, 22:37 Toevallig familie van Fred?
Geen Fred in de familie, maar misschien ken ik hem wel?...
EvdP schreef: 07 mei 2020, 09:00 Welkom! Ik blijf Saabjes ook leuk vinden, vooral de 9000.

Wat mij destijds wel verbaasde was dat de 9000 nog gewoon een starre achteras had.
Saab adverteerde daar zelfs mee, maar ik vermoed dat het meer een geldkwestie was.
Een 9000 rijd overigens super, maar een 900 classic is een stuk sportiever :ken ik jou:
///Joost schreef: 07 mei 2020, 11:21 De 944 heb ik ook nogal een zwak voor...was mijn eerste auto.
Helaas een 924 met Audi motot :dood:
Leuk ding, maar een 928 of 944 is vele malen leuker!

Update: Ik kon mij niet zo inhouden en heb toch nog wat meer dingen gekocht. Ik heb er nog bijgekocht.. een nieuwe mattenset & polyutheraan bussen van Powerflex voor in de bovenste motorsteun.
Verder ben ik ook nog niet heel veel verder gekomen i.v.m het wachten op onderdelen.

Maandag ga ik de stalling eens opruimen en haal ik tevens een vintage Stahlwille gereedschapswagen op waar ik mijn Stahlwille, Gedore, overig en C-merk gereedschap in kwijt kan zodat ik wat meer overzicht heb. Misschien wil ik binnenkort een grote box of kleine loods huren waar een brug in kan, ook zodat ik kan lassen en tevens met vrienden een plekje heb. Misschien dat ik het einde van dit jaar nog een Saab (of toch wat anders?) erbij koop...

Afbeelding
Ja, de kabelboom is nog een beetje rommelig... maar hier ben ik ook nog niet klaar mee.

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door KoenT16 » 15 mei 2020, 13:18

Afgelopen week begon goed. Ik kreeg mijn NOS Saab meterhouder binnen.
Daar heb ik wel even naar moeten zoeken....

Afbeelding

Gisterochtend heb ik de VDO oliedrukmeter opgehaald bij het postkantoor en direct in de meterhouder geplaatst.

Afbeelding

En een uur later zat 'ie natuurlijk ook al in de auto :D

Afbeelding

Verder ben ik een klein beetje verder gegaan met de motor..

Afbeelding
En ja ik weet dat ik de onstekingscassette nog moet spuiten en de slangen met speciaal siliconen spul moet poetsen.

Verder ga ik even afwachten met verder monteren, want ik wacht nog op Powerflex gele bussen voor de bovenste motorsteun en op een VDO oliedruksensor met waarschuwingscontact die mijn oliedruksensor gaat herplaatsen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Eeuwe » 15 mei 2020, 16:24

Goed bezig. Extra meters altijd goed.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Roy RS » 15 mei 2020, 21:56

Leuk man zo’n Saab!

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door KoenT16 » 31 mei 2020, 15:12

Dankje!

Het is weer eens tijd voor een kleine update. (vrij langdradig verhaal)
Een aantal dagen geleden ben ik voor het laatst bezig geweest en ben bang dat het de komende tijd ook niet erg gaat opschieten i.v.m moeilijk doen stalling, dus opzoek naar een garagebox die minimaal 4 meter breed is...

De meest recente foto:

Afbeelding

Wat heb ik in de tussentijd allemaal gedaan?

Powerflex Road Series bovenste motorsteun polyutheraan bussen gemonteerd.
Afbeelding

Toen eerst een verloopje gemaakt voor het WK.
Afbeelding

Daarna een nieuwe kabel gemaakt die van de oliedruksensor naar de oliedrukmeter moet.
Afbeelding

De oliedruksensor was inmiddels ook gearriveerd, dus deze heb ik gemonteerd.
Deze is op de plek van de originele oliedruksensor voor het waarschuwingslampje gekomen, dus dit is een variant met waarschuwingscontact.
Afbeelding

Een Forge Split R gereviseerd en geplaatst, deze had ik al enige tijd in de kast liggen.
Afbeelding

Kabelboomhouder gescoord voor de motorkabelboom, deze miste ik helaas voor mijn nieuwe type motor en nieuwe type kabelboom.
Een aardige zoektocht, want er zijn minimaal 6 verschillende soorten dat ik weet....
Na het plaatsen ervan ging het aansluiten van de bekabeling toch een stuk makkelijker....
Afbeelding

En volgens mij was dat het wel ongeveer qua progress, maar er is nog zat te doen en er zijn ook na het afbouwen van de motor nog heel veel plannen... Dit jaar zal de auto niet rijden.

Verder heb ik een veerpootbrug van Wiechers gekocht, deze zal straks goed combineren i.c.m de veren die klaarliggen.
Heb nog geen dempers, maar weet nog niet wat ik wil...
Afbeelding
Ik zit eraan te denken om een 2e achterste stabilisatorstang erbij te kopen, deze wat bij te slijpen en dan met brackets aan de andere vastmaken. Iemand die nog een idee heeft hoe ik de voorste stabilisatorstang kan upgraden?

Verder heb ik rondom een setje wind deflectors gekocht voor de looks, maar ook i.v.m A/C delete.
Afbeelding

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door KoenT16 » 13 jun 2020, 22:18

Afbeelding

Waarschijnlijk binnenkort te verwelkomen...
Maandag weet ik of het definitief doorgaat :D

Saab 900 uit 1984 met een heerlijk apart kleurtje.
Het betreft een 2 liter 8-klepper met enkele CD175 carburateur.
Korte 5 bak, geen stuurbekrachtiging, geen abs, geen elektra luxe etc etc.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door Eeuwe » 13 jun 2020, 22:20

Leuk! Plannen mee?

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo

Bericht door KoenT16 » 13 jun 2020, 22:29

eBoonstra schreef: 13 jun 2020, 22:20 Leuk! Plannen mee?
Eerst alles verhuizen naar een loods waar alles in kan (incl. mijn onderdelen voorraad) en dan kijken wat eraan moet gebeuren.

Optisch wil ik er een ander setje velgen (15" OEM lichtmetaal) onder hebben en een turbo spoiler achterop.

Motorisch weet ik het nog niet precies, ik denk dat er een gereviseerde 8-klepper turbo in moet komen ook i.v.m dat dat de makkelijkste optie is (mechanische injectie i.p.v electronische t.o.v 16v). Het hoeft geen lomp snelle auto te worden, maar een 160 a 170 pk zou leuk zijn (origineel carburateur is 99pk)

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo + nieuwe 9-5!

Bericht door KoenT16 » 14 okt 2020, 11:38

Helaas is bovenstaande 900 classic niet doorgegaan i.v.m bodemroest!

Al een lange tijd geen updates meer gegeven hier en daar is het nu toch wel tijd voor!
De Saab 9000 Turbo is verplaats naar een nieuwe locatie een ruimere garagebox.
De komende weken voordat de kou niet meer te harden is gaat de auto afgebouwd worden (dit houd in klaargemaakt worden op technisch vlak zodat volgend jaar we bezig kunnen met de roest). A.s. weken gaat de motor eindelijk 100% afgebouwd worden en komt mijn nieuwe onderstel en remmerij er eindelijk onder! Koni geel dempers, Maptun 35mm verlagingsveren, Powerflex blackseries, Wiechers veerpootbrug, ATE remmerij voorzijde, nieuwe wiellagers, nieuwe stuurkogels etc etc zodat alles weer fris is. Ook komen de wind deflectors erop en worden de lederen deurpanelen (eindelijk de juiste set gevonden) met houten vensterbanken erin.

Foto's volgen als alles af is en de auto gewassen is! :kikker:

Tevens heb ik een nieuwe daily gekocht! Een Saab 9-5 2.0t Arc automaat met slechts 207dkm.

Plannen? Ja zeker!

Ik kocht de auto via mijn werk met kapotte turbo. Toen ik de auto voor het eerst zag stond 'ie op stalen velgen, dit hebben we als eerste veranderd. Er zijn Saab ALU45 velgen onder gekomen dit zijn de 17" 5-spaaks sportvelgen van de 9-3SS Vector. Tevens is er een andere accu ingekomen.

De auto staat nu bij de garage voor een compressietest, voorkeuren APK en turbo check.

Hierna komt de auto naar mij toe en ga ik het volgende doen:
- Naafkapjes monteren, logo achterklep monteren (carbon look);
- Aero bumperlip monteren in kleur 170 zwart;
- Mistlamp vervangen;
- Mod6 carterventilatie monteren + nieuwe carterventilatieslangen;
- Kleppendeksel wisselen en schoonmaken kop;
- Auto reinigen binnen + buiten;
- Als ik de deal rondkrijg een Saab Vector sportinterieur monteren.

Daarna gaat de auto weer naar de garage en maken ze 'm af, hierbij gaat het volgende gebeuren:
- Garrett GT1752S turbo vervangen door een Mitsubishi TD04HL-15T#5;
- 3 inch RVS downpipe monteren met 300cells sport katalysator;
- Nieuwe luxe kentekenplaten;
- Carterpan demonteren reinigen (o.a. oliezeer), nieuwe o-ringen installeren en weer monteren;
- Nieuwe APK.

Daarna wil ik even lekker alles inrijden en kijken wat ik nog allemaal qua kinderziektes tegenkom en dan zijn de plannen voor volgend jaar: Bilstein B12 Pro-kit, Simons uitlaat, stage 3 280pk en een afneembare trekhaak.

Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo + nieuwe 9-5!

Bericht door EvdP » 14 okt 2020, 12:40

Leuk kleurtje. Ga je met die stage 3 het koppel ook begrenzen?

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo + nieuwe 9-5!

Bericht door KoenT16 » 20 dec 2020, 14:31

EvdP schreef: 14 okt 2020, 12:40 Leuk kleurtje. Ga je met die stage 3 het koppel ook begrenzen?
Voor nu is alles nog begrenst, maar in de toekomst weet ik niet of dat zo gaat blijven.

Inmiddels heb ik de auto alweer een tijdje terug en er is toch veel meer aangedaan dan eerst de bedoeling was.
Het volgende is er allemaal aan gedaan:

- Krukaskeerring poeliezijde vervangen;
- O-ring BDP-sensor vervangen;
- Carterpan schoongemaakt + zeef schoongemaakt en gemonteerd met nieuwe O-ringen;
- Carterventilatie compleet vervangen voor gemodificeerd type; (O.a. bekend als PCV6 / Mod6)
- Subframe bussen vervangen voor PPS polyutheraan bussen + baksteun vervangen voor Powerflex road series;
- Turbo vervangen voor een gebruikte TD04-15T van de 9-3, 9-5 Aero modellen met nieuw origineel leidingwerk;
- Lambdasonde vervangen;
- Gasklephuis omgewisseld;
- Grote beurt en Castrol 10W60;
- 3 inch downpipe gemonteerd;
- Jong gebruikte set Bilstein B6 gemonteerd met Saab Aero veren;
- Auto uitgelijnd;
- Draagarm rubber rechtsvoor vervangen;
- Mistlamp vervangen;
- Diverse leidingen van de automaatbak vervangen;
- Klein beetje laswerk in de wielkuip rechtsachter uitgevoerd.

Al met al is er gigantisch veel uitgevoerd, maar man man man wat is dat nu lekker rijden! :blink:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna heb ik de volgende dingen al snel binnen een week gemonteerd...
- Een B202 kleppendeksel rood gepoedercoat (je moet er van houden);
- Dikkere blow-off valve;
- Aero stuur;
- En een Kenwood DAB+ radio met stuurwielbediening.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest ben ik er vooral aan van het genieten en heb ik een bench setup gemaakt om de ECU buiten de auto te kunnen flashen!
Voor nu draai ik 215pk & 300Nm, maar de wideband lambdasonde en controller met EGT-functionaliteit is onderweg en tevens wil ik de auto gaan aanpassen voor live tuning! Hier ligt ook alles al klaar voor :blink:

Afbeelding

Afbeelding

Voor op korte termijn (dit jaar nog) heb ik de volgende plannen nog:
- Antenne vervangen;
- Radio installatie helemaal afmaken;
- Live tuning mogelijk maken;
- Bosch LSU 4.9 monteren;
- Elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming en ventilatie monteren (staan nu in de schuur);
- Aero bumperlip monteren;
- Meer vermogen en koppel halen....

Voor volgend jaar heb ik al wat goede voornemens voor de auto, maar eigenlijk wil ik ook een echte mooie ruimte en een circuit speeltje ofzo.... De 9000 gaat er wel tzt uit.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo + nieuwe 9-5!

Bericht door Eeuwe » 27 dec 2020, 13:49

Goed bezig. Leuke updates!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo + nieuwe 9-5!

Bericht door Spijkerhard » 27 dec 2020, 14:22

Leuk om de 'ontwikkelingen' te lezen!

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Re: Voorstellen: Koen & zijn Saab 9000 2.3 Turbo + nieuwe 9-5!

Bericht door KoenT16 » 31 dec 2020, 12:14

Dank voor de complimenten!
Inmiddels heb ik de wideband helaas nog niet binnen, maar ik ben denk ik gewoon te ongeduldig.
Ook is de auto een beetje incontinent... heb last van een olielekkage :'(

Maar er is ook goed nieuws.
Ik heb een Aero set gekocht, nieuwe Simons uitlaat en een 3-poot spoiler.
De Aero set, spoiler en de halve rechter zijkant gaan eind januari gespoten worden en de garage gaat alles monteren!

Afbeelding

Afbeelding

Hoe alles er straks uitziet laat ik voor nu nog even een verassing! Ik hoop eigenlijk nog een leuk setje OEM 18 inch te vinden en een Hirsch voorbumper dit is de huistuner van Saab. Ohja heb ook nog een setje Xenon koplampen gescoord, maar dit blijft een langer termijn project ben ik bang.

Afbeelding

Gebruikersavatar
KoenT16
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 dec 2019, 18:33
Auto: Saab 9-5; Saab 9000
Locatie: Twente

Re: Re: Voorstellen: Koen & zijn 9-5! De grote ombouw...

Bericht door KoenT16 » 23 jan 2021, 23:45

Heb de 9-5 toch maar alvast een paar weken geleden weggebracht.
Omdat ik inmiddels een beetje achterloop toch maar even wat updates!

Het begon met het laswerk rechtsachter...

Afbeelding

Toen werd de auto voorbereid voor de spoiler en is de sportuitlaat gemonteerd.

Afbeelding

Toen werd er roest onder de spiegel ontdekt en hebben we besloten om de gehele zijkant te laten spuiten incl. achterbumper (met Aero lip nu), Aero sideskirts, 2004/2005 Aero voorbumper en de spoilers.

Afbeelding

De 2004/2005 nieuwe haaienbek bumper was inmiddels ook binnen, dat is zo'n type bumper:

Afbeelding

Auto naar de spuiter en zo kwam 'ie terug!

Afbeelding

Dakspoiler kwam pas laat binnen, dus ligt nog bij de spuiter.

Afbeelding

Inmiddels staat 'ie erbij zoals op de onderstaande 3 foto's de dakspoiler en voorbumper moeten er nog op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk moest ik nog een leuke upgrade kopen, dus 4 pots Brembo gekocht die komen erop i.c.m 330mm Alfa remschijven (later meer).

Afbeelding

En de before and after vergelijkingen tot nu toe....

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6141
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Voorstellen: Koen & zijn 9-5! De grote ombouw...

Bericht door EvdP » 24 jan 2021, 09:53

Knap erg op van zo'n "haaienbek"! Mooi werk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Voorstellen: Koen & zijn 9-5! De grote ombouw...

Bericht door Niels » 24 jan 2021, 12:28

Mooie plannen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten