Even voorstellen: Bas

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas L.
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:48
Auto: Porsche 911 996 Carrera 4

Even voorstellen: Bas

Bericht door Bas L. » 16 dec 2018, 22:51

Na hier al een tijdje mee te lezen, heb ik eindelijk besloten toch ook een topic te openen over mijn auto(‘s). Maar eerst even kort over mijzelf en mijn autohistorie.

Ik ben Bas, 31 jaar inmiddels en woon in Diemen.

Mijn eerste auto was een '98 Volvo C70 2.3 T5 met handbak. De lijnen van de C70 spraken mij altijd al erg aan en daarnaast is het nog een best snelle auto ook. De juiste uitvoering vinden was nog niet zo makkelijk. De meeste C70’s waren het vaak nét niet. Uiteindelijk heb ik er toch een gevonden die voor mij aan vrijwel alle eisen voldeed: zwart met zwart interieur, 2.3 T5, schuifdak, BBS velgen én de handbak. Een heerlijke auto in erg nette staat, zeker voor wat hij kostte. En daarbij is het als eerste auto meer dan snel genoeg…gelukkig was Flitsmeister net uitgebracht. En wat een verslavende 5-cilinder roffel zeg! Nu ik er zo aan denk heb ik nog steeds een beetje spijt van de verkoop.

Afbeelding
Afbeelding

Minpuntjes waren er ook. Zo was het verbruik niet best (deels vanwege mijn rijstijl) en was inparkeren altijd een uitdaging (niet vanwege mijn rijstijl). Een gemiddelde vrachtwagen heeft namelijk een kleinere draaicirkel dan deze generatie C70, echt wel even wennen!

Na de C70 ongeveer 11 maanden te hebben gereden, ben ik verhuisd naar Corsica. Omdat de wegen daar niet al te best zijn en de Volvo met z'n bizarre draaicirkel niet het eiland rond te krijgen zou zijn, heb ik een '02 Land Rover Discovery Td5 gekocht. Dit was één van de auto's die mij sinds mijn jeugd altijd was bijgebleven. Geen idee waarom dat precies was, maar het is natuurlijk wel een heerlijk eigenwijs hok. De verhuizing was in ieder geval hét excuus om er eentje te kopen. In Nederland is de wegenbelasting van zo'n tank ruim 200eu per maand, waardoor maar weinig mensen zo'n ding willen rijden. In Frankrijk heeft men geen wegenbelasting en dan heb je voor 4k opeens een fantastische wagen staan.

De Disco bleek echter wel een zorgenkindje, want ondanks dat hij altijd 'dealeronderhouden' was, was er eigenlijk altijd wel iets stuk. Zo had ik in week 1 een kapot brandstoffilter (op de snelweg, dus de hele auto onder de diesel) en een lekkende pakking van het kleppendeksel. Op zich niet zo schokkend, maar het feit dat er een verkeerd type rubberpakking in zat had een lampje moeten doen branden....ach ja, achteraf is het mooi wonen. Enkele maanden later sloeg de compressor wel erg vaak aan, terwijl hij -als alles goed is- niet veel hoeft te doen. Echte tools had ik op dat moment niet in Corsica, maar toch heb ik geprobeerd met behulp van een kitje de compressor te reviseren. Dat betekend echter wel dat alle lucht uit het systeem gaat, waardoor de auto 'op z'n reet' kom te staan. In dit geval zelfs letterlijk, want de trekhaak stond op de grond... De compressor bleek ver over z'n houdbaarheidsdatum heen te zijn, want door slechte smering en rubbers was alles veel te warm geworden en behoorlijk versleten.

Had ik al verteld dat er geen fatsoenlijke garages zijn op Corsica? Uiteindelijk heb ik toch een kleine lokale garage gevonden die wonderbaarlijk genoeg in Land Rovers gespecialiseerd was. De oude baas aldaar heeft een nieuwe compressor besteld en gemonteerd. Daarna is de luchtvering opnieuw ingesteld met de computer. Wel bleek nogmaals de waarde van de term 'dealeronderhouden'. De rubber delen die ervoor zorgen dat de auto niet te ver achterover gaat als er een lek in het systeem zit....waren nergens te bekennen. Gevolg was dat de auto dus te ver was ingezakt en door de hoogtesensoren heen was gegaan. Drie weken later konden deze dus ook vervangen worden...en de vering dus wéér opnieuw ingesteld.

Enfin.

Daarna was het wel weer een heerlijke auto om in te rijden; hoge zit, goede stoelen en tot de 80km/u niet eens te traag in het dagelijkse rijden. Daarnaast is het best leuk om af en toe expres over onverhard te rijden ipv over de weg, gewoon omdat het kan.

Afbeelding
Afbeelding

Helaas bleven er problemen ontstaan, het is tenslotte een (oudere) Engelse auto. De twee dakramen lekte behoorlijk en er ging om de haverklap iets kleins stuk. Gelukkig waren de dakramen best eenvoudig zelf te repareren en waren de overige problemen dat vaak ook. En tussen de problemen door bleef het toch echt een heerlijke vrachtwagen.

Na ongeveer 1 jaar in de Td5 begon ik steeds meer als een Corsicaan te rijden: iedere toerist rijdt nét even te langzaam, dus daar wil je voorbij. Voor de onoverzichtelijk wegen is 139pk alleen niet bepaald overmatig om veilig in te halen. Zeker niet als er 2400kg via een automaatbak vooruit gesleurd moet worden. Tijd voor iets nieuws dus. Iets snellers vooral!

Tijdens één van mijn ‘vakanties’ in Nederland heb ik naar een aantal E46 330Ci’s gekeken. Ik wilde namelijk in Nederland kopen, omdat de auto's in Corsica vaak op een ander niveau onderhouden worden. Daarbij was het een geweldig excuus om een E46 van Amsterdam naar Zuid-Frankrijk te knallen. Uiteindelijk heb ik er een kunnen vinden die aan redelijk wat eisen voldeed. Ondanks dat ik geen fan ben van zilverkleurige auto's, is het echt een mooi exemplaar, met zwarte sportstoelen, M bumpers, M stuur en zónder Halfords plastic. Oh...en een handbak natuurlijk, want daar had ik wel weer zin in na de Disco. Overigens kwam er wel meteen een stuk 'plastic' op, in de vorm van een Simota luchtinlaat. Een standaard M54 is namelijk nogal een tam klinkende motor, ondanks dat het best prima vooruit gaat. Misschien hebben ze dit gedaan om nog meer kopers richting een M3 te doen kijken? Na het monteren van de Simota klinkt de auto in ieder geval echt veel beter. Opeens ligt er een S54 'light' onder de motorkap, die ook nog eens als een CSL klinkt. Nou ja, bijna zoals een CSL dan.

Afbeelding

De omgeving in Corsica is geweldig als je van autorijden houdt. Er zijn heel veel bergweggetjes waar ook nog eens veel afwisseling in zit. De WRC is niet voor niets weer teruggekeerd naar het eiland. Vanaf mijn huis kon ik binnen 15min over de stages van de rally rijden. Erg vermakelijk en verslavend!

Daarbij is een 330 eigenlijk al snel genoeg voor de lokale wegen. Uiteraard kun je met een M3 sneller (= veiliger) inhalen, maar ik denk dat het verschil op de bergwegen een stuk minder groot zou zijn. Toch heb ik in mijn laatste maanden op Corsica een M3 gekocht, maar niet om zelf in te gaan rijden. Dat is echter een verhaal apart. De oplettende lezer zou met goed zoeken al in ‘Mijn Auto’ kunnen zien om welke het gaat…

Inmiddels woon ik alweer een jaar in Nederland, waar de wegen weer ‘gewoon’ plat en saai zijn. Maar gelukkig weet de opvolger van m’n 330 tóch het autorijden leuk te maken. En voor die opvolger ga ik een los draadje aanmaken in ‘Mijn Auto’…
Laatst gewijzigd door Bas L. op 16 dec 2018, 23:03, 3 keer totaal gewijzigd.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door DF-user-13935 » 16 dec 2018, 22:58

Welkom Bas. Leuke intro! Maar ik zie je foto's niet. Ligt misschien aan mijn hard/software?

Gebruikersavatar
Bas L.
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:48
Auto: Porsche 911 996 Carrera 4

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door Bas L. » 16 dec 2018, 23:04

Emi schreef: 16 dec 2018, 22:58 Welkom Bas. Leuke intro! Maar ik zie je foto's niet. Ligt misschien aan mijn hard/software?
Dank je!
En nee, dat lag met name aan mijn URL copy/paste skills :lol:
Zou nu moeten werken volgens mij.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door DF-user-13935 » 16 dec 2018, 23:15

Bas L. schreef: 16 dec 2018, 23:04 Zou nu moeten werken volgens mij.
:clap:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door Spijkerhard » 17 dec 2018, 06:24

Welkom Bas!
Hoe kwam je zo op Corsica verzeild?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door Paskal » 17 dec 2018, 09:01

Welkom Bas!

Geweldig eiland waar je op gewoond hebt :thumbup: We zijn er diverse malen op vakantie geweest en hebben er fantastische wandelingen gemaakt. Voor ons echt dè vakantiebestemming waar we ongetwijfeld nog de nodige keren zullen komen :).

Ben wel benieuwd hoe je daar terecht bent gekomen overigens. Wel verbazingwekkend dat fatsoenlijke garagebedrijven er eigenlijk niet zijn want zo klein is het eiland toch ook weer niet.

Helaas in 2013 ook kennis mogen maken met een local die de Corsicaanse rijstijl wel heel enthousiast uitvoerde. Na een wandeling op de Monte Renoso daalden we via de weg vanaf het skistation af naar het dal. Een zeer lege (in de uren die wij daarna moesten wachten op een afsleper passeerden er nog geen 10 auto's) smalle weg waar je echt nauwelijks mensen tegen komt. Dat dacht de in de gitewerkende jongeman in zijn Suzi Samurai ook dus die nam vol de blinde binnenbocht. Hij wam met 4 wielen op onze weghelft de hoek omzeilen. Ik reed volledig rechts en heb hem nooit kunnen zien dus zonder te remmen met 50 km/u op elkaar. Met zijn linker voorkant zat hij bij mij exact in het midden. Front volledig in elkaar, airbags eruit maar op dat moment ben je toch wel blij met je stevige X5 waardoor we zonder letsel uitstapten. Hadden wij op een motor gezeten dan loopt zoiets heel anders af.....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 17 dec 2018, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door ///Joost » 17 dec 2018, 09:19

Welkom Bas! Mooie intro, en ik ben ook wel benieuwd hoe je in Corsica verzeild bent geraakt... :D

Gebruikersavatar
Bas L.
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:48
Auto: Porsche 911 996 Carrera 4

Re: Even voorstellen: Bas

Bericht door Bas L. » 17 dec 2018, 21:08

Tja..om een lang verhaal kort te maken: ik ging er in 2014 met m'n ex heen (haar ouders wonen daar) en kwam eind 2017 alleen terug ;-)

Iets langere versie:
We gingen er naartoe omdat zij op dat moment geen baan kon vinden in Nederland. De crisis had in de bouw (we zijn/waren beide architect) nog de nodige sporen nagelaten en het was niet vreemd als er 50-100 mensen op dezelfde functie solliciteerden. Corsica is toch een beetje het vakantieoord voor de rijkere fransman, dus daar liep de bouw (voornamelijk 2e/3e huis) eigenlijk altijd wel door.

Paskal schreef: 17 dec 2018, 09:01 Helaas in 2013 ook kennis mogen maken met een local die de Corsicaanse rijstijl wel heel enthousiast uitvoerde. Na een wandeling op de Monte Renoso daalden we via de weg vanaf het skistation af naar het dal. Een zeer lege (in de uren die wij daarna moesten wachten op een afsleper passeerden er nog geen 10 auto's) smalle weg waar je echt nauwelijks mensen tegen komt. Dat dacht de in de gitewerkende jongeman in zijn Suzi Samurai ook dus die nam vol de blinde binnenbocht. Hij wam met 4 wielen op onze weghelft de hoek omzeilen. Ik reed volledig rechts en heb hem nooit kunnen zien dus zonder te remmen met 50 km/u op elkaar. Met zijn linker voorkant zat hij bij mij exact in het midden. Front volledig in elkaar, airbags eruit maar op dat moment ben je toch wel blij met je stevige X5 waardoor we zonder letsel uitstapten. Hadden wij op een motor gezeten dan loopt zoiets heel anders af.....
Ai, dat is wel echt heel naar. Dat heb ik gelukkig zelf niet meegemaakt. Maar het type bestuurder ken ik wel inderdaad. Gek genoeg gaat men vaak in de slapste auto's het hardste omlaag. Met name de eerste generatie Twingo is geliefd 'wapen' voor dat soort rijgedrag. En in de zomer wil er nog wel eens een motormuis met een knie op het asfalt over de verkeerde weghelft een bocht doorkomen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten