Even voorstellen

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 07 nov 2018, 09:58

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 09:16
nicolaasr schreef: 07 nov 2018, 09:04
NSXRS schreef: 07 nov 2018, 09:02 En blijkt het zo te zijn dat de kleppen vermogensverlies veroorzaken, dan heb je benchmark voor wanneer je er dan andere kleppen in laat zetten, daarna weer testen, weet je wat het gebracht heeft.
Van vacuum naar elektronisch is geen grote ingreep.. het is het vacuumpotje vervangen voor een elektrisch exemplaar met een knop. En er zal toch iets moeten gebeuren aangezien op Assen en Zandvoort die geluids limieten zijn.
Ahh, OK, nu zijn de kleppen vacuum gestuurd en gaan naar ik aanneem open vanaf bepaalde gaspedaal stand (en neemt lawaai toe).
Je wilt de kleppen elektronisch bestuurbaar maken om ze op bepaalde circuits dicht te houden om lawaai te beperken, alleen kost dat vermoedelijk vermogen..
Dan blijft een rollenbank test hoe dan ook interessant: allereerst om na te gaan of de auto ivm verhuur wellicht geknepen is, weet je dat... en daarnaast kan je dan ook de invloed van de kleppen testen.. weet je gelijk alles ;-)
Het is nu zelfs zo dat de kleppen gewoon afgekoppeld en openstaan continu, normaliter gaan ze bij 3500 rpm open voor meer geluid al dan wel niet betere prestaties

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Djessey » 07 nov 2018, 12:15

Vindt het wel interessant om te zien hoe zo'n auto, die normaal gezien door de meeste mensen niet echt hard gebruikt wordt, zich volhoudt op het circuit. Met name de motor. Persoonlijk zou ik niet verwachten dat zo'n motor dan lang heel blijft bij serieus circuit gebruik.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 07 nov 2018, 12:57

Djessey schreef: 07 nov 2018, 12:15 Vindt het wel interessant om te zien hoe zo'n auto, die normaal gezien door de meeste mensen niet echt hard gebruikt wordt, zich volhoudt op het circuit. Met name de motor. Persoonlijk zou ik niet verwachten dat zo'n motor dan lang heel blijft bij serieus circuit gebruik.
We weten zelfs dat die dat niet leuk vind uit ervaringen van blekemolen. Deze motor is 2 jaar geleden gereviseerd

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 14:41

Het is toch een atmosferische motor?
Zo ja, dan kan het heel goed zijn dat je met permanent openstaande uitlaatkleppen bij lage toeren juist wat minder koppel hebt, een atmosferische motor wil onderin graag wat tegendruk in de uitlaat..
Dat is vermoedelijk ook de reden dat origineel de kleppen pas bij 3500rpm open gaan

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 07 nov 2018, 16:12

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 14:41 Het is toch een atmosferische motor?
Zo ja, dan kan het heel goed zijn dat je met permanent openstaande uitlaatkleppen bij lage toeren juist wat minder koppel hebt, een atmosferische motor wil onderin graag wat tegendruk in de uitlaat..
Dat is vermoedelijk ook de reden dat origineel de kleppen pas bij 3500rpm open gaan
Klopt atmosferische motor max koppel bij 4250rpm kleppen gaan open bij 3500rpm. En het ligt een beetje aan de uitvoering max RPM verschilt van 8000 tot 8250rpm deze is begrenst op 6900-6950 helaas niet helemaal goed zichtbaar.
ik weet niet of je die 1000-1250 rpm echt merkt in het circuit gebruik maar wil ze er wel graag bij hebben.

Maar we moeten dus even gaan kijken hoe en wat precies aangezien de Gallardo op de CVO (af fabriek dus) al op 102 db staat.
En nu zag ik dat ze eigenlijk 95db goedkeuren op Assen dus er moet al 7 db ergens weg gehaald worden. om uberhaupt binnen de norm te blijven.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Djessey » 07 nov 2018, 16:21

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 14:41 Het is toch een atmosferische motor?
Zo ja, dan kan het heel goed zijn dat je met permanent openstaande uitlaatkleppen bij lage toeren juist wat minder koppel hebt, een atmosferische motor wil onderin graag wat tegendruk in de uitlaat..
Dat is vermoedelijk ook de reden dat origineel de kleppen pas bij 3500rpm open gaan
Voor zover ik weet is tegendruk op atmosferische motoren een fabeltje, wat wel telt is de snelheid van de uitlaatgassen. Waarbij de uitlaatpijp-diameter invloed heeft op de snelheid van de uitlaatgassen

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 16:24

7 DB is knap veel, en die 102 daar zat je dus in de praktijk nog boven schreef je, dus meer dan 7 DB te veel.
Dan zal je vrees ik een hele andere uitlaat moeten hebben..

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 16:25

Djessey schreef: 07 nov 2018, 16:21
Voor zover ik weet is tegendruk op atmosferische motoren een fabeltje, wat wel telt is de snelheid van de uitlaatgassen. Waarbij de uitlaatpijp-diameter invloed heeft op de snelheid van de uitlaatgassen
Dat is geen fabeltje..

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 07 nov 2018, 16:26

Djessey schreef: 07 nov 2018, 16:21
NSXRS schreef: 07 nov 2018, 14:41 Het is toch een atmosferische motor?
Zo ja, dan kan het heel goed zijn dat je met permanent openstaande uitlaatkleppen bij lage toeren juist wat minder koppel hebt, een atmosferische motor wil onderin graag wat tegendruk in de uitlaat..
Dat is vermoedelijk ook de reden dat origineel de kleppen pas bij 3500rpm open gaan
Voor zover ik weet is tegendruk op atmosferische motoren een fabeltje, wat wel telt is de snelheid van de uitlaatgassen. Waarbij de uitlaatpijp-diameter invloed heeft op de snelheid van de uitlaatgassen
Dat vroeg ik me dus ook af aangezien het uitlaat deel waar de kleppen op zitten ook in de zelfde pijp uitkomen als de pijpen zonder kleppen.
Moet me nog gaan verdiepen in hoe de uitlaat precies zijn werk doet en de kleppen e.d. invloed hebben op het vermogen van de motor
NSXRS schreef: 07 nov 2018, 16:24 7 DB is knap veel, en die 102 daar zat je dus in de praktijk nog boven schreef je, dus meer dan 7 DB te veel.
Dan zal je vrees ik een hele andere uitlaat moeten hebben..
Met de kleppen dicht zit ik tussen de 94 en 97db dus daar is al genoeg te winnen qua geluid demping

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 16:26

Net zoals inlaat weerstand/ resonatie golven ook invloed hebben

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 07 nov 2018, 16:27

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 16:26 Net zoals inlaat weerstand/ resonatie golven ook invloed hebben
GVD kwartje valt nu pas! E55 van mb forum haha

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Djessey » 07 nov 2018, 16:27

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 16:25
Djessey schreef: 07 nov 2018, 16:21
Voor zover ik weet is tegendruk op atmosferische motoren een fabeltje, wat wel telt is de snelheid van de uitlaatgassen. Waarbij de uitlaatpijp-diameter invloed heeft op de snelheid van de uitlaatgassen
Dat is geen fabeltje..
Als je even een snelle Google doet kom je genoeg praktijktesten tegen waarbij naar voren komt dat backpressure op een N/A motor niks toevoegt, soms zelfs beperkend.

Voorbeeld https://www.hotrod.com/articles/engine- ... h-exhaust/
Laatst gewijzigd door Djessey op 07 nov 2018, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 16:28

nicolaasr schreef: 07 nov 2018, 16:26
Met de kleppen dicht zit ik tussen de 94 en 97db dus daar is al genoeg te winnen qua geluid demping
Ah, dus de 102 DB op CVO is met de kleppen open.., dan helpt kleppen dicht al een boel

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 16:40

nicolaasr schreef: 07 nov 2018, 16:27
GVD kwartje valt nu pas! E55 van mb forum haha
Dat is dan een langzaam vallend kwartje geweest zeg.. :lol:

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 07 nov 2018, 16:42

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 16:40
nicolaasr schreef: 07 nov 2018, 16:27
GVD kwartje valt nu pas! E55 van mb forum haha
Dat is dan een langzaam vallend kwartje geweest zeg.. :lol:
Je moet eens weten hoelang het geduurt heeft voor ik een kwartje had! 3 weken lang kranten voor rond gebracht

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Even voorstellen

Bericht door NSXRS » 07 nov 2018, 17:08

Djessey schreef: 07 nov 2018, 16:27
Als je even een snelle Google doet kom je genoeg praktijktesten tegen waarbij naar voren komt dat backpressure op een N/A motor niks toevoegt, soms zelfs beperkend.

Voorbeeld https://www.hotrod.com/articles/engine- ... h-exhaust/
Op Google is verklaring te vinden voor elke stelling.
Fabrikanten geven niet voor niets mega onderzoeksgeld uit voor onderzoek naar effect van drukgolven in in- en uitlaat traject van een auto.
Ik heb zelf bij de Max5 racer het effect kunnen voelen tussen een "free flow" uitlaat en eentje die speciaal ontworpen is voor de juiste tegendruk, de laatste maakte minder herrie en leverde voelbaar meer trekkracht in lage toeren op.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Djessey » 09 nov 2018, 13:50

NSXRS schreef: 07 nov 2018, 17:08
Djessey schreef: 07 nov 2018, 16:27
Als je even een snelle Google doet kom je genoeg praktijktesten tegen waarbij naar voren komt dat backpressure op een N/A motor niks toevoegt, soms zelfs beperkend.

Voorbeeld https://www.hotrod.com/articles/engine- ... h-exhaust/
Op Google is verklaring te vinden voor elke stelling.
Fabrikanten geven niet voor niets mega onderzoeksgeld uit voor onderzoek naar effect van drukgolven in in- en uitlaat traject van een auto.
Ik heb zelf bij de Max5 racer het effect kunnen voelen tussen een "free flow" uitlaat en eentje die speciaal ontworpen is voor de juiste tegendruk, de laatste maakte minder herrie en leverde voelbaar meer trekkracht in lage toeren op.
Ja precies, dat zijn slechts "verklaringen" voor alles, voornamelijk op onderbuikgevoel. Wat ik linkte is gewoon een directe test in meerdere configuraties en situaties. Er is een verschil tussen tegendruk en uitlaatgas-snelheid.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 09 nov 2018, 13:52

Kleine update weer...
Gisteren is de lambo bij RemaTech gedropt... Komt een zo goed als gelijke rolkooi in van een Lamborghini Gallardo Super Trofeo.
Ben heel benieuwd hoe dat weer gaat worden... Ook een deel van het Dashboard moest er aan geloven voor de kooi

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Even voorstellen

Bericht door Marsnel » 09 nov 2018, 19:58

Wel lekker filmpje van Assen.
Mooi om te zien dat zo`n auto ook echt gebruikt wordt.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 09 nov 2018, 21:06

Marsnel schreef: 09 nov 2018, 19:58 Wel lekker filmpje van Assen.
Mooi om te zien dat zo`n auto ook echt gebruikt wordt.
Nou nog leren de auto dusdanig goed te gebruiken dat het ook een fatsoendelijke tijd opleverd

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 12 nov 2018, 09:02

Nou gisteren op Assen de Eu-Licentie gehaald... Dus nu gaan we ons klaar maken voor 2019 voor de GT-klasse...

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Djessey » 12 nov 2018, 09:09

nicolaasr schreef: 12 nov 2018, 09:02 Nou gisteren op Assen de Eu-Licentie gehaald... Dus nu gaan we ons klaar maken voor 2019 voor de GT-klasse...
Zou je niet eerst kwa ronderijden op hetzelfde niveau komen als de GT klassen voordat je jezelf in een wedstrijd stort? Of is dat het plan

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1421
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Even voorstellen

Bericht door EmielS60 » 12 nov 2018, 09:18

Gefeliciteerd!

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen

Bericht door nicolaasr » 12 nov 2018, 09:26

Djessey schreef: 12 nov 2018, 09:09
nicolaasr schreef: 12 nov 2018, 09:02 Nou gisteren op Assen de Eu-Licentie gehaald... Dus nu gaan we ons klaar maken voor 2019 voor de GT-klasse...
Zou je niet eerst kwa ronderijden op hetzelfde niveau komen als de GT klassen voordat je jezelf in een wedstrijd stort? Of is dat het plan
Zodra lambo klaar is elke trackday die er is mee doen... Snelheid komt er elke keer meer in
Leert het meeste door te doen, dus we duiken er gewoon in
EmielS60 schreef: 12 nov 2018, 09:18 Gefeliciteerd!
Dank u

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Even voorstellen

Bericht door vester86 » 12 nov 2018, 10:54

felies! blijft mooi om te volgen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hitz en 26 gasten