e46 sedan ringtool update 25-09-2018
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
e46 sedan ringtool update 25-09-2018
beste peeps. mijn naam is jasper 24 jaartjes jong en kom van een klein plaatsje genaamd kaatsheuvel,
ik ben sinds een maandje of 2 bezig met aanpassen van de bmw om er voornamelijk nordschleife mee te gaan rijden.
het is voor mij wat nieuw, gezien ik voorheen altijd gedrift heb en de opbouw dus wat anders verloopt.
ook heb ik van 2007 tot 2012 competitief ge kart (sodi rotax max senior en icc) dus weet wel hoe het werkt maar toch.
de auto in kwestie is een bmw e46 sedan van 99 met een m43tub19 4 cilinder motor. geeft standaard zo'n 118pk op de krukas.
wat ik gedaan heb is het geld niet waard, maar gezien niemand wat doet met deze blokken geniet ik wel van alle r&d. moet alles zelf maken en dat bevalt me wel
heb deze auto en goed jaar in bezit en motorisch al wel een hoop aan gedaan.
regrind nokkenas
m50klepveren
alu intake(laten maken) 70mm gasklep (nog niet gemonteerd)
m42 spaghetti spruitstuk aangepast
tomei brandstofdruk regelaar
afgedraaide krukas poulie en vliegwiel
ecu remap (hoff performance)
open 2 inch uitlaat
doet nu plus min 140 op de wielen
en nog wat kleine dingen her en der:
innovate wideband
emu det 3 piggyback ecu
kwa onderstel
diff rubbers draagarm rubbers powerflex
e34 harde motor en bak steunen
7twenty camber armen
offset bussen draagarm achter(toe correctie)
d1 spec schroefset 24 standen instelbaar
lenso jager velgen 18x9 rondom lekker licht, et35 245-40 achter et23 225-40 voor toyo proxes t1r
interieur:
nrg rode kuipstoelen hard mounted zonder rails
gp race 6 punts gordels met fia tot 2021
gp race vlak 340mm stuur met sparco naaf
bmc chassis mounted short shifter
achterin alles leeg voorin alles vol(beetje genieten van de luxe waar mogelijk.
tevens ook zelf een harness bar gemaakt tot er een kooi in komt.
aantal foto's
hoor graag de reacties. groet enzo jasper
GROTE UPDATE: 25 sep 2018
Ik heb weinig op het forum gezeten de afgelopen tijd. Maar wel zeer veel tijd doorgebracht met de e46.
Afgelopen weken weer zeer veel gedaan.
Om te beginnen de m43tu eruit gelepeld. En een verse m54b30 opgebouwd met m50 inlaat rvs headers. 2.5 inch catless custom uitlaat met simons middendemper en tomei einddemper.
Auto draait op een ms42 ecu van een m52tub28. Omdat ik ook nog met kabel bediende gasklep werk.
Foto:
Toen dit er allemaal in zat en goed werkend was kwam ik er achter dat mijn originele brandstoftank niet goed werkte. En de retour intern niet goed terug voerde. Bij een halve tank begon hij al lucht aan te zuigen. Dus besloten een fuel cell te monteren. Uiteindelijk was dit toch het plan en dan eerst tank wisselen is ook zo nutteloos.
Foto:
Het is een 30 liter fuel cell van “ebay” met an leidingen van tank tot motorruimte. En van daar pushlock tot het blok. Met een 380 lph externe pomp en dw an filter.
Foto:
Tevens een nieuwe set wielen. Ben overgestapt van de 18 inch wielen naar een set 17 inch alpina reps. Overgenomen van een ander forum lid Jurgt. Met een vers setje nankang ns2r.
Persoonlijk vind ik de 17 inch met wat meer band hem veel beter staan. Plus zwart is wat meer race haha.
Foto:
Gister de auto laten uitlijnen.
VOORAS:
Camber -2.25
0.05 uitspoor
Caster 0
1.8 bar koud
ACHTERAS:
Camber -2.0
0.08 toespoor
1.9 bar koud
Foto:
Vandaag de laatste dingen gedaan
Stickers geplakt van mijn lokale sponsor en vriendelijke mede autoliefhebbers “show off imports.
Foto:
Gt spiegels gemonteerd.
Foto:
En de nieuwe 3d geprinte intake buis gemonteerd.
Foto:
hitte schild moet ik nog maken.
ik ben sinds een maandje of 2 bezig met aanpassen van de bmw om er voornamelijk nordschleife mee te gaan rijden.
het is voor mij wat nieuw, gezien ik voorheen altijd gedrift heb en de opbouw dus wat anders verloopt.
ook heb ik van 2007 tot 2012 competitief ge kart (sodi rotax max senior en icc) dus weet wel hoe het werkt maar toch.
de auto in kwestie is een bmw e46 sedan van 99 met een m43tub19 4 cilinder motor. geeft standaard zo'n 118pk op de krukas.
wat ik gedaan heb is het geld niet waard, maar gezien niemand wat doet met deze blokken geniet ik wel van alle r&d. moet alles zelf maken en dat bevalt me wel
heb deze auto en goed jaar in bezit en motorisch al wel een hoop aan gedaan.
regrind nokkenas
m50klepveren
alu intake(laten maken) 70mm gasklep (nog niet gemonteerd)
m42 spaghetti spruitstuk aangepast
tomei brandstofdruk regelaar
afgedraaide krukas poulie en vliegwiel
ecu remap (hoff performance)
open 2 inch uitlaat
doet nu plus min 140 op de wielen
en nog wat kleine dingen her en der:
innovate wideband
emu det 3 piggyback ecu
kwa onderstel
diff rubbers draagarm rubbers powerflex
e34 harde motor en bak steunen
7twenty camber armen
offset bussen draagarm achter(toe correctie)
d1 spec schroefset 24 standen instelbaar
lenso jager velgen 18x9 rondom lekker licht, et35 245-40 achter et23 225-40 voor toyo proxes t1r
interieur:
nrg rode kuipstoelen hard mounted zonder rails
gp race 6 punts gordels met fia tot 2021
gp race vlak 340mm stuur met sparco naaf
bmc chassis mounted short shifter
achterin alles leeg voorin alles vol(beetje genieten van de luxe waar mogelijk.
tevens ook zelf een harness bar gemaakt tot er een kooi in komt.
aantal foto's
hoor graag de reacties. groet enzo jasper
GROTE UPDATE: 25 sep 2018
Ik heb weinig op het forum gezeten de afgelopen tijd. Maar wel zeer veel tijd doorgebracht met de e46.
Afgelopen weken weer zeer veel gedaan.
Om te beginnen de m43tu eruit gelepeld. En een verse m54b30 opgebouwd met m50 inlaat rvs headers. 2.5 inch catless custom uitlaat met simons middendemper en tomei einddemper.
Auto draait op een ms42 ecu van een m52tub28. Omdat ik ook nog met kabel bediende gasklep werk.
Foto:
Toen dit er allemaal in zat en goed werkend was kwam ik er achter dat mijn originele brandstoftank niet goed werkte. En de retour intern niet goed terug voerde. Bij een halve tank begon hij al lucht aan te zuigen. Dus besloten een fuel cell te monteren. Uiteindelijk was dit toch het plan en dan eerst tank wisselen is ook zo nutteloos.
Foto:
Het is een 30 liter fuel cell van “ebay” met an leidingen van tank tot motorruimte. En van daar pushlock tot het blok. Met een 380 lph externe pomp en dw an filter.
Foto:
Tevens een nieuwe set wielen. Ben overgestapt van de 18 inch wielen naar een set 17 inch alpina reps. Overgenomen van een ander forum lid Jurgt. Met een vers setje nankang ns2r.
Persoonlijk vind ik de 17 inch met wat meer band hem veel beter staan. Plus zwart is wat meer race haha.
Foto:
Gister de auto laten uitlijnen.
VOORAS:
Camber -2.25
0.05 uitspoor
Caster 0
1.8 bar koud
ACHTERAS:
Camber -2.0
0.08 toespoor
1.9 bar koud
Foto:
Vandaag de laatste dingen gedaan
Stickers geplakt van mijn lokale sponsor en vriendelijke mede autoliefhebbers “show off imports.
Foto:
Gt spiegels gemonteerd.
Foto:
En de nieuwe 3d geprinte intake buis gemonteerd.
Foto:
hitte schild moet ik nog maken.
Laatst gewijzigd door japporaiden op 26 sep 2018, 00:45, 3 keer totaal gewijzigd.
- D20VT
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: e46 sedan ringtool
Leuke speelgoed voor de ring, je kunt er in ieder geval nog lekker aan modden.
Vwb die raambanner, is die schrijffout met opzet gedaan? Of mis ik iets?
Vwb die raambanner, is die schrijffout met opzet gedaan? Of mis ik iets?
-
OnlineSander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: e46 sedan ringtool
Welkom! Gaaf, zag hem vandeweek nog te staan zonder achterbumper.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: e46 sedan ringtool
Is het niet verstandiger om een clubsport of volledige kooi te monteren alvorens een 6 punts gordel te gaan gebruiken.
Ik weet dat het lekker zit maar als je nu op je dak gaat kun je nergens heen en breek je zeer waarschijnlijk je nek.
Ik zou het persoonlijk zelf niet aan durven namelijk.
Ik weet dat het lekker zit maar als je nu op je dak gaat kun je nergens heen en breek je zeer waarschijnlijk je nek.
Ik zou het persoonlijk zelf niet aan durven namelijk.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: e46 sedan ringtool
Heel erg gaaf wat je zelf allemaal al aan de motor hebt gedaan, zie je niet vaak in trackday bmw's. (4cils)
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
Re: e46 sedan ringtool
het is niet met opzet haha maar ik ben er wel van op de hoogte haha. wordt een nieuwe gemaakt
het punt is een beetje dat ik een schroefkooi wil. en de kosten nu nog even te hoog zijn. ik houd het hoogstwaarschijnlijk nu nog even bij af en toe een dagje zolder. en volgend jaar gaan we de ring op. maar zodra ik er serieus mee wil gaan rijden zorg ik wel dat er of een zelfbouw(prof) of wiechers o.i.d schroefkooi in zit. thanx iig voor de heads up is wel iets om over na te denken !bartb schreef: ↑26 jun 2018, 15:19 Is het niet verstandiger om een clubsport of volledige kooi te monteren alvorens een 6 punts gordel te gaan gebruiken.
Ik weet dat het lekker zit maar als je nu op je dak gaat kun je nergens heen en breek je zeer waarschijnlijk je nek.
Ik zou het persoonlijk zelf niet aan durven namelijk.
daily de auto nog wel gewoon. dus heeft ook nadelen.
thanx! ja dat vind ik dus ook. maar niet alleen met trackday wagens. bij de drift hoor je er niet bij hoor als je een 4 cil bmw bij hebt. jammer genoeg
mijn eigen drift wagon had een m52b31 stroker. dus 2.8 met s50 m3 internals. was ook wel ff stapje anders hoor kwa power.
plan is overigens wel om volgend jaar ook alles om te bouwen naar turbo. heb al veel spul liggen maar hij is zo lekker betrouwbaar nu haha:P
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: e46 sedan ringtool
Ah als je hem ook nog als daily rijdt is het sowieso niet zo handig haha. Maar goed dat je op de hoogte bent
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: e46 sedan ringtool
Gaaf ding! Welkom hier!
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: e46 sedan ringtool
Leuk project maar gezien het behoorlijke gewicht is ie wel wat ondergemotoriseerd, ik zou dan wel beginnen met em flink te strippen om dat te compenseren, zeker als je op Zolder rijdt heb je wel wat power nodig om uit de bochten weer op tempo te komen.
Turbo zou ik persoonlijk niet doen, als je een M54b30 kan vinden liever die erin
Turbo zou ik persoonlijk niet doen, als je een M54b30 kan vinden liever die erin
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: e46 sedan ringtool
Welkom!
Heb nog steeds een leuke m54b30 met 20dkm erop staan voor leuk geld. Wel waterschade.
Succes met het modden!
Heb nog steeds een leuke m54b30 met 20dkm erop staan voor leuk geld. Wel waterschade.
Succes met het modden!
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
Re: e46 sedan ringtool
dank voor het aanbod. maar het blijft wel een 4 cilinder. heb mijn m52 stroker blok ook nog liggen en dat geeft meer vermogen als stock m54b30.
maar dan wordt hij ook gelijk weer zo neus zwaar. en gaat zo ontzettend veel 98 verbruiken. daar wordt ik niet blij van. ik vind het underpowered rijden juist wel erg leuk. moet je het echt zelf doen. maatje van mij heeft een aantal weken geleden een sub 10 rondje ring gedaan met een stock 316i compact met enkel goede bandjes en goed onderstel. het is leuk en niet teveel gezeur.
maar dan wordt hij ook gelijk weer zo neus zwaar. en gaat zo ontzettend veel 98 verbruiken. daar wordt ik niet blij van. ik vind het underpowered rijden juist wel erg leuk. moet je het echt zelf doen. maatje van mij heeft een aantal weken geleden een sub 10 rondje ring gedaan met een stock 316i compact met enkel goede bandjes en goed onderstel. het is leuk en niet teveel gezeur.
- JP
- Berichten: 31231
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: e46 sedan ringtool
Welkom mooie ringtool ga je veel plezier mee beleven !
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
Re: e46 sedan ringtool
hij weegt nu 1,120kg. er is echt al heel veel weg gehaald.M3tje schreef: ↑26 jun 2018, 19:52 Leuk project maar gezien het behoorlijke gewicht is ie wel wat ondergemotoriseerd, ik zou dan wel beginnen met em flink te strippen om dat te compenseren, zeker als je op Zolder rijdt heb je wel wat power nodig om uit de bochten weer op tempo te komen.
Turbo zou ik persoonlijk niet doen, als je een M54b30 kan vinden liever die erin
volledige bodem van de kofferbak ruimte is er uit. zitten enkel nog een paar alu platen onder. zo'n 0.8mm
alle bekleding achter is er uit. incl speakers e.d. achter ramen zitten vast. geen mechanisme
motor ruimte is leeg alle bullshit er uit. en alleen het nodige.
gewogen bij rdw
voor het oog
let niet op de bandjes. die moeten nog gewisseld worden.
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: e46 sedan ringtool
1120 kilo is netjes, Valt reuze mee, met een zes pitter is ie nog wel prima in balans hoor maar je hebt gelijk dat een 4 pitter de pret niet hoeft te drukken, zeker op de ring komt het ook met minder power wel goed, als je hem maar laat rollen.( niet op zijn kop)
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
Re: e46 sedan ringtool
haha nee onderkant blijft de onderkant haha. maar inderdaad momentum is je beste vriend op zo'n moment.
de specs kwa onderstel maken wel een hoop goed, heb tevens ook wel een flinke remmen upgrade gedaan al. voor 330i 325mm met stoptech gesinterde blokken en geperforeerde ferodo schijven.
en achter e36 m3 met goed setje brembo schijven en blokken. rem wel als de tering. eenige kutte met e46 wel is traction control. deze gaat niet uit met enkel knop. dus heb nu abs los, vind het persoonlijk niet zo erg want kan het goed doseren. dat soort dingen moet ik nog even allemaal uitzoeken
-
OnlineSander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: e46 sedan ringtool
Je weet dat langer ingedrukt houden voor een extra lampje en volledige(? Dacht ik althans) uitschakeling van DSC zorgt?
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
Re: e46 sedan ringtool
ja klopt. alleen door de emu ecu werkt dat niet goed. dus vandaar deze oplossingSander-E46 schreef: ↑26 jun 2018, 22:35 Je weet dat langer ingedrukt houden voor een extra lampje en volledige(? Dacht ik althans) uitschakeling van DSC zorgt?
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
Re: e46 sedan ringtool update 25-09-2018
update 25-09-2018
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: e46 sedan ringtool update 25-09-2018
Dat zijn serieuze stappen, maar hoe zit je met je kenteken, mag je voor de apk wel wijzigingen aan je brandstofsysteem maken?
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6145
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: e46 sedan ringtool update 25-09-2018
Waarom zou dat niet mogen?
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: e46 sedan ringtool update 25-09-2018
Zolang als dat alles deugdelijk bevestigd is maakt het voor kenteken/Apk niet uit.
- japporaiden
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
- Auto: bmw 3 e46 sedan
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: e46 sedan ringtool update 25-09-2018
Dat is mooi dan,zonder kenteken geen touristenfahrt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten