Rookie, even voorstellen.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
Rookie, even voorstellen.
Goedenavond dames en heren,
Mijn naam is Rogier, sinds juli 2017 in het bezit van een BMW E36 325i die ik samen met mijn jongste zoon, Matijs van 15, aan het transformeren ben tot een auto voor op het circuit. Ondertussen hebben we al e.e.a. gedaan, de auto volledig ontdaan van de overbodige interieurdelen, bekleding, isolatie, bedrading, motor aanbouwdelen etc. De rolkooi is er in gelast, de motor is eruit, nu gaan we de koets onder handen nemen. De bedoeling is dat deze van binnen en van buiten wit gaat worden. Het plan is er om de cilinderkop te laten reviseren, de drijfstang en krukas lagerschalen te vervangen en meteen een nieuwe distributieketting aan te brengen. Verder zal er wat koeling betreft een andere radiateur geplaatst worden met een electrische fan. Een aantal punten zoals het aanbrengen van verstevigen van het subframe staan op het lijstje en ook het verwijderen van de reservewielbak etc. De remmerij, en onderstel gaat ook aangepast worden. Verder staan we open voor zaken die door de "Pro's" hier op het forum aangeraden worden om ook aan te pakken. Het doel is een leuke trackday auto ervan te maken en misschien wanneer het goed bevalt een stapje verder te gaan in iets van een eenvoudige "low-budget" competitie.
Gr. Rogier
Mijn naam is Rogier, sinds juli 2017 in het bezit van een BMW E36 325i die ik samen met mijn jongste zoon, Matijs van 15, aan het transformeren ben tot een auto voor op het circuit. Ondertussen hebben we al e.e.a. gedaan, de auto volledig ontdaan van de overbodige interieurdelen, bekleding, isolatie, bedrading, motor aanbouwdelen etc. De rolkooi is er in gelast, de motor is eruit, nu gaan we de koets onder handen nemen. De bedoeling is dat deze van binnen en van buiten wit gaat worden. Het plan is er om de cilinderkop te laten reviseren, de drijfstang en krukas lagerschalen te vervangen en meteen een nieuwe distributieketting aan te brengen. Verder zal er wat koeling betreft een andere radiateur geplaatst worden met een electrische fan. Een aantal punten zoals het aanbrengen van verstevigen van het subframe staan op het lijstje en ook het verwijderen van de reservewielbak etc. De remmerij, en onderstel gaat ook aangepast worden. Verder staan we open voor zaken die door de "Pro's" hier op het forum aangeraden worden om ook aan te pakken. Het doel is een leuke trackday auto ervan te maken en misschien wanneer het goed bevalt een stapje verder te gaan in iets van een eenvoudige "low-budget" competitie.
Gr. Rogier
- Bijlagen
-
- de aanwinst.jpg (447.11 KiB) 2184 keer bekeken
-
- terug van de rolkooibouwer.jpg (346.58 KiB) 2184 keer bekeken
-
- klaar voor het hart.jpg (285.5 KiB) 2184 keer bekeken
-
- het hart is eruit.jpg (332.64 KiB) 2185 keer bekeken
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Rookie, even voorstellen.
Welkom! Gaaf project om samen met je zoon te doen!
- EvdP
- Berichten: 6137
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Rookie, even voorstellen.
Welkom!
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Rookie, even voorstellen.
Welkom Rogier! Mooie plannen en leuk om samen met je zoon te doen
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rookie, even voorstellen.
Welkom!
Er is hier zat E36 circuit kennis aanwezig, mocht je dus nog specifieke vragen hebben dan ben je hier aan het goede adres.
Er is hier zat E36 circuit kennis aanwezig, mocht je dus nog specifieke vragen hebben dan ben je hier aan het goede adres.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Rookie, even voorstellen.
Leuk! Blijft de ultieme enigszins betaalbare circuit auto. Succes met de opbouw.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
Re: Rookie, even voorstellen.
Dank voor jullie reacties!! Vragen zullen er gerust komen!! Er is inderdaad genoeg leesvoer!!
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: Rookie, even voorstellen.
Welkom!
Leuk project!
Leuk project!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Rookie, even voorstellen.
Yes! Eindelijk weer een bouw project.
Ga deze volgen! Hopelijk wekelijks nieuwe foto's met updates.
Succes.
Ga deze volgen! Hopelijk wekelijks nieuwe foto's met updates.
Succes.
- JP
- Berichten: 31194
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Rookie, even voorstellen.
Welkom ! Leuk om zo’n project te bouwen en daarna lekker (DF) trackdays te rijden
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rookie, even voorstellen.
Gaaf zo’n vader-zoon project! Welkom hier!
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
Re: Rookie, even voorstellen.
Bedankt voor jullie reacties!!
Afgelopen week en vandaag zijn we weer even bezig geweest, het restant van de kabelboom er ook maar uit gehaald, is wel een stuk makkelijker als de koets gespoten gaat worden. Ik zit er over te denken om de zekeringenkast in de auto te gaan plaatsen, de paar zekeringen die ondertussen nog over zijn maar in een nieuwe zekeringenhouder plaatsen aan de bijrijders kant. Bijna alle overbodige functies zijn er al uit, het lijkt wel of die Duitsers alle kabels gewoon erin gepropt hebben, er zit geen logische lijn in, om er echt weer een knappe kabelboom van te maken zal je hem geheel uit elkaar moeten halen aangezien het kris kras door elkaar zit.
Ik heb dus een coupe, en wil de voorste ramen behouden vanwege bij het sluiten van het portier het raam nog een stukje omhoog gaat om "goed" te sluiten. Ik heb wel naar oplossingen gekeken waarbij het glas vervangen was door Lexan maar dat wappert toch alle kanten op tijdens het rijden. Nu kom ik bij het passagiers gedeelte aan het voeteneind oa. een aantal stuur-modules tegen (met een grote blauwe stekker, gele stekker, groene stekker en zwarte stekker (ik doe het even uit mijn hoofd), volgens mij zijn dit de raamsturingen en voor de (reeds gedemonteerde) CV?
Ook aan de bestuurderskant kom ik een zwarte module tegen, ik maak er morgen wel even een foto van, iemand een idee waar die voor is?? Ook kom ik onder het stuur een soort van ronde "speaker" tegen ook nog geen idee waar die van is.
De ABS hebben we ook al gedemonteerd, alle aansluitingen en de pomp verwijderd. Ook het contactslot vandaag gedemonteerd, dit moet als het zover is met een startknop gaan gebeuren in het midden van het dashboard.
De ruitenwissermotor wil ik aan gaan passen zodat dit straks 1 wisselarm gaat worden die in het midden recht omhoog staat over de voorruit, ik zit nog even te bedenken welke wisserarm ik hiervoor ga gebruiken en dus ook de plaats moet gaan bepalen waar de motor gemonteerd moet gaan worden. Iemand die hier tips voor heeft? Lengte van de arm en wisserblad evt. van welk merk en model donorauto??
De kachelunit komt er ook niet meer in terug, ik denk aan een losse blower die zijn lucht haalt via de achterste zijramen, deze dan met een slang aansluiten op de bestaande ventilatiekanalen die in het originele dashboard zitten.
Dan heb ik nog een vraag omtrent de rembekrachtiger, iemand een idee wat de functie is van de soort rubber isolatie die hier omheen zit? Is dit voor de temperatuur of is er een andere functie voor? Of kan deze weg blijven?
Ook achterin hebben we de bak voor het reservewiel verwijderd, scheelt ook best gewicht en hopelijk een betere doorstroming onder de auto.
Nu de motorruimte (bijna) leeg is, verdienen de schokbrekertorens voor nog extra aandacht?? Moeten hier nog verstevigingen in gelast worden? Zo-ja, heeft iemand daar een foto van?? Ik twijfel nog om een buis te laten lassen naar de rolkooi, dit was niet de bedoeling maar nu mijn zekeringenkast toch geheel weg is....ik weet het nog niet. Auto moet dan weer op transport naar de rolkooi inbouwer.....
Aardig wat vragen, ik hoop dat jullie mij weer een beetje omweg kunnen helpen.
Voor een indruk weer een paar fotootjes.
Gr. Rogier
Afgelopen week en vandaag zijn we weer even bezig geweest, het restant van de kabelboom er ook maar uit gehaald, is wel een stuk makkelijker als de koets gespoten gaat worden. Ik zit er over te denken om de zekeringenkast in de auto te gaan plaatsen, de paar zekeringen die ondertussen nog over zijn maar in een nieuwe zekeringenhouder plaatsen aan de bijrijders kant. Bijna alle overbodige functies zijn er al uit, het lijkt wel of die Duitsers alle kabels gewoon erin gepropt hebben, er zit geen logische lijn in, om er echt weer een knappe kabelboom van te maken zal je hem geheel uit elkaar moeten halen aangezien het kris kras door elkaar zit.
Ik heb dus een coupe, en wil de voorste ramen behouden vanwege bij het sluiten van het portier het raam nog een stukje omhoog gaat om "goed" te sluiten. Ik heb wel naar oplossingen gekeken waarbij het glas vervangen was door Lexan maar dat wappert toch alle kanten op tijdens het rijden. Nu kom ik bij het passagiers gedeelte aan het voeteneind oa. een aantal stuur-modules tegen (met een grote blauwe stekker, gele stekker, groene stekker en zwarte stekker (ik doe het even uit mijn hoofd), volgens mij zijn dit de raamsturingen en voor de (reeds gedemonteerde) CV?
Ook aan de bestuurderskant kom ik een zwarte module tegen, ik maak er morgen wel even een foto van, iemand een idee waar die voor is?? Ook kom ik onder het stuur een soort van ronde "speaker" tegen ook nog geen idee waar die van is.
De ABS hebben we ook al gedemonteerd, alle aansluitingen en de pomp verwijderd. Ook het contactslot vandaag gedemonteerd, dit moet als het zover is met een startknop gaan gebeuren in het midden van het dashboard.
De ruitenwissermotor wil ik aan gaan passen zodat dit straks 1 wisselarm gaat worden die in het midden recht omhoog staat over de voorruit, ik zit nog even te bedenken welke wisserarm ik hiervoor ga gebruiken en dus ook de plaats moet gaan bepalen waar de motor gemonteerd moet gaan worden. Iemand die hier tips voor heeft? Lengte van de arm en wisserblad evt. van welk merk en model donorauto??
De kachelunit komt er ook niet meer in terug, ik denk aan een losse blower die zijn lucht haalt via de achterste zijramen, deze dan met een slang aansluiten op de bestaande ventilatiekanalen die in het originele dashboard zitten.
Dan heb ik nog een vraag omtrent de rembekrachtiger, iemand een idee wat de functie is van de soort rubber isolatie die hier omheen zit? Is dit voor de temperatuur of is er een andere functie voor? Of kan deze weg blijven?
Ook achterin hebben we de bak voor het reservewiel verwijderd, scheelt ook best gewicht en hopelijk een betere doorstroming onder de auto.
Nu de motorruimte (bijna) leeg is, verdienen de schokbrekertorens voor nog extra aandacht?? Moeten hier nog verstevigingen in gelast worden? Zo-ja, heeft iemand daar een foto van?? Ik twijfel nog om een buis te laten lassen naar de rolkooi, dit was niet de bedoeling maar nu mijn zekeringenkast toch geheel weg is....ik weet het nog niet. Auto moet dan weer op transport naar de rolkooi inbouwer.....
Aardig wat vragen, ik hoop dat jullie mij weer een beetje omweg kunnen helpen.
Voor een indruk weer een paar fotootjes.
Gr. Rogier
- Bijlagen
-
- IMG_1047a.jpg (101.6 KiB) 1960 keer bekeken
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 01 apr 2014, 20:00
Re: Rookie, even voorstellen.
project.
Nu zie ik op de foto van de lege motor ruimte dat je rechter veerpoot onderaan is hersteld/bijgelast.
Ik heb namelijk ook een circuit e36 met een gelijkaardige bijgewerkte rechter veerpoot door vorige eigenaar.
Is dit een veel voorkomende bekende plaats waar een e36 gaat roesten?
Dit is toch een redelijk kritisch punt, stel dat je het niet door hebt dat het chassis daar aan het roesten is, of het is niet naar behoren hersteld/gelast?
Ken de typische roest punten van een e36, maar van deze plek had ik geen weet
Nu zie ik op de foto van de lege motor ruimte dat je rechter veerpoot onderaan is hersteld/bijgelast.
Ik heb namelijk ook een circuit e36 met een gelijkaardige bijgewerkte rechter veerpoot door vorige eigenaar.
Is dit een veel voorkomende bekende plaats waar een e36 gaat roesten?
Dit is toch een redelijk kritisch punt, stel dat je het niet door hebt dat het chassis daar aan het roesten is, of het is niet naar behoren hersteld/gelast?
Ken de typische roest punten van een e36, maar van deze plek had ik geen weet
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
Re: Rookie, even voorstellen.
Hallo Andy,
Dat klopt, we kwamen deze plek tegen toen we de motor eruit hadden, onder de kitlaag had de roestduivel aardig zijn werk gedaan! Ik weet niet of dit een veel voorkomende plek is, dit is mijn eerste "project" en mijn eerste BMW. Een maatje van mij heeft er een stuk plaat tegenaan gelast. Nu we de gehele motorruimte leeg hebben moeten we ook de andere zijde nog inspecteren, deze ziet er op het hoog wel een stuk beter uit dan rechts.
Dat klopt, we kwamen deze plek tegen toen we de motor eruit hadden, onder de kitlaag had de roestduivel aardig zijn werk gedaan! Ik weet niet of dit een veel voorkomende plek is, dit is mijn eerste "project" en mijn eerste BMW. Een maatje van mij heeft er een stuk plaat tegenaan gelast. Nu we de gehele motorruimte leeg hebben moeten we ook de andere zijde nog inspecteren, deze ziet er op het hoog wel een stuk beter uit dan rechts.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
Re: Rookie, even voorstellen.
Vandaag weer bezig geweest:
- Bijlagen
-
- IMG_1063a.jpg (144.45 KiB) 1832 keer bekeken
-
- IMG_1062a.jpg (127.47 KiB) 1832 keer bekeken
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 apr 2018, 19:47
- Auto: BMW E36 325i
Re: Rookie, even voorstellen.
Volgens het typenummer is dit een lichtcontrolmodule, kan deze ook verwijderd worden met bijbehorende bedrading??
- Bijlagen
-
- IMG_1059a.jpg (287.71 KiB) 1832 keer bekeken
- Arthur
- Berichten: 39706
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Rookie, even voorstellen.
Als je er maar niet mee gooit
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: Rookie, even voorstellen.
in mijn 318iS uit 1994 (pre ews) kon ik alles er uit halen behalve:
motorkabelboom naar ecu (duh)
snelheidsignaal van diff. naar tellerunit;
ecu naar tellerunit (kan wel gestript worden, maar rpm + speed zijn wel handig)
het snelheidssignaal gaat van je diff naar je tellerbak, en dan naar de ECU... en die heb je nodig. (althans, mijn 318 had hem nodig... zonder snelheids signaal had ik maar 100pk ipv de 140 ofzo)
Hoe ver je kan gaan strippen is dus afhankelijk van het bouwjaar... 1995 en jonger hebben EWSII en dat is een complexer systeem, kan je wel laten uitschrijven in de ECU... maar hoe ver je dan kan gaan knippen in de draadboom, geen idee.
motorkabelboom naar ecu (duh)
snelheidsignaal van diff. naar tellerunit;
ecu naar tellerunit (kan wel gestript worden, maar rpm + speed zijn wel handig)
het snelheidssignaal gaat van je diff naar je tellerbak, en dan naar de ECU... en die heb je nodig. (althans, mijn 318 had hem nodig... zonder snelheids signaal had ik maar 100pk ipv de 140 ofzo)
Hoe ver je kan gaan strippen is dus afhankelijk van het bouwjaar... 1995 en jonger hebben EWSII en dat is een complexer systeem, kan je wel laten uitschrijven in de ECU... maar hoe ver je dan kan gaan knippen in de draadboom, geen idee.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Rookie, even voorstellen.
Bert(ikipedia), kom d'r maar in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten