Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door Teunvandenburg » 17 okt 2017, 00:21

Hallo iedereen, ik ben Teun 22 jaar en op dit moment bezig met mijn laatste jaar aan de HTS autotechniek in Arnhem.
In mei 2014 begon de ellende, mijn eerste auto gekocht :mrgreen:, namelijk een BMW 320i uit 1989. De bedoeling was om deze al rijdend op te knappen en er vooral veel van te leren, misschien ooit nog een krachtigere motor erin?? Had op dat moment nog nauwelijks aan auto's gesleuteld. Maarja al doende leert men is de hobby een beetje uit de hand gelopen. Maar ik zag al dat ik niet de enige ben hier :D.
Daarnaast heb ik samen met een kameraad nog een e30 coupe opgebouwd voor het driften, deze is voorzien van een standaard m50b25 met vanos.

Voor de details van het turbo verhaal, het build draadje: viewtopic.php?f=3&t=34555

Hier wat impressies:

De turbo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook al een keer gespot op de instagram van DF, hier nog zonder turbo :D :foto:

Afbeelding



De drifter op Weeze en in Noorwegen:
Afbeelding

Afbeelding

En om het lijste dan maar compleet te maken de dikke daily, perfecte wagen om alle onderdelen op te halen :mrgreen: :
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door Mrton » 17 okt 2017, 09:11

Moaarrr power!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door Riceaux » 17 okt 2017, 10:19

Welkom :df:

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 17 okt 2017, 16:38

Gave E30, die kleur van dat onderblok is top!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door MartijnGizmo » 18 okt 2017, 19:21

Gaaf turboproject, ik volgde em al op Instagram! :)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door Djessey » 22 okt 2017, 15:37

erg tof! Vanwaar je keuze voor MS3? Dit is ondertussen toch al wat ouder, volgens mij zijn er ook wel wat betere en goedkopere alternatieven

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: Teun van den Burg, E30 M50 Turbo

Bericht door Teunvandenburg » 30 okt 2017, 01:00

Djessey schreef: 22 okt 2017, 15:37 erg tof! Vanwaar je keuze voor MS3? Dit is ondertussen toch al wat ouder, volgens mij zijn er ook wel wat betere en goedkopere alternatieven
Er zijn echt mega veel mogelijkheden tegenwoordig met allemaal hun USP's. Maar de ms3 blinkt toch wel het meest uit in "bang for the buck" (zeker voor een tech nerd) daarnaast zijn deze units IMO nog lang niet verouderd. Zowel de Firmware als de software (Tunerstudio) worden nog steeds upgedate met nieuwe features en verbeteringen.

Een ander voordeel van de MS3x is, dat als er ooit een component de geest geeft door wat dan ook, je deze eenvoudig kan vervangen door een nieuwe aangezien het basisboard nog steeds gebruikt maakt van THT (through hole technology) solderen. De voor-geassembleerde MS3 is overigens SMD gesoldeerd en is dit dus niet/nauwelijks mogelijk.

Overigens zijn de db 37 connectoren op de ms3 wel verouderd. Maar dat hebben ze bij zijn grote broer, de ms3 pro, wel veranderd evenals een robuustere behuizing.

Ook heeft de MS3 standaard een CAN bus aan boord, voor de meeste projecten natuurlijk totaal overbodig. Maar aangezien ik in de automotive zit wil ik hier natuurlijk ook nog mee aan de slag gaan.

Daarbij is de MS3 ook nog erg upgrade vriendelijk, zo kan je de expensian card toevoegen voor meer I/O poorten. Of bijvoorbeeld een Knock-board om een geavanceerde knock detectie te realiseren. Met o.a. toerenafhangelijke doorlaat filters etc.

Voor een Vems 3.0 ben je 500.- kwijt
maar voor een Vems 3.0 met CAN bus ben je 870.- kwijt.
Terwijl een MS3X (MS3 met exspension card) 630,- kost.

Ik kan nog uren doorgaan met ecu's met elkaar te vergelijken. Maar denk dat mijn punt wel duidelijk is. Ja er zijn goedkopere opties maar die missen dan wel features die voor mij leuk zijn om te hebben en om van te leren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten