Haantje - MB C350, BMW 325e, MX-5 ND
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Kan me hier goed in vinden! 130i is superleuk voor het geld, mocht iets meer power (koppel) hebben.
Als ik sweekends de 130i weer eens meeneem is het echt een topauto.
Wat voor sper heb je?
Als ik sweekends de 130i weer eens meeneem is het echt een topauto.
Wat voor sper heb je?
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Dezelfde als jij hebt!
(Mfactory torsen-sper)
(Mfactory torsen-sper)
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Ohja, ik had even naar boven moeten scrollen
Sper bevalt mij ook nog steeds goed.
Sper bevalt mij ook nog steeds goed.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Het lijkt erop dat ik nogmaals dikke pech heb met mijn 130i...
In december had ik een storing in een VANOS-magneetventiel. Heb die toen schoongemaakt en in- en uitlaatzijde gewisseld. Het leek even goed te gaan, maar dit weekend begon de auto opnieuw in te houden en begon zelfs het motorstoringslampje te branden. Zodra hij warm is, stijgt het stationaire toerental ook van 650 naar 900 toeren.
Uitlezen gaf de volgende codes:
2A80 - VANOS, activering inlaatzijde
2A85 - VANOS, activering uitlaatzijde
2A87 - unknown fault code
2A82 - VANOS activering
Ik ging ervan uit dat twee nieuwe magneetventielen de oplossing zouden zijn en heb mijn auto vanochtend achtergelaten bij de plaatselijke BMW-dealer. Helaas kreeg ik net een telefoontje dat het niet de magneetventielen zijn, maar waarschijnlijk een (of meer) ingesleten nokkenas(sen). Helemaal zeker kunnen ze dat natuurlijk ook niet zegen zonder de motor open te maken.
Ik haal de auto straks eerst maar op. Als het blok open moet dan liever niet tegen een tarief van 130,- per uur. Maar wat zouden jullie me nu adviseren te doen? Is een second opinion nodig of meteen grof geld er tegenaan gooien en nokkenas(en) vervangen? Alle tips en ervaring zijn welkom. Ik kan op internet veel kwaaltjes van de N52 vinden, maar dit lijkt toch vrij zeldzaam te zijn.
In december had ik een storing in een VANOS-magneetventiel. Heb die toen schoongemaakt en in- en uitlaatzijde gewisseld. Het leek even goed te gaan, maar dit weekend begon de auto opnieuw in te houden en begon zelfs het motorstoringslampje te branden. Zodra hij warm is, stijgt het stationaire toerental ook van 650 naar 900 toeren.
Uitlezen gaf de volgende codes:
2A80 - VANOS, activering inlaatzijde
2A85 - VANOS, activering uitlaatzijde
2A87 - unknown fault code
2A82 - VANOS activering
Ik ging ervan uit dat twee nieuwe magneetventielen de oplossing zouden zijn en heb mijn auto vanochtend achtergelaten bij de plaatselijke BMW-dealer. Helaas kreeg ik net een telefoontje dat het niet de magneetventielen zijn, maar waarschijnlijk een (of meer) ingesleten nokkenas(sen). Helemaal zeker kunnen ze dat natuurlijk ook niet zegen zonder de motor open te maken.
Ik haal de auto straks eerst maar op. Als het blok open moet dan liever niet tegen een tarief van 130,- per uur. Maar wat zouden jullie me nu adviseren te doen? Is een second opinion nodig of meteen grof geld er tegenaan gooien en nokkenas(en) vervangen? Alle tips en ervaring zijn welkom. Ik kan op internet veel kwaaltjes van de N52 vinden, maar dit lijkt toch vrij zeldzaam te zijn.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Ik zou sowieso (laten) controleren waarom de Vanos niet geactiveerd kan worden.
Het zij om de oliedruk, aansturing of schade aan de nokkenas. Met diagnose apparatuur
Valt wel op te sporen of de vanos werkt. Evenals met perslucht op de olie toevoer leiding.
Een nieuwe nokkenas en lifters zijn snel gemonteerd maar lost dat het probleem op..
Misschien wat specialisten die thuis zijn in Vanos motoren benaderen?
Het zij om de oliedruk, aansturing of schade aan de nokkenas. Met diagnose apparatuur
Valt wel op te sporen of de vanos werkt. Evenals met perslucht op de olie toevoer leiding.
Een nieuwe nokkenas en lifters zijn snel gemonteerd maar lost dat het probleem op..
Misschien wat specialisten die thuis zijn in Vanos motoren benaderen?
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: 130
- Locatie: Rotterdam
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Balen! Geen ervaring mee, maar een Vanosexpert redelijk bij je in de buurt: http://www.pmotorsport.nl
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Klinkt dit bekend?
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Van de week nog een goed gesprek gehad bij de dealer over hun diagnose. Het verbaasde me dat zij konden uitsluiten dat het de magneetventielen zijn. Als ik mijn foutcodes google, roept het halve internet namelijk dat dat de boosdoeners zijn. Als reactie kreeg ik toen: 'Magneetventielen gaan bijna nooit stuk, deze codes hebben meestal een andere oorzaak.'. Misschien ben ik nog teveel in de ontkenning hoor, maar om op basis van die redenering nou meteen het blok open te trekken?
Ik moet nog maar eens goed nadenken wat een slimme volgende stap is. Neig er momenteel naar om eerst toch eens zo'n magneetventiel te vervangen en misschien eens te experimenteren met andere olie al dan niet in combinatie met flushen. Reparatie zoals in het linkje van TLRS beschreven is, kan daarna altijd nog.
Ik moet nog maar eens goed nadenken wat een slimme volgende stap is. Neig er momenteel naar om eerst toch eens zo'n magneetventiel te vervangen en misschien eens te experimenteren met andere olie al dan niet in combinatie met flushen. Reparatie zoals in het linkje van TLRS beschreven is, kan daarna altijd nog.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Waar woon je?
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Regio Den Haag, maar ben een 'Fries om Utens' dus ook regelmatig in het noorden te vinden.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Ventielen vervangen, ze zijn ook gemodificeerd.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Je mag wel eens langkomen en mijne erin proberen. Wisselen is 10 minuutjes.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Bedankt voor het aanbod! Heb je een PB gestuurd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12748
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
De MINI (met N18 motor) van mijn vriendin had dezelfde storing op de VANOS-ventielen, toen ook schoongemaakt en omgewisseld. Geen foutmeldingen meer, maar hij liep alsnog niet helemaal soepel door z'n toeren heen. Twee nieuwe erin gedaan, en sindsdien nergens meer last van gehad.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Doorontwikkelde versie, duidelijk
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Gisteren twee nieuwe magneetventielen geplaatst en de Einser loopt weer als vanouds. Gelukkig niet het rampscenario dat de dealer me voorschotelde.
Vanochtend heb ik een driftcursus gedaan bij driftsport. Een aanrader! Veel geoefend en ook goed begeleid door de aanwezige instructeurs. Leuk om de auto weer wat beter te leren kennen. Vooraf nog wel even twee oude velgen met slechte banden achter gemonteerd en dat bleek eigenlijk ook wel nodig. Het gleed beter en ze waren na afloop ook flink gehavend.
Ook nog even een instructeur in mijn auto laten rijden. Toen schrok ik wel even van mijn eigen gebrek aan talent. Hij gooide hem vol dwars en hield hem daar met net 7000 toeren. Machtig!!
Vanochtend heb ik een driftcursus gedaan bij driftsport. Een aanrader! Veel geoefend en ook goed begeleid door de aanwezige instructeurs. Leuk om de auto weer wat beter te leren kennen. Vooraf nog wel even twee oude velgen met slechte banden achter gemonteerd en dat bleek eigenlijk ook wel nodig. Het gleed beter en ze waren na afloop ook flink gehavend.
Ook nog even een instructeur in mijn auto laten rijden. Toen schrok ik wel even van mijn eigen gebrek aan talent. Hij gooide hem vol dwars en hield hem daar met net 7000 toeren. Machtig!!
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Een driftcursus staat bij mij ook zeker nog op de planning, bij een volgend bezoek ga ik gezellig mee
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Na een kleine 170.000km vind ik het tijd voor nieuwe veren en dempers. Afgelopen weekend daarom een Bilstein B12 Pro-kit besteld!
Zit nu nog even te kijken wat ik er nog meer bij moet halen. Setje stofhoezen + aanslagrubbers (van bijv febi, of zit dat al bij de B12 Pro-kit?) en veerpootlagers (Sachs?) in ieder geval noodzakelijk, toch?
Daarnaast zijn er natuurlijk nog een paar mooie upgrades te verzinnen zoals Powerflex/Strongflex-bussen achter en M3-draagarmen voor. Ik neig ernaar om dat eerst niet te doen. Lijkt mij interessant om per upgrade te kijken wat het oplevert. Dan volgend jaar maar eens draagarmen en bussen laten doen. Uitlijnen moet dan wel opnieuw natuurlijk. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Zit nu nog even te kijken wat ik er nog meer bij moet halen. Setje stofhoezen + aanslagrubbers (van bijv febi, of zit dat al bij de B12 Pro-kit?) en veerpootlagers (Sachs?) in ieder geval noodzakelijk, toch?
Daarnaast zijn er natuurlijk nog een paar mooie upgrades te verzinnen zoals Powerflex/Strongflex-bussen achter en M3-draagarmen voor. Ik neig ernaar om dat eerst niet te doen. Lijkt mij interessant om per upgrade te kijken wat het oplevert. Dan volgend jaar maar eens draagarmen en bussen laten doen. Uitlijnen moet dan wel opnieuw natuurlijk. Of zie ik nu iets over het hoofd?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12748
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Ik zag onlangs op een Engels forum iemand roepen dat die draagarmen etc er ook van Febi en consorten zijn, scheelt nogal qua prijs met origineel BMW-spul. Dan misschien de moeite waard om in 1x mee te pakken, hoef je ook maar 1x uit te lijnen!
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Draagarmen zou ik inderdaad niet origineel kopen, maar van TRW. Niettemin ben je dan alleen aan onderdelen (4 draagarmen en bussen achter) toch weer zo'n 350,- verder.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Je gaat met zo'n nieuwe veerset wel een andere auto terug krijgen. Mijn ervaring is dat ik liever de upgrades per keer doe zoals jij beschrijft. Mocht je dan alsnog harder/stugger gaan heb je het tenminste kunnen beoordelen. En die bussen kun je prima vervangen zolang er geen onderdeel met afstel mogelijkheid wordt los gemaakt. Bij subframe's, camber arms, trailing arm enz wel uitlijnen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
Stofhoezen kun je doen. De aanslagrubbers zitten ingebouwd in de Bilstein monotube dempers van de Prokit en hoef je dus niet apart nog te monteren zoals bij de OEM dempers. Veerpootlagers zou ik zeker doen voor de frisheid. Al dat spul is van Sachs aftermarket te koop.
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e
https://www.daparto.de/Lenker/BMW-1er-E ... TypeId=515
Ongeveer 200,- inclusief verzendkosten voor 4 armen;)
Ongeveer 200,- inclusief verzendkosten voor 4 armen;)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten