Haantje - MB C350, BMW 325e, MX-5 ND

Hier kun je jezelf voorstellen.
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door matthyssie » 21 dec 2017, 21:54

Kan me hier goed in vinden! 130i is superleuk voor het geld, mocht iets meer power (koppel) hebben.

Als ik sweekends de 130i weer eens meeneem is het echt een topauto.

Wat voor sper heb je?

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 21 dec 2017, 22:26

Dezelfde als jij hebt!

(Mfactory torsen-sper)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door matthyssie » 21 dec 2017, 22:28

Ohja, ik had even naar boven moeten scrollen :)

Sper bevalt mij ook nog steeds goed.

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 25 jan 2018, 14:00

Het lijkt erop dat ik nogmaals dikke pech heb met mijn 130i... :bag:

In december had ik een storing in een VANOS-magneetventiel. Heb die toen schoongemaakt en in- en uitlaatzijde gewisseld. Het leek even goed te gaan, maar dit weekend begon de auto opnieuw in te houden en begon zelfs het motorstoringslampje te branden. Zodra hij warm is, stijgt het stationaire toerental ook van 650 naar 900 toeren.

Uitlezen gaf de volgende codes:

2A80 - VANOS, activering inlaatzijde
2A85 - VANOS, activering uitlaatzijde
2A87 - unknown fault code
2A82 - VANOS activering

Ik ging ervan uit dat twee nieuwe magneetventielen de oplossing zouden zijn en heb mijn auto vanochtend achtergelaten bij de plaatselijke BMW-dealer. Helaas kreeg ik net een telefoontje dat het niet de magneetventielen zijn, maar waarschijnlijk een (of meer) ingesleten nokkenas(sen). Helemaal zeker kunnen ze dat natuurlijk ook niet zegen zonder de motor open te maken.

Ik haal de auto straks eerst maar op. Als het blok open moet dan liever niet tegen een tarief van 130,- per uur. Maar wat zouden jullie me nu adviseren te doen? Is een second opinion nodig of meteen grof geld er tegenaan gooien en nokkenas(en) vervangen? Alle tips en ervaring zijn welkom. Ik kan op internet veel kwaaltjes van de N52 vinden, maar dit lijkt toch vrij zeldzaam te zijn.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Crookie » 25 jan 2018, 14:16

Ik zou sowieso (laten) controleren waarom de Vanos niet geactiveerd kan worden.
Het zij om de oliedruk, aansturing of schade aan de nokkenas. Met diagnose apparatuur
Valt wel op te sporen of de vanos werkt. Evenals met perslucht op de olie toevoer leiding.

Een nieuwe nokkenas en lifters zijn snel gemonteerd maar lost dat het probleem op..

Misschien wat specialisten die thuis zijn in Vanos motoren benaderen?

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Obbe » 25 jan 2018, 15:55

Balen! Geen ervaring mee, maar een Vanosexpert redelijk bij je in de buurt: http://www.pmotorsport.nl

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door TLRS » 25 jan 2018, 19:49

Klinkt dit bekend?

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 27 jan 2018, 21:47

Van de week nog een goed gesprek gehad bij de dealer over hun diagnose. Het verbaasde me dat zij konden uitsluiten dat het de magneetventielen zijn. Als ik mijn foutcodes google, roept het halve internet namelijk dat dat de boosdoeners zijn. Als reactie kreeg ik toen: 'Magneetventielen gaan bijna nooit stuk, deze codes hebben meestal een andere oorzaak.'. Misschien ben ik nog teveel in de ontkenning hoor, maar om op basis van die redenering nou meteen het blok open te trekken?

Ik moet nog maar eens goed nadenken wat een slimme volgende stap is. Neig er momenteel naar om eerst toch eens zo'n magneetventiel te vervangen en misschien eens te experimenteren met andere olie al dan niet in combinatie met flushen. Reparatie zoals in het linkje van TLRS beschreven is, kan daarna altijd nog.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door matthyssie » 27 jan 2018, 22:09

Waar woon je?

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 27 jan 2018, 22:24

Regio Den Haag, maar ben een 'Fries om Utens' dus ook regelmatig in het noorden te vinden.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door StefanW » 27 jan 2018, 22:25

Ventielen vervangen, ze zijn ook gemodificeerd.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door matthyssie » 27 jan 2018, 22:47

Je mag wel eens langkomen en mijne erin proberen. Wisselen is 10 minuutjes.

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 29 jan 2018, 08:55

Bedankt voor het aanbod! Heb je een PB gestuurd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2018, 09:26

De MINI (met N18 motor) van mijn vriendin had dezelfde storing op de VANOS-ventielen, toen ook schoongemaakt en omgewisseld. Geen foutmeldingen meer, maar hij liep alsnog niet helemaal soepel door z'n toeren heen. Twee nieuwe erin gedaan, en sindsdien nergens meer last van gehad.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door TLRS » 29 jan 2018, 21:55

StefanW schreef: 27 jan 2018, 22:25 Ventielen vervangen, ze zijn ook gemodificeerd.
Vraagtekens alom!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door matthyssie » 30 jan 2018, 12:43

Sinds 2008 hebben ze een ander artikelnummer.

http://bmwfans.info/parts-catalog/11367585425

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door TLRS » 30 jan 2018, 19:48

Doorontwikkelde versie, duidelijk :thumbup:

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 11 feb 2018, 21:55

Gisteren twee nieuwe magneetventielen geplaatst en de Einser loopt weer als vanouds. Gelukkig niet het rampscenario dat de dealer me voorschotelde.

Vanochtend heb ik een driftcursus gedaan bij driftsport. Een aanrader! Veel geoefend en ook goed begeleid door de aanwezige instructeurs. Leuk om de auto weer wat beter te leren kennen. Vooraf nog wel even twee oude velgen met slechte banden achter gemonteerd en dat bleek eigenlijk ook wel nodig. Het gleed beter en ze waren na afloop ook flink gehavend.

Ook nog even een instructeur in mijn auto laten rijden. Toen schrok ik wel even van mijn eigen gebrek aan talent. Hij gooide hem vol dwars en hield hem daar met net 7000 toeren. Machtig!!

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Nickvl » 11 feb 2018, 22:00

Een driftcursus staat bij mij ook zeker nog op de planning, bij een volgend bezoek ga ik gezellig mee :df:

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 30 jul 2018, 11:17

Na een kleine 170.000km vind ik het tijd voor nieuwe veren en dempers. Afgelopen weekend daarom een Bilstein B12 Pro-kit besteld!

Zit nu nog even te kijken wat ik er nog meer bij moet halen. Setje stofhoezen + aanslagrubbers (van bijv febi, of zit dat al bij de B12 Pro-kit?) en veerpootlagers (Sachs?) in ieder geval noodzakelijk, toch?

Daarnaast zijn er natuurlijk nog een paar mooie upgrades te verzinnen zoals Powerflex/Strongflex-bussen achter en M3-draagarmen voor. Ik neig ernaar om dat eerst niet te doen. Lijkt mij interessant om per upgrade te kijken wat het oplevert. Dan volgend jaar maar eens draagarmen en bussen laten doen. Uitlijnen moet dan wel opnieuw natuurlijk. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door MartijnGizmo » 30 jul 2018, 11:21

Ik zag onlangs op een Engels forum iemand roepen dat die draagarmen etc er ook van Febi en consorten zijn, scheelt nogal qua prijs met origineel BMW-spul. Dan misschien de moeite waard om in 1x mee te pakken, hoef je ook maar 1x uit te lijnen! :)

Haantje
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Haantje » 30 jul 2018, 11:27

Draagarmen zou ik inderdaad niet origineel kopen, maar van TRW. Niettemin ben je dan alleen aan onderdelen (4 draagarmen en bussen achter) toch weer zo'n 350,- verder.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Crookie » 30 jul 2018, 11:33

Je gaat met zo'n nieuwe veerset wel een andere auto terug krijgen. Mijn ervaring is dat ik liever de upgrades per keer doe zoals jij beschrijft. Mocht je dan alsnog harder/stugger gaan heb je het tenminste kunnen beoordelen. En die bussen kun je prima vervangen zolang er geen onderdeel met afstel mogelijkheid wordt los gemaakt. Bij subframe's, camber arms, trailing arm enz wel uitlijnen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door ///Joost » 30 jul 2018, 11:36

Stofhoezen kun je doen. De aanslagrubbers zitten ingebouwd in de Bilstein monotube dempers van de Prokit en hoef je dus niet apart nog te monteren zoals bij de OEM dempers. Veerpootlagers zou ik zeker doen voor de frisheid. Al dat spul is van Sachs aftermarket te koop.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Haantje - BMW 130i en BMW 325e

Bericht door Nickvl » 31 jul 2018, 21:00

https://www.daparto.de/Lenker/BMW-1er-E ... TypeId=515

Ongeveer 200,- inclusief verzendkosten voor 4 armen;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tom V en 51 gasten