Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Goedemorgen,
Mijn naam is Tim, 26 lentes jong en kom uit brabant.
In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als R&D Engineer in de automotive sector.
Mijn auto geschiedenis is ondanks een voorkeur voor oude BMW's ooit eens begonnen met een Fiat Punto 1.1 uit '97. Hier heb ik ongeveer 1 jaar in rondgetuft waarna ik in 2010 mijn huidige E30 aangeschaft heb. In het begin is dit mijn daily geweest, tegenwoordig is het enkel nog hobby. De BMW is zijn leven eind 1983 gestart als 320i waarna deze begin 1984 op kenteken is gezet.
Een kort lijstje met specs/aanpassingen op dit moment:
- M20B25 swap
- E36 stuurhuis
- Koni geel + H&R rondom
- Onderstel volledig vernieuwd met originele delen / rubbers
- Schijven achter i.p.v. trommels
- Sport interieur in VVFL 6-cil motief
- M-tech 1 stuur
- Airco
Op het moment staat de auto er zo bij (Azev velgen zijn tijdelijk nu ik de originele 15 inch bbs'en aan het opknappen ben): Hier zie je hem staan achter mijn huidige daily:
Mijn plannen met de E30 zijn voornamelijk genieten van zowel het rijden als het sleutelen.
Eind dit jaar wil ik er eigenlijk een E46 328i bij kopen om de M52B28 in de E30 te hangen.
Groet,
Tim
Mijn naam is Tim, 26 lentes jong en kom uit brabant.
In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als R&D Engineer in de automotive sector.
Mijn auto geschiedenis is ondanks een voorkeur voor oude BMW's ooit eens begonnen met een Fiat Punto 1.1 uit '97. Hier heb ik ongeveer 1 jaar in rondgetuft waarna ik in 2010 mijn huidige E30 aangeschaft heb. In het begin is dit mijn daily geweest, tegenwoordig is het enkel nog hobby. De BMW is zijn leven eind 1983 gestart als 320i waarna deze begin 1984 op kenteken is gezet.
Een kort lijstje met specs/aanpassingen op dit moment:
- M20B25 swap
- E36 stuurhuis
- Koni geel + H&R rondom
- Onderstel volledig vernieuwd met originele delen / rubbers
- Schijven achter i.p.v. trommels
- Sport interieur in VVFL 6-cil motief
- M-tech 1 stuur
- Airco
Op het moment staat de auto er zo bij (Azev velgen zijn tijdelijk nu ik de originele 15 inch bbs'en aan het opknappen ben): Hier zie je hem staan achter mijn huidige daily:
Mijn plannen met de E30 zijn voornamelijk genieten van zowel het rijden als het sleutelen.
Eind dit jaar wil ik er eigenlijk een E46 328i bij kopen om de M52B28 in de E30 te hangen.
Groet,
Tim
Laatst gewijzigd door timoty op 26 mar 2018, 07:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Welkom! Gave E30! Volgens mij staat mijn ex-328i nog te koop ergens in Brabant. Motor was nog 100%, wellicht interessant voor jou? Geen idee wat ze er voor vragen. Kenteken 42-DR-TH.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Dankje, ik zie de auto inderdaad te koop staan via marktplaats. Vanavond eens even goed bekijken!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Prijs kan je wel aardig wat vanaf lullen denk ik. Diffrubber was versleten, thermostaat moet vervangen, roest bij de wielranden, xenon rechts valt af en toe uit, wat deukjes hier en daar, allemaal geen spannende dingen als het je alleen om de techniek gaat, maar geeft je wel een sterke onderhandelingspositie.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Nu ik me aan het oriënteren ben naar een mogelijke donor kom ik natuurlijk ook 330i's tegen.
Via via ken ik al wel een aantal horror verhalen over de M54B30. Hoe zijn de meningen hier over deze motor?
Via via ken ik al wel een aantal horror verhalen over de M54B30. Hoe zijn de meningen hier over deze motor?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Horror verhalen over de M54B30? Beetje olieverbruik en een keer klepdekselpakking/vanos/carterventilatie vervangen en dan is het meestal wel voor elkaar. Dat is mijn ervaring in ieder geval, hebben nu een M54B30 (E39 530i) en M54B25 (325Ci).
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Na enige tijd zal ik hier weer even een update plaatsen voor de mensen die dit leuk vinden.
In juni dit jaar is de startmotor van de E30 overleden (dit was nog de originele bouwjaar 83!). Terwijl ik aan het wachten was op de nieuwe startmotor de auto maar gelijk voorzien van een nieuwe distributieriem, waterpomp, bougies en dergelijke. De distributieriem was dit jaar sowieso aan de beurt en ik dacht de waterpomp ook te horen. Gelijk ook maar de kleppen gesteld en de auto voorzien van een E36 328i radiateur. Er zat een normale e30 325i type 2 radiateur in, maar deze had geen ruimte voor de temperatuursensoren van de elektrische fan en paste niet direct op de type 1 ophangpunten.
Omdat de startmotor inmiddels nog niet binnen was de auto ook maar voorzien van Mazda RX7 remklauwen en Corrado G60 remschijven. Een grotere remmenset die eenvoudig te installeren is:
- Lasergesneden adapters die plaatselijk iets zijn afgefreesd.
- De corrado remschijven 1 mm uitgedraaid.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt tijdens de werkzaamheden onder de motorkap. Ik zal later nog een achteraf plaatje maken. Wel heb ik wat fotos van de remmen:
Ook heb ik redelijk recent nog een set BBS RZ378 op de kop getikt. Met deze velgen heb ik een 'breedset' look kunnen maken in combinatie met mijn originele BBS'en. Ik heb de randen gepolijst en de velgen voorzien van nieuwe banden. Dit zijn Hankook Ventus Prime 3 K125 banden geworden (op de eerste foto nog de oude meuk).
Binnenkort een keer uitlijnen en dan hoop ik tot aan de winterstop weer lekker te kunnen sturen.
Tijdens de winterstop gaan we weer lekker verder met modificeren & sleutelen.
Ik wil eigenlijk de rembekrachtiger nog vervangen, en de auto voorzien van een RVS uitlaatsysteem.
De M52 swap is van de baan. Het geluid, de beleving en het karakter van de M20 vind ik eigenlijk perfect voor in de E30. Die blijft nog mooi een poos zitten.
Groet, Tim
In juni dit jaar is de startmotor van de E30 overleden (dit was nog de originele bouwjaar 83!). Terwijl ik aan het wachten was op de nieuwe startmotor de auto maar gelijk voorzien van een nieuwe distributieriem, waterpomp, bougies en dergelijke. De distributieriem was dit jaar sowieso aan de beurt en ik dacht de waterpomp ook te horen. Gelijk ook maar de kleppen gesteld en de auto voorzien van een E36 328i radiateur. Er zat een normale e30 325i type 2 radiateur in, maar deze had geen ruimte voor de temperatuursensoren van de elektrische fan en paste niet direct op de type 1 ophangpunten.
Omdat de startmotor inmiddels nog niet binnen was de auto ook maar voorzien van Mazda RX7 remklauwen en Corrado G60 remschijven. Een grotere remmenset die eenvoudig te installeren is:
- Lasergesneden adapters die plaatselijk iets zijn afgefreesd.
- De corrado remschijven 1 mm uitgedraaid.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt tijdens de werkzaamheden onder de motorkap. Ik zal later nog een achteraf plaatje maken. Wel heb ik wat fotos van de remmen:
Ook heb ik redelijk recent nog een set BBS RZ378 op de kop getikt. Met deze velgen heb ik een 'breedset' look kunnen maken in combinatie met mijn originele BBS'en. Ik heb de randen gepolijst en de velgen voorzien van nieuwe banden. Dit zijn Hankook Ventus Prime 3 K125 banden geworden (op de eerste foto nog de oude meuk).
Binnenkort een keer uitlijnen en dan hoop ik tot aan de winterstop weer lekker te kunnen sturen.
Tijdens de winterstop gaan we weer lekker verder met modificeren & sleutelen.
Ik wil eigenlijk de rembekrachtiger nog vervangen, en de auto voorzien van een RVS uitlaatsysteem.
De M52 swap is van de baan. Het geluid, de beleving en het karakter van de M20 vind ik eigenlijk perfect voor in de E30. Die blijft nog mooi een poos zitten.
Groet, Tim
Laatst gewijzigd door timoty op 26 mar 2018, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Altijd gaaf dit soort updates te lezen
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Dankjewel!
Vind het ook erg gaaf om er aan bezig te zijn
Vind het ook erg gaaf om er aan bezig te zijn
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Lekker bezig, e30's blijven mooi
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Ik zal hier eens even een korte update plaatsen. Door andere prioriteiten, het op de schop gooien van de tuin en wat leuke weekendjes weg is het op auto gebied wat rustig geweest.
Van de BMW hebben we sinds bovenstaande updates tot aan de winterstop probleemloos kunnen genieten. Deze staat nu op stallingswielen in de garage tot begin maart.
Bij aanschaf van de swift kraakte de stabilisatorstang rubbers. Deze zijn toen voor aflevering gesmeerd en gezien het kraken terugkwam later onder garantie vernieuwd. Vervolgens een paar maanden een kraakvrije auto gehad waarna het weer terugkwam en ik het beu was. Bij eenzelfde model swift heb ik zelf al eens de rubbers vervangen en dat hielp slechts een paar weken. Het is dus echt een kwaaltje van deze autos.
Na wat wikken en wegen uiteindelijk besloten dat ik er PU in wilde en een setje laten komen uit de UK. Onder het mom van baadt het niet dan schaad het niet. Rubber bushings gaan hoe dan ook kraken. Het monteren zelf had ik dus al eens gedaan en dat viel me daardoor dit keer wel mee. Normaal gezien is het echt een pain in the ass.
Ik rijd inmiddels al weer een tijdje rond en het kraken lijkt verleden tijd.
Nu weer even terug naar de BMW. Zoals ik eerder aangaf wil ik de complete uitlaatlijn vervangen door een RVS exemplaar. Inmiddels heb ik al een RVS einddemper klaar liggen (foto hebben jullie van me tegoed). Plan is om zelf een spaghetti te maken/lassen en de flenzen hiervoor worden momenteel gesneden. Dit is het idee:
Hier ben ik de komende maanden nog wel zoet mee. Idee is om vanuit de spaghetti naar een universele rvs middendemper te gaan en vervolgens maar de einddemper. Leuke puzzle vind ik zelf.
Ter afsluiting nog even een plaatje van het bepalen van de maten van de flens op een schadekop:
Fijne dagen en veel DF in 2018!
Groet,
Tim
Van de BMW hebben we sinds bovenstaande updates tot aan de winterstop probleemloos kunnen genieten. Deze staat nu op stallingswielen in de garage tot begin maart.
Bij aanschaf van de swift kraakte de stabilisatorstang rubbers. Deze zijn toen voor aflevering gesmeerd en gezien het kraken terugkwam later onder garantie vernieuwd. Vervolgens een paar maanden een kraakvrije auto gehad waarna het weer terugkwam en ik het beu was. Bij eenzelfde model swift heb ik zelf al eens de rubbers vervangen en dat hielp slechts een paar weken. Het is dus echt een kwaaltje van deze autos.
Na wat wikken en wegen uiteindelijk besloten dat ik er PU in wilde en een setje laten komen uit de UK. Onder het mom van baadt het niet dan schaad het niet. Rubber bushings gaan hoe dan ook kraken. Het monteren zelf had ik dus al eens gedaan en dat viel me daardoor dit keer wel mee. Normaal gezien is het echt een pain in the ass.
Ik rijd inmiddels al weer een tijdje rond en het kraken lijkt verleden tijd.
Nu weer even terug naar de BMW. Zoals ik eerder aangaf wil ik de complete uitlaatlijn vervangen door een RVS exemplaar. Inmiddels heb ik al een RVS einddemper klaar liggen (foto hebben jullie van me tegoed). Plan is om zelf een spaghetti te maken/lassen en de flenzen hiervoor worden momenteel gesneden. Dit is het idee:
Hier ben ik de komende maanden nog wel zoet mee. Idee is om vanuit de spaghetti naar een universele rvs middendemper te gaan en vervolgens maar de einddemper. Leuke puzzle vind ik zelf.
Ter afsluiting nog even een plaatje van het bepalen van de maten van de flens op een schadekop:
Fijne dagen en veel DF in 2018!
Groet,
Tim
Laatst gewijzigd door timoty op 26 mar 2018, 07:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Gaaf ontwerp van je uitlaat systeem. Heeft wat weg van een F1 auto..
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
- MVB
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: onder een BMW
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
mooie spaghetti
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Flenzen zijn inmiddels gesneden en binnen, het echte werk kan binnenkort beginnen
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Het begin is gemaakt:
Laatst gewijzigd door timoty op 26 mar 2018, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Erg gaaf, was/is het hierbij je doel om gelijke lengtes te maken voor elke pijp?
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Thanks! Doel is inderdaad om iedere runner even lang te maken.
Bijkomend voordeel is dat ik van het roestige gietijzeren spruitstuk af ben. Wil de lossen pijpen straks los aflassen en polijsten alvorens het geheel in elkaar te lassen.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Zal het 1 geheel worden met alle 6 poorten? Tof hoor, je zal hierbij aardig wat geduld opgebracht hebben.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Het gaat van 6 naar 2 die nog een keer samenkomen in een X-pipe.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Heel gaaf, dat spruitstuk!
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Heel gaaf idd, ziet er goed uit!! Wat ik ook tof vind zijn die kunststof blokjes om een sluitstuk te bouwen en zo precies weet hoeveel en welke bochtjes je nodig hebt:
http://www.turbotuners.nl/index.php/for ... stuk-maken
http://www.turbotuners.nl/index.php/for ... stuk-maken
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Dankjewel heren!
En grappig die kunststof 'lego' stenen, dat kende ik nog niet. Je kunt het op die manier wel erg perfect matchen.
En grappig die kunststof 'lego' stenen, dat kende ik nog niet. Je kunt het op die manier wel erg perfect matchen.
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Cool, ga je hem aan elkaar bakken met MIG ? zou hem persoonlijk tiggen met backinggas. Verder had ik net wat meer vlees gebruikt bij de flensen als je toch ging snijden. Welke wanddikte gebruik je ?
Owja, en met aflassen tegen dik stuk staal of koker aantrekken ivm kromtrekken lange flens.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift
Dankje voor je feedback!Trax schreef: ↑26 feb 2018, 20:05
Cool, ga je hem aan elkaar bakken met MIG ? zou hem persoonlijk tiggen met backinggas. Verder had ik net wat meer vlees gebruikt bij de flensen als je toch ging snijden. Welke wanddikte gebruik je ?
Owja, en met aflassen tegen dik stuk staal of koker aantrekken ivm kromtrekken lange flens.
Voor dit projectje gebruik ik m'n mig apparaat niet. Ik hecht de runners nu eerst in elkaar tot aan de collectors. Daarna las ik ze inderdaad af met backinggas om de binnenkant van de las te beschermen. Vervolgens de losse buizen polijsten alvorens het geheel in elkaar gaat.
De 2 flenzen zijn 10 mm dik. Heb ze exact de contour van het aanligvlak op de kop gegeven. Was eigenlijk van plan om het geheel ook tegen deze (schade) kop aangebout af te lassen. Of zou dat volgens jou/jullie niet voldoende stijf zijn? Op zich kan het spul wel op de freesbank maar liever voorkomen dan genezen natuurlijk.
Edit: lees het nog een keer na en zie dat je wanddikte schrijft. Materiaal is 1,5 mm dik.
Heb zoals te zien is sommige stukken al wel rondom afgelast. Het viel me erg tegen hoeveel werk het nog was om de binnenkant van deze lasnaden glad te krijgen. Vandaar de keuze om de rest met backinggas af te lassen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten