Tim - BMW E30 / Suzuki Swift

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift

Bericht door Trax » 04 mar 2018, 11:16

timoty schreef: 26 feb 2018, 20:52
Trax schreef: 26 feb 2018, 20:05

Cool, ga je hem aan elkaar bakken met MIG ? zou hem persoonlijk tiggen met backinggas. Verder had ik net wat meer vlees gebruikt bij de flensen als je toch ging snijden. Welke wanddikte gebruik je ?

Owja, en met aflassen tegen dik stuk staal of koker aantrekken ivm kromtrekken lange flens.
Dankje voor je feedback!

Voor dit projectje gebruik ik m'n mig apparaat niet. Ik hecht de runners nu eerst in elkaar tot aan de collectors. Daarna las ik ze inderdaad af met backinggas om de binnenkant van de las te beschermen. Vervolgens de losse buizen polijsten alvorens het geheel in elkaar gaat.

De 2 flenzen zijn 10 mm dik. Heb ze exact de contour van het aanligvlak op de kop gegeven. Was eigenlijk van plan om het geheel ook tegen deze (schade) kop aangebout af te lassen. Of zou dat volgens jou/jullie niet voldoende stijf zijn? Op zich kan het spul wel op de freesbank maar liever voorkomen dan genezen natuurlijk.

Edit: lees het nog een keer na en zie dat je wanddikte schrijft. Materiaal is 1,5 mm dik.

Heb zoals te zien is sommige stukken al wel rondom afgelast. Het viel me erg tegen hoeveel werk het nog was om de binnenkant van deze lasnaden glad te krijgen. Vandaar de keuze om de rest met backinggas af te lassen.
Heb me ook tijdje geleden redelijk georiënteerd op het maken van een goed turbo spruitstuk. Heb gekozen voor RVS 321 buizen en bochten (wanddikte 2,6mm) wegens continu hoge temperatuur (>450gr) en kans op scheuren van RVS 304 aldus de mechanische eigenschappen. De flenzen zijn 15mm dik uit RVS 304 gezien dit voorradig was. Alles over de buislaser en plaatlaser, zelf het spul in elkaar geprikt met de MIG, en laten Tiggen met backing-gas door iemand die dat wel netjes kan :coffee:. Zie topic voor meer pics.

- Geleidelijke hoek in collector dus minimale botsing van uitlaatgas in collector
- Tear drop shape ext. wastegate aansluiting hopelijk geen boost creep
- Nagenoeg gelijke lengte pijpen, ding zuigt als je met compressor in overige pijpjes blaast :shock:
- Gaatjes in flens voor studs cilinderkoppen redelijk ruim zodat krimp/rek kan plaatsvinden

Spruitstuk pakte iets anders uit dan op afbeelding, geen zin om opnieuw te renderen :D

Afbeelding
Afbeelding

RVS 321 polijsten valt overigens wel tegen gezien het hoge Titanium gehalte.

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift

Bericht door timoty » 05 mar 2018, 10:02

Netjes hoor!
RVS 321 is inderdaad iets temperatuur bestendiger dan RVS 304.

Heb me vooraf ook afgevraagd of 304 voldoende was/is. Volgens een kennis die regelmatig uitlaten maakt (ook voor motorfietsen e.d.) hoef ik me echter geen zorgen te maken. Ik vertrouw op die kennis.

We gaan het meemaken.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift

Bericht door Harrie D » 08 mar 2018, 17:02

Atmosferisch gaat dat sowieso prima, met een turbo kun je ooit problemen krijgen, maar daar zijn ook wel wat trucjes voor om het te minimaliseren. 1 daarvan is Trax overigens vergeten zo te zien :tooth:

Om je gerust te stellen: het uitlaatspruitstuk van m'n E30 was ook van 304 en dat heeft geen kik gegeven in 2,5 jaar nurburgring ;)

Gebruikersavatar
timoty
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
Auto: BMW E30 & E90

Re: Tim - BMW E30 / Suzuki Swift

Bericht door timoty » 14 mar 2018, 09:39

@Harrie D: Goed om te horen, dankje voor je input!

Overigens heb ik samen met 2 vrienden een 1999 Peugeot Boxer 2.5TDI aangeschaft voor 'n appel en 'n ei. Deze willen we gaan gebruiken voor de carbagerun komende zomer. Zijn momenteel aan het beoordelen hoe fris het motortje nog is. Bus was tot een half jaar geleden als taxibus in gebruik maar aan de kant gezet i.v.m. een aantal gebreken waardoor de apk niet haalbaar was :dood: .

Momenteel zijn we bezig met het goed lopend maken van de bus. Indien er interesse is zal ik in de voortgang van dat projectje hier ook bij houden.

En omdat een post zonder foto's ook niet leuk is om te zien. Hierbij een foto uit de oude doos. Foto is gemaakt in oktober 2011 op de Fontys Automotive in Eindhoven.
Van links naar rechts als ik het mij goed herinner: 316, 323i & mijn toen nog 320i:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten