Heb me ook tijdje geleden redelijk georiënteerd op het maken van een goed turbo spruitstuk. Heb gekozen voor RVS 321 buizen en bochten (wanddikte 2,6mm) wegens continu hoge temperatuur (>450gr) en kans op scheuren van RVS 304 aldus de mechanische eigenschappen. De flenzen zijn 15mm dik uit RVS 304 gezien dit voorradig was. Alles over de buislaser en plaatlaser, zelf het spul in elkaar geprikt met de MIG, en laten Tiggen met backing-gas door iemand die dat wel netjes kan . Zie topic voor meer pics.timoty schreef: ↑26 feb 2018, 20:52Dankje voor je feedback!Trax schreef: ↑26 feb 2018, 20:05
Cool, ga je hem aan elkaar bakken met MIG ? zou hem persoonlijk tiggen met backinggas. Verder had ik net wat meer vlees gebruikt bij de flensen als je toch ging snijden. Welke wanddikte gebruik je ?
Owja, en met aflassen tegen dik stuk staal of koker aantrekken ivm kromtrekken lange flens.
Voor dit projectje gebruik ik m'n mig apparaat niet. Ik hecht de runners nu eerst in elkaar tot aan de collectors. Daarna las ik ze inderdaad af met backinggas om de binnenkant van de las te beschermen. Vervolgens de losse buizen polijsten alvorens het geheel in elkaar gaat.
De 2 flenzen zijn 10 mm dik. Heb ze exact de contour van het aanligvlak op de kop gegeven. Was eigenlijk van plan om het geheel ook tegen deze (schade) kop aangebout af te lassen. Of zou dat volgens jou/jullie niet voldoende stijf zijn? Op zich kan het spul wel op de freesbank maar liever voorkomen dan genezen natuurlijk.
Edit: lees het nog een keer na en zie dat je wanddikte schrijft. Materiaal is 1,5 mm dik.
Heb zoals te zien is sommige stukken al wel rondom afgelast. Het viel me erg tegen hoeveel werk het nog was om de binnenkant van deze lasnaden glad te krijgen. Vandaar de keuze om de rest met backinggas af te lassen.
- Geleidelijke hoek in collector dus minimale botsing van uitlaatgas in collector
- Tear drop shape ext. wastegate aansluiting hopelijk geen boost creep
- Nagenoeg gelijke lengte pijpen, ding zuigt als je met compressor in overige pijpjes blaast
- Gaatjes in flens voor studs cilinderkoppen redelijk ruim zodat krimp/rek kan plaatsvinden
Spruitstuk pakte iets anders uit dan op afbeelding, geen zin om opnieuw te renderen
RVS 321 polijsten valt overigens wel tegen gezien het hoge Titanium gehalte.