Dat klopt. Maar alles went dus hij moet nog harder.e30touring1990 schreef: ↑07 sep 2019, 13:04 mooi spul op de kop getikt! erg lekker lijkt me dit blok in de e30, heerlijke overkill aan power.
JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Zo, weer een kleine update.
Oude turbo's zijn er inmiddels af en het spruitstuk past echt precies. 4mm ruimte tussen chassis en spruitstuk. Als ik de motor in de steunen tordeer dan raakt hij niets dus die is goedgekeurd. Toch altijd spannend of iets dat ontwikkeld is voor een Supra ook in een E30 past.
Ondertussen Bosch 2.200cc/min injectoren gekocht. Deze zijn dan ook gelijk groot genoeg als ik wellicht ooit nog meer vermogen wil en gelijk geschikt voor ethanol.
Verder even creatief geweest met heat wrap. Best een hoop gepruts met zo weinig ruimte tussen de runners. In plaats van boven en onder een RVS tie wrap heb ik hem helemaal gewikkeld in RVS borgdraad. Vroeg of laat gaat valt die heat wrap uit elkaar en door deze manier van bevestigen blijft ie net wat langer zitten. Daarnaast ziet het er een stuk netter uit vind ik.
Weinig tijd de laatste tijd om echt flink meters te maken maar heb niet echt haast. Nu eerst de boel even goed schoonmaken en gelijk klepdekselpakkingen maar even vervangen.
Voor degenen die het leuk vinden post ik hier en daar wat bewegend beeldmateriaal: https://www.youtube.com/channel/UCFyQfm ... YfD0vWVFeg
Oude turbo's zijn er inmiddels af en het spruitstuk past echt precies. 4mm ruimte tussen chassis en spruitstuk. Als ik de motor in de steunen tordeer dan raakt hij niets dus die is goedgekeurd. Toch altijd spannend of iets dat ontwikkeld is voor een Supra ook in een E30 past.
Ondertussen Bosch 2.200cc/min injectoren gekocht. Deze zijn dan ook gelijk groot genoeg als ik wellicht ooit nog meer vermogen wil en gelijk geschikt voor ethanol.
Verder even creatief geweest met heat wrap. Best een hoop gepruts met zo weinig ruimte tussen de runners. In plaats van boven en onder een RVS tie wrap heb ik hem helemaal gewikkeld in RVS borgdraad. Vroeg of laat gaat valt die heat wrap uit elkaar en door deze manier van bevestigen blijft ie net wat langer zitten. Daarnaast ziet het er een stuk netter uit vind ik.
Weinig tijd de laatste tijd om echt flink meters te maken maar heb niet echt haast. Nu eerst de boel even goed schoonmaken en gelijk klepdekselpakkingen maar even vervangen.
Voor degenen die het leuk vinden post ik hier en daar wat bewegend beeldmateriaal: https://www.youtube.com/channel/UCFyQfm ... YfD0vWVFeg
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Aardig monikkenwerk dat wrappen van het spruitstuk denk ik? Ziet er wel netjes uit zo!
- Arjan033
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 19:50
- Auto: BMW E30 M3 | E46 330ci
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Mooi project! Ziet er goed uit!
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Heel gaaf project!
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Gezien de hoestbuien in NL mooi weer wat tijd om te sleutelen.
Spruitstuk past. Moest alle onderste studs wel even inkorten en bij 1 moertje een beetje slijpen en schaven maar dat is straks een kwestie van aandraaien. Moet er nog wel even aan de onderkant bij voor de olie en water leiding voor de turbo dus hij hangt er nu voor de show. Daarvoor nog een beetje poetsen en gelijk maar de kleppendekselpakkingen meenemen. Verder had ik nog een alu radiator staan uit de tijd dat ik nog een Dodge Charger R/T had en ik had bedacht dat deze best in een E30 zou moeten passen. Wonder boven wonder viel ie er zo tussen. Al kijkende naar het originele dwarsbalkje waar ik de steunen aan zou moeten maken bedacht ik me dat ik vorige keer wel erg veel haast had om weer te gaan rijden. Deze balk blokkeert denk ik 20-25% van de flow door m'n intercooler en was ondertussen ook al een beetje krokant. En voor de radiator helpt het ook niet echt. Dus weg ermee.
Voor de liefhebbers heb ik nog een Mishimoto E36 M3 radiator liggen. DF prijs €100,- Gelijk maar even de distributieriem doen. Kan er zo wel lekker bij. Hier hangt de hele koelinstallatie weer, weliswaar nog zonder steuntjes aan de onderkant want nog geen nieuw balkje gemaakt. Gaan we van de week maar eens mee aan de slag. Radiator is nu 2 x zo dik en er past nog net een heel dun ventilatortje tussen. Tot nu toe alleen maar dingen die makkelijk los gaan en telkens niet eenvoudig maar wel precies passen. Ik hoop volgende week ergens mijn nieuwe brandstofdrukregelaar en m'n Bosch 2.200cc injectoren binnen te krijgen en dan kan er weer verder geknutseld worden. Tot de volgende update.
Spruitstuk past. Moest alle onderste studs wel even inkorten en bij 1 moertje een beetje slijpen en schaven maar dat is straks een kwestie van aandraaien. Moet er nog wel even aan de onderkant bij voor de olie en water leiding voor de turbo dus hij hangt er nu voor de show. Daarvoor nog een beetje poetsen en gelijk maar de kleppendekselpakkingen meenemen. Verder had ik nog een alu radiator staan uit de tijd dat ik nog een Dodge Charger R/T had en ik had bedacht dat deze best in een E30 zou moeten passen. Wonder boven wonder viel ie er zo tussen. Al kijkende naar het originele dwarsbalkje waar ik de steunen aan zou moeten maken bedacht ik me dat ik vorige keer wel erg veel haast had om weer te gaan rijden. Deze balk blokkeert denk ik 20-25% van de flow door m'n intercooler en was ondertussen ook al een beetje krokant. En voor de radiator helpt het ook niet echt. Dus weg ermee.
Voor de liefhebbers heb ik nog een Mishimoto E36 M3 radiator liggen. DF prijs €100,- Gelijk maar even de distributieriem doen. Kan er zo wel lekker bij. Hier hangt de hele koelinstallatie weer, weliswaar nog zonder steuntjes aan de onderkant want nog geen nieuw balkje gemaakt. Gaan we van de week maar eens mee aan de slag. Radiator is nu 2 x zo dik en er past nog net een heel dun ventilatortje tussen. Tot nu toe alleen maar dingen die makkelijk los gaan en telkens niet eenvoudig maar wel precies passen. Ik hoop volgende week ergens mijn nieuwe brandstofdrukregelaar en m'n Bosch 2.200cc injectoren binnen te krijgen en dan kan er weer verder geknutseld worden. Tot de volgende update.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:47
- Auto: Nissan Silvia en BMW E36
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Gaaf project, 2JZ in E30 is natuurlijk top!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Die uitlaat collector is heel gaaf
- beske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress
Mooi project! Heb hem wel eens gezien op een BMW meeting jaren geleden volgens mij.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily.
Even weer een korte update. Kei druk geweest met werk enzo. En ook nog een nieuwe daily.
Allereerst maar de nieuwe daily. Na heel lang wikken en wegen tussen een wat jongere Toyota Tundra en weer een youngtimer is het toch het laatste geworden. Ik was m'n E61 545i helemaal beu en die zal ik zo nog even in de aanbieding doen op het forum.
De keuze is gevallen op een W211 E55 AMG Combi op LPG. Dus zonder huilen aan de pomp. Rij er nu sinds vrijdag mee rond en bevalt geweldig. Wat een fijne auto. Superstil tot je gas geeft. Niet zo snel als m'n E30 maar voor een auto van 2.045kg gaat ie behoorlijk van z'n plek. Dan de E30. Ben met de uitlaat bezig vanaf turbo tot achterbumper zo'n beetje. Heb omdat het kan zelf een demper gemaakt waarvan ik denk dat ie weinig weerstand heeft en waarvan ik hoop dat ie een beetje dempt. Heb als dempermateriaal pannensponzen gebruikt. Dit ook omdat het kan en is RVS dus mega duurzaam. Als het niet werkt kan ik voorlopig nog wel wat pannetjes poetsen.
Oppervlakte van de doorsnede is ter plekke van de demper fors groter dan de oppervlakte van de doorsnede van de uitlaatpijp. Heb 'm uit twee helften gemaakt met 3 soort van ramps waardoor het geluid geen rechte weg naar buiten kan volgen en een beetje heen en weer ketst. In ieder geval, dat is het idee erachter. Verder de downpipe gemaakt. Uitgang turbo is 3.5 inch en ben vanaf daar naar 4.5 inch gegaan naar onder de auto. Vanauit daar gaat de riolering verder in een ovale buis van 117 x 70mm. Dan door de demper en bij de bumper 2 nette pijpjes van 3 inch ieder.
Hieronder de verzameling hobby materiaal. Hieronder de Jupiler test. Als er 2 flessen Jupiler in je downpipe passen dan is ie waarschijnlijk groot genoeg. Dat was 'm weer even. Binnenkort een wat uitgebreider verhaal.
Allereerst maar de nieuwe daily. Na heel lang wikken en wegen tussen een wat jongere Toyota Tundra en weer een youngtimer is het toch het laatste geworden. Ik was m'n E61 545i helemaal beu en die zal ik zo nog even in de aanbieding doen op het forum.
De keuze is gevallen op een W211 E55 AMG Combi op LPG. Dus zonder huilen aan de pomp. Rij er nu sinds vrijdag mee rond en bevalt geweldig. Wat een fijne auto. Superstil tot je gas geeft. Niet zo snel als m'n E30 maar voor een auto van 2.045kg gaat ie behoorlijk van z'n plek. Dan de E30. Ben met de uitlaat bezig vanaf turbo tot achterbumper zo'n beetje. Heb omdat het kan zelf een demper gemaakt waarvan ik denk dat ie weinig weerstand heeft en waarvan ik hoop dat ie een beetje dempt. Heb als dempermateriaal pannensponzen gebruikt. Dit ook omdat het kan en is RVS dus mega duurzaam. Als het niet werkt kan ik voorlopig nog wel wat pannetjes poetsen.
Oppervlakte van de doorsnede is ter plekke van de demper fors groter dan de oppervlakte van de doorsnede van de uitlaatpijp. Heb 'm uit twee helften gemaakt met 3 soort van ramps waardoor het geluid geen rechte weg naar buiten kan volgen en een beetje heen en weer ketst. In ieder geval, dat is het idee erachter. Verder de downpipe gemaakt. Uitgang turbo is 3.5 inch en ben vanaf daar naar 4.5 inch gegaan naar onder de auto. Vanauit daar gaat de riolering verder in een ovale buis van 117 x 70mm. Dan door de demper en bij de bumper 2 nette pijpjes van 3 inch ieder.
Hieronder de verzameling hobby materiaal. Hieronder de Jupiler test. Als er 2 flessen Jupiler in je downpipe passen dan is ie waarschijnlijk groot genoeg. Dat was 'm weer even. Binnenkort een wat uitgebreider verhaal.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Nou Binnenkort duurde even wat langer. Afgelopen jaar hooguit 1 avondje in de week tijd gehad. Ondertussen wel uitlaat klaar. 4.5 inch downpipe in 117 x 70 en daarna door de zelfgemaakte demper.
https://youtu.be/KGuwINOXL1s
Radiator is inmiddels ook pas. 1.260cc/min injectoren zijn binnen. Op MP nog een Xtreme Race Clutch gescoord. https://www.xtremeclutch.com.au/en/ Iemand die z'n plannen had verandert en voor niet te v eel afscheid wou nemen. Zo ben ik ook m'n turbo en spruitstuk tegen gekomen. Is een twin disc keramische koppeling en zou 1.840Nm moeten kunnen houden. Dat is denk ik voorlopig wel even voldoende.
Koppeling hangt er in. Van de week de bak er weer tussen knutselen.
Hier nog een plaatje van spruitstuk incl wastegate.
https://youtu.be/KGuwINOXL1s
Radiator is inmiddels ook pas. 1.260cc/min injectoren zijn binnen. Op MP nog een Xtreme Race Clutch gescoord. https://www.xtremeclutch.com.au/en/ Iemand die z'n plannen had verandert en voor niet te v eel afscheid wou nemen. Zo ben ik ook m'n turbo en spruitstuk tegen gekomen. Is een twin disc keramische koppeling en zou 1.840Nm moeten kunnen houden. Dat is denk ik voorlopig wel even voldoende.
Koppeling hangt er in. Van de week de bak er weer tussen knutselen.
Hier nog een plaatje van spruitstuk incl wastegate.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Dat is een beste pijp
-
Online
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Groter dan riolering zo te zien
Met een aansteker brandt staalwol gewoon. Hopelijk werkt het in je demper..!
Met een aansteker brandt staalwol gewoon. Hopelijk werkt het in je demper..!
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Die fijne staalwol wel maar die is gewoon ijzer.
Dit is van die hele dikke rvs pannenspons. Met een brander krijg ik hem wel witgeel gestookt maar hij smelt niet. Voordat m’n uitlaatgassen zo heet zijn dat het bij de einddemper witgeel + heet wordt dan zijn er andere dingen aan de hand. En blaft ie het er uit dan verzin ik wel wat anders.
Dit is van die hele dikke rvs pannenspons. Met een brander krijg ik hem wel witgeel gestookt maar hij smelt niet. Voordat m’n uitlaatgassen zo heet zijn dat het bij de einddemper witgeel + heet wordt dan zijn er andere dingen aan de hand. En blaft ie het er uit dan verzin ik wel wat anders.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progres
Zo. Even een update na heul lang. Project liep wat uit vanwege nare dingen met vervelende mensen en advocaten en zo.
Maar goed. Flink geschroefd laatste weken en alles zit er in en op toerenteller na werkt alles.
Korte samenvatting omdat het al zo lang geleden is.
BMW E30 met Toyota 2JZ
Garrett GTX3582R
Docrace Lexus RVS uitlaatspruitstuk.
4.5 inch downpipe
70x117mm naar achterkant met zelfgemaakte demper die veul te veel lawaai maakt.
Turbosmart 50mm wastegate
Ecumaster Black EMU
2.200 cc/min Bosch douchekoppen
Nuke surgetank met walbro 490 l/u pomp
Nuke brandstofrail en drukreguleerventiel
Nuke 50mm BOV
300x600x75mm intercooler
XTremeclutch twin disc keramische koppeling
R154 bak
188mm diff
Morgen afstellen op de bank. Dus snel weer nieuw nieuws.
Ben benieuwd
Maar goed. Flink geschroefd laatste weken en alles zit er in en op toerenteller na werkt alles.
Korte samenvatting omdat het al zo lang geleden is.
BMW E30 met Toyota 2JZ
Garrett GTX3582R
Docrace Lexus RVS uitlaatspruitstuk.
4.5 inch downpipe
70x117mm naar achterkant met zelfgemaakte demper die veul te veel lawaai maakt.
Turbosmart 50mm wastegate
Ecumaster Black EMU
2.200 cc/min Bosch douchekoppen
Nuke surgetank met walbro 490 l/u pomp
Nuke brandstofrail en drukreguleerventiel
Nuke 50mm BOV
300x600x75mm intercooler
XTremeclutch twin disc keramische koppeling
R154 bak
188mm diff
Morgen afstellen op de bank. Dus snel weer nieuw nieuws.
Ben benieuwd
Laatst gewijzigd door JWtje op 12 apr 2023, 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Wat een monster! Ben benieuwd wat ie morgen gaat doen op de bank
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Briljant!! Prachtig project om te volgen blijft dit. Geweldig
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Gaaf zeg, moet wel woest zijn qua rijden straks. Ben wel benieuwd of dat 188 diff het houdt, dacht altijd dat de limiet daarvan wel wat lager is dan het vermogen wat je straks gaat draaien.
- Dimitri
- Berichten: 589
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Ben wel benieuwd naar de E55 op LPG. Nog in bezit? Hoe bevalt dat?
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Ging wel lekker vandaag. Maar klein beetje lekkage aan olie retour turbo in combinatie met een Lambda sensor die langzaam van waarde verliep zijn we bij 1.4 bar laaddruk gestopt. 545pk - 700Nm
Snel even fixen en terug. Heb het idee dat ergens tussen 1.6-1.8 bar ook wel kan. Kan zomaar 75-100pk schelen.
Je weet nooit wanneer je ze nodig hebt en met een grote hamer kun je ook zachtjes slaan.
E55 AMG op LPG staat inmiddels 423.000KM op.
Wat beeld van vanochtend bij JT Performance. Ome Garrett klinkt een beetje als een vliegtuig.
https://youtu.be/Bht-jjhlnz0
https://youtu.be/nGpZIPRcn7A
Snel even fixen en terug. Heb het idee dat ergens tussen 1.6-1.8 bar ook wel kan. Kan zomaar 75-100pk schelen.
Je weet nooit wanneer je ze nodig hebt en met een grote hamer kun je ook zachtjes slaan.
E55 AMG op LPG staat inmiddels 423.000KM op.
Wat beeld van vanochtend bij JT Performance. Ome Garrett klinkt een beetje als een vliegtuig.
https://youtu.be/Bht-jjhlnz0
https://youtu.be/nGpZIPRcn7A
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Wauw mooi resultaat al en idd vet turbine geluid
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09 apr 2023, 13:10
- Auto: Yaris 1.5 VVT-i T Sport 2003
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Dit is wel next level, heel dik project.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: JWtje's E30-2JZ knutsel progress en nieuwe daily
Nondekanonne wat gaaf dit
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten