Bombadil: X3+ Z3

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Bombadil: X3+ Z3

Bericht door Bombadil » 20 sep 2015, 19:02

Edit:
De huidige verzameling gemotoriseerde wheels:

Afbeelding
X3 3.0d in eigen topic viewtopic.php?t=39692

Afbeelding
Het Z3tje is een leuk, vlot wagentje en blijft. Qua staat is dit een lot uit de loterij; tot 2013 slechts 2 eigenaren en hierbij altijd binnen gestaan. Rood-zwarte sportstoelen en de 140pk is echt genoeg doordat er veel koppel beschikbaar is onderin. Zeker geen zes cilinder nodig al ambieer ik een Z3 3.0 handbak toch wel een beetje. Binnenruimte is wel minder dan de Z4 maar gaat met mijn 1.86 wel. Gaat deze winter weer de stalling in.

De ex`en:

Afbeelding
Ex: De M5, ex van Jochem. Het betreft tevens de ex van Divere, D.G. & Jelmer van dit forum. Nu naar een kennis van Hitz. Schnitzer auspuff met een beste brom maar warm en cruisend totaal niet aanwezig. Leuk ding, moeiteloos hard, zo imposant. Vond het geen auto die je opjaagt. Maar tegelijkertijd te groot, te snel voor Nederland / randstad. Rijdt net zo makkelijk 220 als 120 maar dat mag je nergens.

De laatste jaren staan er eigenlijk altijd wel aparte auto`s voor de deur. Eerst was daar de Sterling grau Z4 3.0. Later kwamen er ondermeer nog een Lada Niva, E38 740i en een Z3 1.9 voorbij. Ik miste de V8 van de 740 en wilde eigenlijk ook een handbak en kwam zodoende op de M5.

Afbeelding
Ex: sun shine. 30 maanden gehad. Zeer leuke wagen de Z4, niet te zwaar en heerlijke motor met 231 paarden. Twee maal vastloper navigatie gehad (met originele DVD) en ging na half uurtje wachten weer over. Tevens beide raammechanieken vervangen. Verder technisch probleemloos. Grote kofferbak, ook open. Als daily werden verbruik en het gebrek aan achterbank toch irritant en de standaard stoelen zitten slecht door onvoldoende steun. Wat stoterig met M onderstel op 18 inch met RFT maar op 17 inch zonder RFT weer slap.
Fraaie looks, zeker met de aero sideskirts en diffuser.

Afbeelding
Ex: le tractor. Comfort ver te zoeken op de toffe terreinbanden en ook niet erg geschikt als je harder dan 100 moet. Wel geinig en apart speelgoed, geen bijzondere problemen op wat beginnend roest na. Zeer terreinwaardig in tegenstelling tot de dure, zware kolossen van anderen. Kan ook gewoon echt op avontuur want dit kost een stuk minder dan een X5. Leuke community ook..

Afbeelding
Ex: das Boot staat hier op de winterwielen maar `s zomers nette spaakvelgen en daarmee een echt mooie auto. Interieurruimte is niet slecht maar achterin valt niet mee. Heerlijke 740A met V8, dubbel glas en zwart buffelleer. Standaard kwaal met de lekke tank gehad. Wagen was niet verwaarloosd maar had toch wel een aardige hoeveelheid liefde nodig (inspectie 2, wat roest). Had achteraf gezien de wagen wat moeten opknappen en gewoon houden. Misschien dat ik ooit een iLange koop.

Afbeelding
Ex:Clio RS 2.0-16v. een echte party car. Snelheid en snelheidsbeleving. Daagt je uit zonder gegarandeerd je rijbewijs te vermorzelen. Kost ook opvallend weinig in gebruik. Praktisch ook. Bouwkwaliteit is niet des BMW maar daar betaal je ook niet voor.

Al met al zit er wel een aardig verloop in met veel auto`s net een jaar op naam. Een beetje wispelturigheid is mij dan ook niet vreemd. Verbruik/ snelheid/ fun/ praktisch/ cabrio; de voorkeuren slaan nogal eens om..
Kwestie van een goede kopen, beurtje en als er dan een liefhebber komt ook weer bereid zijn om te verkopen. Ik zit nog niet op het tempo van Knot maar het scheelt niet veel :)

E61 voorheen van Twist nu verkocht aan Nick
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bombadil op 03 jul 2021, 19:09, 26 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Bram » 20 sep 2015, 20:52

Heerlijke auto, dito geluid!

Veel plezier ermee :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Knot » 21 sep 2015, 12:30

Erg fijne auto's... brullen met die V8!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door GTRene » 24 sep 2015, 19:59

mooi, gefeliciteerd, ook leuk dat je er een Z3 bij hebt, blijven leuke auto's.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Tim N » 28 sep 2015, 13:49

Mooi dat zo'n wagen zo lang binnen het clubje enthousiastelingen blijft hangen.

Veel plezier ermee :hangloose:

Gebruikersavatar
Jochem Vaartjes
Berichten: 420
Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Jochem Vaartjes » 28 sep 2015, 19:15

Nogmaals enorm veel plezier met de auto!

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Bombadil » 30 sep 2015, 23:14

Jochem Vaartjes schreef:Nogmaals enorm veel plezier met de auto!
Drukke weken; ik heb de M5 net zo vaak gewassen als ermee gereden. :cry: Leer ook gereinigd en verzorgd met Meguiars. Tijdens het soppen kwam ik wel de afneembare trekhaak tegen; helemaal gemist dat deze erbij zat. :)


Allicht gaat de M5 mee op wintersport, lekker laagvliegen op de Autobahn.wintersetje zat er al bij. Nu zie ik wel dat er nooit sneeuwkettingen gaan passen tussen 265 brede band en wielkast. Passen reguliere E39 velgen zondermeer?

Minimummaat 17 inch?

Hoppa
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Hoppa » 30 sep 2015, 23:35

Suc6 met de M5 op wintersport... :lollerdelol:


Ik vondt mijn M5 waardeloos in de sneeuw, laat staan op wintersport

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Wouter81 » 01 okt 2015, 07:25

Mooi ding, heb hier ook nog eens een stukje in gestuurd toen hij van Jelmer was. Brute bak. :)

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door FDD » 07 okt 2015, 12:47

Rijd zelf ook in de winter en in de sneeuw met de M5 en dat gaat gewoon prima.

Ik rijd wel rond met 17'' wintervelgen (Style 65 of 66 ben niet zo goed daarin). Daarom heen een setje goede winterbanden in de maat zoals aangegeven in het bijrijdersportier (uit mijn hoof iets met 245 breed) en laat de winter maar komen.

Note: Ik praat niet over wintersport met Bergen, nog never nooit niet op de latten gestaan) Ik vind de M5 gewoon een alleskunner en bezit hem al meer dan drie jaar.

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Bombadil » 07 okt 2015, 18:48

Zo, vandaag de M5 even aan de computer gehangen bij de specialist. Eindelijk dat stomme airbaglampje laten resetten. Blijkt er een lambdasensor-storing te zijn, als dat opgelost is,loopt ie nog mooier. Ik vraag me af of de wagen koud dan anders gaat lopen? Nu gromt ie behoorlijk bij de koude start. Op temperatuur vind ik het geluid prima, zeker niet te gek maar gewoon beschaafd.

Verder was alles prima, dat is altijd weer een geruststelling. Binnenkort grote beurt inplannen maar eerst eens wassen want dit ritje door de polder heeft het blauw aardig modderbruin gekleurd. Dat is zonde want het Avus blauw krijgt een hoop complimenten. Blauw is het nieuwe wit.

FDD schreef:Rijd zelf ook in de winter en in de sneeuw met de M5 en dat gaat gewoon prima.

Ik rijd wel rond met 17'' wintervelgen (Style 65 of 66 ben niet zo goed daarin). Daarom heen een setje goede winterbanden in de maat zoals aangegeven in het bijrijdersportier (uit mijn hoof iets met 245 breed) en laat de winter maar komen.

Note: Ik praat niet over wintersport met Bergen, nog never nooit niet op de latten gestaan) Ik vind de M5 gewoon een alleskunner en bezit hem al meer dan drie jaar.
Achterwielaandrijving in de sneeuw, na alle jaren met de Ztjes ben ik dat wel gewend. De E38 de bergen in ging prima. Alleen kettingen omleggen was lastig omdat je de wielen niet kan draaien om werkruimte te maken. Dat maakt FWD wel handiger.

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Bombadil » 25 jan 2016, 22:16

Zo. Weer twee duizend kilometer verder na een ritje wintersport. Zo komt de 190K dicherbij.

Rottig weer onderweg met sneeuw, regen en ijsregen maar geen centje pijn met de M5 al was de E38 uiteraard comfortabeler. Ook de Vredestein wintrac xtreme banden deden het prima (op de gladde ondergrond achteruit heuvelop wegrijden :duck: ) zelfs ondanks de breedte van 265. Echt doorrijden zat er niet in vanwege de drukte maar daardoor de halve terugweg wel bijna 1:12,5 gereden. Zo blijkt maar weer dat stoplichten en veel optrekken veel nadeliger zijn voor brandstofverbruik dan de snelheid an sich.

Enige puntje was dat aan de bijrijderskant de portieren waren vastgevroren. Eigen schuld want ik had vorige maand de bestuurderskant & kofferbak netjes ingevet maar de andere zijde stond dicht langs een muurtje dus "dat komt nog wel"... Creatief instappen dus en niet wild trekken en daarmee de deurrubbers verzieken..

Gisterenochtend in de regen meteen alle pekel- en reistroep van de carrosserie gewassen. Eerst de auto schoon, daarna de rest van de vakantie opruimen!

Afbeelding

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door bm-dub » 30 jan 2016, 15:39

Heel mooi exemplaar, die kleur icm. de facelift verlichting echt een plaatje.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 1999 E39 M5 (ex Jochem, Jelmer etc)

Bericht door Macboy » 19 feb 2016, 14:47

Leuk wagenpark zeg sodeknetters :clap:

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Bombadil: Z3

Bericht door Bombadil » 07 apr 2017, 19:01

Al het speelgoed is verkocht. Enkel de Z3 is er nog. Afgelopen maand weer naar buiten gehaald om mee te spelen in de zon. Al een paar keer open kunnen rijden al is het nog wat fris voor 80 km/h+. Lederen interieur weer verzorgd. Meteen een kado`tje gemonteerd; wat wildere wielen.108 -18 inch van de E85. Communicatiever dan de 16 inchers maar ook stukken spoorvormingsgevoeliger.

Ergens deze maand APK en jaarlijkse beurt. Verwacht geen bijzonderheden
Afbeelding
Het zijn mooie wielen maar nog niet helemaal overtuigd icm de klassieke Z3 styling. Ik kijk het nog even aan. IRL beter dan op de foto.

Afbeelding

Hele nette wielen; zonder de standaard oxidatie waar ze allemaal last van hebben omdat ze al eens opnieuw gecoat zijn. Erg blij dat ik ze zo net kon kopen. Helaas heeft het vrouwvolk de eerste rit meteen een stoeprandje gepakt a 4 cm. :crazy: de :hammer:. Voor straf rijdt ze voortaan in haar eigen truttenschudder :ga weg:

Voor de rest hou ik nog wel een oogje open naar wat anders. E46 station/ cabrio blijft in gedachten zitten (dacht ik ook aan toen ik de 108 stylingvelgen kocht). Maar ik vind geen leuke voor de juiste prijs. Maak dit jaar 5000 kilometer met de auto dus naast de Z3 niet zoveel zin in een afschrijvings/ wegenbelasting-kanon.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 08 apr 2017, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Bombadil: Z3

Bericht door vester86 » 08 apr 2017, 00:04

Ik denk vooral dat de auto wat omlaag môet met deze wielen, zien er wel erg netjes uit voor de rest. Maar t zijn inderdaad wel velgen die iets "Beter??" passen onder de e85.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Bombadil: Z3

Bericht door Hitz » 10 apr 2017, 10:50

Vind de wielen wel mooi staan onder de Z3! Is een BMW 130i niks voor je?


Met de M5 is nog geen 1.500km gereden sindsdien..

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Bombadil: Z3

Bericht door allen » 10 apr 2017, 11:01

Leuke wagen, wielen vind ik niet staan. Moeten kleiner en de wagen mag ook iets naar beneden.
Open rijden kan het hele jaar door. Evt. met jas, sjaal en muts. Veel :df: gewenst!

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Bombadil: Z3

Bericht door Bombadil » 24 mei 2017, 22:26

Nu het voetbal kansloos is ff tijd om te forummen..
Afbeelding
Net het oliebeurtje en APK achter de rug; niks bijzonders te melden. :D. Van het weekend lekker in de Ardennen getourd. Leuke wegen maar ook veel wielrenners en een vriendin op de bijrijdersstoel..

Z3 staat ook weer op de originele velgen. Blijf de styling 108 heel tof vinden maar misschien net niet op de Z3. Zal ze binnenkort te koop aanbieden tenzij ik spontaan een E46 tegen het lijf aan loop.

Z3 gaat niet verlaagd worden. Zou misschien wel strakker staan maar de originele staat koester ik. Hoog op de wielen valt mee hoor, effect wordt ook vergroot door het camerastandpunt. Bovendien is de auto nu mooi in balans, met een sportievere wegligging volgt al gauw de zucht naar meer vermogen.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 24 mei 2017, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Bombadil: Z3

Bericht door Bombadil » 24 mei 2017, 22:34

Hitz schreef: 10 apr 2017, 10:50 Vind de wielen wel mooi staan onder de Z3! Is een BMW 130i niks voor je?


Met de M5 is nog geen 1.500km gereden sindsdien..
Ah, mn ex. Ik mis haar nog, die mooie V8. Nog bijzondere zaken gehad?

Zit ook stiekem te kijken naar weer iets leuks. M3 zou kunnen of iets station praktisch (E46?). 130/ 135 zou ook kunnen als ik modern wil. Anderzijds, ik rij zo weinig op dit moment dat het wat onzinnig is. Maar dat is de rente op dit moment ook..

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Bombadil: Z3 - stay or go (feeler)

Bericht door Bombadil » 23 sep 2018, 00:00

Zo, hier ook weer een update. Z3 is vorige maand door SPBA weer verwend met nieuwe remvloeistof, draagarmrubbers en diverse riemen, luchtslangen en carterventilatie. Mag best na 20 jaar. Enige tegenvallers in drie jaar tijd zijn tot nog toe een nieuw slotmechniek bijrijderskant en de vervanging van de katalysator geweest ivm los plaatje erin. Omdat ik in augustus van werk ben veranderd moet ik nu opeens met de auto ipv op de fiets dus leek het me goed om het onderhoud maar vast te doen. Is ook wel even wennen `s ochtend vroeg achter het stuur en in de drukte de weg op. Woon-werk-verkeer is voor mij mijn hele leven al OV of fiets geweest.

De Z3 houdt zich goed met de extra inzet. Heb ook enkele dagen met een 105pk Renault Megane gereden, prima wagen maar ik was blij weer in mijn BMWtje te stappen. Met 40 maanden in bezit de auto waar ik het langste mee rij (wel tijdje gedeeld met de M5).
Zeker afgelopen week met nog drie keer het dak open gehad. En zo`n oude BMW maakt toch nog altijd indruk, al diverse opmerkingen van de nieuwe (vrouwelijke) collega`s; "ow, die cabrio is van jou..." Nog even en ik kan een wachtlijst gaan maken voor wie wanneer mee mag rijden.

Anderzijds, nu ik meer kilometers ga maken, realiseer ik het belang van zaken als botsveiligheid en comfort. En om er nu in de winter mee door de pekel te gaan rijden.. Ook de behoefte aan een achterbank neemt toe. Ik twijfel dus of ik er een daily bij koop en de Z3 voor funritjes hou. Of dat de Z3 er helemaal uitgaat. Ik heb nu ook geen winterstalling meer beschikbaar dus dat helpt ook niet mee. Dilemma`s.

Grappige is dat de prijzen van de Z3 toch wel in de lift zitten; de gare zijn eruit, overstap naar Z4 is allang geweest dus de nette worden niet meer weggedaan.

De plaatjes bij de praatjes:
Trouwe hart, nog altijd goed voor 140 paardjes. Ik blijf erbij dat dit het beste blok is voor de Z3; prima vermogen in relatie tot de wegligging, koppel ruim beschikbaar, relatief zuinig en weinig gewicht. Alleen geen 6-in-lijn sound. Olieverbruik; ik heb nog nooit hoeven bijvullen tussen de jaarlijkse beurtjes. Lijkt een utopie met de moderne motoren als ik het zo hoor.
Afbeelding

Nieuw logo (oude was verweerd)
Afbeelding

Dak eraf en rijden maar :df:
Afbeelding

De sportstoelen zitten echt top, strak maar niet knellend. Zoveel beter dan de "m-stoelen" van de E85. Stoelverwarming is essentieel voor een cabrio. Bi-color leer is typisch BMW eind jaren negentig. Ik twijfelde eerst aan het rode leer maar dat wende snel en geeft de auto iets vrolijks. Instaplijsten op de dorpel zijn helaas wat verweerd.
Afbeelding

M-logo`s op pook en stuur. Niet geplakt door mij maar 'af fabriek'. De originele radio is ook nog present.
Afbeelding

Kilometertjes lopen opeens op; van 250 per maand naar het viervoudige.
Afbeelding

Kap. Eigenlijk ongelofelijk dat deze na 20 jaar nog altijd goed is. (ruitje is wel eens vervangen). Zal vast komen omdat de wagen veel binnen gestaan heeft. Goede verzorging helpt ook. Bij aanschaf dacht ik dat de vervanging wel binnen een jaar zou komen maar so far so good. Anderzijds vergeleken met de nieuwe cabrio`s kost een nieuw dak niks; E500 zelf monteren goede imitatie tot E900 (beter dan nieuw gemonteerd). Bij een nieuwe A3 kost een gebruikte al 2.000 euro ex montage! :crazy:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bombadil op 03 jul 2021, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bombadil: Z3 als daily - Stay or go?

Bericht door Niels » 23 sep 2018, 09:55

:thumbup: Mooie kilometerstand nog. Ik denk ook dat de 1.9 onderschat wordt, voldoende vermogen voor het gewicht en beter gaat het niet sturen waarschijnlijk. In de tijd van mijn 2.8 Coupe reed ik er voor dagelijks een 320d naast en die vond ik in vergelijking ook zoveel mooier sturen dan mijn “sport coupe” :df: :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27880
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bombadil: Z3 als daily - Stay or go?

Bericht door Luco » 23 sep 2018, 10:35

Misschien handig om een prijsindicatie te noemen?

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Bombadil: Z3 als daily - Stay or go?

Bericht door Bombadil » 23 sep 2018, 14:05

Zit nog in de twijfel-fase hoor :-) maar op marktplaats beginnen de vergelijkbare 140pk in de 6K. Is meer als melding mocht er iemand al een tijdje aan denken en na inruil opeens roepen "had dat dan gezegd"..

Mn gratis familie-binnenstalling is helaas bezet dus een scenario is ook gewoon betalen voor een stalling ergens in het midden des lands en in het voorjaar weer rijden. Verwacht echter de komende twee jaar amper tijd te hebben voor fun-ritjes, ga aan een zware opleiding beginnen en naast mn full time baan heb ik nog een bijbaantje voor een dagdeel welke ik eigenlijk ook wil behouden (ooit mn beroep van maken).

Moet ook nog denken 'wat' ik als daily wil. Een degelijke japanner lijkt me saai maar verstandig. Ga denk ik 12-15K per jaar rijden.
Ben wat huiverig voor de mogelijke kosten bij de premium auto`s van de laatste tien jaren. Anderzijds inruilen bij een specialist op een E83 X3 lijkt me een reëel scenario. X5 kan ik niet maken op de parking vrees ik.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 23 sep 2018, 20:53, 5 keer totaal gewijzigd.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Bombadil: Z3 als daily - Stay or go?

Bericht door vester86 » 23 sep 2018, 17:34

met 12K per jaar zou ik kijken of je m kan houden, evt met een koelblikkie erbij voor de winter. heb zelf de z4 20.000 per jaar gereden, ook in de winter en dat ging meer dan prima, wel op winter banden uiteraard want hier in het oosten heb je die toch wat vaker nodig dan in de randstad :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 12 gasten