Mazda RX-929

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Mazda RX-929

Bericht door Furb » 11 dec 2014, 13:43

Hi Guys,

Ik ben Ferdi, beter bekend als Furb en ben al sinds 2005 bezig met Rotary, sinds ik mijn eerste auto kocht, een Mazda RX-7 FC.
volledig standaard gekocht en in 8 jaar tijd omgebouwd naar dit apparaat met 400pk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tijden en interesses veranderen, ik wilde iets nieuws, naja.. iets ouds
een Mazda 929 gekocht in Schotland voor erbij, maar 2 autos en een huis bleek teveel van het goede en er moest iets gebeuren.
vervolgens na lang denken en plannen de FC uit elkaar getrokken om wat geld vrij te maken en had zelf de motor en bak nodig voor mijn volgende project.

de 929 is identiek aan de Mazda RX-4, op de motor en aandrijflijn na, dus een ombouw naar RX-4 was voor mij dus een logische keus door mijn liefde voor de rotary.

de techniek is ook flink aangepakt, zo komt er een compleet '85 RX-7 onderstel onder, met grotere remmen voor en achter, sport dempers, versmalde achteras, verlaagde bladveren, kia sportage diff huis en een MX-5 sper differentieel.

hieronder een samenvatting van de afgelopen 2 jaar (ff copy paste, dus grotendeels in het engels)

before:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

after:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

started with the puzzle, so the painter could pick it up
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

work in progress
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


got hold of some awesome JDM goodness: SSR longchamps XR-4 wheels (for the RX-4, what's in a name ;))

front 15x7,5 ET5
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rear 15x7,5 ET-7
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

scored some NOS centercaps in Japan for my wheels
Afbeelding
Afbeelding

got some small amount of spare time that i spent on my dash unit.
i had done this before, but since i have a LHD car now, i had to do it all over.
but this time even a better version, because i kept the stock circuitboard intact so it will make it a lot easier to connect it to the stock wiring loom later on!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

went to visit the paintshop today to check on the progress

progress is slow due to other work, and also the epoxy coating has made it a bit difficult.
the previous owner had put on somekind of boat coating which is very hard and takes a lot more time to sand. also had troubles with the filler, reacting with the coating.
it took some time to find the right materials and mixtures to make it all stick and stay on like it should.

slow but steady we are getting there.... :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

finally some decent progress!

car is fully sanded and straight, ready for the basecoat!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


meanwhile i've been busy preparing stuff
assembled the front struts with Tokico Blue shocks and T3 camberplates
Afbeelding

made a tophat to support the weight of the car instead of the spherical bearing of the camberplate
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

made some roll-center adjusters, to compensate for the lowering
Afbeelding

prepping the engine! not rebuilt yet, engine is fine at the moment so that's less troubleshooting later on
Afbeelding
Afbeelding

mounted the MSD blaster coils for the direct fire system
Afbeelding

Modified the stock Speedo cable drive for an electronic pickup.
Calculated 2900 pulses per kilometer
Afbeelding

Wired the entire gauges unit to work with the stock harness so it's plug and play!
Also modified the loom for extra sensors.
Even the illumination works with the stock dimmer switch.
Powered it up on a battery and calibrated the Speedo with my puls/km value.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Measured and drawn my own flanges for the intake manifold, cut on a waterjet.
Tip: drawn as a single flange and cutting them is cheaper ;)
Afbeelding

Started mockup and measurements for the intake manifold.
Intake runner length calculated according to port timing.
The only thing I had to guess was the angle of the engine in the car, I hope it's pretty close cause the runner lengths are spot on at the moment.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fitted an oil supply to the float bowls so that i get a bit of premix next to the housing injectors for better lubrication of the apex-seals. its also adjustable so i can prevent saturation of the float bowls
Afbeelding

made a bracket for the throttle and choke cables
Afbeelding

finally finished my throttle and choke linkages of the carb setup
once the manifold is done, i will do the final adjustments and tack everything in place

heated and moulded the stock oil supply lines to fit in the new situation
Afbeelding

made the mechanical link between throttle and oil pump
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mounted the throttle cable
Afbeelding
Afbeelding

choke cable can also be fitted
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

update! it's finally got some colour ;)

first the doors in the basecoat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

the floors sprayed with a couple of layers of bodycoat for protection and noise reduction
Afbeelding
Afbeelding

and then painted the interior
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

deze laatste update was van volgende week.
hopelijk is de complete auto nog voor het einde van het jaar klaar en kan ik gaan beginnen met opbouwen

to be continued... ;)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Mazda RX-929

Bericht door Martijn M » 11 dec 2014, 13:47

Zo die RX7 was porno zeg!

Gave build, ben erg benieuwd. :)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Mazda RX-929

Bericht door MParallel » 11 dec 2014, 13:53

Mooi man die oude RX-7. Dé mooiste wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Mazda RX-929

Bericht door Riceaux » 11 dec 2014, 13:58

Martijn M schreef:Zo die RX7 was porno zeg!

Gave build, ben erg benieuwd. :)
+1!

Mooi project! Blijf k zeker volgen!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Mazda RX-929

Bericht door Arthur » 11 dec 2014, 15:10

Das nog eens een introductie :D Maar die RX7 is niet meer, begrijp ik?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mazda RX-929

Bericht door MartijnGizmo » 11 dec 2014, 15:44

BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP

Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7! :thumbup:

Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Re: Mazda RX-929

Bericht door Furb » 11 dec 2014, 16:12

Arthur schreef:Das nog eens een introductie :D Maar die RX7 is niet meer, begrijp ik?
thnx

de RX-7 is als bijna kale carrosserie verkocht, wel inclusief bodykit en interieur
inmiddels druk in opbouw bij RX-garage in Rilland
ik heb van de nieuwe eigenaar vernomen dat de motor deze week voor de eerste keer gestart is, dus die komt volgend jaar weer de weg op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mazda RX-929

Bericht door GTRene » 11 dec 2014, 16:16

ik denk dat ik de RX4 ook gaver vind, zeker gaver dan de RX7 vind dat laatste type RX7 (meer ronde lijnen)trouwens wel mooi.

wel mooi project, gaat er goed uitzien en aardig wat werk aan :shock:

vind de RX4 wel wat lijken op een Datsun Sunny coupe, kijk>

Afbeelding

en de datsun sunny coupe>

Afbeelding

Afbeelding

nu ik dat zo zie herinner ik mij nog zo'n Datsun Sunny coupe die mijn moeder ooit had, een bruin(isch) metallic :tooth:

Of Toyota Corolla coupe, hebben we trouwens ook nog gehad ooit :mrgreen:

Afbeelding

Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Re: Mazda RX-929

Bericht door Furb » 11 dec 2014, 16:21

MartijnGizmo schreef:BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP

Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7! :thumbup:
ik in ieder geval wel ;) ik mis de RX-7 totaal niet, het enige wat ik mis is het rijden met een rotor...

BRAP zou hij in principe niet echt moeten doen, omdat ik mijn motor daar speciaal voor ga bouwen.

alles is berekend, poort specificaties aan de hand van mijn wensen. inlaat en uitlaat zijn daar weer op berekend. tot 2/3 gas rijd ik op 2x28mm carburateur met een milde primaire poort die niet eerder opent, maar wel later sluit dan standaard.
daarna komt er 2x36mm carb bij met een bridgeport met hele vroege opening en sluit op exact het zelfde moment als de primaire.

de brap komt door de overlap van de bridgeport en lage luchtsnelheid bij laag toeren.
omdat ik enkel mijn secundaire inlaat een bridgeport geef, en die pas lucht krijgt bij vol gas zit ik boven het toerengebied waar je er last van hebt.
daarmee creeer ik een soort V-tec, 2 karakters in de zelfde motor.
ideaal voor toerritjes en lange afstanden, laag verbruik, weinig geluid en laag vermogen zodat iedereen er mee kan rijden.
gaat het gas erop, dan zou de motor over de 200pk op de wielen moeten geven bij max 8500 toeren.



heel veel autos uit die tijd hebben wat weg van elkaar, veel mensen zien mijn auto zelfs aan voor een amerikaan

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6142
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mazda RX-929

Bericht door EvdP » 11 dec 2014, 19:05

Mooie binnenkomer!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Mazda RX-929

Bericht door 328Ti » 11 dec 2014, 19:23

EvdP schreef:Mooie binnenkomer!
+}1

Welkom!

Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 feb 2013, 13:18
Locatie: Grunn

Re: Mazda RX-929

Bericht door Roberto » 11 dec 2014, 20:30

EvdP schreef:Mooie binnenkomer!
:clap: Wauw :crazy:

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Mazda RX-929

Bericht door E-volve » 11 dec 2014, 21:30

Furb, ja zat jij vroeger ook niet op 2xceler8? Of AEU86?

Anyway, je FC3S herken ik nog goed, maar je gebruikt dus nu hetzelfde blok alleen zonder turbo en injectie en nu dus terug naar oldskool carbs? Heb je dan geen problemen met verlaagde compressie of is dit toch een andere motor?

Anyway, supergaaf project, mooie opstap door terug in de tijd te gaan, succes met het finishen van the built.
RX3's zijn ook wel gave autos, wilde er ooit 1 importeren vanuit NZ :)

Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?

Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Re: Mazda RX-929

Bericht door Furb » 11 dec 2014, 21:36

E-volve schreef:Furb, ja zat jij vroeger ook niet op 2xceler8? Of AEU86?

Anyway, je FC3S herken ik nog goed, maar je gebruikt dus nu hetzelfde blok alleen zonder turbo en injectie en nu dus terug naar oldskool carbs? Heb je dan geen problemen met verlaagde compressie of is dit toch een andere motor?

Anyway, supergaaf project, mooie opstap door terug in de tijd te gaan, succes met het finishen van the built.
RX3's zijn ook wel gave autos, wilde er ooit 1 importeren vanuit NZ :)
Zou best kunnen, heb op veel te veel forums gezeten in de beginjaren :p

Dit is de zelfde motor ;)
Als ik de motor echt ga bouwen volgend jaar dan komen er hoge compressie rotors in, dus dat komt goed.

Als je een rx3 wil dan ben je nu te laat, ze denken goud in handen te hebben en gaan bijna niet voor minder als 30k weg, 40 voor een goeie :dood:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mazda RX-929

Bericht door Peric » 11 dec 2014, 22:43

Wordt je RX4 zoiets?
Afbeelding

Mooi model wat je dus nooit meer ziet. Gaaf!

Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Re: Mazda RX-929

Bericht door Furb » 11 dec 2014, 22:53

Ja eigenlijk wel, uiterlijk wordt redelijk standaard. Alleen wat verlaagd en dikke wielen...

Mijn 929 is de oudste van Nederland, en er zijn geen RX-4's meer

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Mazda RX-929

Bericht door Petrolhead Tom » 12 dec 2014, 07:27

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mazda RX-929

Bericht door MartijnGizmo » 12 dec 2014, 08:22

Furb schreef:
MartijnGizmo schreef:BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP

Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7! :thumbup:
ik in ieder geval wel ;) ik mis de RX-7 totaal niet, het enige wat ik mis is het rijden met een rotor...

BRAP zou hij in principe niet echt moeten doen, omdat ik mijn motor daar speciaal voor ga bouwen.

alles is berekend, poort specificaties aan de hand van mijn wensen. inlaat en uitlaat zijn daar weer op berekend. tot 2/3 gas rijd ik op 2x28mm carburateur met een milde primaire poort die niet eerder opent, maar wel later sluit dan standaard.
daarna komt er 2x36mm carb bij met een bridgeport met hele vroege opening en sluit op exact het zelfde moment als de primaire.

de brap komt door de overlap van de bridgeport en lage luchtsnelheid bij laag toeren.
omdat ik enkel mijn secundaire inlaat een bridgeport geef, en die pas lucht krijgt bij vol gas zit ik boven het toerengebied waar je er last van hebt.
daarmee creeer ik een soort V-tec, 2 karakters in de zelfde motor.
ideaal voor toerritjes en lange afstanden, laag verbruik, weinig geluid en laag vermogen zodat iedereen er mee kan rijden.
gaat het gas erop, dan zou de motor over de 200pk op de wielen moeten geven bij max 8500 toeren.
Klinkt ideaal! Wat zorgt dan voor de schakeling tussen de twee inlaattrajecten?
E-volve schreef:Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?
3rotor.com! Die gast die met z'n Cosmo een 300km/h-poging ging doen midden in de nacht... dagenlang downloaden met 33k6! :tooth:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Mazda RX-929

Bericht door Robin Hartog » 12 dec 2014, 08:25

Modderfok. :df: Gaaf zeg. Welkom!

Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Re: Mazda RX-929

Bericht door Furb » 12 dec 2014, 08:56

MartijnGizmo schreef: Klinkt ideaal! Wat zorgt dan voor de schakeling tussen de twee inlaattrajecten?
T gaspedaal ;)

Het zijn progressieve carburateurs, 2-traps dus.
Zit een mechanisme in wat dit regelt.

Dit is mijn eigen versie van een setup die in de jaren 70 geleverd werd voor de oude RX-en
Deze zijn alleen zeldzaam en duur, en de carbs zijn dan vaak gaar.
Ik ben uitgegaan van volledig gereviseerde carburateurs en ga zelf mijn spruitstuk bouwen.
Flenzen getekend en laten snijden en inlaat lengtes berekend aan de hand van de poort timing.
Spruitstuk wordt ook verwarmd op de primaire inlaat, voor betere verbranding en lager verbruik

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Mazda RX-929

Bericht door Walter » 12 dec 2014, 09:26

Welkom!
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Mazda RX-929

Bericht door E-volve » 12 dec 2014, 13:06

MartijnGizmo schreef:
E-volve schreef:Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?
3rotor.com! Die gast die met z'n Cosmo een 300km/h-poging ging doen midden in de nacht... dagenlang downloaden met 33k6! :tooth:
@Furb:
Die goeie ouwe tijd, paar jaar later kwam Knot met z'n rijlessen, maar die had je een tijdje terug al gevonden zag ik :mrgreen:

Ik wilde gister nog vragen waarom je geen 20B neemt, maar een snelle search gaf al aan dat die dingen snel 5k+ zijn, is misschien wat pittig.
Ik kan niet wachten op de eerste geluidssamples van dit ding :crazy:

Furb
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16

Re: Mazda RX-929

Bericht door Furb » 12 dec 2014, 15:22

T is niet alleen aanschaf he, voordat je de 20b draaiend in de auto hebt met alles erop en eraan ben je nog eens 10-15k verder.
En als je bedenkt dat de kostprijs voor deze auto nu al tegen de 30k zit, aanschaf niet eens meegerekend... ;)

Daar naast is t totaal zinloos om een 3rotor in een auto van 1000kg te leggen
250pk is meer dan genoeg in een 40jaar oude straatauto die standaard 90pk heeft.
Heb lang over de hele setup nagedacht, want het moet een auto zonder gebruiksaanwijzing worden, zodat iedereen er mee moet kunnen rijden. En comfortabel genoeg om lange afstanden mee te rijden zonder gebroken uit te stappen.


Dat was bij de RX-7 wel anders

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: Mazda RX-929

Bericht door E-volve » 12 dec 2014, 19:32

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mazda RX-929

Bericht door Niels » 12 dec 2014, 20:05

Welkom! Super gaaf project :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten