Mazda RX-929
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Mazda RX-929
Hi Guys,
Ik ben Ferdi, beter bekend als Furb en ben al sinds 2005 bezig met Rotary, sinds ik mijn eerste auto kocht, een Mazda RX-7 FC.
volledig standaard gekocht en in 8 jaar tijd omgebouwd naar dit apparaat met 400pk
tijden en interesses veranderen, ik wilde iets nieuws, naja.. iets ouds
een Mazda 929 gekocht in Schotland voor erbij, maar 2 autos en een huis bleek teveel van het goede en er moest iets gebeuren.
vervolgens na lang denken en plannen de FC uit elkaar getrokken om wat geld vrij te maken en had zelf de motor en bak nodig voor mijn volgende project.
de 929 is identiek aan de Mazda RX-4, op de motor en aandrijflijn na, dus een ombouw naar RX-4 was voor mij dus een logische keus door mijn liefde voor de rotary.
de techniek is ook flink aangepakt, zo komt er een compleet '85 RX-7 onderstel onder, met grotere remmen voor en achter, sport dempers, versmalde achteras, verlaagde bladveren, kia sportage diff huis en een MX-5 sper differentieel.
hieronder een samenvatting van de afgelopen 2 jaar (ff copy paste, dus grotendeels in het engels)
before:
after:
started with the puzzle, so the painter could pick it up
work in progress
got hold of some awesome JDM goodness: SSR longchamps XR-4 wheels (for the RX-4, what's in a name )
front 15x7,5 ET5
rear 15x7,5 ET-7
scored some NOS centercaps in Japan for my wheels
got some small amount of spare time that i spent on my dash unit.
i had done this before, but since i have a LHD car now, i had to do it all over.
but this time even a better version, because i kept the stock circuitboard intact so it will make it a lot easier to connect it to the stock wiring loom later on!
went to visit the paintshop today to check on the progress
progress is slow due to other work, and also the epoxy coating has made it a bit difficult.
the previous owner had put on somekind of boat coating which is very hard and takes a lot more time to sand. also had troubles with the filler, reacting with the coating.
it took some time to find the right materials and mixtures to make it all stick and stay on like it should.
slow but steady we are getting there....
finally some decent progress!
car is fully sanded and straight, ready for the basecoat!
meanwhile i've been busy preparing stuff
assembled the front struts with Tokico Blue shocks and T3 camberplates
made a tophat to support the weight of the car instead of the spherical bearing of the camberplate
made some roll-center adjusters, to compensate for the lowering
prepping the engine! not rebuilt yet, engine is fine at the moment so that's less troubleshooting later on
mounted the MSD blaster coils for the direct fire system
Modified the stock Speedo cable drive for an electronic pickup.
Calculated 2900 pulses per kilometer
Wired the entire gauges unit to work with the stock harness so it's plug and play!
Also modified the loom for extra sensors.
Even the illumination works with the stock dimmer switch.
Powered it up on a battery and calibrated the Speedo with my puls/km value.
Measured and drawn my own flanges for the intake manifold, cut on a waterjet.
Tip: drawn as a single flange and cutting them is cheaper
Started mockup and measurements for the intake manifold.
Intake runner length calculated according to port timing.
The only thing I had to guess was the angle of the engine in the car, I hope it's pretty close cause the runner lengths are spot on at the moment.
fitted an oil supply to the float bowls so that i get a bit of premix next to the housing injectors for better lubrication of the apex-seals. its also adjustable so i can prevent saturation of the float bowls
made a bracket for the throttle and choke cables
finally finished my throttle and choke linkages of the carb setup
once the manifold is done, i will do the final adjustments and tack everything in place
heated and moulded the stock oil supply lines to fit in the new situation
made the mechanical link between throttle and oil pump
mounted the throttle cable
choke cable can also be fitted
update! it's finally got some colour
first the doors in the basecoat
the floors sprayed with a couple of layers of bodycoat for protection and noise reduction
and then painted the interior
deze laatste update was van volgende week.
hopelijk is de complete auto nog voor het einde van het jaar klaar en kan ik gaan beginnen met opbouwen
to be continued...
Ik ben Ferdi, beter bekend als Furb en ben al sinds 2005 bezig met Rotary, sinds ik mijn eerste auto kocht, een Mazda RX-7 FC.
volledig standaard gekocht en in 8 jaar tijd omgebouwd naar dit apparaat met 400pk
tijden en interesses veranderen, ik wilde iets nieuws, naja.. iets ouds
een Mazda 929 gekocht in Schotland voor erbij, maar 2 autos en een huis bleek teveel van het goede en er moest iets gebeuren.
vervolgens na lang denken en plannen de FC uit elkaar getrokken om wat geld vrij te maken en had zelf de motor en bak nodig voor mijn volgende project.
de 929 is identiek aan de Mazda RX-4, op de motor en aandrijflijn na, dus een ombouw naar RX-4 was voor mij dus een logische keus door mijn liefde voor de rotary.
de techniek is ook flink aangepakt, zo komt er een compleet '85 RX-7 onderstel onder, met grotere remmen voor en achter, sport dempers, versmalde achteras, verlaagde bladveren, kia sportage diff huis en een MX-5 sper differentieel.
hieronder een samenvatting van de afgelopen 2 jaar (ff copy paste, dus grotendeels in het engels)
before:
after:
started with the puzzle, so the painter could pick it up
work in progress
got hold of some awesome JDM goodness: SSR longchamps XR-4 wheels (for the RX-4, what's in a name )
front 15x7,5 ET5
rear 15x7,5 ET-7
scored some NOS centercaps in Japan for my wheels
got some small amount of spare time that i spent on my dash unit.
i had done this before, but since i have a LHD car now, i had to do it all over.
but this time even a better version, because i kept the stock circuitboard intact so it will make it a lot easier to connect it to the stock wiring loom later on!
went to visit the paintshop today to check on the progress
progress is slow due to other work, and also the epoxy coating has made it a bit difficult.
the previous owner had put on somekind of boat coating which is very hard and takes a lot more time to sand. also had troubles with the filler, reacting with the coating.
it took some time to find the right materials and mixtures to make it all stick and stay on like it should.
slow but steady we are getting there....
finally some decent progress!
car is fully sanded and straight, ready for the basecoat!
meanwhile i've been busy preparing stuff
assembled the front struts with Tokico Blue shocks and T3 camberplates
made a tophat to support the weight of the car instead of the spherical bearing of the camberplate
made some roll-center adjusters, to compensate for the lowering
prepping the engine! not rebuilt yet, engine is fine at the moment so that's less troubleshooting later on
mounted the MSD blaster coils for the direct fire system
Modified the stock Speedo cable drive for an electronic pickup.
Calculated 2900 pulses per kilometer
Wired the entire gauges unit to work with the stock harness so it's plug and play!
Also modified the loom for extra sensors.
Even the illumination works with the stock dimmer switch.
Powered it up on a battery and calibrated the Speedo with my puls/km value.
Measured and drawn my own flanges for the intake manifold, cut on a waterjet.
Tip: drawn as a single flange and cutting them is cheaper
Started mockup and measurements for the intake manifold.
Intake runner length calculated according to port timing.
The only thing I had to guess was the angle of the engine in the car, I hope it's pretty close cause the runner lengths are spot on at the moment.
fitted an oil supply to the float bowls so that i get a bit of premix next to the housing injectors for better lubrication of the apex-seals. its also adjustable so i can prevent saturation of the float bowls
made a bracket for the throttle and choke cables
finally finished my throttle and choke linkages of the carb setup
once the manifold is done, i will do the final adjustments and tack everything in place
heated and moulded the stock oil supply lines to fit in the new situation
made the mechanical link between throttle and oil pump
mounted the throttle cable
choke cable can also be fitted
update! it's finally got some colour
first the doors in the basecoat
the floors sprayed with a couple of layers of bodycoat for protection and noise reduction
and then painted the interior
deze laatste update was van volgende week.
hopelijk is de complete auto nog voor het einde van het jaar klaar en kan ik gaan beginnen met opbouwen
to be continued...
- Martijn M
- Berichten: 3296
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Mazda RX-929
Zo die RX7 was porno zeg!
Gave build, ben erg benieuwd.
Gave build, ben erg benieuwd.
- MParallel
- Berichten: 8003
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Mazda RX-929
Mooi man die oude RX-7. Dé mooiste wat mij betreft.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Mazda RX-929
+1!Martijn M schreef:Zo die RX7 was porno zeg!
Gave build, ben erg benieuwd.
Mooi project! Blijf k zeker volgen!
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mazda RX-929
Das nog eens een introductie Maar die RX7 is niet meer, begrijp ik?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mazda RX-929
BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP
Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7!
Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7!
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Re: Mazda RX-929
thnxArthur schreef:Das nog eens een introductie Maar die RX7 is niet meer, begrijp ik?
de RX-7 is als bijna kale carrosserie verkocht, wel inclusief bodykit en interieur
inmiddels druk in opbouw bij RX-garage in Rilland
ik heb van de nieuwe eigenaar vernomen dat de motor deze week voor de eerste keer gestart is, dus die komt volgend jaar weer de weg op.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Mazda RX-929
ik denk dat ik de RX4 ook gaver vind, zeker gaver dan de RX7 vind dat laatste type RX7 (meer ronde lijnen)trouwens wel mooi.
wel mooi project, gaat er goed uitzien en aardig wat werk aan
vind de RX4 wel wat lijken op een Datsun Sunny coupe, kijk>
en de datsun sunny coupe>
nu ik dat zo zie herinner ik mij nog zo'n Datsun Sunny coupe die mijn moeder ooit had, een bruin(isch) metallic
Of Toyota Corolla coupe, hebben we trouwens ook nog gehad ooit
wel mooi project, gaat er goed uitzien en aardig wat werk aan
vind de RX4 wel wat lijken op een Datsun Sunny coupe, kijk>
en de datsun sunny coupe>
nu ik dat zo zie herinner ik mij nog zo'n Datsun Sunny coupe die mijn moeder ooit had, een bruin(isch) metallic
Of Toyota Corolla coupe, hebben we trouwens ook nog gehad ooit
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Re: Mazda RX-929
ik in ieder geval wel ik mis de RX-7 totaal niet, het enige wat ik mis is het rijden met een rotor...MartijnGizmo schreef:BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP
Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7!
BRAP zou hij in principe niet echt moeten doen, omdat ik mijn motor daar speciaal voor ga bouwen.
alles is berekend, poort specificaties aan de hand van mijn wensen. inlaat en uitlaat zijn daar weer op berekend. tot 2/3 gas rijd ik op 2x28mm carburateur met een milde primaire poort die niet eerder opent, maar wel later sluit dan standaard.
daarna komt er 2x36mm carb bij met een bridgeport met hele vroege opening en sluit op exact het zelfde moment als de primaire.
de brap komt door de overlap van de bridgeport en lage luchtsnelheid bij laag toeren.
omdat ik enkel mijn secundaire inlaat een bridgeport geef, en die pas lucht krijgt bij vol gas zit ik boven het toerengebied waar je er last van hebt.
daarmee creeer ik een soort V-tec, 2 karakters in de zelfde motor.
ideaal voor toerritjes en lange afstanden, laag verbruik, weinig geluid en laag vermogen zodat iedereen er mee kan rijden.
gaat het gas erop, dan zou de motor over de 200pk op de wielen moeten geven bij max 8500 toeren.
heel veel autos uit die tijd hebben wat weg van elkaar, veel mensen zien mijn auto zelfs aan voor een amerikaan
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Mazda RX-929
Mooie binnenkomer!
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Mazda RX-929
+}1EvdP schreef:Mooie binnenkomer!
Welkom!
- Roberto
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 15 feb 2013, 13:18
- Locatie: Grunn
Re: Mazda RX-929
WauwEvdP schreef:Mooie binnenkomer!
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: Mazda RX-929
Furb, ja zat jij vroeger ook niet op 2xceler8? Of AEU86?
Anyway, je FC3S herken ik nog goed, maar je gebruikt dus nu hetzelfde blok alleen zonder turbo en injectie en nu dus terug naar oldskool carbs? Heb je dan geen problemen met verlaagde compressie of is dit toch een andere motor?
Anyway, supergaaf project, mooie opstap door terug in de tijd te gaan, succes met het finishen van the built.
RX3's zijn ook wel gave autos, wilde er ooit 1 importeren vanuit NZ
Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?
Anyway, je FC3S herken ik nog goed, maar je gebruikt dus nu hetzelfde blok alleen zonder turbo en injectie en nu dus terug naar oldskool carbs? Heb je dan geen problemen met verlaagde compressie of is dit toch een andere motor?
Anyway, supergaaf project, mooie opstap door terug in de tijd te gaan, succes met het finishen van the built.
RX3's zijn ook wel gave autos, wilde er ooit 1 importeren vanuit NZ
Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Re: Mazda RX-929
Zou best kunnen, heb op veel te veel forums gezeten in de beginjaren :pE-volve schreef:Furb, ja zat jij vroeger ook niet op 2xceler8? Of AEU86?
Anyway, je FC3S herken ik nog goed, maar je gebruikt dus nu hetzelfde blok alleen zonder turbo en injectie en nu dus terug naar oldskool carbs? Heb je dan geen problemen met verlaagde compressie of is dit toch een andere motor?
Anyway, supergaaf project, mooie opstap door terug in de tijd te gaan, succes met het finishen van the built.
RX3's zijn ook wel gave autos, wilde er ooit 1 importeren vanuit NZ
Dit is de zelfde motor
Als ik de motor echt ga bouwen volgend jaar dan komen er hoge compressie rotors in, dus dat komt goed.
Als je een rx3 wil dan ben je nu te laat, ze denken goud in handen te hebben en gaan bijna niet voor minder als 30k weg, 40 voor een goeie
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Mazda RX-929
Wordt je RX4 zoiets?
Mooi model wat je dus nooit meer ziet. Gaaf!
Mooi model wat je dus nooit meer ziet. Gaaf!
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Re: Mazda RX-929
Ja eigenlijk wel, uiterlijk wordt redelijk standaard. Alleen wat verlaagd en dikke wielen...
Mijn 929 is de oudste van Nederland, en er zijn geen RX-4's meer
Mijn 929 is de oudste van Nederland, en er zijn geen RX-4's meer
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mazda RX-929
Klinkt ideaal! Wat zorgt dan voor de schakeling tussen de twee inlaattrajecten?Furb schreef:ik in ieder geval wel ik mis de RX-7 totaal niet, het enige wat ik mis is het rijden met een rotor...MartijnGizmo schreef:BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP-BRAP
Gaaf project, ik vind die RX-4 misschien nog gaver dan de RX-7!
BRAP zou hij in principe niet echt moeten doen, omdat ik mijn motor daar speciaal voor ga bouwen.
alles is berekend, poort specificaties aan de hand van mijn wensen. inlaat en uitlaat zijn daar weer op berekend. tot 2/3 gas rijd ik op 2x28mm carburateur met een milde primaire poort die niet eerder opent, maar wel later sluit dan standaard.
daarna komt er 2x36mm carb bij met een bridgeport met hele vroege opening en sluit op exact het zelfde moment als de primaire.
de brap komt door de overlap van de bridgeport en lage luchtsnelheid bij laag toeren.
omdat ik enkel mijn secundaire inlaat een bridgeport geef, en die pas lucht krijgt bij vol gas zit ik boven het toerengebied waar je er last van hebt.
daarmee creeer ik een soort V-tec, 2 karakters in de zelfde motor.
ideaal voor toerritjes en lange afstanden, laag verbruik, weinig geluid en laag vermogen zodat iedereen er mee kan rijden.
gaat het gas erop, dan zou de motor over de 200pk op de wielen moeten geven bij max 8500 toeren.
3rotor.com! Die gast die met z'n Cosmo een 300km/h-poging ging doen midden in de nacht... dagenlang downloaden met 33k6!E-volve schreef:Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Mazda RX-929
Modderfok. Gaaf zeg. Welkom!
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Re: Mazda RX-929
T gaspedaalMartijnGizmo schreef: Klinkt ideaal! Wat zorgt dan voor de schakeling tussen de twee inlaattrajecten?
Het zijn progressieve carburateurs, 2-traps dus.
Zit een mechanisme in wat dit regelt.
Dit is mijn eigen versie van een setup die in de jaren 70 geleverd werd voor de oude RX-en
Deze zijn alleen zeldzaam en duur, en de carbs zijn dan vaak gaar.
Ik ben uitgegaan van volledig gereviseerde carburateurs en ga zelf mijn spruitstuk bouwen.
Flenzen getekend en laten snijden en inlaat lengtes berekend aan de hand van de poort timing.
Spruitstuk wordt ook verwarmd op de primaire inlaat, voor betere verbranding en lager verbruik
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Mazda RX-929
Welkom!
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: Mazda RX-929
@Furb:MartijnGizmo schreef:3rotor.com! Die gast die met z'n Cosmo een 300km/h-poging ging doen midden in de nacht... dagenlang downloaden met 33k6!E-volve schreef:Koevoets, weet je nog pakweg 15 jaar geleden op onelist/yahoogroups de 320x240 filmpjes van RX3's met 20B cosmo motoren op de strips aan de andere kant van de wereld?
Die goeie ouwe tijd, paar jaar later kwam Knot met z'n rijlessen, maar die had je een tijdje terug al gevonden zag ik
Ik wilde gister nog vragen waarom je geen 20B neemt, maar een snelle search gaf al aan dat die dingen snel 5k+ zijn, is misschien wat pittig.
Ik kan niet wachten op de eerste geluidssamples van dit ding
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 11 dec 2014, 13:16
Re: Mazda RX-929
T is niet alleen aanschaf he, voordat je de 20b draaiend in de auto hebt met alles erop en eraan ben je nog eens 10-15k verder.
En als je bedenkt dat de kostprijs voor deze auto nu al tegen de 30k zit, aanschaf niet eens meegerekend...
Daar naast is t totaal zinloos om een 3rotor in een auto van 1000kg te leggen
250pk is meer dan genoeg in een 40jaar oude straatauto die standaard 90pk heeft.
Heb lang over de hele setup nagedacht, want het moet een auto zonder gebruiksaanwijzing worden, zodat iedereen er mee moet kunnen rijden. En comfortabel genoeg om lange afstanden mee te rijden zonder gebroken uit te stappen.
Dat was bij de RX-7 wel anders
En als je bedenkt dat de kostprijs voor deze auto nu al tegen de 30k zit, aanschaf niet eens meegerekend...
Daar naast is t totaal zinloos om een 3rotor in een auto van 1000kg te leggen
250pk is meer dan genoeg in een 40jaar oude straatauto die standaard 90pk heeft.
Heb lang over de hele setup nagedacht, want het moet een auto zonder gebruiksaanwijzing worden, zodat iedereen er mee moet kunnen rijden. En comfortabel genoeg om lange afstanden mee te rijden zonder gebroken uit te stappen.
Dat was bij de RX-7 wel anders
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mazda RX-929
Welkom! Super gaaf project
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten