Bme E36 M3 en X2 en 340i
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Bme E36 M3 en X2 en 340i
All,
Na veel gelezen te hebben ga ik me hier ook voorstellen.
Sinds 2 weken in het bezit van een E36 van 1997.
Mijn hele leven lang al een BMW fan. Begonnen met diverse E30 van 316 tot 325.
Daarna E36 cabrio.
Op dit moment 2 BMW's bezit.
Sinds een jaar of 5 een 540I van 2006. Heerlijk auto met een dikke V8. Met veel opties. Auto is volledig OEM. Alleene 135 velgen vervangen voor 172 Oem velgen. Meestal gaan de auto's na een jaar of 2 eruit. Deze niet. Ieder rit is nog steeds een genot.
Daarnaast sinds 2 weken een E36 M3 3.2 SMG> dit is altijd mijn grote liefde geweest. Ooit een E36 320i cabrio gehad volledig M3 uitgevoerd. Na verkocht te hebben bleef het altijd kriebelen.
Meer dan een half jaar gezocht en diverse auto's bekeken. Steeds was het net niet allemaal.
Deze voldeed in basis aan mijn wensen. Uiteraard moeten er zaken gedaan worden. Maar dat mag voor een auto van 16 jaar. Ik wilde een EOEM auto hebben. Deze is op de KW var3 schoefset na volledig OEM. Orginele veren en dempers zijn meeglevert. Kan het dus altijd terug bouwen.
Komende periode zal ik steeds bijhouden wat er allemaal aan gedaan is/wordt.
Op dit moment gedaan:
Kofferbak schoongemaakt
Ontbrekende clipjes geplaatst
Alle rubbers schoongemaakt
Nieuwe mislampen
OEM vloematten
Enkele lampjes vervangen
Afdekkappen veerkokker geplaatst
rubbershanvat vervangen
Nog te doen:
Schroefset afstellen
2 nieuwe voorbanden
Uitlijnen doe ik als 2 bovenstande gedaan is
Leerschoonmaken
Voorbumper opnieuw laten spuiten + onderlip ivm steenslag
Beugel dak laten vast zetten. Aan de voorzijnde is een beugel los. Deze moet met speciaal lijn worden vast gezet.
Uitlaat laten nakijken. Volgens mij lek hij (minimaal)
Na veel gelezen te hebben ga ik me hier ook voorstellen.
Sinds 2 weken in het bezit van een E36 van 1997.
Mijn hele leven lang al een BMW fan. Begonnen met diverse E30 van 316 tot 325.
Daarna E36 cabrio.
Op dit moment 2 BMW's bezit.
Sinds een jaar of 5 een 540I van 2006. Heerlijk auto met een dikke V8. Met veel opties. Auto is volledig OEM. Alleene 135 velgen vervangen voor 172 Oem velgen. Meestal gaan de auto's na een jaar of 2 eruit. Deze niet. Ieder rit is nog steeds een genot.
Daarnaast sinds 2 weken een E36 M3 3.2 SMG> dit is altijd mijn grote liefde geweest. Ooit een E36 320i cabrio gehad volledig M3 uitgevoerd. Na verkocht te hebben bleef het altijd kriebelen.
Meer dan een half jaar gezocht en diverse auto's bekeken. Steeds was het net niet allemaal.
Deze voldeed in basis aan mijn wensen. Uiteraard moeten er zaken gedaan worden. Maar dat mag voor een auto van 16 jaar. Ik wilde een EOEM auto hebben. Deze is op de KW var3 schoefset na volledig OEM. Orginele veren en dempers zijn meeglevert. Kan het dus altijd terug bouwen.
Komende periode zal ik steeds bijhouden wat er allemaal aan gedaan is/wordt.
Op dit moment gedaan:
Kofferbak schoongemaakt
Ontbrekende clipjes geplaatst
Alle rubbers schoongemaakt
Nieuwe mislampen
OEM vloematten
Enkele lampjes vervangen
Afdekkappen veerkokker geplaatst
rubbershanvat vervangen
Nog te doen:
Schroefset afstellen
2 nieuwe voorbanden
Uitlijnen doe ik als 2 bovenstande gedaan is
Leerschoonmaken
Voorbumper opnieuw laten spuiten + onderlip ivm steenslag
Beugel dak laten vast zetten. Aan de voorzijnde is een beugel los. Deze moet met speciaal lijn worden vast gezet.
Uitlaat laten nakijken. Volgens mij lek hij (minimaal)
- Bijlagen
-
- foto 4.JPG (35.41 KiB) 12321 keer bekeken
-
- foto 3.JPG (45.94 KiB) 12321 keer bekeken
-
- foto 2.JPG (46.26 KiB) 12321 keer bekeken
-
- 540
- foto 1.JPG (33.47 KiB) 12321 keer bekeken
-
- foto.JPG (120.69 KiB) 12321 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hn500001 op 07 mei 2019, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Mooie BMW's hoor. Onderlipje kun je mits beschadigd beter een nieuwe voor kopen of zoals ik zelf gedaan heb in de plasti dip (redelijk oem look). Spuiten in kleur is vaak niet zo mooi.
Mocht je je leder ook bij moeten kleuren, ik heb nog colorlock in hellgrau staan dan geef maar een gil.
Mocht je je leder ook bij moeten kleuren, ik heb nog colorlock in hellgrau staan dan geef maar een gil.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Bestaat dat 540i?? Ik dacht alleen 545i en daarna 550i....
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Gave auto's! Welkom
http://www.autoweek.nl/auto/41944/bmw-540i" onclick="window.open(this.href);return false;Knot schreef:Bestaat dat 540i?? Ik dacht alleen 545i en daarna 550i....
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Welkom hier en leuke Bimmers.
Ik ook.Knot schreef:Bestaat dat 540i?? Ik dacht alleen 545i en daarna 550i....
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
apart idd
welke 4.0 zal dat zijn dan? of is het een gedowngraded 4.4 oid.
welke 4.0 zal dat zijn dan? of is het een gedowngraded 4.4 oid.
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
mooie BMW's heb je daar. het interieur ziet er super uit van de M3, die verdient wel een apart "mijn auto" topic (5 serie ook hoor;P).
de 550i is de vervanger geweest voor de 545i, de 540i was dan de V8 variant één tree onder de 550i denk ik?
de 550i is de vervanger geweest voor de 545i, de 540i was dan de V8 variant één tree onder de 550i denk ik?
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Welkom. Leuke auto's!
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
545 is vervangen door een 540 4 liter V8 en een 550 4,8 litert V8.
Qua motor opbouw zijn ze identiek.
Reden voor mij om voor de 540 was het verbruik van een 530 met geluid/soeplese van een 550
tot op de dag van vandaag geen spijt gehad
Gisteren met schroefset van M3 bezig geweest. Wil de achter is hoger hebben.
paarse afstelmechaniek is niet te draaien. Deze zou je zonder de veer weg te halen moeten kunnen draaien.
Even voor mijn beeldvorming: hoe hoger de paarse ring komt, hoe hoger de auto komt te staan toch?
Ga het vanavond eerst de veer weg halen en daarna afstellen.
Qua motor opbouw zijn ze identiek.
Reden voor mij om voor de 540 was het verbruik van een 530 met geluid/soeplese van een 550
tot op de dag van vandaag geen spijt gehad
Gisteren met schroefset van M3 bezig geweest. Wil de achter is hoger hebben.
paarse afstelmechaniek is niet te draaien. Deze zou je zonder de veer weg te halen moeten kunnen draaien.
Even voor mijn beeldvorming: hoe hoger de paarse ring komt, hoe hoger de auto komt te staan toch?
Ga het vanavond eerst de veer weg halen en daarna afstellen.
- Bijlagen
-
- kw.JPG (124.24 KiB) 12063 keer bekeken
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Klopt, hoger draaien is auto hoger, gaat vrij snel hoor.
-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Veer hoeft niet weg, maar zou wel even de druk van de veer halen door de auto op te krikken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
als die paarse ring aan de bovenkant zit van de veer (zo lijkt het wel) dan moet die paarse ring omlaag gedraaid worden, de afstand tussen de paarse ring en het zwarte draad/Top moet groter worden.
ja je moet dan zorgen dat het wiel van de grond komt, wellicht moet je zelfs het wiel er ff afhalen om er beter bij te kunnen.
misschien moet je zelfs beide wielen van de grond halen achter ivm bv een dikke stabilisatiestang die anders de veerweg aan 1 kant beperkt.
en soms om het makkelijk te laten draaien kan je bv auto opkrikken en de demper losdraaien onderaan (wel dan de as aan die kant ondersteunen met andere krik) dan langzaam laten zakken tot veer redelijk los komt, dan kan je die paarse ring zo verstellen....dan ff opmeten hoeveel je versteld hebt en dat dan ook aan de andere kant doen.
ja je moet dan zorgen dat het wiel van de grond komt, wellicht moet je zelfs het wiel er ff afhalen om er beter bij te kunnen.
misschien moet je zelfs beide wielen van de grond halen achter ivm bv een dikke stabilisatiestang die anders de veerweg aan 1 kant beperkt.
en soms om het makkelijk te laten draaien kan je bv auto opkrikken en de demper losdraaien onderaan (wel dan de as aan die kant ondersteunen met andere krik) dan langzaam laten zakken tot veer redelijk los komt, dan kan je die paarse ring zo verstellen....dan ff opmeten hoeveel je versteld hebt en dat dan ook aan de andere kant doen.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Jij zeg het tegenovergestelde van wat ik dach. Hoe lager de paarse ring gaat (afstand tussen zwarte ring en paarse ring wordt groter) hoe meer je de veer aan het indrukken bent, hoe lager de auto komt toch?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
nee, als je de veer wilt indrukken/draaien wil die veer net zo hard uitzetten als voorheen en dus dat stuk wat je verder uitdraaid (anti clockwise) wordt dus omhoog gezet, dus auto komt dan hogerHn500001 schreef:Jij zeg het tegenovergestelde van wat ik dach. Hoe lager de paarse ring gaat (afstand tussen zwarte ring en paarse ring wordt groter) hoe meer je de veer aan het indrukken bent, hoe lager de auto komt toch?
let wel, stel je draait hem 10mm verder anti clockwise (dus maakt afstand groter tussen zwart en paars) hoeft niet te betekenen dat de kar 10 mm hoger komt, dat kan dan wel 15mm worden, ivm arm lengte en waar het zit zeg maar.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
nou gisteravond bezig geweest met schriefset. Zit allemaal muurvast. Paarse ring zit vast. Bij draaien draait allees mee.
Afspraak gemaakt voor volgende week zaterdag met een specialist die het voor mij gaat afstellen.
Afspraak gemaakt voor volgende week zaterdag met een specialist die het voor mij gaat afstellen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
zonde, bij gewone coilovers aan de voorkant zit er soms een klein inbus boutje in de verstelring, of ze gebruiken dubbele ringen om te borgen.
Achter ala Z3M en E36 oid heb ik nog niet eerder zo'n inbus boutje in de ring gezien, but you never know.
Als alles vast zit kon je bv de draad wat schoon borstelen en dan WD40 erop, dan nog kan dat zwarte soms wat meedraaien, dan kun je dat bv tegen houden met een waterpomptang (niet de draad beschadigen) en dan met de verstelsleutel de ring draadien.
Je had ook bv de veerpoot achter de onderste bout eruit kunnen draaien en de stabilisatiestang aan 1 kant, dan de as laten zakken (ver genoeg) via en krik en dan kan je de hele veer en verstelring e.d. eruit halen, schoonmaken, verstellen en weer terug zetten, dan weer de as opkrikken en stabilisatiestang weer vast zetten en dan de demper weer.
Achter ala Z3M en E36 oid heb ik nog niet eerder zo'n inbus boutje in de ring gezien, but you never know.
Als alles vast zit kon je bv de draad wat schoon borstelen en dan WD40 erop, dan nog kan dat zwarte soms wat meedraaien, dan kun je dat bv tegen houden met een waterpomptang (niet de draad beschadigen) en dan met de verstelsleutel de ring draadien.
Je had ook bv de veerpoot achter de onderste bout eruit kunnen draaien en de stabilisatiestang aan 1 kant, dan de as laten zakken (ver genoeg) via en krik en dan kan je de hele veer en verstelring e.d. eruit halen, schoonmaken, verstellen en weer terug zetten, dan weer de as opkrikken en stabilisatiestang weer vast zetten en dan de demper weer.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
GTRene zou kunnen. Ben het een beetje zat. Laat het door een specialist doen die de demping karakater ook goed kan instellen zoals ik hem wil. Als ik het ga doen, wordt het steeds aanapssen.
Foto van zoals hij nu erbij staat.
Foto van zoals hij nu erbij staat.
- Bijlagen
-
- 5.JPG (142.52 KiB) 11906 keer bekeken
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Ook al besteed je het uit, had ik de boel toch al vast een beetje schoongemaakt en elke avond even in de kruipolie gezet.
Met een beetje geluk wil het dan draaien en is de specialist ook een stuk sneller klaar.
kan redelijk schelen op de prijs! en hij heeft ook nog is goed de tijd om de boel netjes af te stellen
Met een beetje geluk wil het dan draaien en is de specialist ook een stuk sneller klaar.
kan redelijk schelen op de prijs! en hij heeft ook nog is goed de tijd om de boel netjes af te stellen
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
zi gistermiddag toch een nieuwe poging ondernomen.
Is eindelijk gelukt. Rechts gign vrij makkelijk nadat demper was log gekoppeld.
Links was toch lastig. Afstelmechaniek van KW zat muurvast. Uiteindelijk vuur inclusief mechaniek los gehaald afgesteld en opnieuw geplaats.
Wat ik ook zag dat KW aangeeft de orginele rubber aan de bovenkant terug te plaatsen. Dit was bij mij niet het geval.
Gelukkig zijn de orginele demper en veren aanwezig. Orginele rubber terug geplaats en veer op max hoogte afgetseld.
Nu staat hij achter zoals ik hem wilde, alleen voor moet een cm zakken.
Ga daar van de mee aan de slag.
Voor werkt tegenovergesteld van achter, Veer moet ingedrukt worden om de auto te verlagen??
Verder nog enkele kleine zaken aangepakt, oa ruit gerepareerd.
Zal binnenkort een overzicht maken.
Zaterdag een sflink stuk kunnen rijden met de auto, voor het eerst.. Ik moet zeggen dat hij veel sneller is dan ik verwacht had. Power lijst eindeloos
Uitlaat resoneert wel bij eenbepaalde toerental. Ik moet uitzoeken of het de uitlaat zelf is of iets anders.
Is eindelijk gelukt. Rechts gign vrij makkelijk nadat demper was log gekoppeld.
Links was toch lastig. Afstelmechaniek van KW zat muurvast. Uiteindelijk vuur inclusief mechaniek los gehaald afgesteld en opnieuw geplaats.
Wat ik ook zag dat KW aangeeft de orginele rubber aan de bovenkant terug te plaatsen. Dit was bij mij niet het geval.
Gelukkig zijn de orginele demper en veren aanwezig. Orginele rubber terug geplaats en veer op max hoogte afgetseld.
Nu staat hij achter zoals ik hem wilde, alleen voor moet een cm zakken.
Ga daar van de mee aan de slag.
Voor werkt tegenovergesteld van achter, Veer moet ingedrukt worden om de auto te verlagen??
Verder nog enkele kleine zaken aangepakt, oa ruit gerepareerd.
Zal binnenkort een overzicht maken.
Zaterdag een sflink stuk kunnen rijden met de auto, voor het eerst.. Ik moet zeggen dat hij veel sneller is dan ik verwacht had. Power lijst eindeloos
Uitlaat resoneert wel bij eenbepaalde toerental. Ik moet uitzoeken of het de uitlaat zelf is of iets anders.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Mooi dat dat is gelukt,
Voor werkt dat idd anders, daar draai je de onderste ring naar beneden ook anti clockwise zeg maar, daar zit als het goed is bij KW een borg imbus boutje in die je eerst wat los moet draaien! niet vergeten.
pas wel op dat al beide voorwielen van de grond zijn, dat de veren dan niet los mogen zitten voor de APK dat zie je alleen als beide voor wielen van de grond zijn, anders bij 1 kant liften houd de stabilisatiestang de uitslag wat tegen, in verband met de andere kant waar die stang ook vast zit.
maar als je gewoon hulpveren nog hebt (die kleine/korte dunne veren boven aan bv), dan zal dat wel goed komen en kan je gewoon verlagen.
Resoneren uitlaat kan hitteschild zijn of bv een uitlaat schot wat los gekomen is of wat anders natuurlijk, eerst de makkelijke dingen checken.
Voor werkt dat idd anders, daar draai je de onderste ring naar beneden ook anti clockwise zeg maar, daar zit als het goed is bij KW een borg imbus boutje in die je eerst wat los moet draaien! niet vergeten.
pas wel op dat al beide voorwielen van de grond zijn, dat de veren dan niet los mogen zitten voor de APK dat zie je alleen als beide voor wielen van de grond zijn, anders bij 1 kant liften houd de stabilisatiestang de uitslag wat tegen, in verband met de andere kant waar die stang ook vast zit.
maar als je gewoon hulpveren nog hebt (die kleine/korte dunne veren boven aan bv), dan zal dat wel goed komen en kan je gewoon verlagen.
Resoneren uitlaat kan hitteschild zijn of bv een uitlaat schot wat los gekomen is of wat anders natuurlijk, eerst de makkelijke dingen checken.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
ok. stomme vraag mischien. Gaat de paarse ring anti clock omhoog of omlaag?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
omlaag, de auto zakt dan ook mee bewijze van.
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Even een vraag over stereo. Er zit een radio cassette speler professional in de auto met een cd wisselaar in kofferbak. Geluid is voor 1997 goed. Naar huidige maat valt het tegen
Mijn vraag is of je een versterker met subwoofer op de orgineel radio kan aansluiten
Mijn vraag is of je een versterker met subwoofer op de orgineel radio kan aansluiten
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
volgens mij wel, maar wellicht kan daar iemand met meer verstand van radio e.d. je daar een beter antwoord op geven.
weet wel dat ik nog 2 versterkers uit het oudere tijdperk heb liggen, wel bijna ongebruikt, maar geen flauw idee hoe en of wat
heb ook nog mooie cassette houders zo goed als nieuw voor BMW e36/e30/z3 liggen ook met houder e.d.
weinig die het nog gebruiken, maar mooie details
weet wel dat ik nog 2 versterkers uit het oudere tijdperk heb liggen, wel bijna ongebruikt, maar geen flauw idee hoe en of wat
heb ook nog mooie cassette houders zo goed als nieuw voor BMW e36/e30/z3 liggen ook met houder e.d.
weinig die het nog gebruiken, maar mooie details
-
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 21 jul 2014, 00:19
Re: Bme E36 M3 en E60 540I
Graag hoor ik van de deskundige of het kan.
Cassette houder kan ik niet gebruiken. Ik heb een ingebouwde telefoon onder de armsteun. Deze doet het ook nog. Is oem. Enige is dat vorig eigenaar de oem antenne heeft vervangen voor een korte niet gsm antenne.
Ben wel op zoek naar oem antenne .
Voor de versterkers stuur me een pb.
Cassette houder kan ik niet gebruiken. Ik heb een ingebouwde telefoon onder de armsteun. Deze doet het ook nog. Is oem. Enige is dat vorig eigenaar de oem antenne heeft vervangen voor een korte niet gsm antenne.
Ben wel op zoek naar oem antenne .
Voor de versterkers stuur me een pb.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten