Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Mrton

Bericht door Miesjel » 16 jan 2010, 01:50

Welkom.. leuke auto :thumbup:

Die Joey.. is dat Joey d. O. ?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Mrton

Bericht door Youp » 16 jan 2010, 09:32

indobesar schreef:Altijd fijn, de 206WRC/307WRC als basis. 8)
Ik had 't over de Saxo S1600! 8)

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton

Bericht door Mrton » 17 jan 2010, 11:26

Michel Huisman schreef:Welkom.. leuke auto :thumbup:

Die Joey.. is dat Joey d. O. ?
Dank je, die Joey is die Joey die jij noemt inderdaad.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton

Bericht door Mrton » 24 jan 2010, 10:31

Mrton schreef:... remmen van een 206 GTI
Oei, ik heb gelogen tegen jullie! Zo in het prille begin al. Hoe kunnen jullie mij nou ooit nog vertrouwen? Ik heb er zo'n spijt van, echt waar.

Ik heb natuurlijk niet de remmen van zo'n inferieure 206 GTI, ik heb remmen van een Peugeot 307 aan de voorkant van mijn auto hangen... Dus die hoeven maar 2/3 van het gewicht waarvoor ze ontwikkeld zijn af te remmen en dan heb je 'iets' over voor als je aan het sporten bent.

weer een forummer
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2010, 23:24

Re: Mrton

Bericht door weer een forummer » 24 jan 2010, 11:29

Mrton schreef:
Mrton schreef:... remmen van een 206 GTI
Oei, ik heb gelogen tegen jullie! Zo in het prille begin al. Hoe kunnen jullie mij nou ooit nog vertrouwen? Ik heb er zo'n spijt van, echt waar.
Slechte start Ton. Hier maak je geen vrienden mee!

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton

Bericht door Mrton » 29 dec 2017, 20:51

Mrton schreef: 10 jan 2010, 16:42
Omdat ik toch echt serieus wilde gaan posten hier toch maar een bescheiden voorstelrondje.

Ik ben inmiddels 30 jaar geworden en rij momenteel een 106. Niet direct de auto waar je aan denkt als je weet dat het ongeveer mijn tiende auto is. :(

Ik zal even wat persoonlijke hoogtepuntjes van mijn historie(tje) noemen zodat jullie een beetje weten weten wat ik allemaal uitgespookt heb: Ford XR2 uit '86, Clio 16v, Lancia Delta HF Turbo, Volvo 850 GLT, Subaru Impreza en nu een Peugeot 106.

Die laatste is een GTI en voorzien van: 2 Sparcokuipstoeltjes, H&R-schroefset, remmen van een 206 GTI en airco zorgt voor een brede smile op mijn gezicht momenteel. :)
Hmmm... Best lang geleden dit. De 106 heb ik inmiddels niet meer. In al mijn wijsheid verkocht toen ik meer in mijn (toen) belastingvrije BMW e28 rondreed en de GTI maar vast stond te roesten buiten. Heb er een goede prijs voor gehad maar kijk nog steeds met weemoed terug op dit monstertje. Wat een toffe tijd.

De BMW e28 was een groene 520i met 3-traps automaat. En lekke koppakking, maar daar kwam ik pas dag later achter. Maar goed, ik wilde beetje leren sleutelen en naast de 106 ook een wat praktischere auto hebben. Lekke koppakking is niet per sé praktisch. Bij demonteren van de motor kwamen we eigenlijk alleen maar meer ellende tegen. Daarop naar lekkere BMW-kamper/sloper hier in Breda gegaan en een ander 520i K-jetronic opgehaald. Deze met wat hulp in de auto gelegd en aan het tuffen geslagen... Dat ging allemaal best goed, alleen was het ding niet vooruit te branden en was het brandstofverbruik best wel hoog. Dat is geen goede combinatie. En dus stof tot nadenken.

Na aankoop, voor het verneuken:
Afbeelding

Eerste verneuken, zwarte gril, zwarte bumper:
Afbeelding

Spoiler voor broodnodige downforce, omlijsting acterlichten ook zwart ipv chroom
Afbeelding

Na telefoontje van garage dat ik ongeveer precies dezelfde voor weinig kon bezitten/slopen:
Afbeelding


Bij een sharknosemeeting (http://sharknosemeeting.com/nl/, dat was in het begin echt heel tof) kwam ik in contact met wat gasten die in hun BMW een M20B25 hadden gelegd. Sneller en lichter als wat BMW zelf in de 525i had gelegd. Aangezien jullie alle M20B25's kapot aan het rijden waren op het circuit begonnen deze aardig prijzig te worden. Na een periode marktplaats én ebay in de gaten gehouden te hebben had ik een E34 525i met M20B25-motor gevonden die niet meer door de Duitse APK kwam. Motor zou goed moeten zijn volgens de advertentie. Dus bod van € 300,- uitgebracht op laatste moment om vervolgens nog niet overboden te worden ook. Jeuj! Ik had een motor! Helemaal in mijn nopjes besloot ik te gaan kijken waar dat ding eigenlijk stond. :shock: Oeps... Duitsland is best groot. Godgodgod... Ding staat verdomme helemaal bij München in de buurt. Da's lekker handig. Aangezien ik niet over aanhangerrijbewijs beschik mijn vader maar eens medegedeeld dat we een stukje gingen rijden binnenkort. Nou zijn mijn ouders eigenlijk nooit verder gekomen als een auto om van A naar B te rijden en deden ze dit toendertijd ook trouw met de eerste de beste Opel waar de dealer vanaf wilde. Hoofdschuddend vroegen ze zich af waar dit allemaal toe moest leiden.

Donor:
Afbeelding

Anyway, 2 dagen met mijn vader onderweg geweest om E34 op te halen en te droppen bij gasten die de ombouw mee zouden uitvoeren. De E34 was daar ontdaan van motor en remmen, de koets is via een BMW-sloper naar Litouwen of zo gegaan. Na weekendje knutselen had ik opeens een E28 met M20B25! En nog een extra versnelling ook! Wat een luxe. Ding gaat nu lekker vlot vooruit en de smile was niet van mijn gezicht te krijgen.

Ombouw:
Afbeelding

Natuurlijk was de 4-trapsautomaat die ik er in eerste instantie in had gelegd ook gewoon gaar en is deze nog eens vervangen (motor nummer 3, bak nummer 3, gaat best lekker zo).

Omdat de lak slecht werd en ik geen geld had om te spuiten besloot ik de auto maar op andere manier te voorzien van nieuwe laag. De keuze is gevallen op tuinhekjesverf grijs met metaaldeeltjes erin voor extra sparks en ter compensatie van metaal dat al weggeroest is:

geschuurd:
Afbeelding

klaar met verven:
Afbeelding

gemonteerd minus de zwart omlijste achterlichten, inmiddels wel weer gemonteerd:
Afbeelding

zo ziet de lak eruit: alles met verf dezelfde kant op gestreken:
Afbeelding

En als het regent vind ik het er echt vet uit zien:
Afbeelding


In de zes jaar dat ik hem heb is er aardig wat aan verneukt.
- M20B25
- ZF 4HP22-automaat
- Billstein dempers met apex verlagingsveren
- grotere remmen
- Stalen velgen van E39
- Volvo 850-stoelen (hele verbetering, hoezo zat je op een stoel qua hoogte gelijk aan een WC-pot én gevuld met stro toendertijd?)
- Van Pusta-grün naar tuinhekjesverf grijs geverfd (beter niet kunnen doen)
- Rubberen spoiler gemonteerd om al dit vermogen te beteugelen

Dit is mijn huidge DF-auto. Het rijdt heerlijk als je maar niet over de snelweg wil jakkeren. Omdat onze betrouwbare :lollerdelol: overheid :lollerdelol: :lollerdelol: de regeltjes voor oldtimers beetje veranderd heeft staat er nu voor de wintermaanden en airco een Honda Civic uit '97 voor de deur. Ding start altijd en geeft echt 0 plezier in rijden. Maar wel 1 op 16 en 2 jaar lang zonder gedoe/onderhoud door de APK.
Laatst gewijzigd door Mrton op 01 jan 2018, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Mrton

Bericht door SlowCo » 29 dec 2017, 21:53

Mooi verhaal, lekker kort... :ongeveer als:

Foto's? :foto:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mrton

Bericht door Niels » 29 dec 2017, 22:02

Je kunt het wel verwoorden :D

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton

Bericht door Mrton » 01 jan 2018, 18:38

SlowCo schreef: 29 dec 2017, 21:53Foto's?
Foto's toegevoegd...

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door EvdP » 01 jan 2018, 19:23

Blijven leuke auto's die E28 ers. De drietraps automaat ken ik van de E23, dat maakt van je auto geen zuinigheidswonder.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Macboy » 01 jan 2018, 21:43

Heerlijk verhaal :clap:

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door MartijnGizmo » 02 jan 2018, 09:08

Haha, mooi verhaal, deels een gevalletje "met de kennis van nu..."! :tooth:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Jan-Willem » 09 jan 2018, 08:09

EvdP schreef: 01 jan 2018, 19:23 Blijven leuke auto's die E28 ers. De drietraps automaat ken ik van de E23, dat maakt van je auto geen zuinigheidswonder.
Ik heb wel gereden met een 3 traps auomaat, wel erg vreemd vooral als je in de 3 rijd haha.

Leuk project een e28 blijft een stoere dikke bak!
Voor een paar jaar geleden nog bij 1 gekeken maar daar zat teveel werk aan.

Heb je nu een sportautomaat mrton?

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Mrton » 16 mar 2018, 18:30

Jan-Willem schreef: 09 jan 2018, 08:09Heb je nu een sportautomaat mrton?
Nope, gewoon normale 4HP22. Ik vind hem zelf eigenlijk prima. Meestal schakelt ie vrij vroeg op en rij je op vooral op koppel, in het geval dat je meer haast hebt zorgt de kickdown dat je hoger in de toeren doorhaalt. Ik weet niet precies wat de sportautomaat hieraan zou willen toevoegen. Ik geloof dat je dan de toeren meer handmatig bepaalt waarbij er opgeschakeld wordt maar ik heb het idee daar niet heel veel aan te missen.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Mrton » 01 mei 2018, 19:17

Hmmmm... Na dit weekend weer wat aan de bmw gewerkt te hebben merkte ik dat de schokdemper linksvoor zijn werk niet meer deed. Ik stuiter ermee over het wegdek. Heel irritant omdat de auto nog geen 28000 km geleden voorzien is van nieuwe Bilstein B8's i.c.m. nieuwe apex veren. Bij 13000 km zijn beiden schokdempers voor al een keer lek geweest en vervangen. Nu (15000 km later) lijkt dit weer het geval te zijn. Vorige keer dacht ik dat de kwaliteit van de Bilsteins niet in orde was. Nu er weer een stuk is (met een vlotte maar niet ruige rijstijl) ben ik bang dat er ergens iets niet lekker zit in de setup waardoor de Bilsteins elke keer kapot gaan. Al met al wel ziek van omdat toch elke keer weer geld kost en ik echt niet goedkoopste van goedkoopste eronder mik. Klotedempers zijn meer waard als de auto zeg maar. Hahaha. Garage gaat maandag eens kijken naar de maximale veerweg en of de schokdemper hiermee in de knoei komt. Ander alternatief is dat lekke schokdemper opgestuurd wordt naar een of andere schokdempergoeroe die eens kijkt naar wat de oorzaak is van dit defect. Probleem hiervan is dat ik geen idee heb van de kosten en tijd die hiermee gemoeid zijn. En ik wil gewoon lekker rijden. Maar om nu opnieuw een Bilstein te laten monteren om er over een jaar en 15000 km weer last van te hebben lijkt me ook geen strak plan. Garage dacht ook aan kromme veerpoot maar gaf ook aan dat de dempers dan niet zo eenvoudig te wisselen zouden moeten zijn. Nou hoop ik op wat suggesties van jullie.

Los hiervan: Dit weekend weer oliebeurtje gedaan, probleempje met verlichting verholpen en met wat afvoerpijpjes van de bouwmarkt en een gatenboor ervoor gezorgd dat er meer koude lucht van de gril naar mijn open luchtfilter geleid wordt. +10pk dus voor € 13,-. Koopje lijkt me. :kikker:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Crookie » 01 mei 2018, 20:43

Klinkt alsof die veren een kortere veerweg hebben dan de demper..

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Mrton » 01 mei 2018, 21:05

Crookie schreef: 01 mei 2018, 20:43 Klinkt alsof die veren een kortere veerweg hebben dan de demper..
Bedoel je dat de veren een grotere beweging maken als de demper aankan?

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Crookie » 01 mei 2018, 22:12

Ik zie net dat ik het andersom bedoelde inderdaad. De veren dus een grotere beweging maken en de demper lek slaat. Maar lijkt het me weinig voorkomen tenzij je normale veren hoogte monteert op sportdempers met een kortere slag.

Op de website van Apex zie ik dat het -30mm verlaagde veren zijn. Zou goed moeten gaan met de bilstein's..

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Macboy » 08 mei 2018, 11:36

Wellicht een schopje want er zullen hier wel mensen zijn die een idee moeten hebben toch ?

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Gijzert » 08 mei 2018, 11:54

Beeeeeeeeert!!!!!

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Mrton » 09 mei 2018, 08:00

Bedankt voor het schoppen Macboy, auto staat momenteel bij de garage. Alles nagekeken en in orde. Dus Bilstein rommel eruit, nu even kijken welke schokdemper wel past. Nummer 1 die ze hadden laten komen niet in ieder geval, dus nummer 2 is onderweg... 1 ding is zeker: voor mijn geen bilstein meer onder de e28.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Crookie » 09 mei 2018, 10:59

Bilstein is in deze niet de boosdoener heb ik zo het idee...

Voor een verlaging compatible setje kun je ook kijken naar Vogtland bv. Verlaagt leuk voor duitse kwaliteit en betaalbaar.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mrton (e28 foto's toegevoegd)

Bericht door Mrton » 10 mei 2018, 09:00

Dat idee heb ik ook. Dus heb ik de garage alles laten nakijken. Opdracht was niet om de auto weer rijdend te krijgen of te repareren maar om op zoek te gaan naar de oorzaak. Hierop is alles nagekeken en heeft men niks gevonden dat de vier gare dempers zou kunnen verklaren. Jammer. Maar dat betekent wel dat ik niet opnieuw 2 nieuwe bilsteins ga monteren. In die setup heb ik geen vertrouwen meer. Op een of andere manier werkt het niet onder mijn auto. Misschien ligt dit aan de andere componenten die gemonteerd zijn. Vandaar dat ik kijk naar alternatieven. Mochten deze sneuvelen weten we ook dat bilstein niet het probleem was. Mocht het heel blijven rij ik misschien wel meer dan 15000 km op een setje voordempers. ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 16 gasten