Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 21 mar 2021, 22:45

Spijkerhard schreef: 14 mar 2021, 21:10 Volg.
Ik ben heel benieuwd. Naast remmen upgrade lijkt me rem koeling ook wel een punt van aandacht bij die PK&gewicht verhouding... je neemt nogal wat gewicht mee naar de Tarzanbocht....
Succes!
Haha, klopt van dat gewicht. 1615KG leeg...
Stapje voor stapje. Als ik het leuk vind is alles mogelijk natuurlijk.

In UK heeft iemand het gewicht aangepakt. (racer) incl kofferbak bodem eruit geslepen en doublers van kofferdeksel en motorkap en deuren enzo verlicht..
Alleen al die stoelen...zo zwaar (al zitten in mijn auto op 1 of andere manier P997S stoelen met van die grijs metallic harde shells aan de achterkant...(iemand belangstelling?))

Ik denk dat je er wel 300-350 KG af kunt halen..
De originele 20" lijken ook wel van staal ipv aluminium zo zwaar! (BBS)

Huidige remmen lijken me prima voorlopig (355mm voor en 325mm achter met de Brembo tangen).
Wel nog verse remvloeistof erin natuurlijk:-)
Voor remkoeling heb ik de verstralers al uit de bumper getikt (was er toch al 1 stuk) en dat zijn nu open gaten.
Nog slangen e.d. aanmaken ligt wel voor de hand natuurlijk.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 22 mar 2021, 08:35

Lexaan ramen nog een optie? Kan wellicht ook nog schelen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door RJK » 22 mar 2021, 08:52

Afbeelding

Ik heb weleens ergens gelezen dat een handbak van een S-type V6 diesel op de V8 past. Is dat deze dan, of komt dit ergens anders vanaf? Uiteraard heb je dan ook nog een passend vliegwiel nodig plus de nodige aanpassingen qua bedrading?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door Bram » 22 mar 2021, 08:53

Ach, wat is 1.616 kg nou. Een M2 met volle tank en paar kratjes bier in de kofferbak is even zwaar :tooth:

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 22 mar 2021, 17:09

RJK schreef: 22 mar 2021, 08:52 Ik heb weleens ergens gelezen dat een handbak van een S-type V6 diesel op de V8 past. Is dat deze dan, of komt dit ergens anders vanaf? Uiteraard heb je dan ook nog een passend vliegwiel nodig plus de nodige aanpassingen qua bedrading?
Ja klopt, de 6-bak van een S-Type diesel. (kocht um voor 150 euro, incl verzenden uit Duitsland, dus eigenlijk gratis) Zit maar 80000km op:-)! Kan 465Nm hebben (XKR heeft 525Nm) dus dat blijft wel een tijdje goed lijkt me.

Vliegwiel nog maken ook inderdaad...(Maar korte termijn plan is de baan op met de 5 bak 722.6 (Mercedes) auto-bak...:-(?)
Ik heb het double mass vliegwiel van de S-type er ook bij (en de koppeling, drukgroep, hydraulisch druklager enzo)
Ik denk dat het bestaande XK-vliegwiel (met de noodzakelijke reluctorring voor krukassensor) kan gebruiken, en dan op de 8 krukas-bouten een gedeelte van het double mass vliegwiel te bouten (zelfde steek en bout diameter)....(
Daardoor is het dan geen double mass meer, maar single mass = beter op een V8 en lichter natuurlijk)

Als het ooit zover komt ook nog een koppelingspedaal nodig (van XJS met handbak schijnt goed te passen) en de cardanas (naar het diff) van de S-type (=40mm korter dan wat er nu aan de automaat zit).
Schakelpook mechanisme denk ik van een BMW 1-serie te kunnen pakken (Zit dezelfde (ZF?) 6-bak ik, alleen met andere bell housing)
Maar allemaal lange termijn dromen hoor....
Want:
--> Het is nog niemand gelukt een handbak in een XK in te bouwen en de auto dan road legal te houden ZONDER duizenden euro's aan Can-Bus voordegekhou kastjes aan te schaffen.
Een standalone ECU zou kunnen, maar zaken als snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (geloof ik), ABS, traction ctl, stability ctl gaat niet zomaar lukken. En das een dingetje voor de APK denk ik.

De motor en automaat ECU's zijn samen 1 (fysiek 2 kastjes maar kunnen niet zonder elkaar werken en ook alles in samenwerking met wielsensors, en 2 RPM sensors in de automaatbak...)
De auto heeft zelfs een gravitiesensor en actief onderstel...veuls te complex allemaal eigenlijk, en o,ja adaptieve cruise control 21 jaar oud!:-))

Koppig als ik ben denk ik het wel op een simpele manier voor elkaar te krijgen om de ECU voor de gek te houden zonder dure koopdelen:-). En tegelijk alles wel gewoon werkend te kunnen houden...
Pas als dat lijkt te gaan lukken ga ik de bak wisselen...(Ik woon namelijk te ver van een circuit en de auto is te zwaar om op een ambulance achter de daily driver te hangen)

Al met al een leuk denkspelletje tijdens de lockdown:-).
P.s: het is een low budget project, dus duurt gewoon wat langer.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 22 mar 2021, 17:19

daNpy schreef: 22 mar 2021, 08:35 Lexaan ramen nog een optie? Kan wellicht ook nog schelen.

Dank je,
Als allerlaatste want nu nog niet aan de orde.. (zeg maar over 4 jaar ofzo;-))
Is ook lastig want geen raamframes op de deuren.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 22 mar 2021, 17:51

Ah dat is minder handig inderdaad.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 13 jun 2021, 10:19

Helaas nog niet gereden (Vrijrijden) want defect aan electronisch systeem (niet te resetten ook).
Binnenkort wegbrengen voor diagnose bij een Jaguar specialist.
Daarna kiezen: Auto in originele staat rijdbaar maken en houden, of alles (elektronische rommel) eruit en ombouw naar handbak starten + zoveel mogelijk gewichtsbesparing zoeken en er een racemonstertje van proberen te bouwen. (best zonde misschien want nog wat waard in rijdbare en originele staat)
Wat is wijsheid..?
IMG_20200406_174700_resized_20210613_101745032.jpg
IMG_20200406_174700_resized_20210613_101745032.jpg (151.43 KiB) 4349 keer bekeken

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 13 jun 2021, 10:37

Wijsheid is zoveel mogelijk plezier hebben binnen een voor jouw verantwoord budget.
En als dat met een jag is die je dermate aan moet passen tot ie doet wat je wilt, dan is dat maar zo.
Zonder mensen als jij zou de track alleen leeggelepelde E36's kennen.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 13 jun 2021, 22:10

smiley schreef: 13 jun 2021, 10:37 Wijsheid is zoveel mogelijk plezier hebben binnen een voor jouw verantwoord budget.
En als dat met een jag is die je dermate aan moet passen tot ie doet wat je wilt, dan is dat maar zo.
Zonder mensen als jij zou de track alleen leeggelepelde E36's kennen.
dank je,
Je doet je naam eer aan (:-)) en jouw reactie kan wel eens onderdeel zijn van de redding van mijn projectje:-).
Fun hebben is ook het enige doel hier!
Ondanks dat enerzijds is de auto qua roest (ja het is een Jaguar) best wel in orde is, op een achterscherm rand na dan (de rest is al aangepakt en netjes)
En dat een X100 XKR Coupe (vooral met die dure grote drugdealer wielen) vorig jaar op zijn bodem qua waarde zat, en sinds dien stijgt best wel wat stijgt...
Over een paar jaar als iedereen zich elektrisch voortbeweegt en de druk van het autorijden op het stikstof gedoe niet zo meer relevant is, zullen mensen smachten naar ouderwetse verbrandingsapparaten op 4 wielen liefst met 8 of meer cilinders:-)..(alles met minder uitstoot mag gerecycled worden;-)).
Roffels, vlammuh en veul rook!!
Toch is het niet te doen om opbrengst $.

Ik vind het gewoon een leuke wagen en ben (vooral) erg onder de indruk van de tussen acceleratie. (niks vergeleken bij een Tesladinges denk ik, maar kan wel in 5 min weer vol haha)
Maar zoals eerder gezegd zijn er (nog) wat ontwerp dingetjes die in de weg zitten om er een racer van te willen maken.
(de aangrijpingspunten van de veren en schokbrekers zitten te ver naar binnen waardoor achterlijk hoge veerconstante noodzakelijk is.
Maar door die geometrie is ook de nauwkeurigheid van het onderstel in reactie op wegdek plat uitgedrukt gewoon ruk)
En juist dat zie ik als uitdaging:-)!

Ik loop er nu al te lang over te tobben dat het fijn zou zijn als de huidige elektronische storing een offerte van een mille (of 2) zou krijgen.
Want dan kies ik ervoor om er en race(ge)bakkie van de bouwen:-)..

Binnenkort weet ik meer.

Intussen wel al wat werk gedaan aan het vliegwiel voor de handbak. (Samenstelling van automaat en diesel vliegwiel)
Bijlagen
IMG_20210515_140611_resized_20210613_100416613.jpg
IMG_20210515_140611_resized_20210613_100416613.jpg (613.15 KiB) 4267 keer bekeken
IMG_20210515_142758_resized_20210613_100359945.jpg
IMG_20210515_142758_resized_20210613_100359945.jpg (605.04 KiB) 4274 keer bekeken
IMG_20210515_140318_resized_20210613_100339569.jpg
IMG_20210515_140318_resized_20210613_100339569.jpg (615.48 KiB) 4274 keer bekeken
IMG_20210515_135831_resized_20210613_100322759.jpg
IMG_20210515_135831_resized_20210613_100322759.jpg (706.96 KiB) 4274 keer bekeken
IMG_20210515_135820_resized_20210613_100304882.jpg
IMG_20210515_135820_resized_20210613_100304882.jpg (626.55 KiB) 4274 keer bekeken
IMG_20210515_134725_resized_20210613_100247643.jpg
IMG_20210515_134725_resized_20210613_100247643.jpg (703.76 KiB) 4274 keer bekeken

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 06 okt 2021, 20:49

Screenshot_20211006-204519.jpg
Screenshot_20211006-204519.jpg (919.72 KiB) 1643 keer bekeken
En weer 4 maanden verder.. Eindelijk een paar sessies Vrijrijden geboekt eind deze maand.
De electroniche gremlins zijn opgelost (intermitterende onderbreking bedrading naar Transmissie computer..)
Handbak ombouw niet aan gewerkt verder.
Voorwielophanging wel opnieuw opgebouwd vanwege speling.
Remvloeistof is vervangen (garage, geflushed) maar nu zakt het pedaal langzaam dieper...
Geen lekkage maar waarschijnlijk lucht in het systeem. ABS pomp is eruit geweest bij storingzoeken van canbus probleem eerder.
Net een remontluchter bij HBM besteld, moet nog wel lukken voor Zandvoort (moet!;-)).
Remkoeling aanleggen met 4" slang is nog niet gelukt, te weinig ruimte ter plaatse.
Bijlagen
Screenshot_20211006-204714.jpg
Screenshot_20211006-204714.jpg (949.74 KiB) 1643 keer bekeken

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 27 okt 2021, 18:03

Eindelijk (voor het eerst in mijn niet zo korte leven) op een circuit gereden;-). (Vrijrijden, Zandvoort 27 Oktober. Sessie 6 en 10)
Was erg leuk. Hoop dat ik niet teveel mensen in de weg reed..
IMG_20211027_135349_resized_20211027_060219093.jpg
IMG_20211027_135349_resized_20211027_060219093.jpg (599.25 KiB) 1063 keer bekeken

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 27 okt 2021, 19:06

Cool man, hoe ging het?

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 27 okt 2021, 19:59

daNpy schreef: 27 okt 2021, 19:06 Cool man, hoe ging het?
Tja, dat kunnen we beter aan anderen vragen die daar rondreden misschien..
Maar mijn beeld was dat het okee ging na een rondje op 3..
Remmen hebben toch betere blokken en vloeistof nodig.
Dusheb niet doorgetrapt naar de 200 op rechte stuk.
Doel was om een keer te rijden, niet gelijk op de limiet.
Wel bij Tarzanbocht een keer rechtdoor gegaan (remmen ni meer zo effectief) maar geen schade.
Kwam na 6 rondjes niet beter dan 2:25, maar das zonder volgas op rechte stukken haha.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 27 okt 2021, 20:17

Maar die 4 pots Brembo's zien er toch wel serieus uit. Of heb je er textar blokken opzitten? :P

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 27 okt 2021, 20:20

daNpy schreef: 27 okt 2021, 20:17 Maar die 4 pots Brembo's zien er toch wel serieus uit. Of heb je er textar blokken opzitten? :P
haha textar ken ik niet..
Voor zit yellow stuff (ouder) in de brembo's en achter zit wel goedkope remblok meuk.
Ik denk dat gewone DOT4 (was wel nieuw) de boosdoener is.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 27 okt 2021, 20:50

Het is verstandig om wat serieuzere remvloeistof te gebruiken zoals motul 600 of 660.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 27 okt 2021, 21:49

smiley schreef: 27 okt 2021, 20:50 Het is verstandig om wat serieuzere remvloeistof te gebruiken zoals motul 600 of 660.
Thanks,
Ben nu beetje aan het surfen om iets meer te begrijpen van rem "judder" dinges.
Ik denk dat de oorzaak ook in de achterste remblokken zit.
Ze rookte ook al zo enorm. Volgens mij smelt er remvoering op de achterste remschijven. Een paar keer remmen met koude remmen na de rit en het is beter.
Goedkoop = Duurkoop🤔.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 28 okt 2021, 00:22

Klopt heb het al eerder gezien. Dat waren nieuwe textar blokken op de achteras maar na een halve dag waren die al weg gesmolten.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door Rolf205 » 28 okt 2021, 08:37

JagOnTrack schreef: 06 okt 2021, 20:49 ..
Remvloeistof is vervangen (garage, geflushed) maar nu zakt het pedaal langzaam dieper...
Geen lekkage maar waarschijnlijk lucht in het systeem. ABS pomp is eruit geweest bij storingzoeken van canbus probleem eerder.
Net een remontluchter bij HBM besteld, moet nog wel lukken voor Zandvoort (moet!;-)).
..
Ik zou toch nog eens kritisch kijken naar het ontluchten en navragen bij de garage. Ik weet niet precies hoe het bij Jag zit, maar mijn daily's moet je de ABS pomp met software alle interne kleppen open zetten om die goed te kunnen ontluchten. Als er wat lucht in de ABS pomp zit, kan het misschien zijn dat het pas bij hard remmen, wanneer de ABS actief wordt (op circuit), in je leidingen komt? Ik vermoed dat veel garages de ABS pomp niet open zetten en alleen het normale circuit verversen.

Omdat je denk ik ook best gewicht achter in de auto hebt, zou ik achter misschien wel betere blokken kiezen. Met meer gewicht achter in, kan je ook best wat meer van de achteras vragen qua remkracht?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door smiley » 28 okt 2021, 09:33

Weet je het merk wat achterin lag?
Yellowstuff heeft een frictierate van 0.5 en als je achter iets van oem had zal dat een pak minder zijn.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door daNpy » 28 okt 2021, 09:51

Rolf205 schreef: 28 okt 2021, 08:37 Omdat je denk ik ook best gewicht achter in de auto hebt, zou ik achter misschien wel betere blokken kiezen. Met meer gewicht achter in, kan je ook best wat meer van de achteras vragen qua remkracht?
Mee eens. Goede remblokken achter kunnen best wel helpen.
Ook het ontluchtingsverhaal sluit ik me bij aan, even goed uitlaten zoeken.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 28 okt 2021, 10:42

Thx, ga ik doen.
Heb zelf een ontluchter gekocht en na een paar keer abs activatie nog best veel fluid er doorheen getrokken...Maar heeft zeker aandacht nodig.
Blokken zijn natuurlijk ook heel belangrijk, ik was koppig en kocht achterblokken van 3 tientjes. Het leek wel een barbecue...
Voor zijn de schijven bijna aan minimale dikte vrees ik..minder massa dus..€€€.

echter, als ie de vertraging wat langer aankan is er best leuk mee te leren rijden op circuit..
Bandjes deden het goed.
Laatst gewijzigd door JagOnTrack op 01 nov 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JagOnTrack
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
Auto: Jaguar XKR (Performance pack)

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door JagOnTrack » 28 okt 2021, 10:52

smiley schreef: 28 okt 2021, 09:33 Weet je het merk wat achterin lag?
Yellowstuff heeft een frictierate van 0.5 en als je achter iets van oem had zal dat een pak minder zijn.
Achter was goedkoopste die paste in de Brembo remmen...weet niet meer wat het merk was ik denk Ridex oid😱.

Hoopte dat voorkant belangrijker was.
Moet budget beetje oprekken vrees ik😉..(is bewust best een low budget project eigenlijk..kijken of het kan..)

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Rob stelt zich voor (Rare Track-wens met een ouwe Jag🤣)

Bericht door Rolf205 » 28 okt 2021, 11:17

Dat is de DF-wet; budgetten moeten opgerekt worden.... :df:

Voor circuit rijden hoef je niet voor alles het beste van het beste te hebben, maar de remmen moet je wel voor elkaar hebben.
En imho is dat ze voorspelbaar zijn en je na 20 rondjes nog steeds bij het zelfde rempunt hun werk doen.
Als ze onvoorspelbaar zijn, rijdt dat niet lekker en moet je te veel marge nemen.

De voorremmen zijn inderdaad het belangrijkste, maar de achterremmen moeten het wel vol kunnen houden.
En met goede achterremmen ontlast je de voorremmen ook iets.

Als je een beetje opgelet hebt op school, weet je dat kinetische energie = m * v^2
Met een zware auto moet je veel energie er uit trekken met de remmen, maar als je met een zware auto hard gaat rijden, hebben ze het helemaal zwaar. Dus het oprekte budget zou ik in de remmen stoppen en geen motorische upgrades nog ff...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricT, Google [Bot] en 41 gasten