Stuurwielen draadje

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door matthyssie » 10 nov 2017, 11:57

Ik snap niet waarom de kracht van de FFB-motor zo'n punt is. Ik heb de Fanatec CSL Elite. Deze is behoorlijk sterk, maar als ik de gain van de FFB in games op 100% zet is er amper mee te rijden zoveel kracht levert het stuur dan.

Sterke motor slaat imo nergens op.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door WJ » 10 nov 2017, 12:10

Moet je wat meer spinazie gaan eten. :P

Maar een sterkere motor zorgt er voor dat tijdens langere speeltijden hij zijn kracht behoud, dit was een probleem ook bij oudere modellen. Onder andere door hitte, en leeftijd gingen de NM sneller verloren.

Ook vooral bij direct aangedreven sturen (dus zonder tandwielen of riem ertussen) is een sterkere motor belangrijk. De feedback vanuit de motor is een stuk directer want er zit niks van riem of tandwielen, maar dat vergt wel meer kracht van de motor.

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Tom » 10 nov 2017, 13:30

Een te sterke force feedback is toch ook totaal niet realistisch? Mijn auto heeft geen stuurbekrachtiging dus voel exact wat ie doet, maar >10km/u kan ik 'm besturen met één vinger, alleen op lage snelheid is het werken.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door WJ » 10 nov 2017, 13:51

Dat kan met die sturen natuurlijk ook, een sterkere force feedback motor zorgt er niet voor dat je stuur zwaarder gaat draaien, alleen dat ze sommige krachten beter kunnen nabootsen zonder dat je al te makkelijk tegen de motor in draait.

Als jij naast de baan raakt op gras ofzo dan is dat stuur niet te houden met 1 vinger, zelfs amper met twee handen. Als je zoiets wil na kunnen bootsen dan moet er een sterke motor inzitten.

Wat denk je van rallye sims, of met lange doordraaiers dan wil je niet dat het stuur zijn kracht verliest. Die moet constant hetzelfde aantal NM kunnen leveren (temperatuur was echt een dingetje, koste NM’s) dus dan ook maar wat marge met een sterkere.

Bij oudere logitech sturen draai je gewoon door de motor heen zonder veel moeite.

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Tom » 10 nov 2017, 13:58

Dat snap ik, maar zit even te denken wanneer je een stuur echt niet kunt houden? Ik heb een G25 gehad en daar stelde ik de force feedback altijd al naar beneden bij omdat ik die harde rukken in het stuur maar niks vond.. naar mijn idee ook niet realistisch...

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door WJ » 10 nov 2017, 14:55

Tom schreef: 10 nov 2017, 13:58 Dat snap ik, maar zit even te denken wanneer je een stuur echt niet kunt houden? Ik heb een G25 gehad en daar stelde ik de force feedback altijd al naar beneden bij omdat ik die harde rukken in het stuur maar niks vond.. naar mijn idee ook niet realistisch...
Nog nooit met een G25 gereden dus kan over de ervaring weinig zeggen, maar hij is ondertussen wel zo'n 10+ jaar oud dus misschien de techniek gewoon ouder en daardoor teveel een aan/uit idee?
Denk wel dat met meer NM's je beter kan doseren, als er toch meer nodig blijkt te zijn kan die dat nog geven. Waar een G25 misschien gelijk denkt te moeten pieken?

Op het internet zijn er wat stukken over geschreven, het hoe wat en waarom beter. En ook over tandwiel, direct en riem aangedreven dingen. Maar zit op me telefoon dus kan niet zo makkelijk zoeken nu. :)

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 10 nov 2017, 15:11

G25 maakte veel kabaal, maar vond 'm in LFS, RBR en AC erg goed. 10 jaar van genoten!

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Joël D. » 10 nov 2017, 17:59

Driving Force GT heeft volgens mij dezelfde techniek als de G25 en daar ben ik best tevreden mee. Heb eigenlijk geen last van de direct drive. Helemaal voor 100 Euro was dat de beste aankoop ever.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 10 nov 2017, 19:12

Inmiddels paar uur kunnen spelen. Mijn God wat een geweldig stuurtje ! Komend vanuit de G25 is de techniek toch behoorlijk vooruit gegaan. Brushless voelt erg goed en natuurgetrouw. Niet te veel getrek aan het stuur zoals Tom zegt. Vind veel FF zelf ook niet realistisch. De flippers aan het stuur hebben geen fijn klikgeluid. Maar doen het prima. Voor de rest is de feeling van het stuur subliem. Ben zelf dan ook wel alcantara liefhebber. Maar een fijner stuurtje heb ik niet gevoeld. Wat het centreren betreft en gevoel in het midden voelt de T300 prima. Zelfs vanuit de middenstand kun je elke mm beweging al overbrengen.

Kortom ik ben er zeer tevreden over !

Maar dat geldt niet helemaal voor de pedalen. Niet dat ik ontevreden ben, maar hadden wel iets beter gemogen. Maar dat wist ik van te voren al wel en was en is niet zo belangrijk voor me. De kritiek onderschrijf ik dus wel. Althans, het voldoet allemaal wel prima, maar ze zijn van Logitech gewoon robuuster. Out of the box voelt het gaspedaal wat te licht aan en het rempedaal mocht wel iets zwaarder, koppeling ook te licht. Juist een koppeling is leuk om die wat zwaarder te hebben.

Al met al ben ik dus gewoon zeer tevreden en wilde hier even bewust wat kritiek punten delen.

Verder voelt de Challenge totaal niet als een camping stoel. Wat een subliem ding gewoon ! Super kwaliteit en je zit echt heel erg goed maar gewoon ME-GA praktisch hoe je hem helemaal kan opvouwen in 15 seconden. Dat ding is nog beter dan wat mensen hier roepen. Maar zit gewoon lekker. Vandaag paar uur in gezeten en niks aan de hand. Goede instelbaarheid bij benen en bij de rug. Ook instappen en uitstappen super makkelijk. En geen belemmering voor je benen omdat je het stuur omhoog kan tillen bij uitstappen waardoor je geen lelijke buis nodig hebt voor de stabiliteit.

Enige nadeel: heb niet ontdekt hoe ik de TH8 kan bevestigen aan de Challenge. Dacht volgens de plaatjes op internet dat je de gear shift holder ook op de Challenge kunt monteren maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Je kan hem wel klemmen onder het stuurt, maar dat kan dus met ieder stukje metaal. Zonde van het geld. Iemand interesse in ?

Afbeelding


De vraag is nu of ik er iets voor kan kopen of even handig moet zijn en iets moet bedenken.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 nov 2017, 19:26

Tom schreef: 10 nov 2017, 13:30 Een te sterke force feedback is toch ook totaal niet realistisch? Mijn auto heeft geen stuurbekrachtiging dus voel exact wat ie doet, maar >10km/u kan ik 'm besturen met één vinger, alleen op lage snelheid is het werken.
Het gaat niet alleen m de kracht,maar ook om de snelheid. Als jij in het echt de kerbs raakt zal je stuur bijna instant naar een andere positie vliegen. Bij een G25 duurt dat (overdreven) ongeveer een seconde. Ook bij driften en het stuur door je handen laten glijden is het verschil tussen een T500 en een G25 echt enorm. Ik heb beide. Bovendien vind ik de tandwiel feel(en het bijbehorende geluid) van de G25 echt om te huilen... Het verschil in kracht is niet eens enorm, maar de G25 compenseert zijn zwakkere motoren(hij heeft er 2) door een grotere overbrengingsverhouding(waardoor je dus veel minder draaisnelheid overhoudt). Kijk, het is geen halszaak, maar elke vertraging in het vrij draaien van het stuurwiel(virtueel vs echt) introduceert een soort demper in je stuurkolom.

Bovendien kracht is wél noodzakelijk als je de volledige dynamiek wil bereiken. Hoe wil je een zwaardere kracht dan de normale centrerende werking doorgeven als die al de max van de NM's vergt?


En mijn persoonlijke mening: Na een t500 voelt een G25 als speelgoed...

Verschill in snelheid vanaf 1:20
https://youtu.be/RRIsYEd-o0w?t=1m20s

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Tom » 10 nov 2017, 20:16

Ah duidelijk, ik heb geen ervaring met andere stuurtjes na de G25 dus geloof wel dat dat weer een stuk beter is.

Al blijf ik erbij dat een te sterke motor (qua kracht) nou niet per definitie realistischer is.. kijkend naar m'n eigen auto's: ik kan geen enkele situatie bedenken dat ik echt kracht moet zetten in m'n handen omdat het stuur iets anders doet dan ik wil. Mijn ervaring met force feedback sturen is dat je zelfs in een bocht het stuur goed vast moet houden en zelfs kracht zetten omdat de force feedback aan het trekken is. Heb je dat ooit in het echt meegemaakt? Ik niet. Het is alsof ze het missen van G-krachten willen compenseren via de force feedback van het stuur.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 nov 2017, 20:29

Het zijn niet allemaal straatauto's met (veel te lichte ;) )stuurbekrachtiging die je wil simuleren. :tong:

Volgens mij kom je alleen met een DD wheel in de buurt van de kracht die je bij een kart moet leveren bijvoorbeeld. Als de sim zijn werk goed doet merk je dat verschil dus dus ook. Anders zal je zelf per voertuig moeten bijregelen.

Dan is een T500 nog veel te zwak(want dat hou ik een half uur of uur met gemak op vol vermogen uit). Ook met één hand sturen is geen probleem(shifter). Wat je niet moet vergeten is dat de G25 een vrij klein stuur heeft(27cm?), waardoor het meer kracht kost om het stuur tegen te houden. De t500 heeft standaard 30cm(en ik heb er zelf een ca 31cm aftermarket stuur op zitten). Het verschil is wel dat je met een G25 met zo'n diameter geen kracht meer overhoudt.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 11 nov 2017, 11:01

Ik start even een draadje voor wat handige Harries hier op DF want niet iedere lasser metaal bewerker kijkt natuurlijk in dit stuurwielendraadje. Maar dit is mijn idee:

Afbeelding

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Tom » 11 nov 2017, 11:07

Kijk uit met al die uitstekende metalen delen, daar kun je je flink aan bezeren.

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 11 nov 2017, 11:19

Die beleving van Mario betr G25 heb ik dus totaal nooit gehad, kon er ook heerlijk mee driften in LFS en AC. Stuur omgooien en alles.

G25 was echt geen speelgoed, dat is nonsense. Heel erg goeie FFB etc.

ook als ik dan weer in 1M/M2 stap en irl ga driften. Maarja dat is mijn beleving.

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Robin » 11 nov 2017, 11:28

Heb trouwens nu sinds een klein jaar een G920, was eerst wennen, maar is wel ok.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 11 nov 2017, 11:36

Voor de lassers en metaalbewerkers onder ons:

viewtopic.php?f=7&t=34649

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mari Oh Oh! » 11 nov 2017, 21:47

Robin schreef: 11 nov 2017, 11:19 Die beleving van Mario betr G25 heb ik dus totaal nooit gehad, kon er ook heerlijk mee driften in LFS en AC. Stuur omgooien en alles.

G25 was echt geen speelgoed, dat is nonsense. Heel erg goeie FFB etc.

ook als ik dan weer in 1M/M2 stap en irl ga driften. Maarja dat is mijn beleving.
Het is inderdaad net wat je beleving is, maar als de wagen uitbreekt(waarbij de auto vanwege caster vanzelf in de glijrichting stuurt) moet je de G25 naar dat punt toe meehelpen, terwijl een T500 zonder hulp door je vingers glijdt. De zelf stabilisatie wordt door een traag stuurhuis(wat het eigenlijk creëert) ook letterlijk gedempt en daardoor om zeep geholpen. Zie het als een iets te sterke stuurbekrachtiging. Het was echt de grootste stap die ik gemaakt heb met stuurtjes, by far.

En om een idee te geven, mijn historie is Thrusmaster T2(non-ffb)--> Microsoft sidewinder FFB wheel-->Logitech MOMO Racing-->Logitech Driving Force Pro-->Logitech G25-->T500RS en daarna voor de XBox nog een Fanatec CSR, maar die schat ik lager in dan een G25(build quality haalt het echt niet bijvoorbeeld) Het leuke is dat ik alles behalve de T2 nog heb. De G25 en CSR zijn nu ook nog aangesloten, dus back to back testen is geen probleem, maar echt hands down de T500 eerst, een stuk daar achter de G25 en dan de CSR. Voor de rest van de rangorde kan je de rest van de historie in omgekeerde volgorde lezen ;)

Kijk, dit (Direct Drive) haalt een t500 natuurlijk ook niet: https://www.youtube.com/watch?v=LlMQJYJTqC0

En de dynamische range van zo'n ding is natuurlijk veel groter. Ik weet niet of je de loudness wars kent uit de muziek wereld, maar alles onder de direct drive zit heel gauw aan zijn max NM's . Je krijgt dan clipping waardoor je nuances verliest(soort loudness). Het is dat of de kleinere krachten die letterlijk niet voelbaar zijn.

En ik weet dat er snelle henkies zijn die zonder FFB rijden of zelfs met joystick, maar daar gaat het mij niet om, het gaat om de beleving. Daarom is racen met H-shifter ook zo gaaf. Vooral als je alsnog mee kan komen met die flipperkiddies.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mari Oh Oh! » 11 nov 2017, 22:02

Ik moet trouwens wel zeggen dat de pedalen van de CSR fijn zijn. Super verstelbaar ook. Die van de T500 zijn wel fijner natuurlijk(wegen ook een kilo of 5), maar ze zijn zeker beter dan die van de G25, en die zijn ook niet verkeerd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 20 nov 2017, 13:50

Inmiddels de PC-50 rack kunnen installeren. Moest nog aardig wat aan gebeuren maar het zit vast. Niet ideaal maar redelijk goed nu.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Hitz » 20 nov 2017, 14:28

Gaaf, wil zelf ook nog eens zo'n pook..

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Mari Oh Oh! » 20 nov 2017, 16:54

Hitz schreef: 20 nov 2017, 14:28 Gaaf, wil zelf ook nog eens zo'n pook..
Bedenk dan wel of je doel is snel te zijn of het meer om de ervaring/het realisme gaat. Met een pook is 10x zo leuk, maar je zal t.o.v. flippers vaak tijd verliezen. Al wil het wel eens voorkomen dat het weinig tot niets scheelt omdat je bewust efficiënter schakelt. Bovendien hebben veel sims een flipper-straf(aangezien je automatisch koppelt en schakelt) en je dus met vlot handmatig schakelen sneller accelereert. Al met al is de voldoening veel groter, dus ik doe het vaak wel. :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Macboy » 21 nov 2017, 22:57

Het is meer voor realisme maar in GT sports vrij zinloos met al die race auto’s. Die hebben meestal gewoon flippers aan boord.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Stuurwielen draadje

Bericht door Joël D. » 22 nov 2017, 19:51

Toch maar op de budget toer gegaan, net voor 80 Euro een T150 RS (geen pro helaas) gekocht. Nog even wat uitvogelen met een mod zodat hij wat realistischer remt.


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten