Problemen met videokaart

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Problemen met videokaart

Bericht door Bram » 27 aug 2008, 00:04

De fan van mijn ATi Radeon 3870 X2 begint irritant te ratelen. Ik heb een Zalman koeler gekocht, maar deze past niet op de X2, omdat die 2 processoren heeft, lekker snugger van me :stom:

Er hangen 4 120 mm fans in de kast en samen met de ATi fan wordt de kaart onbelast toch nog een 60 graden. Net toen de kap een tijd los was zelfs 72 graden en met de kap dicht tijdens een spelletje BF2 75 graden.

Bij welke temperaturen loopt de kaart schade op?

Ik heb de kaart (nog) niet overgeklocked, ga ik nu ook zeker niet doen vanwege de garantie.

Wat te doen? Gaat men garantie verlenen enkel om een ratelend ventilatortje, of zijn de temperaturen ook aanleiding om de kaart te vervangen of repareren?

Kaart is 4 maanden oud en gekocht in Friesland, wat zeker een rol kan spelen vwb de kwaliteit :nana:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Knot » 27 aug 2008, 08:07

Gewoon onder garantie lijkt me....

Liever overclocken dan zelf de koeler vervangen als je het over behoud van garantie hebt! ;)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Problemen met videokaart

Bericht door MartijnGizmo » 27 aug 2008, 08:50

Valt toch wel mee qua temperatuur? Misschien even neuzen bij het computerclubje van Femme...

Gebruikersavatar
Jochem Vaartjes
Berichten: 420
Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Jochem Vaartjes » 27 aug 2008, 10:20

Gewoon mee teruggaan. Je mag toch zeker wel verwachten dat een videokaart in die prijsklasse rammel vrij blijft?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Mari Oh Oh! » 27 aug 2008, 10:28

Een 3870(non x2) wordt ook gauw 70 graden. Dit kan je beperken door een bios-update te doen, maar dan gaat hij wel meer kabaal maken. Tot zover niks aan de hand dus. Alleen die rammel is niet goed. Ik hoop alleen niet dat je hem er al af hebt gehad, want dan loop je kans dat je garantie weg is.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Problemen met videokaart

Bericht door WJ » 27 aug 2008, 13:14

Ati's kaarten lopen best wel warm.
Ik heb de 4870 pas gekocht, deze was idle 75 en load richting de 90 geloof ik.
Heb er toen ook een zalman VF1000 op gegooit. (standaard fan is niks op hogere RPM) Is A stiller en b draait die nu 50 en 60graden.


Als je fan nu al herrie begint te maken dan gaat het van kwaad to erger..
Gewoon mee terug.


Volgensmij heeft Thermalright ook wel oplossingen voor dual GPU's.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Bram » 27 aug 2008, 13:54

Mari Oh Oh! schreef:Een 3870(non x2) wordt ook gauw 70 graden. Dit kan je beperken door een bios-update te doen, maar dan gaat hij wel meer kabaal maken. Tot zover niks aan de hand dus. Alleen die rammel is niet goed. Ik hoop alleen niet dat je hem er al af hebt gehad, want dan loop je kans dat je garantie weg is.
Tuurlijk heb ik wel de fan al van de kaart gehad, anders was ik er ook niet achter gekomen dat m'n Zalman niet past :hosanna:

Maar het koelblok zit weer op de kaart en er is geen verzegeling gebroken ofzo.

Anyway, bij Thermalright zie ik geen koelers die passen op een 3870 X2. Heb de leverancier van de videokaart al gemaild en wacht op antwoord...Vind dit eigenlijk niet kunnen...

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Metchu » 27 aug 2008, 14:35

dude, geowon teruggaan voor garantie! doen ze echt niet moeilijk om! :)

check dit maar eens :D (5 jaar geleden :P )

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/852440/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Bram » 27 aug 2008, 16:41

Probleem is dat de winkel geen telefoonnummer heeft staan op de website.

http://www.friesland-computers.nl/

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Metchu » 27 aug 2008, 16:47

mailen en terugsturen gewoon!

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Problemen met videokaart

Bericht door Mari Oh Oh! » 28 aug 2008, 12:17

partyondude schreef:
Mari Oh Oh! schreef:Ik hoop alleen niet dat je hem er al af hebt gehad, want dan loop je kans dat je garantie weg is.
Tuurlijk heb ik wel de fan al van de kaart gehad, anders was ik er ook niet achter gekomen dat m'n Zalman niet past :hosanna:

Maar het koelblok zit weer op de kaart en er is geen verzegeling gebroken ofzo.
Dat vermoeden had ik al, alleen had het kunnen zijn dat je op het laatste moment zag(/las/realiseerde) dat het niet kon.

Anyway, als het niet zichtbaar is dan is het geen enkel probleem. Bovendien heb je een goede verklaring. Het zou pas een probleem worden als de kaart zelf niet goed is en ze er achter komen dat je ermee hebt lopen prutsen(bijv. OC of andere koeler).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 49 gasten