Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door Dennis Cavallino » 28 okt 2007, 22:02

Afgelopen week hebben mijn vriendin en ik gekeken naar een leuk alternatief voor onze 535. De Saab 900 Classic (turbo) of Saab 9000 (turbo) staan in de prijsklasse van 2000-4000 euro wel bovenaan. Maar we wilden ook wel wat alternatieven bekijken, aangezien er op dit moment geen echte fraaie exemplaren te koop staan die precies voldoen aan ons wensenlijstje.

Dus ga je zoeken...

.. en zoeken


En kom je eigenlijk tot de conclusie dat er niets is. :)

Totdat je voor de gein gaat zoeken op 306 XSI/GTI. We vonden de Le Mans versie, daarvan staan er diverse te koop op Marktplaats.

Zaterdag hadden we onze lijst van 306-jes uitgeprint, inclusief wat S16 Le Mans exemplaren, een blauwe S16 met leer en een zwarte S16 met volledig leer.

Degene die we het liefst wilden zien viel al direct af. Want ik had voor zaterdag een 'afspraak' gemaakt. Bel ik die garage op, zeggen ze doodleuk dat ze gesloten zijn. Wtf! Er zaten wel wat haken en ogen aan die auto, zoals een km-stand van 180k, met een tellerstand van 70k en geen apk sinds 2004 (vorige eigenaar had iets te verbergen?). De auto staat al lang te koop. Eerst voor 3750, nu voor 2950. Ik weet niet of ik er nog langsga, het kan natuurlijk zo zijn dat de auto verder prima is.

Toen de volgende gebeld, die blauwe S16. Stond te koop voor een heel laag bedrag: 1950,- met slechts 150k op de teller. Bij een garage. Was al verkocht, logisch gezien de km-stand en prijs. Toen ik donderdag belde was ie er nog. Jammer, ik had hem graag irl bekeken.

306 Le Mans
Toen maar direct naar de andere Le Mans. Deze staat in Voorschoten, dichtbij huis dus. De eigenaar had al gezegd dat 'ie niet aanwezig zou zijn, maar dat hij zou melden dat we langskwamen. Hij stond daarom vooraan in de showroom. Eerste indruk: nette kar. Niets mis mee.

Ik was al gewaarschuwd dat het alcantara deel van de stoele wat versleten zou zijn. Dat klopte, mijn vriendin vond dit het definitieve afkraakpunt van de auto. Alcantara is gewoon NIET mooi meer na 180.000 km.

Desondanks waren we toch wel gecharmeerd van de auto. De rode kleur moesten we irl zien, en viel niet tegen, maar we werden er ook niet wild van. Liever een zwarte auto met zwart leer.

Toch even een rondje gereden (15 km), omdat de verkoper daarop aandrong. Eerst voor 10 euro getankt, want dat ding stond echt ver in het reserve. :( Slechte zaak als je de auto voor een proefrit meegeeft. Aan de andere kant doe ik er niet moeilijk over. Als je die auto uiteindelijk koopt boeit dat natuurlijk niet.

Max 4000 rpm gereden. De auto werd ook geprezen als 'Kanon'. Ik haat dat soort teksten, maar goed, wij wilden weten hoe die auto is als je rustig rijdt. Dat ie ook leuke prestaties neer kan zetten geloof ik altijd wel tijdens een proefrit, dat komt wel als je hem koopt. Echter was de tankdop dichtgemaakt met een pleister en schoot de tankdop tijdens het rijden daarna steeds open. Zoiets zou zo'n garagebedrijf best even mogen fixen voordat ze een auto als deze te koop zetten als duurste op marktplaats.

De auto reageerde bij rustig rijden echter niet lekker op het gas. De koppeling voelde ook niet meer fris aan. De combinatie van die twee zorgden nogal voor een klungelige bediening van mij. En de auto maakte veel herrie uit het vooronder. Remmen ging zoals in de Lada, heel schokkend. Alsof een deel van de schijven vet waren.

Wat ik bij de 306 zelf erg storend vind, maar minder erg dan in een Xsara, is de pedaalbox. Sowieso zijn die pedalen klein en verre van fijn, maar met de neus van mijn schoenen (dunne neus nota bene) raak ik altijd iets bij gas los, rem los, koppelingloslaten etc. Je schoenen slijten op de neus daardoor en het is gewoon irritant. Iets anders wat irritant is, is dat de stoelleuningen niet solide aanvoelen. Ze zitten ietwat los. Daarnaast zat de bijrijdersstoel helemaal los tijdens het rijden. Maar dat is vast te verhelpen.

Maar goed, we hebben een rondje gereden. We hebben een indruk gekregen en dat viel gezien de staat van de auto wat tegen, maar dit was pas de eerste 306 S16 die we reden, dus geen referentie.

XSI S16 zwart met zwart leer:

Daarom vandaag met een zwarte S16 met zwart leer gereden en open dakje. Zag er op de foto's erg mooi uit. Alleen volgende RDW gegevens was de auto afgelopen week overgeschreven en ging 'ie nu weg 'wegens gezinsuitbreiding'. Erg vaag. Maar de uitleg kwam later (stond eerst op naam van zijn broer).

Anyway, wij een afspraak gemaakt gisteren, vandaag gelukkig afgesproken ipv gisteravond in het donker. Want er zaten flink wat gebruikssporen op de auto. Krassen, stukken lak weg, gril en plastic stuk onder koplampen waren weg. Er hingen van die geurkerstbomen aan de binnenspiegel. De auto was verlaagd. We reden een kort rondje, de eigenaar wilde ons zelf laten rijden, maar het was te koud om hem te laten staan, dus we hebben hem achterin meegenomen. Ik moest maar het gas intrappen van hem.

Maar het viel me juist in positieve zin op dat deze S16 onderin WEL wakker was. Tot 3000 rpm was de auto heel makkelijk langzaam te rijden, iets wat ik erg prettig vind en Marijke ook. Dit was een 306 die 'rijdt' als de 535. Bij wijze van spreken.

Als 'ie nou in de staat was geweest als die Le Mans, dan waren we verkocht geweest. Ware het niet dat dit exemplaar verder redelijk 'af' was. Voorbandjes waren kaal, het stuur stond scheef (kan daarmee te maken hebben) en de eigenaar had het maar over de indrukwekkende prestaties.

Misschien dat het doorgassen wel als voordeel had dat deze beter liep dan de wellicht wat ingeslapen versie in Voorschoten.

Volgens de eigenaar lag het aan een betere brandstofdrukregelaar. Zou kunnen...

We mochten de auto wel meenemen voor de prijs die wij hadden gezien toen we belden. 2250. Hij had door de vele telefoontjes de prijs opgeschroefd naar 2750. Beide bedragen is de auto in mijn ogen niet waard, ondanks de motor, het dakje en het leer.

In ieder geval weten we dat we de 306 S16 nog niet helemaal van onze lijst schrappen. Maar het zal uiteindelijk wel een Saab worden. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 22:40

Saa(i)b :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 29 okt 2007, 01:10

De 306XSi is wel een hele leuke wagen maar het valt en staat natuurlijk met staat waarin zo'n verkeert. Jaren geleden eens gereden in een XS (geloof ik) die net bij de lease was ingeleverd dus een auto van een jaar of 3/4 oud. Heerlijke wagen om te rijden en stuurde erg lekker.

Een 900Classic staat wel hoger bij mij op de lijst en met name omdat ze waarschijnlijk wat beter zijn behandeld :wink:

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Bericht door indobesar » 29 okt 2007, 06:52

Leuk dat je uiteindelijk bij een Peug terecht komt en niet de minste. De S16 zijn allemaal imports, ik zou persoonlijk kijken naar een GTI-6, zeker de S2 of S2 als dat budgettair haalbaar is. Modernere en zuinige motor icm 6bak is heerlijk.
De 'kwaaltjes' die je opnoemde zijn zeker exemplarisch en duidt op mindere exemplaren imho. Er stond onlangs nog een mooie goudkleurige GTI-6 te koop op peugeotgticlub.nl. Volgens mij net verkocht, maar er komen met de tijd wel nette exemplaren voorbij.

suc6 met de zoektocht. :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 29 okt 2007, 08:10

Mooi verslag, 306 GTI 6 moet een erg goed sturende auto zijn voor zijn tijd.

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 29 okt 2007, 10:57

@Indobesar: Die goudkleurige heb ik gezien, prijs was laag, maar die kleur... blergh, die hoef ik Marijke niet te laten zien. We zagen zaterdag ook een goudkleurige 306 (1.4 ofzo) en dat vind ze helemaal niets. Ik ook niet trouwens.

Je geeft aan dat ik kan kiezen tussen S2 of S2?? Wtf bedoel je? :)
De Le Mans versies die wij hebben gezien waren heel toevallig wel origineel NL. Geen import (ik check altijd RDW gegevens). Overigens boeit import mij helemaal niets. Je gaat niet naar het buitenland om SLECHTE auto's te importeren, maar wel om GOEDE auto's te importeren.

Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 29 okt 2007, 11:04

Zo denkt niet iedereen er over...
Slechte, lees goedkope, auto's halen en met winst hier verpatsen.
Gebeurt(de) maar al te vaak.

BelgianRally
Berichten: 93
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:33
Locatie: Kortemark, Belgium
Contacteer:

Bericht door BelgianRally » 29 okt 2007, 13:18

Vorige week in Malmedy met Luigi gesproken (voor de mensen die aanwezig waren) en hij vond de 306 GTI één van de leukste wagens dat ze ginder gehad hebben

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Bericht door indobesar » 29 okt 2007, 14:13

Dennis Cavallino schreef:@Indobesar: Die goudkleurige heb ik gezien, prijs was laag, maar die kleur... blergh, die hoef ik Marijke niet te laten zien. We zagen zaterdag ook een goudkleurige 306 (1.4 ofzo) en dat vind ze helemaal niets. Ik ook niet trouwens.

Je geeft aan dat ik kan kiezen tussen S2 of S2?? Wtf bedoel je? :)
De Le Mans versies die wij hebben gezien waren heel toevallig wel origineel NL. Geen import (ik check altijd RDW gegevens). Overigens boeit import mij helemaal niets. Je gaat niet naar het buitenland om SLECHTE auto's te importeren, maar wel om GOEDE auto's te importeren.

Just my 2 cents.
Dat moest natuurlijk een S3 zijn :wink:
Hmm, De 306 is in Nl namelijk nooit geleverd als S16, maar altijd als GTI of GTI-6(latere uitvoeringen).
Import hoeft ook niet per saldo beter te zijn, maar zit er nl. wel een verschil in uitrusting tussen een duitse "GTI" en een Nederlandse "GTI". Zo is de GTI vaak luxer uitgevoerd dan een S16.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 29 okt 2007, 14:33

De Le Mans versies zijn toch echt in NL geleverd hoor. En de S16 als XSI ook. Kan me nog allerlei testritten herinneren in autobladen en dat die auto's bij de dealers stonden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 29 okt 2007, 15:51

S16 van 94-96. Kan nog weleens kijken of ik de Autovisie ervan kan vinden.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 29 okt 2007, 20:27

Peugeot 306, als ik er mee had gereden voordat ik me Megane 16v kocht, had ik die ws gekocht. Auto verraste me toendertijd qua sturen/rijden/bochten echt op een positieve manier. Voor het geld dat je er voor uittrekt moet volgens mij makkelijk een nette xsi te vinden zijn. Al eens bij Coops oid gekeken, had er vroeger altijd wel een paar staan.

Elco
Berichten: 235
Lid geworden op: 06 jul 2006, 00:30

Bericht door Elco » 30 okt 2007, 14:49

2.0 16v xsi = 120 pk
2.0 16v s16 = 155 pk
s16 le mans is met half leer alcantara s16 typeaanduiding en carbon look sticker dashbord :D (jawel!)
gti = 167 pk

Zelf ook een originele nederlandse s16 le mans gehad. Is een lekkere auto om naar de 7000 toeren te knallen, vanaf de 4000 komt hij los. tot de 170-180 in 4e versn ging het vlot daarna was het wel kruipend verder. Veel plezier van gehad. Het gewicht van 1100 kilo is ook wel fijn, maakt zo'n auto echt serieus snel op b-weggetjes.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door mrbbs » 09 okt 2019, 16:07

Ben naar zo'n ding aan het kijken. Iemand die toevallig weet waar ik moet op letten als ik ga kijken? Buiten de normale zaken dan voor een auto op die leeftijd?
Weet iemand misschien een net exemplaar staan die zowel technisch als optisch ok is?

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door Wout309t » 09 okt 2019, 16:28

Zoek je specifiek de 155pk S16?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door mrbbs » 09 okt 2019, 16:48

Nee eigenlijk de GTI-6, de meest krachtige dus. Ik dacht dat de 306 rallye enkel in RHD beschikbaar was voor de UK market? Of is het zo dat deze ook beperkt geleverd zijn aan Spanje?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door Joy » 09 okt 2019, 17:00


Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door mrbbs » 09 okt 2019, 18:42

Ziet er inderdaad een mooi exemplaar uit. Heb ik zaterdag een afspraak voor. :df:

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door mrbbs » 09 okt 2019, 18:43

Vraag mij alleen af of het standaard al iets is, of als ik weer een projectje zal mogen opstarten.. Ik denk al aan kortere eindoverbrenging, sper,..

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door Paskal » 09 okt 2019, 18:54

Wat een enorme bak geld voor die GTi. Hou er rekening mee dat je daar flink op af gaat schrijven want de markt voor 306-jes is zeeer klein. Vriend van me heeft meer dan een half jaar geleurd met zijn 306 GTi. Was kwalitatief netjes opgebouwd voor het circuit met kooi, kuipen, ander onderstel, aangepaste remmerij etc. maar ook prima mee heen en terug naar de Ring te rijden. Na 6 mnd onlangs voor 3k verkocht....

Wegligging is standaard al erg goed, laat staan als je hem upgrade. Zitpositie vond ik standaard wel verre van prettig. Versleten achteras kom je nog wel eens tegen dus even goed kijken of de wielen er recht onder staan.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door mrbbs » 09 okt 2019, 19:20

Eigenlijk is dit wat ik wil:

https://www.youtube.com/watch?v=uBdM7ByN-Is

Wat is een prijs dat je mag geven voor dergelijke wagen dan Paskal?

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door SlowCo » 09 okt 2019, 20:05

mrbbs schreef: 09 okt 2019, 19:20 Eigenlijk is dit wat ik wil:
Nee hoor. Jij lijkt me zo'n typische ADHD'er die twee dagen nadat hij een nieuw speeltje heeft alweer op zoek is naar wat nieuws. Hoe vaak heb je nu al gevonden en ge/verkocht wat je "eigenlijk wil"...? https://spreekwoorden.nl/spreekwoord/he ... et-vermaak
Misschien is het goedkoper om eens naar een psycholoog te gaan om er aan te werken wat langer tevreden te zijn met wat je hebt.... :ongeveer als: :tooth: :df:

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door Wout309t » 09 okt 2019, 20:06

Voor onder de 3k moet je een redelijke kunnen kopen. Werk heb je toch altijd aan zo'n ding, of ie nu 3 of 6k kost. RFS motor heeft een distributie riem waarvan ze de vervangingsinterval flink teruggeschroefd hebben nadat ze snel bleken te breken. Let daar dus op. Achteras zoals hierboven al vermeld: veel camber betekent rotte as.
Verder in de basis prima auto's.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door HarryC » 09 okt 2019, 22:25

Gewoon de rfs in een 205 knutselen met een 5 bak van de xsara vts, dan een turbo erop of een supercharger.
Been there, done that :swinging:

Maar standaard eigenlijk prima, heb er ook een gehad, dikkere stabies eronder, frisse as met rubbers en dan is het al prima.

Maar 306gti markt is dood, 3 tot 3,5 K voor prima exemplaar is dik betaald.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Peugeot 306 S16 (Le Mans)

Bericht door mrbbs » 11 okt 2019, 08:47

SlowCo schreef: 09 okt 2019, 20:05
mrbbs schreef: 09 okt 2019, 19:20 Eigenlijk is dit wat ik wil:
Nee hoor. Jij lijkt me zo'n typische ADHD'er die twee dagen nadat hij een nieuw speeltje heeft alweer op zoek is naar wat nieuws. Hoe vaak heb je nu al gevonden en ge/verkocht wat je "eigenlijk wil"...? https://spreekwoorden.nl/spreekwoord/he ... et-vermaak
Misschien is het goedkoper om eens naar een psycholoog te gaan om er aan te werken wat langer tevreden te zijn met wat je hebt.... :ongeveer als: :tooth: :df:
Haha, je hebt wel gelijk. Als ik een auto éénmaal ken en die heeft geen geheimen meer is de fun er ook van af. Al zijn er uitzonderingen, heb 4 jaar een GT86 gereden en nu al 2.5j een BRZ. Ook mijn EVO's heb ik jaren gehad. Het kan dus wel..
Bij aankoop van nieuwe auto's vind ik het altijd moeilijk om echt te weten als een auto je triggert of niet.. en als je dan te snel beslist dan heb je voor waar ik al meermaals heb voor gehad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten