Renault Alpine A110

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Alfata » 26 jul 2018, 11:15

Tom schreef: 26 jul 2018, 10:57 Mijn mening:
- De bouwkwaliteit is bij Porsche heel goed, alles is goed doordacht en zit goed in elkaar.
- Het interieur is van hoge kwaliteit qua materialen, geen kraakjes en alles is mooi afgewerkt.
- Onderstellen doen ze heel goed, denk met name door een hele knappe af-fabriek afstelling. Ik kan niet goed onder woorden brengen waarom, maar mix comfort/sportiviteit + mix voorspelbaar/speelsheid vond ik heel goed gedaan. In racerij winnen ze volgens mij ook veel ondanks concurrenten op het veld met meer vermogen.
- Motoren, met name flat-6, bouwen kunnen ze ook goed. Los van problemen in verleden en het spul uit de hogere modellen (wat bij VAG uit de rekken komt?).

Die combinatie goed doen kom je bij weinig(/geen?) andere merken tegen. Zo'n Shelby is een lekkere kar en geweldige V8, maar qua interieur en bouwkwaliteit geloof ik geen match. Maar mensen die een Mustang kopen boeit dat ook niet. Beste is niet leukste uiteraard. Zie Audi... redelijk zaaddodende auto's omdat ze alles zo perfect doen. Voor velen zal een Porsche ook te klinisch en saai zijn, maar toch denk ik dat ze qua bouwkwaliteit/interieur/onderstel/motoren tot de beste behoren.
De bouwkwaliteit zal prima zijn, al vind ik Porsche interieurs, zeker de 718 en 911, erg gedateerd ogen. Met betrekking tot het onderstel: eens. Het heeft een bepaalde lichtheid en zal je nooit volledig verrassen. Dat is zeer knap gedaan. Flat 6: geweldig inderdaad. De gt3 is simpelweg fantastisch.

Maarrrrr, er zijn meer merken met fantastische onderstellen. Lotus, Ferrari, Corvette, McLaren etc. Alleen volgen die een ander pad. De Amerikaanse merken bijvoorbeeld: niet dat vederlichte, maar juist het brusque, gevoel van werken, etc. Ferrari doet het juist weer door zeer lichte, maar mega scherpe besturing. Er zijn veel merken, zeker Lotus en Ferrari, die hun aanpak, net als Porsche, tot in den treuren hebben geperfectioneerd. Alleen met een ander uitgangspunt.

Het is maar net waar je naar op zoek bent.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Tom » 26 jul 2018, 12:01

Alfata schreef: 26 jul 2018, 11:15
Maarrrrr, er zijn meer merken met fantastische onderstellen. Lotus, Ferrari, Corvette, McLaren etc. Alleen volgen die een ander pad. De Amerikaanse merken bijvoorbeeld: niet dat vederlichte, maar juist het brusque, gevoel van werken, etc. Ferrari doet het juist weer door zeer lichte, maar mega scherpe besturing. Er zijn veel merken, zeker Lotus en Ferrari, die hun aanpak, net als Porsche, tot in den treuren hebben geperfectioneerd. Alleen met een ander uitgangspunt.

Het is maar net waar je naar op zoek bent.
Dat laatste: dat sowieso!

Maar je hebt het nu over alleen het onderstel. M'n stelling was dat er weinig merken zijn die in alles goed zijn, en dat ze ook niet de kwaliteiten in huis hebben om zowel bouwkwaliteit/interieur/motor/onderstel op hoog niveau te ontwikkelen. Bij Lotus zijn ze goed in onderstellen (worden ook door andere merken ingehuurd meen ik), maar is qua bouwkwaliteit en interieur best kut (en motoren bouwen ze sowieso niet zelf). Ferrari behoort motorisch tot de top, onderstellen schat ik ze ook hoog. Interieur en mooi leer is ook aan ze besteed (het moet er mooi uit zien), maar qua afwerking weer iets minder doordacht. Corvette is bruut maar in alles wat minder verfijnd. McLaren vind ik ook wel een merk dat op alle genoemde punten goed scoort. De twee merken (Ferrari en McLaren) die de kwaliteiten in huis hebben zijn beide alweer uit een hoger segment. Porsche is vanaf 70K te koop en heeft over de hele modellenreeks een bepaalde consistentie qua kwaliteit. Ik vind het wel knap.
(Nadeel van alles goed doen is dat het 'klinische' gevoel op de loer ligt. Zie Audi en McLaren in het begin ook, al komen die modellen ook wat meer los na kritieken...)

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Alfata » 26 jul 2018, 13:07

Tom schreef: 26 jul 2018, 12:01
Alfata schreef: 26 jul 2018, 11:15
Maarrrrr, er zijn meer merken met fantastische onderstellen. Lotus, Ferrari, Corvette, McLaren etc. Alleen volgen die een ander pad. De Amerikaanse merken bijvoorbeeld: niet dat vederlichte, maar juist het brusque, gevoel van werken, etc. Ferrari doet het juist weer door zeer lichte, maar mega scherpe besturing. Er zijn veel merken, zeker Lotus en Ferrari, die hun aanpak, net als Porsche, tot in den treuren hebben geperfectioneerd. Alleen met een ander uitgangspunt.

Het is maar net waar je naar op zoek bent.
Dat laatste: dat sowieso!

Maar je hebt het nu over alleen het onderstel. M'n stelling was dat er weinig merken zijn die in alles goed zijn, en dat ze ook niet de kwaliteiten in huis hebben om zowel bouwkwaliteit/interieur/motor/onderstel op hoog niveau te ontwikkelen. Bij Lotus zijn ze goed in onderstellen (worden ook door andere merken ingehuurd meen ik), maar is qua bouwkwaliteit en interieur best kut (en motoren bouwen ze sowieso niet zelf). Ferrari behoort motorisch tot de top, onderstellen schat ik ze ook hoog. Interieur en mooi leer is ook aan ze besteed (het moet er mooi uit zien), maar qua afwerking weer iets minder doordacht. Corvette is bruut maar in alles wat minder verfijnd. McLaren vind ik ook wel een merk dat op alle genoemde punten goed scoort. De twee merken (Ferrari en McLaren) die de kwaliteiten in huis hebben zijn beide alweer uit een hoger segment. Porsche is vanaf 70K te koop en heeft over de hele modellenreeks een bepaalde consistentie qua kwaliteit. Ik vind het wel knap.
(Nadeel van alles goed doen is dat het 'klinische' gevoel op de loer ligt. Zie Audi en McLaren in het begin ook, al komen die modellen ook wat meer los na kritieken...)
Vooral dat, want dat is juist waar Porsche, zeker de 718 gewoon niet goed op scoort. Het is toch een wezenlijk onderdeel van een sportwagen.
De geleverde kwaliteit vind ik overigens ook knap hoor. Ook de consistentie daarin. Ik hoop alleen niet dat Porsche een dood einde tegen komt, maar zichzelf wel opnieuw blijft uitvinden.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 10 aug 2018, 21:57

mrbbs schreef: 25 jul 2018, 13:15 Komt straks ook een 300pk versie die 50kg lichter is. Met aangepaste dempers.
Ik heb de mijne inmiddels geannuleerd.
Who says? Ze kunnen nu al amper de orders voldoen van de Alpine A110... Nu eentje bestellen is 15 maanden wachten. Wat en hoe gaan ze dan voor 2020 een sportievere 300pk versie er nog tussen steken in die productielijn? Dat er ooit een sneller (en duurder) exemplaar komt, kan best zijn...maar een lancering hiervan dat zie ik persoonlijk niet gebeuren voor 2020. Dus "straks" lijkt me iets te optimistisch ;)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door mrbbs » 11 aug 2018, 21:55

Met straks bedoel ik de voorstelling, is een relatief begrip :) Zal inderdaad 2020 worden voordat je hem inderdaad zal hebben.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 12 aug 2018, 13:50

Vlug dit topic even kort doorgenomen...het verbaasd me dat er op een forum als driving fun zo op het eerste zicht weinig liefde is voor de nieuwe A110. Mijn vriendin was/is er in geïnteresseerd als haar volgende wagen en ik ben mee een uurtje gaan test rijden met haar. Ze is aan het twijfelen tussen een Boxster/Cayman 2.0 (PDK) en de Alpine A110. De Alpine A110 is qua nieuwprijs vergelijkbaar met mijn manuele M2 en met een 718 met de nodige optie's (zoals PDK).

Mijn eigen wagenpark bestaat momenteel uit een M2 & Z4M roadster, maar ik heb wegens omstandigheden (en lieve petrolhead vrienden) qua compacte en lichtere sportwagens ook al met een 981 Cayman GTS, 981 GT4, 997 GT3 RS, Lotus Elise, Exige, Z4M, enz gereden op straat en circuit (Nurburgring). Met die wagens in mijn achterhoofd kan ik al wel een beetje een vergelijking maken tegenover de nieuwe Alpine A110 waar ik recent ook mee heb gereden en eigenlijk zeer enthousiast over was. De Alpine verdeler zelf was ook zeer informatief en zeer behulpzaam in al onze vragen.

Eerst en vooral; ik vind de A110 er in het echt er heel leuk uitzien (ik had hem al gezien in Geneve 2017). Het is niet echt een oogstrelende beauty (snuit heeft ook iets Toyota Celica van de jaren 90 voor mij) , maar het is best een lekker ding. Op straat tussen normale wagens is hij echt geestig en vooral redelijk uniek qua look in het straatbeeld. Het is sowieso niet de zoveelste Boxster of Cayman en geloof me; de regio waar wij wonen denk je soms van dat een 911, Cayenne, Panamera, Boxster of Cayman echt niets kost….sinds kort ook de RS6 die er wat is bijgekomen als nieuwe hebbeding dat je overal ziet (heeft de plek van de R8 precies ingenomen). Wat ik dus bedoel is; de Alpine A110 is niet weer de zoveelste 981 of 718 en dat vind ik op zich al een zeer goed ding. Het is origineler, unieker….toch wel iets voor mensen die iets meer out of the box willen denken en iets individualistischer zijn in hun autokeuze los van het logo op de mororkap (in dat prijssegment van sportieve tweezitters wel te verstaan).

Van al de wagens waar ik reeds mee heb gereden deed de Alpine A110 mij het meest denken aan de Lotus Elise, maar dan met veel meer comfort en veel geraffineerder voor dagelijks gebruik. Qua rijgevoel gaf het mij echt een soort van Elise gevoel, maar dan minder extreem. De Alpine rijdt echt zoveel anders als de meeste recente sportwagens. Het rijgevoel door het lage gewicht in combinatie met de middenmotor heeft echt iets uniek in deze tijd van moderne sportwagens met meestal veel vermogen.

Ik ben normaal gezien geen fan van een 4 cilinder turbomotor qua sound en karakter (ik ben rechtstreeks van mijn M2 achter het stuur van de Alpine gekropen)….maar in een wagen met dit gewicht en deze opzet vond ik de motor en de sound wel allemaal zeer goed bij elkaar passen al geheel. Het had zo iets speels en niet te serieus. Komende van mijn M2 was de sound van Alpine wel een pak minder, maar dat is logisch als je van 6 naar 4 cilinder gaat…maar op zicht paste het wel bij de wagen. In comfort stand mocht hij weel ietsje stiller nr mijn gevoel (maar dat vind ik mijn M2 ook). Ik verwachte hier eigenlijk geen zwaar klinkende 6 cilinder motor in....en de 1.8L heeft ook zijn fiscale voordelen.

Op papier is de Alpine A110 sneller dan mijn manuele M2…maar door het hogere koppel en de redelijke directere aanspreekbaarheid van het vermogen van de N55 motor voelde de Alpine zeker niet sneller aan dan mijn M2. Alpine voelt echt als een turbomotor en mijn M2 voelt in vergelijking ietje meer atmosferisch aan, met een naar mijn gevoel hoger maximum toerental. De push van de 1.8 motor is veel minder aanwezig in de Alpine. Wat de Alpine en de M2 wel gemeenschappelijk hebben is de fun bij normale snelheden en de Alpine steekt daar echt boven uit. Ik denk persoonlijk dat die op een circuit als de Nurburgring minder is als mijn M2 qua efficiëntie (niet qua fun). Maar op straat is die zo veel fun, zonder echt hard te moeten gaan en vooral hij voelt speciaal en uniek aan.

Het interieur van de Alpine is voor mij echt wel zeer ok, voelt minder kwalitatief als Porsche en meer plastiekerig...maar het is niet storend en ze moeten ergens wat geld besparen. Het is vooral het infotainment en de knoppen eronder die het minst kwalitatief overkomen en het minpunt zijn. Beetje spijtig dat hij enkel met dubbele koppeling te krijgen is; maar in deze tijd snap ik wel hun keuze qua maar 1x versnellingsbak goed ontwikkelen. In EU zijn er ook maar zeer weinig manuele M2’s nog verkocht en in mijn eigen BMW garage ben ik misschien wel de enige, dus die manuele markt is klein. De versnellingsbak is eigenlijk zeer ok; niet op het niveau van de PDK in een 981, maar slechter als een DKG in een M2/M3 vond ik hem ook niet.

Ik heb nog niet met de 718 Boxster/Cayman 2.0 gereden...dat de motor reteslecht klinkt heb ik al zelf mogen aanhoren...maar er mee rijden is er nog niet van gekomen (deze maand eens regelen). Voor mijzelf zou ik naar mijn gevoel “nog” niet met het idee van een 2.0L 4 cilinder Porsche kunnen leven. Zeker als ik weet hoe fantastisch ik de 981 Cayman GTS vond qua algemeen beleving (GT4 is de max, maar dat is appelen met peren vergelijken). Misschien rijdt de 718 wel fantastisch…ik weet het niet…maar mij spreekt de wagen op papier echt niet aan...

Ik vind een typische 4 cilinder instap Porsche zo saai qua keuze. In de keuze A110 vs 981….sowieso direct de 981…maar bij de 718 (en zeker de 2.0), zou ik toch de Alpine A110 nemen ipv een kale 4 cilinder instap Cayman. Tenzij het perse een nieuwe roadster moet zijn, dan is de keuze eenvoudig en is het sowieso een Boxster....of de 2019 Z4.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door MarkS » 12 aug 2018, 17:32

Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 12 aug 2018, 17:55

Nog vergeten bij te melden dat buiten de zeer hoge fun factor (op straat) het comfort van de Alpine A110 ook top is. De ophanging is voor straatgebruik comfortabeler als mijn M2, maar de gripgrens van mijn M2 is dan weer hoger.

Het handige is; dat veel wagens die ik heb test gereden op straat exact dezelfde “afgelegen” route hebben gedaan...zo gaat vergelijken ook beter.

Mijn opdracht als autoliefhebber is nu mijn vriendin stimuleren een A110 te reserveren (wachtijd is nu 15 maanden vr een Légende) ;)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door mrbbs » 12 aug 2018, 23:25

Franzino schreef: 12 aug 2018, 17:55 Nog vergeten bij te melden dat buiten de zeer hoge fun factor (op straat) het comfort van de Alpine A110 ook top is. De ophanging is voor straatgebruik comfortabeler als mijn M2, maar de gripgrens van mijn M2 is dan weer hoger.

Het handige is; dat veel wagens die ik heb test gereden op straat exact dezelfde “afgelegen” route hebben gedaan...zo gaat vergelijken ook beter.

Mijn opdracht als autoliefhebber is nu mijn vriendin stimuleren een A110 te reserveren (wachtijd is nu 15 maanden vr een Légende) ;)
Succes met de verdere keuze! Tof dat jullie voor de niet voor de handliggende keuze durven gaan.
Normaal ga ik mijn slot voor een a110 afzeggen. Je zou die van mij kunnen overkopen. Heb je de wagen in de eerste helft van 2019.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Fabian » 13 aug 2018, 04:39

In NL is een slot overkopen onmogelijk iig. Juist on de handel daarin te voorkomen. Cancel je dan deelt Alpine hem toe aan een reeds eerder bestelde klant.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door mrbbs » 13 aug 2018, 08:24

Je kan die fase ook uitstellen tot het moment van levering, dan omzeil je dat. ipv hem zelf in te schrijven laat je hem dan inschijven op naam van de nieuwe koper.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 13 aug 2018, 08:41

mrbbs schreef: 12 aug 2018, 23:25
Franzino schreef: 12 aug 2018, 17:55 Nog vergeten bij te melden dat buiten de zeer hoge fun factor (op straat) het comfort van de Alpine A110 ook top is. De ophanging is voor straatgebruik comfortabeler als mijn M2, maar de gripgrens van mijn M2 is dan weer hoger.

Het handige is; dat veel wagens die ik heb test gereden op straat exact dezelfde “afgelegen” route hebben gedaan...zo gaat vergelijken ook beter.

Mijn opdracht als autoliefhebber is nu mijn vriendin stimuleren een A110 te reserveren (wachtijd is nu 15 maanden vr een Légende) ;)
Succes met de verdere keuze! Tof dat jullie voor de niet voor de handliggende keuze durven gaan.
Normaal ga ik mijn slot voor een a110 afzeggen. Je zou die van mij kunnen overkopen. Heb je de wagen in de eerste helft van 2019.
Wat is de hoofdreden dat jij uw slot gaat cancellen en wat komt er in de plaats?

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 13 aug 2018, 08:42

Fabian schreef: 13 aug 2018, 04:39 In NL is een slot overkopen onmogelijk iig. Juist on de handel daarin te voorkomen. Cancel je dan deelt Alpine hem toe aan een reeds eerder bestelde klant.
Is in Belgie ook zo...

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 13 aug 2018, 08:43

mrbbs schreef: 13 aug 2018, 08:24 Je kan die fase ook uitstellen tot het moment van levering, dan omzeil je dat. ipv hem zelf in te schrijven laat je hem dan inschijven op naam van de nieuwe koper.
Klopt!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Joy » 17 sep 2018, 23:15


Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 18 sep 2018, 07:19

Harry weet wel waar hij over spreekt 👌🏽

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door frankie » 18 sep 2018, 09:00

Zag er gisteren eentje rijden bij ons in het dorp op Belgische platen. Compacter in real life dan ik had verwacht. Zo in het straatbeeld tussen de andere auto's is het wel een kek ding.

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Zed240 » 19 sep 2018, 21:30

Laatst twee stuks in het Twentse land zien rijden. Tussen de gewone auto inderdaad echt een toffe auto. Ik vond hem juist minder klein en lieflijk ogen in real life. Het oogt echt als iets bijzonders, erg modern.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Robin » 02 nov 2018, 07:10

Graag eens irl aanschouwen en zo mogelijk rijden, ik denk- in dit bijzondere segment- de leukst rijdende. Ben er wel weg van na alle reviews.
Brandblusser standaard?:)

Gebruikersavatar
ASW
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door ASW » 02 nov 2018, 08:39

Franzino schreef: 12 aug 2018, 13:50
Ik vind een typische 4 cilinder instap Porsche zo saai qua keuze. In de keuze A110 vs 981….sowieso direct de 981…maar bij de 718 (en zeker de 2.0), zou ik toch de Alpine A110 nemen ipv een kale 4 cilinder instap Cayman. Tenzij het perse een nieuwe roadster moet zijn, dan is de keuze eenvoudig en is het sowieso een Boxster....of de 2019 Z4.
Mooi uitgebreid verhaal met af en overwegingen. Is de V6 Exige Roadster niet precies de juiste auto?

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 11 nov 2018, 13:52

Vorige week een leuk evenement gedaan bij Alpine. Een trackday op Zolder voor huidige eigenaars en toekomstige eigenaars. Normaal enkel voor de koper of toekomstige koper in kwestie (ikke dus niet), maar er was nog 1 plekje over…dus als favor van onze Alpine verdeler mocht ik ook mee ;)
Het was top geregeld en echt wel zeer mooie service/klantenbinding van Alpine. Kunnen ze bij BMW M afdeling nog iets van leren. Maar ja die moeten misschien kun kopers, potentiële kopers minder overtuigen. Dit is een sportief merk/model dat na zoveel jaar terug in de markt kom met een klantenbestand dat ze terug moeten opbouwen.

De A110 is sowieso zeer leuk op straat (had ik deze zomer al mee test gereden). Hij was nu ook zeer fun op circuit, niet de snelste (vergelijkbaar met Z4M), maar echt wel dikke fun. Ik miste wel een manuele bak...maar ja; ik ben de dubbele koppeling met 7 korte versnellingen niet echt gewoon. Ik was meer aan het schakelen dan met de Z4M op Zolder en ook meer in de war met wat is nu de juiste versnelling. Moet ik echt aan wennen en het neemt voor mij toch wel wat van de beleving weg...zo op het eerste zicht. Ermee dat mijn persoonlijke droomwagen een 991.2 GT3, 997.2 GT3 RS of GT4 blijft, vanwege de manuele optie nog op deze wagens. Ik was in het paddock aan het praten met een kerel die bij de prototypes Kampioen was in de Belcar. Die zweerde bij rijden met dergelijke versnellingsbakken en al zijn straatwagens waren zo (hij reed wel altijd in manuele stand). Grappig dat ook iemand zoals hem zo een Alpine in Pure versie had besteld en dit dikke fun vond (had ook een Audi R8 met dubbele koppeling in zijn garage staan). Mijn vriendin was zoals verwacht de enige vrouw daar als toekomstige eigenaar…. Voor de rest enkel mannen en vooral ook iets ouder, maar wel echt pure autoliefhebbers.

De vaste Sabelt kuipstoelen van de Pure en Premiere edition zitten fantastisch en zijn op 3 vaste standen (met vijzen) regelbaar. Ik zat in de A110 waar de kuipzetels op laagste stand stonden gevezen. Ik ben 1.82m en zelf met mijn helm op zat ik 100% perfect in deze wagen...echt straf! De Alpine is zeer voorspelbaar en geeft massa’s feedback. Komende van de Z4M en een M2 mocht het misschien wel iets agressiever zijn voor mijn smaak. Van mijn zou hij (op circuit) een 25pk meer mogen hebben vr iets meer die duw in de rug te voelen en misschien daardoor iets agressiever te zijn. Ik hou wel van wagens waar je iets meer moet werken en die wat uitdagender zijn.

De Alpine stond daar volledig origineel qua remmen (met de optie grotere sport remmen) en de standaard Michelin banden. Remmen echt geen klachten over de uithouding en balans...grip was ook zeer ok. Enkel de ophanging is wat zacht voor op een circuit als Zolder en je hebt dus wel wat veel koetswerkbewegingen in de lange bochten. Pak meer als in mijn standaard M2. Die staat echt veel strakker, maar op straat is de Alpine dan weer comfortabeler dan mijn M2. A110 is natuurlijk gewoon een straatwagen en geen circuitbeest. Hier had een regelbare ophanging wel van pas gekomen om ze met een druk op de knop harder te zetten, maar dit zou de wagen weer zwaarder, complexer en duurder gemaakt hebben. Je voelt dat ze de wagen vooral veel fun wouen geven met vooral straatgebruik in het achterhoofd....maar ook perfect mogelijk op circuit. Niet voor de snelste ronde, maar vooral omdat het fun is. Kortweg; de A110 deed het zeer goed en vooral mijn vriendin vond hem dikke fun en het zelf schakelen met de schakellepels achter het stuur was top voor haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 11 nov 2018, 19:34

ASW schreef: 02 nov 2018, 08:39
Franzino schreef: 12 aug 2018, 13:50
Ik vind een typische 4 cilinder instap Porsche zo saai qua keuze. In de keuze A110 vs 981….sowieso direct de 981…maar bij de 718 (en zeker de 2.0), zou ik toch de Alpine A110 nemen ipv een kale 4 cilinder instap Cayman. Tenzij het perse een nieuwe roadster moet zijn, dan is de keuze eenvoudig en is het sowieso een Boxster....of de 2019 Z4.
Mooi uitgebreid verhaal met af en overwegingen. Is de V6 Exige Roadster niet precies de juiste auto?
Exige is Te hardcore als daily...leuke wagen...maar niet voor elke dag. Qua aankoopprijs zit je met een Exige V6 ook iets hoger en ook qua taksen, verzekering, onderhoud, verbruik, enz. Ze wilt sowieso ook automaat met schakellepels en zetelverwarming :gek:
Exige heeft een crappy automaat en zetelverwarming kan je volledig vergeten. Lotus zijn zalige wagens en ik ben persoonlijk echt zot van een Exige V6 als weekend/track car, maar als daily No Way....! Ik vind persoonlijke de beste fun, sportieve en nog handige daily die er is (voor iemand zonder kinderen of honden) de BMW M2...en die heb ik dan ook destijds gekocht ;)

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Franzino » 13 nov 2018, 00:55

In de hele maand oktober zijn in heel Duitsland 1.554 nieuwe sportwagens ingeschreven (info van Auto Motor und Sport). De koploper in de top 10 van oktober bleek verrassend genoeg de A110 te zijn. Ze zijn er blijkbaar in Duitsland fan van en verkiezen hem nu even boven de traditionele Duitse keuze. Blijkbaar zijn de Duitse A110 Premiere Edition kopers deze maand aan de beurt met de leveringen van hun wagens? 438 Alpine’s ingeschreven in 1 maand is echt wel veel, zelfs voor een groot land als Duitsland. Nu maar hopen dat hem niet te populair gaat worden en nog wat exclusief gaat blijven in Benelux.

Afbeelding

Door de WLTP is er een terugval bij de Porsche 718 (maar 28 nieuwe inschrijvingen) en de Audi TT is ook fors gezakt met maar 26 inschrijvingen vanwege de facelift die er gaat aankomen.

Wat ik persoonlijk ook straf vind is dat er geen BMW M in de top 10 staat voor oktober. De M3 is niet meer leverbaar natuurlijk, de M2 competition beginnen ze nu pas te leveren en de M5/M6 vallen niet in de categorie sportwagen, maar eerder sportlimousine. 37 nieuwe Aventador’s in 1 maand is toch ook wel straf eigenlijk als je ziet wat die kosten.

In augustus was het nog anders, daar zal de nieuwe WLTP norm toch ook wel voor een groot stuk tussen zitten van een terugval bij bepaalde wagens en een stijging bij andere…en ook de tijd van het jaar natuurlijk.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door JdBn » 14 nov 2018, 08:22

Wel apart dat een M6 niet meer onder een sportwagen valt en een E-klasse coupe (en dan elke motorvariant?) wel :lol:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Alpine A110 Pure Edition

Bericht door Bram » 14 nov 2018, 08:35

Sowieso bijzonder dat Lamborghini 120 Aventador’s verkoopt in twee maanden tijd, serieuze business!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten