Die lome knop hadden ze begin jaren 80 al
Renault Alpine A110
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Renault Alpine A110
Maar of dat het lelijkste onderdeel is? Ik kan niet kiezen
-
OnlineLuco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Renault Alpine A110
Lol meestal is de eigenaar het lelijkste
- Franzino
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
-
OnlineLuco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Renault Alpine A110
Meestal he
- Franzino
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
Klein weetje; Bij Fuchs maken ze blijkbaar niet enkel de bekende Fuchs velgen voor Porsche...maar ook de lichtgewicht exemplaren voor de A110 en de 19" velgen van de M2, M3, M4.
https://www.fuchsfelge.com/en/the-fuchs ... story.html
https://www.fuchsfelge.com/en/the-fuchs ... story.html
-
- Berichten: 21722
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Renault Alpine A110
Gisteren met de 4C en een Alpine A110 naar de Ring geweest. Heerlijke dag met veel rijden
Afgesproken bij Venlo. Vanaf daar binnendoor richting Düsseldorf om naar Classic Remise te gaan. Erg druk onderweg en weinig leuke wegen in dat stuk. Bij Classic Remise was ik al eens eerder geweest, blijft porno wat er allemaal staat... zo'n beetje alle droomauto's zijn er te vinden. Na een lunch daar zijn we vertrokken richting de Ring. Eerst wat stukken Autobahn en bij de Ring in de buurt ergens een afslag genomen en binnendoor gereden.
En wat een wegen daar! Prachtige natuur en de ene bocht na de andere, met amper verkeer.
Na enige tijd gewisseld en in de Alpine plaatsgenomen. Interieur is heel volwassen, gewoon een volwaardige auto alleen dan zit je in lekkere kuipstoelen, heb je geen achterbank en is de instap wat lager. Toen gaan sturen. Even aftasten. Eerste wat opviel is dat de koets beweeglijker is. Hij helt en duikt wat meer, terwijl de 4C daarmee vergeleken echt hard en kart-achtig is.
Onderstel: het onderstel is zachter waardoor de Alpine het op slechte wegen veel beter doet. Dat is bij de 4C ook wel echt een minpunt (en zou ik eens moeten aanpakken), oneffenheden maken de auto springerig en gevoelig voor gaten/bulten en spoorvorming op hoge snelheid. De Alpine doet mij meer denken aan m'n Boxster: goede demping, niet te hard en toch sportief. Al zou van mij wel iets harder mogen om het hellen/duiken wat tegen te gaan.
Motor: de motor van de Alpine voelt meer als een atmosferische motor, meer geleidelijk en voorspelbaar. Bij de 4C bouwt de turbo druk op en word je afgeschoten. Voorkeur voor het eerste want dat is hoe het hoort te zijn, maar dan mag er nog iets vermogen bij om het wat sensationeler te maken (in direct vergelijk, het niet dat ie vermogen te kort komt). De 4C hoor je duidelijk lucht aanzuigen en dat geeft allemaal wat meer drama.
Uitlaat: de 4C maakt kabaal bij schakelen, de Alpine is stiller in het interieur en heeft leuke (maar wat gemaakte) plofjes/gepruttel bij gas los.
Stuurgevoel: prima bij de Alpine. Je voelt goed wat ie doet (bekrachtigd). Maar beter bij de 4C (onbekrachtigd).
Comfort: verbazingwekkend hoog in de Alpine. Dat had ik niet verwacht. Na het nodige stuurwerk een dorpje inrijden en zonder te klooien met rij-modussen (zit er misschien wel op, geen idee) rijd je ineens in alle rust en stilte in het interieur, heel vloeiend. Dit is bijna BMW niveau. Er is echt niks wat je weerhoud om hier het hele jaar door mee te rijden.
Looks: dat is erg persoonlijk, ik vind de compactheid van de Alpine mooi. Ook mooi dat het ontwerp lekker clean is, geen overbodige of bling shit. Maar de koplampen en vorm aan de achterkant vind ik niet mooi, ondanks dat het klopt met het oude model. De 4C vind ik wel in alle opzichten een beauty.
Conclusie:
De 4C is een bitch die continu aandacht vraagt. Nooit rust in het interieur, alles is hard, je moet echt werken tijdens het sturen en de motor en uitlaat geven een hoop kabaal en drama. Na een dag stap je vermoeid uit, maar wel met een voldaan gevoel. Ik vind dat (voor nu) leuk, grootste minpunt is het onderstel.
De Alpine is een auto die je altijd kan rijden, met het nodige comfort. Tot je uit de stad bent en leuke weggetjes tegenkomt. Als je er dan voor gaat zitten veranderd het in een hele sportieve kar door het lage gewicht. Als enige auto is dat echt perfect en een geweldig compromis. Als tweede auto zou ik wat van de sensatie missen, tenzij je veel lange ritten door Europa maakt.
Een laag gewicht maakt een auto echt veel sportiever en Alpine laat zien dat ze een heel fijn compromis tussen comfort en sportiviteit hebben gevonden. Gelul over BMW's die niet sportief genoeg zijn snap ik niet als je ook dit kan kopen.
Afgesproken bij Venlo. Vanaf daar binnendoor richting Düsseldorf om naar Classic Remise te gaan. Erg druk onderweg en weinig leuke wegen in dat stuk. Bij Classic Remise was ik al eens eerder geweest, blijft porno wat er allemaal staat... zo'n beetje alle droomauto's zijn er te vinden. Na een lunch daar zijn we vertrokken richting de Ring. Eerst wat stukken Autobahn en bij de Ring in de buurt ergens een afslag genomen en binnendoor gereden.
En wat een wegen daar! Prachtige natuur en de ene bocht na de andere, met amper verkeer.
Na enige tijd gewisseld en in de Alpine plaatsgenomen. Interieur is heel volwassen, gewoon een volwaardige auto alleen dan zit je in lekkere kuipstoelen, heb je geen achterbank en is de instap wat lager. Toen gaan sturen. Even aftasten. Eerste wat opviel is dat de koets beweeglijker is. Hij helt en duikt wat meer, terwijl de 4C daarmee vergeleken echt hard en kart-achtig is.
Onderstel: het onderstel is zachter waardoor de Alpine het op slechte wegen veel beter doet. Dat is bij de 4C ook wel echt een minpunt (en zou ik eens moeten aanpakken), oneffenheden maken de auto springerig en gevoelig voor gaten/bulten en spoorvorming op hoge snelheid. De Alpine doet mij meer denken aan m'n Boxster: goede demping, niet te hard en toch sportief. Al zou van mij wel iets harder mogen om het hellen/duiken wat tegen te gaan.
Motor: de motor van de Alpine voelt meer als een atmosferische motor, meer geleidelijk en voorspelbaar. Bij de 4C bouwt de turbo druk op en word je afgeschoten. Voorkeur voor het eerste want dat is hoe het hoort te zijn, maar dan mag er nog iets vermogen bij om het wat sensationeler te maken (in direct vergelijk, het niet dat ie vermogen te kort komt). De 4C hoor je duidelijk lucht aanzuigen en dat geeft allemaal wat meer drama.
Uitlaat: de 4C maakt kabaal bij schakelen, de Alpine is stiller in het interieur en heeft leuke (maar wat gemaakte) plofjes/gepruttel bij gas los.
Stuurgevoel: prima bij de Alpine. Je voelt goed wat ie doet (bekrachtigd). Maar beter bij de 4C (onbekrachtigd).
Comfort: verbazingwekkend hoog in de Alpine. Dat had ik niet verwacht. Na het nodige stuurwerk een dorpje inrijden en zonder te klooien met rij-modussen (zit er misschien wel op, geen idee) rijd je ineens in alle rust en stilte in het interieur, heel vloeiend. Dit is bijna BMW niveau. Er is echt niks wat je weerhoud om hier het hele jaar door mee te rijden.
Looks: dat is erg persoonlijk, ik vind de compactheid van de Alpine mooi. Ook mooi dat het ontwerp lekker clean is, geen overbodige of bling shit. Maar de koplampen en vorm aan de achterkant vind ik niet mooi, ondanks dat het klopt met het oude model. De 4C vind ik wel in alle opzichten een beauty.
Conclusie:
De 4C is een bitch die continu aandacht vraagt. Nooit rust in het interieur, alles is hard, je moet echt werken tijdens het sturen en de motor en uitlaat geven een hoop kabaal en drama. Na een dag stap je vermoeid uit, maar wel met een voldaan gevoel. Ik vind dat (voor nu) leuk, grootste minpunt is het onderstel.
De Alpine is een auto die je altijd kan rijden, met het nodige comfort. Tot je uit de stad bent en leuke weggetjes tegenkomt. Als je er dan voor gaat zitten veranderd het in een hele sportieve kar door het lage gewicht. Als enige auto is dat echt perfect en een geweldig compromis. Als tweede auto zou ik wat van de sensatie missen, tenzij je veel lange ritten door Europa maakt.
Een laag gewicht maakt een auto echt veel sportiever en Alpine laat zien dat ze een heel fijn compromis tussen comfort en sportiviteit hebben gevonden. Gelul over BMW's die niet sportief genoeg zijn snap ik niet als je ook dit kan kopen.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Renault Alpine A110
Mooi verslag Tom De 4C lijkt me ook wel één van de meest hardcore straat auto’s van dit moment dus dat verrast me niet. De Alpine komt positiever naar voren dan dat ik eerder heb gelezen. Valt misschien door de mand bij de echte purist maar klinkt wel als een goed totaal package.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
De rijmodus doet veel bij de Alpine , jammer dat je dat niet ondervonden hebt. Karakterverschil is best stevig dan!
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Renault Alpine A110
Ik blijf erbij, 1100kg en dan relatief deze specs op de weg krijgen is gewoon zeer netjes.
Hoe vet zou het zijn een nieuwe M2 te zien met dezelfde motor/vermogen als de huidige maar dan in een totaal pakket van max 1400kg. Gaat nooit gebeuren want marketing zegt M3/M4 > M2, maar zou zo gaaf zijn nog een laatste pure non Hybrid sportwagen te krijgen voordat alles over gaat naar 48v turbo's en dergelijke.
Hoe vet zou het zijn een nieuwe M2 te zien met dezelfde motor/vermogen als de huidige maar dan in een totaal pakket van max 1400kg. Gaat nooit gebeuren want marketing zegt M3/M4 > M2, maar zou zo gaaf zijn nog een laatste pure non Hybrid sportwagen te krijgen voordat alles over gaat naar 48v turbo's en dergelijke.
- Franzino
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
Een 1400kg wegende M2 zou ook reteduur zijn door alles wat ze van materiaal lichter moesten maken of gewoon niet meer leuk zijn als dagelijkse wagen omdat ze dan van alles hebben moeten weg laten voor een lager gewicht (demping, interieur, achterzetels, multimedia, binnenbekleding, enz)... Eerlijk mijn eerste generatie M2 (die ook +/- 50kg lichter is dan de huidige M2 comp) is echt een extreme topbak waar ik persoonlijk zeer weinig op aan te merken heb qua fun, dagelijks gebruiksgemak, sportiviteit, circuit, comfort, prijs, enz... Is een super alles in 1 wagen! Een speciaal gestripte M2 met lichtere materialen vanuit BMW zelf zou cool zijn, maar dan zou je al in de prijsregio van een GT4 zitten en waarom zou je dan nog M2 nemen. Het leuke aan de M2 is in mijn ogen juist de combinatie van alles en het beste van beide werelden.Kadett schreef: ↑18 jul 2019, 19:32 Ik blijf erbij, 1100kg en dan relatief deze specs op de weg krijgen is gewoon zeer netjes.
Hoe vet zou het zijn een nieuwe M2 te zien met dezelfde motor/vermogen als de huidige maar dan in een totaal pakket van max 1400kg. Gaat nooit gebeuren want marketing zegt M3/M4 > M2, maar zou zo gaaf zijn nog een laatste pure non Hybrid sportwagen te krijgen voordat alles over gaat naar 48v turbo's en dergelijke.
Alpine is sowieso ook een super wagen en binnen 2 maanden is de garage hier manuele M2 + DCT Alpine
Gewoon de pefecte combi in mijn ogen.... Allee ja; de ultieme combi voor mijzelf zou zijn M2 + GT4...maar geen klachten dat mijn vriendin een A110 heeft besteld als haar dagelijkse wagen ipv een 718 2.0.
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Renault Alpine A110
Wat weglaten dan, je ziet hier toch bij de Alpine dat het ook kan. Ja hij mist 2 cilinders en wat vermogen waardoor wat onderdelen zwaarder uitgevoerd moeten worden. 300kg verschil voor een iets groter chassis, een cilinderblok wat 50% groter is. en 2 zitplaatsen achterin.
- Franzino
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
De huidige M2 comp weegt 1.525kg...maw er moet dan minstens 125kg weg om onder 1.400kg te geraken...met enkel lichtere materialen ga je daar zonder een extreem prijskaartje niet komen. Oplossing is dan alle comfort dingen weg laten in combi met lichtere onderdelen. De M2 is origineel met een andere insteek ontworpen dan de Alpine...die is ontworpen om zo licht mogelijk te zijn met nog een zeer aanvaardbaar comfort en dagelijks gebruiksgemak. Ze konden nog extremer/lichter gaan maar dit hebben ze bewust niet gedaan. Alpine is ook een van 0 ontwikkelde wagen en een op zichzelf staand model. De M2 is een sportievere variant van een gewone niet sportieve 2 serie...geen wagen die van 0 is ontwikkeld.Kadett schreef: ↑18 jul 2019, 20:34 Wat weglaten dan, je ziet hier toch bij de Alpine dat het ook kan. Ja hij mist 2 cilinders en wat vermogen waardoor wat onderdelen zwaarder uitgevoerd moeten worden. 300kg verschil voor een iets groter chassis, een cilinderblok wat 50% groter is. en 2 zitplaatsen achterin.
-
Online
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: Renault Alpine A110
Vooral dat laatste is een heel groot verschil inderdaad
-
- Berichten: 21722
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Joop
- Berichten: 8889
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Renault Alpine A110
Leuk om te lezen Tom... De 4C heb ik zelf niet gereden, dus da5 vergelijk kan ik niet trekken, maar hetgeen je constateert over de A110 ligt wel op het vlak hoe ik de auto heb ervaren. De rijmodussen laten wel wat verschillen in karakter zien en maken de auto nog bruikbaarder voor alledag of allerlei gebruik.
Toch ben ik weer voor een 440i coupe gegaan, omwille van de ruimte in de auto. Kratje boodschappen meenemen lukt al niet eens... Als er nog een klein hok ernaast zou staan, zoals jij met de Up hebt dan zou de A110 nog wel een optie geweest zijn: is gewoon een leuke auto. 2 maanden terug nog met een groepje Alpine A110 en Megane RS rijden naar de Eifel geweest, maar die Alpine’s blijven me makkelijk volgen.
Toch ben ik weer voor een 440i coupe gegaan, omwille van de ruimte in de auto. Kratje boodschappen meenemen lukt al niet eens... Als er nog een klein hok ernaast zou staan, zoals jij met de Up hebt dan zou de A110 nog wel een optie geweest zijn: is gewoon een leuke auto. 2 maanden terug nog met een groepje Alpine A110 en Megane RS rijden naar de Eifel geweest, maar die Alpine’s blijven me makkelijk volgen.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
In UK is de S versie £10k duurder. Aanzienlijk prijsverschil!
https://www.pistonheads.com/news/ph-eur ... aled/40736
https://www.pistonheads.com/news/ph-eur ... aled/40736
- Franzino
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
Je moet ook wel het artikel zelf lezen en de vergelijking met de juiste wagen maken he. De basis Pure (met amper opties) vergelijken met het S topmodel (met veel optie's standaard) is meer dan enkel de prijs vergelijken. Als je de basis Pure of een Legende met dezelfde optie's wilt uitrusten als de S dan is het uiteindelijke prijsverschil met de S niet overdreven (+/- 4.000euro).indobesar schreef: ↑10 aug 2019, 00:10 In UK is de S versie £10k duurder. Aanzienlijk prijsverschil!
https://www.pistonheads.com/news/ph-eur ... aled/40736
That represents a sizeable increase over the £46,905 charged for the bare-bones Pure, but when you consider that the carbon fibre roof (a £2,208 option), active sports exhaust (£1,380) and carbon-backed bucket seats (£1,656) are all included along with the rest of the upgrades, that gap starts to close fairly quickly.
- Franzino
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Renault Alpine A110
Steek onder een A110 (standard motor) een meer circuit gerichte KW clubsport ophanging met Manthey racing afstelling en je krijgt dit (+/- 2.500).
Cayman GT4 vs Alpine A110: https://youtu.be/AE9_teR6SX8
Cayman GT4 vs Alpine A110: https://youtu.be/AE9_teR6SX8
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Renault Alpine A110
Ik ken beide rijders niet, maar 250kg verschil doet daar gewoon behoorlijk wat. Meer dan 130pk, maar de GT4 mist natuurlijk koppel tov de Alpine als hij niet de perfecte versnelling gekozen hebt.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Renault Alpine A110
Zo te zien kennen ze allebei de ring redelijk goed.
Wat ik vind is dat de Alpinerijder redelijk laat instuurt (wagen is wel lekker pointy zo te zien)
Maar de Cayman rijder stuurt bij bijna elke bocht veel te vroeg in.
Wat ik vind is dat de Alpinerijder redelijk laat instuurt (wagen is wel lekker pointy zo te zien)
Maar de Cayman rijder stuurt bij bijna elke bocht veel te vroeg in.
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Renault Alpine A110
Viel mij ook al op, kreeg meer het idee dat hij zoveel mogelijk probeerde de A110 midden in camera beeld te houden ofzo.
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Renault Alpine A110
Even een upgrade naar rond de 290 pk door Litchfield en hij rijd gewoon de nieuwe Supra/Cayman GTS en TTRS aan stront
https://youtu.be/nJuSx3zf9pg?t=94
https://youtu.be/nJuSx3zf9pg?t=94
-
Online
- Berichten: 3529
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Renault Alpine A110
Dat kan nog wat beter:
https://www.pistonheads.com/news/ph-eur ... chip/40775
https://www.pistonheads.com/news/ph-eur ... chip/40775
-
- Berichten: 4644
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Renault Alpine A110
Yup. Alleen jammer dat de versnellingsbak de krachten niet aankan. Zit een zwakkere bak in tov de Megane en kan max iets van 300-320nm aan. De A110s heeft iets meer pks maar koppel is fabriek uit zelfde gebleven om de bak te sparen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten